Sökresultat:
1287 Uppsatser om Bank regulation - Sida 17 av 86
IT-Outsourcing på den Finansiella Marknaden
Bakgrund: Svenska banker och försäkringsbolag spenderar stora summor och resurser på sina IT-system, vilka oftast sköts internt. IT-kostnaderna utgör för banker den näst största kostnadsposten i resultaträkningen och därmed utgör över 20 procent av den totala kostnadsmassan. Marginalerna inom bank och försäkringsbolag minskar i Sverige samtidigt som ITs komplexitet ökar med krav på integrering medgamla bank- och försäkringssystem. IT-outsourcing och joint venture med ett IT-företag är vanliga organiserings former och inget nytt fenomen i Finland inom bank och försäkringsbolag. IT-outsourcing har både för- och nackdelar.
Finansiering av investeringar i immateriella tillgångar
Vid en bedömning av ett kreditärende ser banken till projektets företagsekonomiska förutsättningar. För företag som har immateriella tillgångar som de viktigaste tillgångarna i sin redovisning kan det uppstå problem när de ansöker om kredit hos banker. Detta beror på att immateriella tillgångar inte fungerar på samma sätt som materiella och därigenom tillbringar vag säkerhet för en beviljad kredit.Syftet med denna uppsats är att söka finna vad det är som krävs för att ett tjänsteföretag ska få ett lån beviljat.Vi har hämtat relevanta böcker och artiklar genom litteratursökning i högskolebiblioteket i Eskilstuna och Västerås. Den hämtade teorin låg sedan till grund för den intervjumall som användes i vår empiriska undersökning. De vi intervjuade var en bank och fem tjänsteföretag.För att en bank ska välja att finansiera ett företags investeringar måste affären ge avkastning på den givna krediten.
Psykiatrireformen - från intention till verklighet? : En analys av psykiatrireformens måluppfyllelse
The purpose with this essay is to examine if the Swedish government?s intentions regarding to the mental health care reform, have been fulfilled. We have classified the intentions into three categories, regulation, financing and responsibility for organizing the policy. The intentions have then been compared with the results of the reform.Our theoretical framework starts with a model, developed by Evert Vedung (1998). We use this model as a tool to examine the fulfillment of the mental health care reform.
Multidimensionell kundlojalitet i tjänsteföretag
Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera skillnader i uppfattningar om
lojalitet mellan kunder och personal i ett tjänsteföretag.
Teori: Teorin baserar sig på lojalitet och är hämtad från Barroso och Picon
(2012). Det centrala i teorin är flerdimensionellt begrepp av lojalitet. Vår
teoretiska modell är fullt testbar.
Metod: En kvantitativ metod har använts under denna undersökning. Det har
samlats in data från personal och kunder genom elektroniska enkäter.
Implementeringen av REACH : Fallstudie på ett SME-företag
The importance of chemical use is enormous for areas such as agriculture, industry and medicine and hence a prerequisite for our modern society. In order to protect humans and the environment from the negative effects of chemical use, chemical regulations have been used at a relatively early stage in our history. The purpose of REACH, the new chemical regulation of the European Union, is to generate new knowledge of chemicals within the European market and to increase the responsibilities of the enterprises when it comes to risk management. Whether the enterprises will implement the regulations or not will be of vital importance for the realization of the law?s intentions.The purpose of this study was to identify possibilities and problems that can occur when a downstream-user SME is about to implement REACH.
Missnöjeshantering inom banker : - En fallstudie av Nordea Bank
SammanfattningSyfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka missnöjeshantering hos Nordea Bank. Uppsatsen undersöker hur Nordeas missnöjeshantering överensstämmer med en egen utformad modell för missnöjeshantering. Utfallet förväntas resultera i en reviderad modell för missnöjeshantering samt att utreda om Nordea Bank kan förbättra sin missnöjeshantering.Metod: Studien utgörs av kvalitativa intervjuer. Lokalkontor i Västerås och Sala har intervjuats, samt Nordeas kundombudsman, pressansvarig och privatmarknadschef . Utifrån litteraturundersökningen konstruerades en modell som bygger på de variabler som förväntas påverka missnöjeshanteringsprocessen.
Den Lyckade Förändringen : Förändring av arbetsmetod inom bank utifrån ett ledarperspektiv i Sparbanken Rekarne
Sammanfattning ?Förändringsarbete av arbetsmetod utifrån ledarperspektiv?Datum: 27 maj 2014Niva?: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hpInstitution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST, Mälardalens HögskolaFörfattare: Fredrick Posti 901205 Roza Otman 910525 Titel: ?Den Lyckade Förändringen - Förändring av arbetsmetod inom bank utifrån ett ledarperspektiv?Handledare: Angelina SundströmNyckelord: Organisationsförändring, implementering av förändring, ledarskap, lyckat förändringsarbete. Frågeställning: Hur lyckades Sparbanken Rekarne med sitt förändringsarbete? Vilka bakomliggande faktorer var avgörande under förändringsarbetet?Syfte: Uppsatsen syftar till att beskriva hur ledare inom bankverksamhet arbetar för att genomföra ett lyckat förändringsarbete.Metod: Denna uppsats har studerat Sparbanken Rekarnes förändring av arbetsmetod på allexpeditionen. Undersökningen genomfördes av kvalitativ ansats för att skapa förståelse av ämnet.
