Sök:

Sökresultat:

100 Uppsatser om Banverket - Sida 2 av 7

Visualisering av banarbeten med hjälp av ArcIMS

Denna rapport behandlar ett examensarbete som har genomförts på Banverket. När Banverket utför banarbeten kan det bli störningar i tågtrafiken och de som trafikerar järnvägen måste informeras. Idag finns denna information i tabellform i en databas och tabellerna kan vara svåra att förstå. Examensarbetets syfte var att visa hur man med hjälp av GIS (Geografiska Informationssystem) kan presentera banarbetena på ett tydligt sätt. En interaktiv karta på Banverkets intranät har gjorts med hjälp av programvaran ArcIMS (Arc Internet MapServer).

Utfasning av farliga kemikalier - Vid Banverket och Vägverket

Large quantities of chemicals are used in all areas of society. The chemicals can be toxic and dangerous for the environment if used incorrectly. To protect people and the environment from dangerous chemicals, a good control of them and an active work to phase out hazardous substances in all areas where chemicals are present, are needed. Banverket and Vägverket handle in production a wide range of chemical products. Many of the products are dangerous to the environment, for those who work with them and to others who may come into contact with them.

Juridiska frågeställningar kring järnvägens inverkan på rennäringen: vad gäller ersättning, kompensations- och skyddsåtgärder

Uppsatsen syfte har varit att undersöka rättsliga förutsättningar för ersättningsfrågor, kompensationsåtgärder och skyddsåtgärder vad beträffar rennäringen och järnvägsprojekt. Undersökningen har genomförts bl.a. genom att jag har intervjuat representanter för Banverket. Materialet har sedan bearbetas till syftet för uppsatsen. Utöver intervjuerna har jag använt mig av lagstiftning, förarbeten, rättspraxis, doktrin, utredningar från Banverket samt universitetspublikationer.

Kostnadskalkylering på Banverket

The purpose of this thesis is to analyze and propose improvements to the current procedure for cost estimations of purchased maintenance work at Banverket, the Swedish rail administration. This governmental institution is responsible for the procurement of maintenance services for the country?s railroad network through open tenders. Due to the generally low number of contractors, it is particularly necessary to establish accurate cost estimates in order to assess the offers and ensure that a fair price is being paid to the suppliers. Several flaws associated with the current practice are identified and analyzed according to cost accounting theories.

Trafikinformation via SMS

Abstract The technology has made it possible for you as a train traveller to be available in other places than stations and on the train. You now have the possibility to communicate by the phone or through the Internet to get information about the train you want to take. Development in mobile technology gives us new possibilities to communication. We want to find out whatever SMS would be a suitable approach to inform passengers about delays. The problem formulation is ?If the technology is available to inform the passengers about delays in an more effective way than today, then why not use it? The ?Kustpilen? that operates in Blekinge and Skåne is the case for our study.

Projektstyrning: löpande uppföljning i projekt

Fr.o.m. år 2010 kommer all nybyggnation och samtliga större ombyggnationer av Sveriges järnväg att omfattas av Europeiska byggregler, TSD. Detta kommer att innebära att projekten kommer att synas av oberoende revisorer för att säkerställa att järnvägen blir driftskompatibel med det europeiska järnvägsnätet. Det kommer att ställas högre krav på dokumentation, det ska vara ordning och reda administrativt, planeringsmässigt, ekonomiskt och inte minst ute i projekten. För att uppnå kraven krävs det att förfrågningsunderlaget i anbudsskedet håller mycket hög kvalitet.

Riskhantering i projekt : Modell för uppföljning

In April 2010 Vägverket (the Swedish National Road Agency) andBanverket (the Swedish National Railway Agency) will merge intoTrafikverket (the Swedish National Traffic Agency). Trafikverket willassume unified responsibility for the risk management that atpresent is responsibility of Vägverket and Banverket separately. Atpresent, as it will be shown in this thesis, Vägverket and Banverketshare the same theoretical background for risk management but usedifferent implementations often within the same agency. The use ofdifferent implementations results in a reduced transparency of therisk management both within and outside the agencies: this willbecome even more problematic when they will be fused intoTrafikverket.The aim of this thesis is to review the current risk managementmethodologies used at Vägverket and Banverket and to suggest aunified tool for the risk management at Trafikverket. This will bedone by focusing in particular on construction projects, one fromVägverket (Partihallsförbindelsen) and one from Banverket(Nynäsbanan).

