Sök:

Sökresultat:

669 Uppsatser om Banker och mervärde - Sida 27 av 45

Carnegie - En fallstudie om ett bolag i kris

Redan under hösten 2007 började den finansiella oron sprida sig pÄ finansmarknaden. Detta medförde att den finansiella sektorn fick svÄrare att finansiera sin verksamhet. Under krisperioden fick staten gÄ in med likviditetsstöd för att rÀdda bolaget Carnegie & Co. Carnegie & CO:s situation komplicerades av Finansinspektionens tillbakadragande av tillstÄndet att bedriva bank. Denna krisperiod i Carnegie & CO gav oss frÄgan om vi genom Ärsredovisningen kunde se att dem skulle hamna i kris.Vi har genomfört en fallstudie dÀr vi har haft ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt.

Styrning - En form av jonglering? : En studie av styrningen inom Handelsbanken och Nordea

Syfte: Syftet med studien Ă€r att genom begreppen styrprocess, styrverktyg och styrmĂ„tt försöka skapa en förstĂ„else för hur styrningen skiljer sig Ă„t mellan Nordea och Handelsbanken för att identifiera eventuella skillnader mellan bankerna. Metod: Denna studie har ett hermeneutiskt inslag och genomförs med hjĂ€lp av en kvalitativ arbetsmetod samt en abduktiv ansats. Det empiriska materialet har samlats in med hjĂ€lp av semistrukturerade intervjuer frĂ„n tvĂ„ banker, Nordea och Handelsbanken. Slutsats: Intervjupersonerna har haft olika Ă„sikter av hur styrningen pĂ„verkar respektive bank, utifrĂ„n deras olika befattningar och erfarenheter inom omrĂ„det. Som helhet har det framkommit att Nordea och Handelsbanken skiljer sig pĂ„ ett flertal punkter. Nordea Ă€r vĂ€rdeorienterad i sin styrning och arbetar med helhetstĂ€nkande samt med budget medan Handelsbanken Ă€r kostnadsorienterad och arbetar med delmĂ„l samt med mĂ„lstyrning frĂ€mst. Överlag sammanfattas styrningen som en form av jonglering.

Redovisning av humankapital : i de svenska bankerna mellan 1997-2005

Medarbetares kompetens gÄr inte att vÀrdesÀtta i kronor för företag men det finns andra sÀtt de kan redovisa sina medarbetare, ofta företagens största resurs. Denna uppsats handlar om hur humankapital redovisas i Ärsredovisningarna hos Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea och SEB för Ären 1997, 2001 och 2005. Vi undersöker dels om den regelstyrda redovisningen gÀllande humankapitalet finns med och dels vilka frivilliga upplysningar bankerna lÀmnar i respektive Ärsredovisning. De aktuella författare och forskare, vars publikationer, inom detta omrÄde vi har anvÀnt oss av har alla förslag pÄ olika mÄtt om hur humankapital kan redovisas. Dessa mÄtt och de som finns i gÀllande regelverk har vi sedan tillsammans med vÄr egen definition av humankapital omarbetat till en checklista för att ha som stöd i innehÄllsanalysen av Ärsredovisningarna.

Whistleblowing i bankvÀrlden : -en metod för internrapportering

FrÄgestÀllning: Vilken uppfattning har bankanstÀllda om begreppet whistleblowing och begreppets anvÀndning som metod för internrapportering?Hur tror bankanstÀllda att deras arbetssituation kommer att pÄverkas av anvÀndandet av whistleblowing som internrapportering?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utveckla förstÄelsen för anstÀlldas uppfattning om begreppet whistleblowing och anvÀndandet av whistleblowing som en metod för internrapportering i den befintliga organisationen och verksamheten.Metod: Studien utfördes med en abduktiv ansats och en kvalitativ undersökning utfördes för datainsamling, det i form av semistrukturerade intervjuer med sju anstÀllda pÄ tre olika banker. Resultatet frÄn intervjuerna analyserades med hjÀlp av en tematisk analysmetod.Slutsats: Studien visar att flertalet av respondenterna vet om att det finns interna rapportsystem inom organisationen men inte hur de ska anvÀnda de om det skulle bli aktuellt. De vet heller inte nÄgot om att Finansinspektionen har kommit med nya regler som behandlar just detta. De sÀger sig vara positiva till att det finns möjlighet till att rapportera internt men skulle helst undvika att behöva rapportera sjÀlva om det var möjligt.

Phishing

I takt med den snabba utvecklingen av tjÀnster pÄ Internet har flera av de Àrenden som förr utfördes ansikte mot ansikte hamnat i den virtualiserade vÀrlden pÄ Internet. Bankerna har tagit del av denna utveckling och fÄtt de flesta kunder att utföra sina Àrenden via deras InternettjÀnster. Denna möjlighet att utföra sina bankÀrenden pÄ Internet har inte enbart varit positiv. Phishing Àr ett problem som dykt upp i samband med den hÀr utvecklingen. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka utifall det finns en medvetenhet hos bankanvÀndaren gÀllande Internetbankens sÀkerhet samt hur anvÀndarna hanterar den sÀkerhetsinformation som banken ger ut.

