Sök:

Sökresultat:

669 Uppsatser om Banker och mervärde - Sida 8 av 45

Avskaffandet av revisionsplikten - Hur stora blir förÀndringarna?

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilken pÄverkan ett eventuellt avskaffande av revisionsplikten kommer att innebÀra för revisionsbyrÄer, redovisningsbyrÄer, banker, Skatteverket och Àven till viss del ur företagens synvinkel. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi valt att göra personliga intervjuer av semistrukturerad karaktÀr med revisorer, redovisningskonsulter, banker, SME och Skatteverket. Vi har under studiens gÄng inspirerats av grounded theory och vi har Àven tagit del av bÄde litteratur och debattartiklar inom omrÄdet. I teoriavsnittet har vi presenterat revisorns uppgifter samt revisionens betydelse. Vi har Àven presenterat revisionsplikten och hur ett avskaffande skulle kunna pÄverka olika intressenter.

En jÀmförelse mellan Handelsbanken och Nordeas belöningssystem

  SammanfattningTitel: En jÀmförelse mellan Handelsbanken och Nordeas belöningssystemSeminariedatum: 2009-06-03Institution: Akademin för hÄllbar samhÀlls - och teknikutvecklingKurs: Magisteruppsats i ekonomistyrningFörfattare:  Camilla Nilsson, Mona ZamaniHandledare: Leif Carlssonproblemformulering: Vi har undersökt olika banker för att granska om de har byggt upp sitt belöningssystem pÄ liknande sÀtt, eller om de skiljer sig Ät. En annan viktig aspekt Àr hur de olika bankerna arbetar aktivt med belöningssystemet. Vad Àr orsaken till att bankerna har de belöningssystem som de har? Hur vet banken i vilken grad organisationen bör motivera sina anstÀllda med tanke pÄ att alla kan motiveras av olika saker?Syfte:  Syftet med undersökningen var att granska tvÄ olika banker och undersöka vad de har för belöningssystem samt hur de arbetar aktivt med det. Vi har valt att granska tvÄ av Sverige största banker, Handelsbanken och Nordea.

Banker som kreditbedömare - en statisk eller dynamisk process? : En studie av hur banker bedömer vilka smÄföretag som Àr kreditvÀrdiga och hur processen har pÄverkats av finanskrisen

 Denna uppsats belyser problematik som personal inom vÄrd och omsorg upplever till följd av kravfyllda arbetsmiljöer. Den tidigare forskningen belyser arbetsrelaterad stress med utgÄngspunkt i vÄrdpersonalens bristande kontroll, stora engagemang och viktiga roll som förebilder. UtifrÄn detta perspektiv fokuserar uppsatsen pÄ betydelsen av krav, kontroll, socialt stöd samt relationen mellan prestation och belöning i relation till upplevelsen av arbetsrelaterad stress. Den enkÀtundersökning som genomfördes i ett privat vÄrdföretag (n=11) visar att det finns ett samband mellan arbetsrelaterad stress och upplevelsen av kontroll respektive socialt stöd. Resultatens tillförlitlighet diskuteras i termer av genomförandet av enkÀtundersökningen och nyttan med densamma utifrÄn den lÄga svarsfrekvensen.

Gravida kvinnor med missbruksproblematik  Ur den professionellas perspektiv

Finanskrisen som utlo?stes ho?sten 2008 av en alltfo?r genero?s utla?ningspolitik av banker och finansiella institut ledde till att deras verksamheter blev ifra?gasatta. Kritik riktades bland annat gentemot IFRS regelverk och da? framfo?rallt va?rdering till verkligt va?rde som enligt vissa hade bidragit till krisens omfattning. Kritiken bestod fra?mst i att redovisningsmetoden till stor del bygger pa? subjektiva bedo?mningar av tillga?ngar som a?r sva?ra att verifiera fo?r utomsta?ende intressenter.

Finanskrisens Island - En analys av bankernas risktagande

Bakgrund och problem: Under hösten 2008 nÀr den finansiella krisen spred sig över vÀrldeni och med att den amerikanska banken Lehman Brothers gick i konkurs ökade rÀdslan för attfler banker skulle gÄ i konkurs. Det gjorde att banker inte vÄgade lÄna ut pengar till varandra ilika stor omfattning som det hade gjorts tidigare. Det hÀr skapade likviditetsbrist hos bankersom tidigare varit beroende av lÄn frÄn kreditinstitut och medförde till slut att de tre störstabankerna pÄ Island gick i konkurs; Kaupthing, Landsbanki och Glitnir.De islÀndska bankerna liksom de flesta av vÀrldens banker anvÀnder sig av Basel II som Àr ettregelverk som ger vÀgledning i hur banker bland annat skall berÀkna och upplysa om sinarisker. Regelverket ger Àven riktlinjer pÄ hur tillsynsmyndigheter skall följa upp att bankernaföljer regelverket pÄ rÀtt sÀtt.Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur vÀl de islÀndska bankerna har uppfylltupplysningskraven som finns beskrivna enligt Basel II och i vilken utstrÀckning det pÄförhand har kunnat utlÀsas av Ärsredovisningarna att de islÀndska bankerna var sÀrskilt utsatta.AvgrÀnsningar: Vi har avgrÀnsat oss till att studera den tredje pelaren i Basel II sombehandlar upplysningskrav. Vi har studerat de islÀndska bankernas Ärsredovisningar för Ären2003-2007 och jÀmfört deras siffror med Nordea för samma period.Metod: Uppsatsen har arbetats fram utifrÄn en kvalitativ ansats genom att Ärsredovisningarnaför Kaupthing, Landsbanki, Glitnir och Nordea har granskats.