Kunders perception av företags image - en fallstudie i imageskapande
Syftet med denna uppsats har varit att öka förståelsen för kunders perception av företags miljödesign och hur detta påverkar deras uppfattning om företags image. Uppsatsen grundar sig på ett fallföretag, SEB i Lund. Den emiriska analysen har sin grund i kalitativa djupintervjuer gjorda med SEB och med SEBs kunder. Att kunder reflekterar över miljödesign är något som framkommer i studien. Studien indikerar att de krav kunderna har på en bank framförallt är helhetskänslan, som skall vara inbjudande och intressant.
Mellan bildningsideal och besparingskrav : En studie av Uppsala universitetsbiblioteks styrdokument 1999-2013
The purpose of this thesis is to investigate how structural changes are depicted as well as formally brought about in the documents of rule and regulation of Uppsala University and Uppsala University Library the years 1999?2013. Beside the documents of rule and regulation, also documents that is commenting on (or in other ways relates to) these are investigated. The study is based both in organizational theory and modern rhetorical theory. The results show that the University to a certain extent gained an increased possibility to micromanage the library?s working routines during the time span covered and the study traces the consequences this had on the library organization and reactions it evoked among the leaders and representatives of the library staffThis raised a debate between representatives from the University library and its mother organization, the University, regarding at which level in the whole organization decisions regarding the library?s forms of funding and everyday praxis.
Uppförandekoder : En studie av de fyra storbankerna
CSR, handlar om företags sociala ansvarstagande i samhället de verkar. I ett led att ta ansvar så upprättar företag en code of conduct, en uppförandekod, vars syfte är att förmedla hur företaget tar ansvar och agerar i olika situationer. En bransch som kraf-tigt har ökat sitt arbete med CSR är bankbranschen. En förklaring till det skulle kunna vara att de utpekades som starkt bidragande till den senaste finanskrisen år 2008.Banker måste följa stadgar och regler från Finansinspektionen och därigenom upp-rätta en uppförandekod. Även om bankernas uppförandekod kanske styrs av direktiv från Finansinspektionen så vill studien belysa att det finns andra motiv bakom ban-kens uppförandekod.
Hur nya företag skapar konkurrensfördelar på marknaden för fordonsbesiktning
The Swedish market for vehicle inspection is re-regulated since June 2010. More than four years after the re-regulation there are eight companies in the market. Two of these companies are a result of the former monopolist's owners divided the business among themselves. The remaining six companies have entered the market through acquisitions or by building up their business from scratch, these are known as new entrants in the study. The competition has developed slowly and the former monopolist still has the highest market share.
Hur påverkas informationsbedömningen av kreditbedömarens erfarenhet vid kreditgivning till svenska företag?
När ditt företag söker ett lån undersöker banktjänstemannen företagets framtida förmåga att betala räntor och amorteringar på ditt lån, dvs. återbetalningsförmågan. För att avgöra företagets återbetalningsförmåga görs en kreditbedömning vilken grundar sig på hård och mjuk information. Uppsatsens syfte är att undersöka om våra tre erfarenhetsvariabler: antal år som kreditbedömare, tidigare erfarenhet av företagande och formell utbildning påverkar informationshanteringen under bedömningsprocessen vid kreditgivning till svenska företag. Vi har valt en kvantitativ ansats för att bättre kunna förklara skillnaderna och försöka generalisera.
Perspektiv på arbetsmotivation : Om forskningsperspektiv och chefers syn på arbetsmotivation
The aim of this master thesis is to examine research perspectives and a selection ofmanagers? views on the concept of work motivation. With an exploratory approach,based on a literature review and interviews these views are examined and compared inrelation to a theoretical framework. This theoretical framework consists of three keyconcepts, the individual, the context and the regulation of work motivation. Theliterature review reveals two research perspectives, a classic economic perspectivebased on Principal?Agent Theory and a more up to date social psychologicalperspective based on Self-Determination Theory.
Transportbranschen : Miljöanpassning utan negativa företagsekonomiska konsekvenser, är det möjligt?
This paper is about how transport companies in the future will be able to adapt their activity to an environmentally sustainable development without the effect of negative company economic consequences. Today, the environmental threat is a global problem and knowledge about that effluent of carbon dioxide have a negative impact on the climate is generally known. A transport system that works well is important for Sweden, but the sector has a negative impact on the environment. Regulation and legislation for increased environmental requirements often meets resistance and fear that the work will be hampered by increased costs for environmental work that can lead to an international decrease in competitiveness. The transport companies have outside pressure from the society to do something about the environmental issue, however the companies? customers are not ready to pay a higher price for environmental work.
Finanskrisens påverkan på attityd till förvärv av förvaltningsfastigheter
Under de senaste åren har teknologiska förändringar medfört att banker ändrat utformningen av sina tjänster. Pengar har digitaliserats och individer har minskat användningen av kontanter. Flera banker har avvecklat den manuella kontanthanteringen över disk och erbjuder kunderna alternativa tjänster som exempelvis internetbank och kontokort. En del upplever nytta och nöje med tjänsterna, medan andra möts av svårigheter som gör att de inte använder dem. När en bank genomgår förändringar är det viktigt den tar hänsyn till kunderna för att behålla dem vilket leder oss in på studiens problemformulering: Hur ska en bank hantera sina kunder när organisationen avvecklar den manuella kontanthanteringen över disk och erbjuder alternativa tjänster? Huvudsyfte är att, genom en studie av Swedbank, skapa förståelse för hur relationen mellan bank och kund påverkas av förändringarna.