Storbankernas Sverigefonder - en jÀmförelse under fem Är

I den turbulenta konjunkturen som vi befinner oss i fortsÀtter fondsparandet att öka i Europa. De svenska fondbolagen försöker anpassa sina produkter till vad de tror deras kunder söker. Majoriteten av dessa kunder kÀnner sig dock tveksamma till alltför exotiska produkter och föredrar dÀrför en aktiefond med inriktning mot Sverige. Storbankerna Àr de som har den största delen av denna lönsamma kaka. Men det finns Àven alternativ som har blommat upp de sista Ären med en betydligt lÀgre avgift de sk indexfonderna.

Revisionsplikten försvinner - en studie över vad kreditgivare i framtiden kommer att efterfrÄga för information vid kreditÀrenden

I mars 2005 publicerade Svenskt NÀringsliv en rapport om revisionsplikten i smÄ och medelstora aktiebolag. Rapporten slog fast att Sverige bör avskaffa revisionsplikten i smÄ aktiebolag. Med den hÀr uppsatsen har vi utrett vilken slags information som kreditgivare kommer att anvÀnda vid kreditÀrenden för smÄföretag nÀr revision blir frivillig. Syftet med uppsatsen Àr att ur kreditgivarnas synvinkel beskriva och analysera vad för slags information som kommer att bli aktuell vid framtida kreditÀrenden, nÀr revision blir frivillig. Vi har Àven tagit reda pÄ vad bankerna kan se för konsekvenser med att revisionsplikten avskaffas.

Riskhantering : viktigast i bankers internrevisionsarbete?

DÄ vi lever i en förÀnderlig vÀrld Àr det alltmer viktigt att ha en vÀl fungerande internrevision. DÄ författarna förvÀntar sig att riskhanteringen bör utgöra en central del för kommersiella banker anser de det vara av intresse att undersöka om bankerna följer branschorganisationen The Institute of Internal Auditors riktlinjer. Det frÀmsta syftet med uppsatsen blir dÀrmed att undersöka om bankerna lÀgger större tonvikt vid riskhanteringen i internrevisionsarbetet. Vidare har författarna Àven för avsikt att diskutera hur internrevisionen pÄverkas av regleringar och förordningar samt om den bör utgöra en intern funktion eller en extern. Ytterligare en frÄgestÀllning Àr huruvida internrevisionen sker koncernmÀssigt eller om den tillÀmpas olika inom olika geografiska omrÄden.

Vad Àr den frÀmst avgörande faktorn vid privatkundens val av marginalbank? : en studie om hur demografiska skillnader pÄverkar privatkunders val av marginalbank samt se hur deras val kan anvÀndas vid segmentering

Syfte: Syftet med detta examensarbete Ă€r att förklara vad som Ă€r den frĂ€mst avgörande faktorn vid privatkundens val av marginalbank, genom att jĂ€mföra med demografiska variabler samt hur deras val kan anvĂ€ndas vid segmentering. Dessutom vill vi titta pĂ„ vilka typer av banker privatkunder har.Metod: För att nĂ„ fram till resultat för analysen har ett positivistiskt angreppssĂ€tt och en deduktiv ansats anvĂ€nts. Det empiriska materialet Ă€r baserat pĂ„ en enkĂ€tundersökning gjord pĂ„ personer i HĂ€ssleholm och Ängelholm. Datainsamlingen har sedan analyserats med hjĂ€lp av korstabeller.Teoretiskt perspektiv: Studien utgĂ„r ifrĂ„n tidigare forskning inom omrĂ„det som har anvĂ€nts för att kunna upptĂ€cka faktorer som kan förklara vĂ„rt syfte.Resultat:  Analysen visade att vid val av marginalbanker vĂ€rdesĂ€tts faktorer sĂ„ som bra pris pĂ„ varor i butik samt bonuscheckar. Vad som ocksĂ„ framkom Ă€r att vid segmentering av kunder bör bankerna, enligt reslutat frĂ„n denna uppsats, anvĂ€nda sig av differentierad marknadsföring vid segmentering av kunder..

Management

Följande rapport ingÄr som en del av managementprogrammet pÄ magisternivÄ inom Àmnet företagsekonomi pÄ Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet. Rapporten innehÄller reflektioner och kunskaper utifrÄn de praktiska erfarenheter vi fÄtt under det projekt vi genomfört Ät Sparbanken Finn kopplat till teori inom företagsekonomi. Projektarbetet pÄ Sparbanken Finn innebar en kartlÀggning och analys av 14 skandinaviska banker med fokus pÄ dessa bankers fundingstrategi. Vi vill Àven med denna rapport förmedla vÄr definition av management genom att ÄskÄdliggöra denna i en modell. De managementaspekter som presenteras i modellen Àr styrning, ledning, utveckling och situationsanpassning.