Bankers presentation av risk pÄ fonder : Vilka faktorer som ligger till grund för bankers riskklassificering av fonder

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ vilka faktorer som ligger till grund för bankers riskklassificering av fonder. För att fÄ svar pÄ frÄgan sökte vi kontakt med de fyra storbankerna, varav tre kunde stÀlla upp pÄ intervju (Handelsbanken, Nordea och Swedbank). Dessa banker intervjuades via telefon dÄ detta var den bÀsta metoden enligt vÄr synvinkel. För att fÄ mer klarhet i Àmnet har svaren frÄn intervjupersonerna kompletterats med publicerat material pÄ respektive banks hemsida.Det som framkom efter insamlingen av allt material frÄn bankerna var att samtliga banker anvÀnder sig av skalor för att presentera risk pÄ fonder. Skalformatet samt fÀrgsÀttning varierar dock mellan bankerna.

Risker & riskhantering - i den svenska banksektorn

Banker liksom andra verksamheter möter dagligen risker och det Àr extra viktigt att förebygga och hantera dessa i en bank dÄ deras viktigaste handelsvara Àr pengar. Bankerna möter mÄnga risker och de mest förekommande Àr likviditetsrisk, kreditrisk, valutarisk och rÀnterisk. Hand i hand med dessa risker och övriga gÄr riskhantering, vilken varierar frÄn risk till risk. I och med den pÄgÄende finanskrisen Àr riskhantering i den finansiella verksamheten ett mycket aktuellt Àmne som inte bara har pÄverkat de svenska storbankerna utan hela vÀrlden. Syftet med vÄr forskning Àr att kartlÀgga tre av de fyra svenska storbankernas risker och riskhantering samt att söka förstÄelse för vilka risker som förekommer och hur de hanteras.

Kreditgivningsprocessen - En studie av Swedbank och Svenska Handelsbanken

Bakgrund: Sedan Är 2008 har vÀrlden befunnit sig i ekonomisk kris. Denna kris har drabbat sÄvÀl svenska som utlÀndska banker runt om i vÀrlden, men i olika grad. Bankerna och deras arbete anses ha haft stor del i den rÄdande finanskrisen, vilket skapar frÄgor om hur de regleringar som finns fungerar och pÄverkar bankerna i den meningen de Àr avsedda att pÄverka bankerna och hur bankens arbete med kreditrisker ser ut.Problemformulering: BÄde Swedbank och Svenska Handelsbanken har drabbats av finanskrisen men Swedbank pekas ut som den största förloraren av dessa tvÄ banker. Ser man till respektive banks prestation pÄ den svenska marknaden Àr det dock Swedbank som visar de bÀttre siffrorna vad gÀller kreditförlust i relation till bankens utlÄning och har gjort sÄ sedan 2008. Vi fann det intressant att jÀmföra hur dessa tvÄ banker arbetar med sin kreditgivningsprocess, sÀrskilt dÄ fördelning av kreditförluster skiljer sig Ät och dÄ bÄda bankerna anser sig hÄlla en lÄg riskprofil.

Bankpanik? : En undersökning om hur hushÄllens inlÄning i banker förÀndrades hösten 2008

Vi har undersökt förÀndringar i de svenska hushÄllens inlÄning i banker under finanskrisens utbrott hösten 2008. VÄr uppsats visar att hushÄllen i större omfattning Àn tidigare har flyttat sina inlÄnade pengar under denna period. BÄde förflyttningar mellan bankerna och frÄn bankkonton till annan typ av sparande har ökat. De pengar som flyttats Àr framförallt sÄdana som överstigit insÀttningsgarantins maxbelopp. Det Àr alltsÄ risken att förlora pengar som gjort att hushÄllen agerat pÄ marknaden.

ÄgarlĂ€genheter : En studie om varför etableringen inte slĂ„r igenom i Sverige

Den svenska befolkningen har pratat om att Àga sin lÀgenhet i över 150 Är, nÄgot som kom att bli verkliget i Sverige den 1 maj 2009 dÄ ÀgarlÀgenheter inrÀttades som boendeform. Boendeformen finns redan i andra Europeiska lÀnder sÄ som Belgien, Norge och Holland och har etablerats i Sverige. PÄ tre Är har media övervakat upprÀttad byggnation av ÀgarlÀgenheter dÀr skilda Äsikter framkommit av intressenter, byggherrar och banker. Det Àr dessa Äsikter som undersökts och ligger till grund för antalet ÀgarlÀgenheter som byggts i landet. Det Àr viktigt att titta pÄ vilka boendeformer som finns i landet idag och hur dessa förhÄller sig till varandra.

