Sök:

Sökresultat:

669 Uppsatser om Banker och mervärde - Sida 9 av 45

Missnöjeshantering i svenska banker - En fallstudie av Skandinaviska Enskilda Banken (SEB)

I denna uppsats undersöks hur anvÀndarna pÄ det virtuella nÀtverket facebook vÀljer att framstÀlla sig sjÀlva samt vad som ger social status dÀrpÄ, och detta ur ett genusperspektiv. Facebook Àr ett socialt virtuellt nÀtverk som baserar dig pÄ relationer förankrade utanför internet, och har pÄ en mycket kort tid nÄtt en stor spridning. Facebook Àr dÀrför en social arena som möjliggör nya möjligheter men Àven begrÀsningar i presentationen av jaget. Uppsatsens resultat baseras pÄ en innehÄllsanalys av statusuppdateringar och bilder frÄn facebook, som analyserats utifrÄn relevant sociologisk teoribildning. De resultat som framkommit ur analysen tyder pÄ att den framstÀllning som görs av anvÀndarna pÄ facebook Àr en idealiserad och ytlig sÄdan, dÀr bÄda könen strÀvar efter att framstÄ som populÀra, framgÄngsrika och lyckade.

Datorn i förskolan : Pedagogens uppfattningar om datorn som ett pedagogiskt hjÀlpmedel för barns sprÄkutveckling

Problemdiskussion: Syftet med revision Ă€r att det granskade materialet ska kunna anses vara tillförlitligt. Trots detta intrĂ€ffar revisionsskandaler som tyder pĂ„ det motsatta. ÅtgĂ€rder har vidtagits för att bygga upp ett förtroende för revisorer men ytterligare skandaler har uppmĂ€rksammats pĂ„ den svenska marknaden, dĂ€r företag begĂ„tt grova bokföringsbrott utan att revisorn av olika anledningar agerat tillfredsstĂ€llande, eller inte agerat alls. Dessa skandaler har bidragit till den förtroendekris för revisionsbranschen som rĂ„der i samhĂ€llet. Att revisorerna klarar sig undan skandaler relativt lindrigt och dĂ€rmed kan fortsĂ€tta arbeta som revisorer torde inverka negativt pĂ„ förtroendet för hela branschen.ForskningsfrĂ„gor: Hur har den senaste tidens revisionsskandaler pĂ„verkat förtroendet för revisionsbranschen? Hur anser revisorerna att revisionsskandalerna har inverkat pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen? Hur har revisionsskandalerna inverkat pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen enligt banker och kunder? Vilka element Ă€r viktiga för att skapa och bevara förtroende för revisionsbranschen enligt revisorer, banker och kunder?Syfte: Syftet med studien Ă€r att kartlĂ€gga hur revisorer och intressenter ser pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen efter den senaste tidens revisionsskandaler och hur dessa skandaler har inverkat pĂ„ förtroendet.

Betydelsen av CSR vid kreditgivning : Beaktandet av företags arbete med CSR i bankers lÄneprocess

Corporate social responsibility, CSR vÀcker intresse bland företag och Àven mÄnga forskare har uppmÀrksammat begreppet pÄ senare tid. Det finns banker som har börjat ta hÀnsyn till CSR i lÄneprocessen. DÀremot Àr den forskning som finns om hur ett företags arbete med CSR beaktas i lÄneprocessen begrÀnsad, vilket gör det svÄrt att skapa en förstÄelse för omrÄdet. För att kunna skapa en bÀttre förstÄelse har det resulterat i frÄgestÀllningen: Hur och varför beaktar banker företagens arbete med CSR vid kreditgivning? För att besvara frÄgestÀllningen har CSR definierats med sju dimensioner vilka har varit utgÄngspunkterna för den teoretiska referensramen, samt för den kvalitativa studien.

Kreditbedömning av företag : Vilken betydelse har Ärsredovisningar i jÀmförelse med andra faktorer vid en kreditbedömning av ett företag?

