Sök:

Phishing


I takt med den snabba utvecklingen av tjänster på Internet har flera av de ärenden som förr utfördes ansikte mot ansikte hamnat i den virtualiserade världen på Internet. Bankerna har tagit del av denna utveckling och fått de flesta kunder att utföra sina ärenden via deras Internettjänster. Denna möjlighet att utföra sina bankärenden på Internet har inte enbart varit positiv. Phishing är ett problem som dykt upp i samband med den här utvecklingen. Syftet med denna uppsats är att undersöka utifall det finns en medvetenhet hos bankanvändaren gällande Internetbankens säkerhet samt hur användarna hanterar den säkerhetsinformation som banken ger ut. Med hjälp av en enkätundersökning ska medvetenheten bland användare gällande Internetbankens säkerhet kartläggas. En jämförelse görs mellan två svenska banker, Swedbank och Nordea där likheter och skillnader belyses. Resultatet från enkäterna tyder på en riskmedvetenhet bland kunderna från vardera bank. Resultatet visar även att bankerna, speciellt Nordea har lyckats att förmedla sitt budskap till användarna om riskerna. Trots användarnas medvetenhet om riskerna var förtroende bland kunderna för de båda Internetbanker väldigt högt.

Författare

Kalle Rajala Tomasz Gidzgier

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för informatik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..