Sök:

Sökresultat:

669 Uppsatser om Banker och mervärde - Sida 26 av 45

Basel II - Riskbedömningarna inom Pelare II

Denna uppsats Àmnar ge en inblick i Basel II-reglernas pelare II och undersöka hur dessa reglers utformning uppfattas dels av storbankerna och av finansinspektionen, samt hur de ser pÄ det utökade samarbetet med varandra. Vidare Àmnar undersökningen ocksÄ försöka ta reda pÄ hur det kommer att pÄverka stabiliteten pÄ finansmarknaden och vad de nya sÀtten att arbeta fÄr för effekt pÄ förutsebarheten i den information som lÀmnas. Vi anvÀnder oss av en induktiv ansats metod dÀr vi gÄr frÄn teori till empiri. Forskningsansatsen Àr av den kvalitativa metoden dÄ vi intervjuat tre banker och Finansinspektionen. Kapitlet börjar med att ge lÀsarna en introduktion av Basel II reglerna, dÀrefter presenters den institutionella teorin.

Kreditgivningsprocessen för smÄföretagare : En studie över hur emotionella vÀrden pÄverkar beslutsfattande

Bakgrund: Kommunikation, informationsflöden samt individuella uppfattningar Àr nÄgra av de psykologiska förhÄllanden som pÄverkar beslutsfattanden. SmÄföretagare upplever en hÄrd kreditmarknad med krav pÄ höga sÀkerheter och bankerna Àr medvetna om att de stramat Ät kreditgivningen pÄ grund av konjunkturlÀget. Handelsbanken och SEB Àr tvÄ storbanker som funnits lÀnge pÄ marknaden och bÄda har fÄtt utmÀrkelser för att vara framstÄende banker för smÄföretagare.Syfte: Att studera lÄnesituationen för smÄföretagare genom att angripa de psykologiska aspekter som kan vara av avgörande betydelse utöver hÄrda vÀrden vid en kreditgivningsprocess.Metod: Genom en deduktiv ansats har semistrukturerade frÄgor stÀllts i kvalitativa intervjuer med tvÄ storbanker och tre smÄföretagare i olika branscher i Stockholm stad.Teorier: Behavioral Finance, Asymmetrisk information, Perception, Agentteorin, Imageteorin och Beslutstilsmodellen.Slutsatser: I kreditgivningsprocessen krÀvs en kombination av hÄrda och mjuka vÀrden för att kunna fatta beslut pÄ ett rÀttfÀrdigt sÀtt. Det faststÀlls att psykologiska faktorer sÄsom god kommunikation minskar det asymmetriska informationsflödet och ligger till grund för relationen mellan lÄnehandlÀggare och smÄföretagare..

Revisionsplikten: förvÀntningar och aspekter frÄn tre intressegrupper

Den internationella marknaden skapar ett behov för harmoniserade redovisnings och revisionsregler. Sverige har i mÄngt och mycket anpassat sig till internationella standarder och revisionsplikten Àr en i raden av föremÄl som Àr uppmÀrksammat för en debatt med Svenskt NÀringsliv som företrÀdare. Med anledning av detta har det pÄgÄtt en intensiv debatt om revisionspliktens vara eller icke vara för mindre aktiebolag. Genom att studera vad som hÀnt i England efter avskaffandet av revisionsplikten kunde vi göra jÀmförelser mot Sverige och fÄ en förstÄelse för hur revisionsbyrÄer och deras klienter kan pÄverkas. Vi valde att göra en fallstudie med tre olika kategorier av intressenter för att fÄ deras aspekter samt deras förvÀntningar utifrÄn problemet.

Kreditbedömning av smÄbolag : Vilken information anvÀnds och hur beslutsstilar pÄverkar kreditbedömningsprocessen

SmÄbolag Àr ofta beroende av att fÄ externfinansiering för att överleva. Den enskilt viktigaste typen av finansiering Àr lÄn frÄn bank. Innan en bank lÄnar ut pengar till bolagen sker en kreditbedömningen dÀr bankerna tar hÀnsyn till flera olika informationstyper. Informationstyperna som kreditbedömare undersöker kan delas in i tre övergripande sorter. Redovisningsinformation, Information för marknadsbedömning och Information för personbedömning.

Ett triangeldrama i tiden : En studie av geometrins stÀllning frÄn 1800-talets folkskola till idag med tonvikt pÄ tiden mellan 1962 och 2010

Denna bok riktar sig till gymnasieelever som vill fördjupa sig i Àmnet RSA-kryptografi . RSA-kryptografi Àr en avancerad metod för att kommunicera med hemliga meddelanden och anvÀnds flitigt inom t.ex. bankvÀrlden. NÀr du handlar med ditt kort eller anvÀnder din e-legitimation anvÀnds RSA-kryptogra fi för att allt du gör ska vara skyddat och sÀkert. Vid stora transaktioner mellan olika banker anvÀnds ocksÄ RSA-kryptogra fi för att bÄde den som betalar och den som fÄr betalt ska vara sÀkra att allt gÄr rÀtt till.Boken Àr uppdelad i fyra kapitel.