NÀr en bank gör en kreditbedömning av ett företag sÄ krÀvs det en stor del av riskmedvetenhet frÄn bankens sida nÀr det gÀller att anvÀnda och undersöka företagens Ärsredovisningar, men Àven andra faktorer. Anledningen till att banker idag fokuserar pÄ ett brett spektrum av faktorer har med 1990-talets generösa utlÄningsstruktur att göra, och att banken efter negativa kÀnningar av krisen ökat riskmedvetenheten. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det Àr ett företags Ärsredovisning eller alternativt andra faktorer som kreditchefer pÄ ett flertal fristÄende Sparbanker undersöker vid en kreditbedömning, samt vilken av dessa tvÄ delar som vÀger tyngst vid bedömningen. Uppsatsen har utförts pÄ fristÄende Sparbanker frÄn i huvudsak tvÄ landskap, det vill sÀga BohuslÀn och Dalsland, samt en tredjedel av VÀstergötland. Vi har med en kvalitativ metod i form av intervjuer sammanlagt intervjuat sju kreditchefer frÄn olika fristÄende Sparbanker.

Internrevisionens utveckling i svenska banker ? en studie av internrevisionens förÀndringar i fyra banker under tio Är

VÄrt syfte med uppsatsen att identifiera förÀndringar i fyra svenska bankers internrevision under de senaste tio Ären, samt att diskutera effekterna av och orsakerna till dessa förÀndringar. Den insamlade empirin frÄn Handelsbanken, Nordea, SEB och Sparbanken Finn Àr analyserad utifrÄn vÄr teoretiska referensram. Den teoretiska referensramen bestÄr av principal- och agentteori, Finansinspektionens allmÀnna rÄd om styrning och kontroll av finansiella företag, The Institute of Internal Auditors riktlinjer för internrevision samt annan lagstiftning och reglering som indirekt pÄverkar bankernas internrevision. VÄr undersökning visar att det finns stora likheter i utvecklingen av internrevisionen mellan bankerna. Till grund för utvecklingen ligger principalens ökade kontrollbehov dÀr skandalerna i nÀringslivet har varit en drivande faktor.

Kreditbedömning av smÄ bolag : Bedömningsfaktorer och effekten av en avskaffad revisionsplikt

I november 2010 avskaffades revisionsplikten för smÄ bolag och diskussioner har förts kring vilka konsekvenser detta skulle fÄ för bÄde bolagen och dess intressenter. En negativ aspekt som lyftes fram innan genomförandet av lagförÀndringen var att det skulle kunna pÄverka bankers kreditbedömning av företag, dÄ den finansiella informationen skulle minska i trovÀrdighet utan en granskning av tredje part. Resultatet av detta skulle kunna utmynna i en ökad informationsasymmetri mellan bank och företag, och dÀrmed försvÄra kreditbedömningen. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva vilka faktorer som ligger till grund för bankers kreditbedömning av smÄ bolag, mot bakgrund av revisionspliktens avskaffande och vad den inneburit för finansbranschen. UtifrÄn en kvalitativ studie dÀr sju banker/kreditgivare tillfrÄgades kan det konstateras att revisionspliktens avskaffande för smÄ bolag generellt sett hittills inte pÄverkat finansbranschen avsevÀrt.

Kommunikation frÄn Banker till Intressenter ? Ett och Samma SprÄk?

Under det Ă„rliga mötet för World Economic Forum (2013) uppmĂ€rksammades oron kring att framförallt banker har en brist i förtroendet. Enligt Valdivia (2012) Ă€r kommunikation viktigt för att Ă„teruppbygga detta förtroende. Grunig (1979) menar att kommunikationsproblem kan lösas genom riktade meddelanden till intressenter kring Corporate Social Responsibility (CSR). Yamak och SĂŒer (2005) konstaterar att detta kan vara svĂ„rt för banker dĂ„ de har mĂ„nga olika sorters intressenter. Genom vĂ„r forskningsfrĂ„ga ?Hur ser svenska bankers kommunikation till olika intressenter ut i deras hĂ„llbarhetsrapportering?? har vi med denna studie kunnat bidra till det gap som vi ser i intressentteorin, dĂ„ den inte beskriver hur kommunikationen skiftar mellan intressenter.Kommunikation mellan företag och intressenter Ă€r nĂ„got som Kleine och von Hauff (2009) pĂ„pekar Ă€r en viktig del av CSR-arbetet.