A prima vistasÄng i gehörsundervisningen

Bakgrund: Allt fler skandaler kring bolagsstyrningar har intrÀffat pÄ senare Är vilkethar medfört att de flesta lÀnderna utvecklat koder för hur redovisningen avbolagsstyrning skall ske. I bolagsstyrningsrapporterna skall det vara möjligt att utlÀsahur styrelsen har arbetat under Äret.Problemformulering: Kan förtroendet för bankernas styrelser öka genomtillÀmpandet av Svensk kod för bolagsstyrning?Syfte: Syftet Àr att för författarna undersöka hur förtroendet för svenska banker kanpÄverkas genom en bolagsstyrningsrapport.AvgrÀnsningar: Författarna har valt att inrikta sig pÄ de fyra största bankerna iSverige. Den studerade perioden Àr bolagsstyrningsrapporterna för verksamhetsÄret2006. Att analysen utfördes pÄ de fyra största bankernas rapporter beror pÄ att de haren central roll i nÀringslivet och dÀrför mÄste inta en förtroende ingivande roll isamhÀllet.Metod: Uppsatsen prÀglas av sin kvalitativa ansats dÄ data som studerats Àr i form avrapporter presenterade av företagen.

Årsredovisningar i 10/24-bolag

Bakgrund: Vi har i Sverige idag en relativt ny Ärsredovisningslag. Denna Àr en ramlag dÀr lagstiftaren har överlÀmnat arbetet med att definiera hur tillÀmpningen av lagen skall ske i praktiken till begrepp som praxis och god redovisningssed. Praxis utformas först för de stora företagen, varefter redovisaren sneglar pÄ denna vid utformning av praxis för de smÄ företagen. Detta leder till att utformning av praxis för smÄ företag tar lÄng tid samt att innehÄllet lÄngt ifrÄn sÀkert möter det informationsbehov som en anvÀndare av ett 10/24-bolags Ärsredovisningar har.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga vilken information en Ärsredovisning för ett 10/24-bolag bör innehÄlla för att tillgodose anvÀndarnas behov. Med hÀnsyn till dessa behov Àmnar vi utarbeta ett innehÄll för en Ärsredovisning för 10/24-bolag.AvgrÀnsningar: Endast bolagsformen aktiebolag behandlas i uppsatsen.

Ur bankkundens synvinkel : ? vad skiljer i uppfattningen av bankerna mellan de kunder som bytt bank och de som inte bytt bank.

Bankmarknaden i Sverige har genomgÄtt stora förÀndringar under de senaste Ären. En rad nya aktörer har etablerat sig pÄ bankmarknaden och till följd av detta sÄ har konkurrensen ökat. Denna ökade konkurrens har medfört att kundrörligheten ökat mellan bankerna och vi har pÄ senare Är sett att mÄnga kunder lÀmnat de fyra storbankerna för bÀttre villkor hos de mindre och mer specialiserade nischbankerna. Trots denna utveckling sÄ har de fyra storbankerna cirka 80% av bankmarknaden i dagslÀget och kunderna verkar i stor utstrÀckning vara ovilliga att byta bank. UtifrÄn denna bakgrund undrar vi varför inte fler bankkunder i Sverige byter bank nÀr det borde vara vÀlkÀnt att mÄnga skulle tjÀna pengar pÄ att göra detta.

Bankens rÀntesÀttning : En kvalitativ studie av Nordea

VÄr uppsats belyser hur bankerna arbetar nÀr de sÀtter sina utlÄningsrÀntor till privatkunder. Vilka konkurrenskrafter som de mÄste ta hÀnsyn till och hur bankerna försöker positionera sig pÄ marknaden. VÄr teoretiska utgÄngspunkt har tvÄ inriktningar, den första inriktningen handlar om hur bankerna sÀtter rÀntan internt, medan den andra inriktningen redogör för vilka möjligheter/hinder som finns för bankerna att positionera sig pÄ marknaden. Vi har i studien valt att anvÀnda oss av kvalitativ metod. Intervjuer har skett med personer som har kunskap inom Àmnet.

Den omedvetna medarbetaren : Hur pÄverkar medarbetarskap arbetstillfredsstÀllelsen inom banksektorn?

Det finns mÄnga faktorer som pÄverkar medarbetarens arbetstillfredsstÀllelse inom banksektorn, denna uppsats erbjuder en ny syn dÀr faktorer som undersöks finns inom det nyutforskade Àmnet medarbetarskap. Syftet Àr att undersöka arbetstillfredsstÀllelsen i relation till tvÄ faktorer inom medarbetarskap; ledarskapsbeteende och det myndiga medarbetarskapet. UtifrÄn mellanchefens perspektiv kommer vi att beskriva och jÀmföra om och hur ledarskapsbeteenden och de fyra begreppsdelarna pÄverkar arbetstillfredsstÀllelsen inom banksektorn. Genom en kvalitativ metod med en abduktiv ansats utfördes studien pÄ tre banker; Handelsbanken, Swedbank och SEB, dÀr sju mellanchefer intervjuades. Den teoretiska grunden omfattar teorier och modeller om medarbetarskap.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->