Bankernas syn pÄ hÄllbarhetsredovisning : en kartlÀggning av svenska bankers engagemang och det upplevda mervÀrdet

Bakgrund: I dagens samhÀlle ökar medvetenheten om vÄr omgivning mer och mer. Miljö, samhÀlls- och etiska frÄgor blir allt viktigare att ta hÀnsyn till, bÄde för privatpersoner och för företag. Banksektorn har lÀnge legat pÄ efterkÀlken nÀr det kommer till hÄllbarhetsredovisning. Dock blir bankernas intressenter mer och mer medvetna om hÄllbarhetsfrÄgor och för att vara konkurrenskraftiga har bankerna dÀrför börjat engagera sig i detta. Dock kostar engagemanget bÄde tid och pengar för bankerna sÄ dÀrför gÀller det att mervÀrdet av hÄllbarhetsarbetet Àr större Àn de resurser som lÀggs ner.Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka varför endast vissa banker vÀljer att hÄllbarhetsredovisa enligt GRI, samt varför de banker som redovisar enligt GRI vÀljer att stanna pÄ en B- eller C-nivÄ.

Islamiskt bankvÀsende : en kvalitativ studie om internationaliseringsprocessen för islamiska banker

The first official Islamic bank was established in 1975. The characteristic of an Islamic bank is that the bank is based on an interest free system. The interest free system is a requirement for an Islamic bank. The Islamic bank system is based on Sharia laws which are laws that are followed by Muslims and it is based on the text from the Quran. The Islamic Banks had a rapid expansion between 1993 and 2003, the expansion was about 23 percent and since 2003 have the expansion been about 20 percent.

Bankens fÀrd till kunderna : En studie om bankernas strategier för att nÄ ut till bankkunder med brister i det svenska sprÄket

The competition has increased with the establishment of the new banks and the credit institutes taking on the market, the big banks are no longer alone on the market.In speed with the increased range, have also the marketing and the recruit of new bank customers become more driven.Bank customers with lacks in the Swedish language, is a segment with potential which doesn?t get used by the banks and in turn of that the bank customers doesn?t get their needs satisfied.The purpose with this survey was to analyze if the four largest banks, Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea and SEB had prepared strategies that were directed to bank customers with lacks in the Swedish language. In those cases the banks had strategies, respective measures were presented.Furthermore the bank customers with lacks in the Swedish language were studied if they experienced that the banks were using measures to satisfy their language needs in contact with the banks and presented the benefit of them.The information about the banks strategies was assembled through interviews with persons from each bank. The bank customers experience was assembled through a questionnaire survey.The result showed that the banks hade different strategies for reaching out to these customers, it was from showing understanding to multicultural offices. Half of the customers appreciated that the banks pressured themselves for them by being patient, explained the services and in some cases had staff that could several language.

Revision i smÄ och mikro aktiebolag : lagstadgad eller sjÀlvvald

Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka om revisionsplikten för smĂ„ och mikro AB bör finnas kvar eller inte. Inom den Europeiska Unionen (EU) Ă€r det endast Sverige och Malta som i nulĂ€get har plikten kvar fullt ut. För att fĂ„ en uppfattning om vad debatten handlar om har vi i första hand studerat aktuella artiklar. Vi har Ă€ven anvĂ€nt oss av tvĂ„ olika forskarrapporter inom omrĂ„det och litteratur. Åsikter i debatten har vi Ă€ven tagit del av genom sju stycken olika intervjuer med anstĂ€llda hos banker, Skatteverket, revisionsbyrĂ„er och Ă€gare i smĂ„ och mikro AB.

Hedgefonders prestation i ekonomisk nedgÄng : En undersökning av dagens kris i jÀmförelse med IT-krisen

Ur ett historiskt perspektiv har hedgefonder som grupp klarat sig bra i finansiella kriser, vilket tyder pÄ att deras strategier och förvaltning fungerar. De omgÀrdas av friare placeringsregler Àn traditionella fonder vilket gör att korrelationen med marknaden (SIXRX) Àr lÄg. Eftersom dagens ekonomiska kris Àr den vÀrsta pÄ lÀnge Àr det intressant att undersöka om hedgefonder lyckats Àven i denna kris. Syftet Àr att ta reda pÄ hur hedgefonder med sitt sÀte i Sverige har presterat i den nuvarande ekonomiska krisen, i jÀmförelse med hur de presterade under ITkrisen. Förklaringar till hedgefondernas prestationer söks i deras förutsÀttningar och strategier i relation till varandra och andra fonder.Resultatet av undersökningen visar att hedgefonder med sitt sÀte i Sverige har presterat sÀmre i den nuvarande krisen Àn under IT-krisen.

Miljöansvar och lönsamhet : ? En attitydundersökning av tre företag och tre revisorer.