Svenska banker pÄ Facebook? En förtorendestudie utifrÄn Generation Y:s uppfattning

Bakgrund: I samband med att företag har blivit allt mer internationella samt att konkurrensen pÄ olika marknader har ökat, sÄ har ocksÄ krav pÄ ökad effektivitet i företag aktualiserats, vilket Àr en av orsakerna till att mÄlstyrning blivit allt mer viktigt i organisationer. Banker Àr tjÀnsteföretag, vilket medför att de anstÀlldas handlingar Àr av stor betydelse för verksamhetens framgÄng. Det Àr dÀrför viktigt att styrningen utformas pÄ rÀtt sÀtt för att sÄ effektivt som möjligt motivera och engagera medarbetare att handla i linje med verksamhetens övergripande mÄl.Problemformulering: Hur ser mÄlstyrning ut i banker och hur ser sambandet ut mellan mÄlstyrning och motivation hos de anstÀllda?Syfte: Syftet med denna rapport Àr att studera och redogöra för hur mÄlstyrning ser ut i tvÄ av Sveriges storbanker, samt undersöka sambandet mellan mÄlstyrning och motivation hos de anstÀllda. Vidare Àr syftet att titta pÄ likheter och olikheter mellan bankernas sÀtt att styra med mÄl.Metod: För att kunna besvara studiens problemformulering har en fallstudie gjorts pÄ ett kontor pÄ Handelsbanken respektive SEB.

HĂ„llbarhetsintegration i banksektorn ?en fallstudie om SEB

Bakgrund och problem: Banker har en viktig roll i ekonomin och samhÀllet. De har inte enstor direkt miljöpÄverkan, dock pÄverkar de indirekt genom att finansiera och investera iföretag som har miljöpÄverkan. Detta har lett till att banker i viss mÄn tappat samhÀlletsförtroende. DÀrför Àr det vÀsentligt att undersöka i vilken utstrÀckning integrerar bankerhÄllbarhet i sin dagliga verksamhet nuförtiden och vad som driver integrationen.Syfte: Syftet med studien Àr att analysera hur hÄllbarhet integreras och varför i den svenskabankbranschen.AvgrÀnsningar: Vi har avgrÀnsat oss till en av storbankerna i Sverige, SEB. OmrÄdet som vivalt att gÄ in pÄ Àr bankens miljö- och sociala aspekter vilka har delats upp i fyra grupperenligt Scholtens modell (2009): 1.

HÅLLBARHETSREDOVISNING FRÅN BANKER : Vilket intresse har företagskunder och pĂ„verkar redovisningen kundernas förtroende till banken?

Sustainability is today a current topic and companies are more or less forced to work with it even though it contradicts the historical role of companies, which is to generate a profit for shareholders. In recent years there has been a rising interest from banks to work with sustainability but research has shown a growing dissatisfaction among customers even though banks are spending a lot of money and time working with sustainability. This shows that there is an asymmetry between how the banks act and what their customers demand. The purpose of this paper is to create an understanding of how business customers perceive banksÂŽ CSR-reports by investigating customers? interest in these reports.

Det Àr en frÄga om pengar : en studie om finansiell rÄdgivning till privatpersoner

De finansiella avregleringar och teknologiska framsteg som skett sedan 1980-talet har lett till stora förÀndringar inom den finansiella sektorn. Svenskarna placerar idag allt större del av sitt sparande i vÀrdepapper och finansiell rÄdgivning, riktad till konsumenter, har dÀrmed fÄtt en ökad betydelse. Men konkurrensen mellan aktörerna har hÄrdnat och det Àr dÀrför viktigt för företag att skapa lÄngsiktiga relationer och en sÄ god bild av sina kunder som möjligt. Det har lÀnge diskuterats om banker och företags oberoende stÀllning vid finansiell rÄdgivning. I Sverige finns det ingen entydig definition pÄ begreppet varvid det Àr svÄrt för konsumenterna att veta vad olika alternativ av rÄdgivning innebÀr.

