Sök:

Sökresultat:

407 Uppsatser om Banverket Projektering - Sida 2 av 28

Hur ökas implementering av visuella arbetssätt inom Skanska?

Visuella arbetssätt har visat sig vara effektivt inom byggbranschen. Studien omfattar de visuella arbetssätt som Skanska använder sig av; visuell styrning och visuell projektering. Syftet med studien är att öka antalet projekt som väljer att implementera arbetssätten. Därav har underliggande problem identifierats varför inte projekt väljer att implementera arbetssätten i den utsträckning som Skanska önskar.Det har visat sig under studiens gång att visuell projektering har implementerats i större utsträckning än visuell styrning, detta för att visuell projektering har ett mer utvecklat underlag. En jämförelse av verktygens implementering har gjorts..

Systemarkitektur för presentation av geografiskinformation- Utredning av Informationssystem och produkter

Banverket Trafik has a responsibility to make sure that the companies who traffic the Swedish railroad have the correct information about the status of the railroad. One of Banverket Trafiks information systems (Opera) presents the train?s actual position on a map and provides the user with physical information about the trains. Due to increasing demands on the information systems, Banverket Trafik needs to update the present system architecture in order to manage the increasing demands on map graphics and map functions. This paper analysis the information system Opera on the basis of theory and support of methods and discuss problems and demands for Opera.

Visuell projektering : En utvärdering och utveckling av byggbranschens nya mötesteknik

Detta examensarbete har utförts på uppdrag av Skanska som påbörjat en implementering av arbetsmetoden visuell projektering. Syftet är att utvärdera hur den nya arbetsmetoden hittills har fungerat och ge förslag på eventuella förbättringar. Projektering innebär att ta fram ritningar och handlingar på hur den färdiga byggnaden ska se ut. Skanska har uttryckt ett behov av att effektivisera projekteringsfasen så att handlingarna blir färdiga i tid. Samtidigt är det av stor vikt att alla handlingar håller bra kvalitet då fel i dessa innebär stora kostnader.För att effektivisera projekteringen och tillfredsställa hög kvalitet på handlingarna har Skanska börjat använda sig av en i byggbranschen relativt ny arbetsmetod; visuell projektering.

Grafisk kartvisning avverksamhetsinformation

Banverket Produktion är Sveriges största entreprenör inom järnvägsunderhåll. De har tillgång till ett flertal IT-system som ger information om järnvägsanläggningar och maskiner. Banverket Produktion vill utreda möjligheterna med att kombinera denna information och presentera den i ett kartgränssitt.En kartapplikation kan användas för att ta fram information ifrån olika system och presentera grafiskt. Den kan även användas som ett gränssnitt för att söka information från andra distrikt. Genom att använda sig av grafisk kartvisning av verksamhetsinformation blir det möjligt att planera åtgärder på ett mer tidssparande och kostnadseffektivt sätt och maskiner kan utnyttjas effektivare.Arbetet har gått ut på att beskriva vilken ökad verksamhetsnytta grafisk kartvisning av verksamhetsinformation kan ge och presentera ett förslag på en systemarkitektur som stödjer grafisk kartvisning.

Projektering av ventilationssystem i Lomma bibliotek

Det håller på att byggas ett nytt bibliotek i Lomma och VVS Gruppen AB ska projektera ventilationssystemet. Syftet med detta examensarbete är att ta fram ett förslag på ett ventilationssystem som skulle kunna fungera i byggnaden. En utredning om vilka ventilations- samt kylprinciper det finns ligger till grund för arbetet. Även en jämförelse mellan vårt och VVS Gruppens system redovisas..

Visualisering av banarbeten med hjälp av ArcIMS

Denna rapport behandlar ett examensarbete som har genomförts på Banverket. När Banverket utför banarbeten kan det bli störningar i tågtrafiken och de som trafikerar järnvägen måste informeras. Idag finns denna information i tabellform i en databas och tabellerna kan vara svåra att förstå. Examensarbetets syfte var att visa hur man med hjälp av GIS (Geografiska Informationssystem) kan presentera banarbetena på ett tydligt sätt. En interaktiv karta på Banverkets intranät har gjorts med hjälp av programvaran ArcIMS (Arc Internet MapServer).

Utfasning av farliga kemikalier - Vid Banverket och Vägverket

Large quantities of chemicals are used in all areas of society. The chemicals can be toxic and dangerous for the environment if used incorrectly. To protect people and the environment from dangerous chemicals, a good control of them and an active work to phase out hazardous substances in all areas where chemicals are present, are needed. Banverket and Vägverket handle in production a wide range of chemical products. Many of the products are dangerous to the environment, for those who work with them and to others who may come into contact with them.

Juridiska frågeställningar kring järnvägens inverkan på rennäringen: vad gäller ersättning, kompensations- och skyddsåtgärder

Uppsatsen syfte har varit att undersöka rättsliga förutsättningar för ersättningsfrågor, kompensationsåtgärder och skyddsåtgärder vad beträffar rennäringen och järnvägsprojekt. Undersökningen har genomförts bl.a. genom att jag har intervjuat representanter för Banverket. Materialet har sedan bearbetas till syftet för uppsatsen. Utöver intervjuerna har jag använt mig av lagstiftning, förarbeten, rättspraxis, doktrin, utredningar från Banverket samt universitetspublikationer.