Ur ett historiskt perspektiv har hedgefonder som grupp klarat sig bra i finansiella kriser, vilket tyder pÄ att deras strategier och förvaltning fungerar. De omgÀrdas av friare placeringsregler Àn traditionella fonder vilket gör att korrelationen med marknaden (SIXRX) Àr lÄg. Eftersom dagens ekonomiska kris Àr den vÀrsta pÄ lÀnge Àr det intressant att undersöka om hedgefonder lyckats Àven i denna kris. Syftet Àr att ta reda pÄ hur hedgefonder med sitt sÀte i Sverige har presterat i den nuvarande ekonomiska krisen, i jÀmförelse med hur de presterade under ITkrisen. Förklaringar till hedgefondernas prestationer söks i deras förutsÀttningar och strategier i relation till varandra och andra fonder.Resultatet av undersökningen visar att hedgefonder med sitt sÀte i Sverige har presterat sÀmre i den nuvarande krisen Àn under IT-krisen.

How to ensure that the nightmare won?t happen again : Bankernas nyckeltal, kapitalstruktur och riskreglering i ett konjunkturperspektiv

Syftet Ă€r att evaluera Baselramverkets riskreglering i en konjunkturcykel med hĂ€nsyn till Östersjöregionens storbankers systemviktiga funktion.Studien antar frĂ€mst en kvantitativ ansats i de tvĂ„ första delarna, nyckeltalsanalysen och buffertsimuleringen men Ă€ven en kvalitativ ansats antas i den tredje delen, intervjuer. Studien utgĂ„r frĂ„n teorierna om Basel I och Basel II, nyckeltalsteori samt frĂ„n tidigare forskning.Resultatet i studien bestĂ„r av nyckeltalanalys och simulering av Ă„tta, i Östersjöregionen verksamma, bankers nyckeltal och buffert under 21 Ă„r samt sex djupintervjuer med representanter för sĂ„vĂ€l banker som regulatorer. SlutsatserAtt det inte finns nĂ„got samband mellan Baselregleringens kapitaltĂ€ckning och bankernas risk eller konjunktur, att riskvĂ€gningen tenderar till att vara godtycklig och har större pĂ„verkan pĂ„ buffert Ă€n Baselregleringens kapitaltĂ€ckning samt att mer transparens behövs i bankerna tyder pĂ„ att Baselregleringens kapitaltĂ€ckningskrav i mycket liten utstrĂ€ckning visar Östersjöregionens storbankers faktiska risk..

Hur ska vi kommunicera med vÄra investerare? : En studie om bankernas roll i bolagens kommunikation vid investerarmöten

Investor Relations har tvÄ syften att uppfylla. Investor Relations ska öka marknadens effektivitet, genom att vara ett verktyg för att kommunicera med marknadens olika aktörer. Investor Relations kan ocksÄ vara ett relationsmarknadsföringsverktyg, dÀr dess uppgift Àr att marknadsföra bolaget pÄ bÀsta sÀtt. Utvecklingen i de svenska bolagens Àgarstrukturer gÄr ifrÄn nÄgra stora Àgare till ett mer spritt Àgande, vilket Àr resultatet av fler börsnoteringar och den globalisering som skett. Detta har lett till att kraven pÄ bolagens Investor Relations har ökat under Ären.

Finansiella nyckeltal - analysinstrument eller reklam?

Är de svenska storbankernas presentation av finansiella nyckeltal jĂ€mförbara? Det Ă€r frĂ„gan jag stĂ€llt mig i syfte att skapa förstĂ„else för omfattningen av skillnaden mellan bankernas jĂ€mförande information via finansiella nyckeltal.Analysen har utförts genom en fallstudie, dĂ€r ett systemsynsĂ€tt tillĂ€mpats, och har visat att vare sig bankernas presentation av finansiella nyckeltal, eller teorier kring nyckeltal, kan anses vara jĂ€mförbara. Stora skillnader existerar, bĂ„de kring vilka nyckeltal som presenteras, vad de kallas och hur de berĂ€knas. Finansiella nyckeltal kan sĂ„ledes inte anses vara anvĂ€ndbara som analysverktyg, eller bidra till den inre marknadens funktion.Resultatet av studien baserar sig pĂ„ analyser av bankernas presenterade finansiella nyckeltal, resultat- och balansrĂ€kningar, Ă€garstrukturer och börskurser. Grunddata har hĂ€mtats frĂ„n bankernas Ă„rsredovisningar under perioden 2004 ? 2008, frĂ„n Finansinspektionen och Stockholmsbörsen.

Framtidens bank : en studie av hur banker skulle kunna utformas med hjÀlp av anvÀndbarhet och social media

The retail banks are usually looked upon as conservative. Since the launch of internet banks in the 90's they have not developed much. Meanwhile the internet is developing in a fast pace and social websites are increasing in popularity. The purpose of this essay was to investigate how internet banking will develop in the near future based on interviews, literature and trend studies. With web 2.0 techniques the internet bank could develop to help the costumers take more informed decisions regarding their economic situation.

<- FöregÄende sida 26 NÀsta sida ->