Rå men hjärtlig stämning - en studie om normaliteten och skapandet av kön och etnicitet i en arbetsgrupp på Banverket Produktion i Malmö

Banverket Produktion har alltid varit en manligt homogen och ?etniskt svensk? arbetsplats men då organisationen genomgår ett generationsskifte har det funnits ett stort behov av nyanställningar. Därtill startades projektet 20-10-10 med viljan att rekrytera tidigare underrepresenterade grupper, kvinnor och personer med en annan etnisk bakgrund än svensk. Studien har genomförts i samarbete med Banverket Produktion då där fanns ett behov att undersöka normaliteten och inkluderande och exkluderande värden. Detta utgör syftet med studien och det ska även undersökas om och hur kön och etnicitet konstrueras i en arbetsgrupp i organisationen.

Trafikinformation via SMS

Abstract The technology has made it possible for you as a train traveller to be available in other places than stations and on the train. You now have the possibility to communicate by the phone or through the Internet to get information about the train you want to take. Development in mobile technology gives us new possibilities to communication. We want to find out whatever SMS would be a suitable approach to inform passengers about delays. The problem formulation is ?If the technology is available to inform the passengers about delays in an more effective way than today, then why not use it? The ?Kustpilen? that operates in Blekinge and Skåne is the case for our study.

Järnvägens banutnyttjandeplanering : nuläge och förbättringsförslag

The Swedish National Rail Administration has changed in the past decade, from its origin after a less dramatic separation from the Swedish State Railways to becoming an authority with its own identity. Today the National Rail Administration is a large organisation with several different departments, each with its own unique function. To operate train services the railway needs to be ?in shape?, leading to a need for maintenance, reinvestments and new investments. For this purpose, the National Rail Administration carries out public procurement where contractors, who are able to perform maintenance and new construction, submit tenders.

Långsiktigt spårväxelunderhåll - Förutsättningar och möjligheter

Due to their complexity and heavy wear from rail traffic, switches are a sensitive part of the railway infrastructure and moreover expensive to maintain. Furthermore, increasing railway traffic not only accelerates the wear rate but also obstructs the necessary maintenance measures. This paper examines the opportunities for a transition to a long-term maintenance strategy in the Swedish railway network. It contains a study of the maintenance strategy of Banverket, and also analyses statistics of errors in the railway infrastructure. The survey was completed utilising interviews with infrastructure managers, maintenance contractors, planners of railway operations and the Banverket material service department.

Har muren fallit? En studie av policynätverk inom infrastrukturprocessen i Skåne

The creation of Region Skåne, and the transfer of the development responsibility from the national administrative country board (Länsstyrelsen) has given the state new challenges. New structures have grown between Region and State, and also between different municipalities. These can be characterized as Policy-networks, and the goal of this study is to analyze the planning process of the regional infrastructure with these theories.This is a qualitative study of the infrastructure process in Skåne, and the actors that acts within this process. It has been studied with the eyes of the theories of Governance and Policy-networks. The main method to collect material has been through interviews with different actors within the process, and very little written material has been used.

Samhällsekonomisk intäktskalkyl av projektet S:t Olofsgatan

Uppsatsen syftar till att granska den förstudie som ligger till grund för Banverkets framtida planering av Uppsala norra infart. Denna studie har kommit fram till att den samhälliga nytta inte väger upp de kostnader som projektet innebär. Uppsatsen prövar riktigheten i de kalkyler som gjorts över de samhälleliga intäkterna utifrån de riktlinjer som finns att tillgå från Banverket. Uppsatsen finner att de värden som kalkylerats i förstudien i stort stämmer utifrån de parametrar som beräkningen görs utifrån. Viss reservation mot en del data som har använts görs dock.

"Det var en gång en bilderbok.." En semiotisk undersökning av två bilderböcker

Banverket Produktion har alltid varit en manligt homogen och ?etniskt svensk? arbetsplats men då organisationen genomgår ett generationsskifte har det funnits ett stort behov av nyanställningar. Därtill startades projektet 20-10-10 med viljan att rekrytera tidigare underrepresenterade grupper, kvinnor och personer med en annan etnisk bakgrund än svensk. Studien har genomförts i samarbete med Banverket Produktion då där fanns ett behov att undersöka normaliteten och inkluderande och exkluderande värden. Detta utgör syftet med studien och det ska även undersökas om och hur kön och etnicitet konstrueras i en arbetsgrupp i organisationen.

En analys av materialförsörjningen till projekt hos
Banverket Produktion Mitt

Banverket Produktion är en producerande resultatenhet inom myndigheten Banverket. Banverket Produktions huvudaffärer är att bygga, driva och underhålla järnvägens infrastruktur och detta sker genom dess fyra affärsområden: entreprenad, service, tele och maskin. Affärsområdet Entreprenad utför större och mindre järnvägsentreprenader på en marknad som sedan 2001 är helt konkurrensutsatt. Konkurrensutsättningen bidrog till att Banverket genomförde en översyn av materialförsörjningen med syfte att reducera sina kostnader. Resultatet blev att ledningen nu planerar att genomföra en successiv överföring av allt material som används för felavhjälpning till Banverket Materialservice.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->