Bankers innehav av finansiella instrument vÀrderade till verkligt vÀrde i NivÄ 3 -en studie av 75 banker inom Europeiska Unionen

Bakgrund: I finanskrisens spÄr har redovisningen genomgÄtt en snabb förÀndring nÀr detgÀller upplysningskraven för finansiella instrument vÀrderade till verkligt vÀrde genom enomarbetad IFRS 7. SÄ vÀl IASB som FASB har lÀnge arbetat med standards för redovisningav finansiella instrument med anledning av att dessa Àr en allt viktigare komponent iföretagens riskhantering. Historiskt har anskaffningsvÀrde varit den vÀrderingsmetod som hartillÀmpats beroende pÄ dess tillförlitlighet. Men i takt med att finansiella instrument handlasmed allt mer kan vÀrdering ske med hjÀlp av prisnoteringar dÀr marknaden Àr tillrÀckligtaktiv. VÀrdering till verkligt vÀrde har dÀrför allt mer blivit den metod som har föresprÄkatsav normgivarna.

Kapitalstruktur i banker, en jÀmförelse mellan Storbritannien, Sverige och USA

Background and problem: The importance of banks was clearly shown during the last financial crises, when the crises that started in the banking sector spread to the rest of the world. This is one of the reasons that this thesis is focused on banks in particular, one other reason is that a lot of previous studies has chosen to exclude banks because of the fact that their balance sheet differ from non-financial companies. This thesis is a beginning in filling in the gap that exists in the knowledge of banks capital structure. Purpose: The purpose of this thesis is to prove that it is possible to explain the capital structure in banks and that differences in the capital structure of the banks in Great Britain, Sweden and the United states of America exists. Method: The fact that our study is partly a replication of two earlier studies made a deductive approach most appropriate.

Motiv & Hinder till ekologisk livsmedelskonsumtion

Bakgrund och problem: Banker har en viktig roll i ekonomin och samhÀllet. De har inte enstor direkt miljöpÄverkan, dock pÄverkar de indirekt genom att finansiera och investera iföretag som har miljöpÄverkan. Detta har lett till att banker i viss mÄn tappat samhÀlletsförtroende. DÀrför Àr det vÀsentligt att undersöka i vilken utstrÀckning integrerar bankerhÄllbarhet i sin dagliga verksamhet nuförtiden och vad som driver integrationen.Syfte: Syftet med studien Àr att analysera hur hÄllbarhet integreras och varför i den svenskabankbranschen.AvgrÀnsningar: Vi har avgrÀnsat oss till en av storbankerna i Sverige, SEB. OmrÄdet som vivalt att gÄ in pÄ Àr bankens miljö- och sociala aspekter vilka har delats upp i fyra grupperenligt Scholtens modell (2009): 1.

Avskaffandet av revisionsplikten : UtifrÄn tre olika intressenters perspektiv

SAMMANFATTNINGTitel: Avskaffandet av revisionsplikten ? utifrÄn tre olika intressenters perspektivNivÄ: KandidatUtgivningsÄr: 2010Författare: Emanuel Vardi, Oscar Larsen och Thomas KarlssonHandledare: Per JanzeSyfte: Syftet med den hÀr studien Àr att ta reda pÄ vilket sÀtt revisionsbyrÄerna (GrantThornton och KPMG), Skatteverket och bankerna (Handelsbanken och Nordea) skulle kunnapÄverkas av avskaffandet av revisionsplikten. Vi ska Àven diskutera kring vilka förÀndringarsom kan komma att ske.Metod: I den hÀr studien har vi utgÄtt frÄn den kvalitativa metoden och vi har genomförtmuntliga intervjuer med revisionsbyrÄer, Skatteverket och banker.Slutsats: Resultatet som vi har kunnat konstatera i den hÀr studien Àr att det kommer att ske enförflyttning angÄende efterfrÄgan frÄn revision till redovisning. De tre intressenternaförbereder sig för framtiden genom att ta fram nya riktlinjer i sitt arbete med aktiebolagen.Förslag till fortsatt forskning: Uppföljning efter avskaffandet hur intressenterna har pÄverkats.Ett annat förslag Àr att undersöka huruvida aktiebolagen som inte kommer omfattas avrevisionsplikten valt bort revisionen eller inte.Nyckelord: Revision, revisor, revisionsplikt, avskaffande, banker, revisionsbyrÄ, Skatteverket..

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->