Kostnadskalkylering på Banverket

The purpose of this thesis is to analyze and propose improvements to the current procedure for cost estimations of purchased maintenance work at Banverket, the Swedish rail administration. This governmental institution is responsible for the procurement of maintenance services for the country?s railroad network through open tenders. Due to the generally low number of contractors, it is particularly necessary to establish accurate cost estimates in order to assess the offers and ensure that a fair price is being paid to the suppliers. Several flaws associated with the current practice are identified and analyzed according to cost accounting theories.

Optimering av projektering i byggbranschen

I varje projekt finns det brister i kommunikation som kan leda till att kostnad, tid och kvalitét påverkas. Varje projekt är en tillfällig organisation med olika företag och olika personer med varierande erfarenheter inom projektering. Detta medför att varje projekt är i sig unikt och hur alla ska kommunicera med varandra kan vara stora frågetecken under projekteringens förlopp. Denna rapport tittar närmare på vilka brister och svårigheter som kan uppkomma i projekteringskedet..

Trafikinformation via SMS

Abstract The technology has made it possible for you as a train traveller to be available in other places than stations and on the train. You now have the possibility to communicate by the phone or through the Internet to get information about the train you want to take. Development in mobile technology gives us new possibilities to communication. We want to find out whatever SMS would be a suitable approach to inform passengers about delays. The problem formulation is ?If the technology is available to inform the passengers about delays in an more effective way than today, then why not use it? The ?Kustpilen? that operates in Blekinge and Skåne is the case for our study.

Projektstyrning: löpande uppföljning i projekt

Fr.o.m. år 2010 kommer all nybyggnation och samtliga större ombyggnationer av Sveriges järnväg att omfattas av Europeiska byggregler, TSD. Detta kommer att innebära att projekten kommer att synas av oberoende revisorer för att säkerställa att järnvägen blir driftskompatibel med det europeiska järnvägsnätet. Det kommer att ställas högre krav på dokumentation, det ska vara ordning och reda administrativt, planeringsmässigt, ekonomiskt och inte minst ute i projekten. För att uppnå kraven krävs det att förfrågningsunderlaget i anbudsskedet håller mycket hög kvalitet.

Beslutspunkter inom Banverket Projekterings processmodell "Projektera järnvägslösning"

BV Projektering har tillsammans med ett konsultföretag tagit fram en processmodell för projektering av järnvägslösningar. När processmodellen, som bland annat består av delprocesser och mellanliggande beslutspunkter, etableras i BV Projekterings verksamhet erhåller de ett gemensamt och kommunicerbart arbetssätt för järnvägsprojekteringar över hela Sverige. Det huvudsakliga målet med examensarbetet var att ta fram och sammanställa den information som behövs i beslutspunkterna. Bearbetning av beslutspunkterna ska leda till beslut vilka främjar att framtagna produkter levereras enligt överenskommelser, till så bra ekonomi som möjligt samt att kundtillfredsställelsen hålls hög och jämn under hela uppdragsgenomförandena. Allteftersom arbetet pågick förtydligades behovet kring beslutspunktslägena vilket resulterade i att några delar utöver beslutspunkterna också togs fram. Det utarbetade materialet som har överlämnats åt BV Projektering finns samlat i ett Excel dokument vilket underlättar den tänkta användningen. Dokumentet innehåller tre tillhörande kalkylblad där information av mer grundläggande karaktär fylls i, fem beslutspunktskalkylblad samt ett avslutskalkylblad där den totala bilden av uppdragets tid och ekonomi ska visas.

Beslutspunkter inom Banverket Projekterings processmodell
"Projektera järnvägslösning"

BV Projektering har tillsammans med ett konsultföretag tagit fram en processmodell för projektering av järnvägslösningar. När processmodellen, som bland annat består av delprocesser och mellanliggande beslutspunkter, etableras i BV Projekterings verksamhet erhåller de ett gemensamt och kommunicerbart arbetssätt för järnvägsprojekteringar över hela Sverige. Det huvudsakliga målet med examensarbetet var att ta fram och sammanställa den information som behövs i beslutspunkterna. Bearbetning av beslutspunkterna ska leda till beslut vilka främjar att framtagna produkter levereras enligt överenskommelser, till så bra ekonomi som möjligt samt att kundtillfredsställelsen hålls hög och jämn under hela uppdragsgenomförandena. Allteftersom arbetet pågick förtydligades behovet kring beslutspunktslägena vilket resulterade i att några delar utöver beslutspunkterna också togs fram.

Riskhantering i projekt : Modell för uppföljning

In April 2010 Vägverket (the Swedish National Road Agency) andBanverket (the Swedish National Railway Agency) will merge intoTrafikverket (the Swedish National Traffic Agency). Trafikverket willassume unified responsibility for the risk management that atpresent is responsibility of Vägverket and Banverket separately. Atpresent, as it will be shown in this thesis, Vägverket and Banverketshare the same theoretical background for risk management but usedifferent implementations often within the same agency. The use ofdifferent implementations results in a reduced transparency of therisk management both within and outside the agencies: this willbecome even more problematic when they will be fused intoTrafikverket.The aim of this thesis is to review the current risk managementmethodologies used at Vägverket and Banverket and to suggest aunified tool for the risk management at Trafikverket. This will bedone by focusing in particular on construction projects, one fromVägverket (Partihallsförbindelsen) and one from Banverket(Nynäsbanan).

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->