Operationell risk i banker: Hantering och offentliggörande av operationell risk ? En studie av skandinaviska banker

Starting in January 2007, capital adequacy of internationally active banks will be regulated by the new Basel Capital Accord, International Convergence of Capital Measurement and Capital Standards ? a revised framework, [Basel II]. The framework introduces for the first time minimum capital requirements for operational risk and encourages market discipline of capital adequacy by initiating requirements for public disclosure of quantitative and qualitative information on operational risk exposure. This thesis examines the nature, definition, management and public disclosure of operational risk in Scandinavian banks based on regulations and recommendations presented in Basel II. We find that the models currently available for addition of operational risk to the capital requirement do not reflect actual operational risk exposure of banks.

Etiskt beteende inom försÀkringsbolag och banker : En jÀmförelse mellan kunduppfattning och företagsmaterial

Etiskt beteende inom företag Àr ett Àmne som har kommit att fÄ stor fokus. Det finns parter som anser att det inte Àr företagens uppgift att arbeta för ett bÀttre samhÀlle samtidigt som andra anser att företagen bör anvÀnda sin makt i samhÀllet pÄ ett sÄdant sÀtt att de har en positiv inverkan pÄ samhÀllets vÀlfÀrd sÄvÀl som pÄ miljön. Efter skandaler inom organisationer har de flesta företag insett att etiskt beteende Àr viktigt för företagets rykte och framgÄng. Syftet med denna studie Àr att undersöka försÀkringsbolags och bankers etiska beteende samt hur vÀl de nÄr ut med detta budskap till sina kunder.Studien bestÄr av en enkÀtstudie kring konsumentbeteende, företagsinformation frÄn försÀkringsbolagens samt bankernas hemsidor och slutligen intervjuer med anstÀllda inom denna typ av företag. Studien bestÄr av bÄde kvantitativ sÄvÀl som kvalitativ forskning.

En komparativ studie av bankers Ärsredovisningar i Sverige och USA - KapitaltÀckningsreglerna i fokus

Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka om det finns nĂ„gra skillnader mellan svenska och amerikanska bankers Ă„rsredovisningar nĂ€r det gĂ€ller kapitaltĂ€ckningsreglerna. För att kunna undersöka syftet har jag har undersökt fyra svenska bankers och fyra amerikanska bankers öppenhet i respektive Ă„rsredovisning. De banker jag anvĂ€nt mig av Ă€r Nordea, FöreningsSparbanken, Handelsbanken, Skandinaviska Enskilda Banken, Bank of America, JPMorgan Chase Bank, CitiBank och the Bank of NewYork. Öppenheten i respektive banks Ă„rsredovisning undersökte jag genom att göra en innehĂ„llsanalys över kapitaltĂ€ckningsreglerna. Dessutom har jag gjort en undersökning för att se om det finns nĂ„got samband mellan öppenheten och bankernas karaktĂ€ristiska.

Finansiell stabilitet med Basel II? En studie av det nya regelverket för banker

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Revisionsskandaler - en förtroendekris? : En studie om hur revisionsskandalerna har inverkat pÄ förtroendet för revisionsbranschen

Problemdiskussion: Syftet med revision Ă€r att det granskade materialet ska kunna anses vara tillförlitligt. Trots detta intrĂ€ffar revisionsskandaler som tyder pĂ„ det motsatta. ÅtgĂ€rder har vidtagits för att bygga upp ett förtroende för revisorer men ytterligare skandaler har uppmĂ€rksammats pĂ„ den svenska marknaden, dĂ€r företag begĂ„tt grova bokföringsbrott utan att revisorn av olika anledningar agerat tillfredsstĂ€llande, eller inte agerat alls. Dessa skandaler har bidragit till den förtroendekris för revisionsbranschen som rĂ„der i samhĂ€llet. Att revisorerna klarar sig undan skandaler relativt lindrigt och dĂ€rmed kan fortsĂ€tta arbeta som revisorer torde inverka negativt pĂ„ förtroendet för hela branschen.ForskningsfrĂ„gor: Hur har den senaste tidens revisionsskandaler pĂ„verkat förtroendet för revisionsbranschen? Hur anser revisorerna att revisionsskandalerna har inverkat pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen? Hur har revisionsskandalerna inverkat pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen enligt banker och kunder? Vilka element Ă€r viktiga för att skapa och bevara förtroende för revisionsbranschen enligt revisorer, banker och kunder?Syfte: Syftet med studien Ă€r att kartlĂ€gga hur revisorer och intressenter ser pĂ„ förtroendet för revisionsbranschen efter den senaste tidens revisionsskandaler och hur dessa skandaler har inverkat pĂ„ förtroendet.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->