Sök:

Sökresultat:

1284 Uppsatser om Bank office - Sida 23 av 86

Kreditbedömning av småbolag : Vilken information används och hur beslutsstilar påverkar kreditbedömningsprocessen

Småbolag är ofta beroende av att få externfinansiering för att överleva. Den enskilt viktigaste typen av finansiering är lån från bank. Innan en bank lånar ut pengar till bolagen sker en kreditbedömningen där bankerna tar hänsyn till flera olika informationstyper. Informationstyperna som kreditbedömare undersöker kan delas in i tre övergripande sorter. Redovisningsinformation, Information för marknadsbedömning och Information för personbedömning.

EUROPEISKA INVESTERINGSBANKEN (EIB) OCH ?TRANSPARENS SOM F?RTROENDETS VALUTA? En studie av policy och praktik inom EIB

This thesis explores how the concept of ?legal corruption? manifests itself within the European Investment Bank with a modern approach to the theoretical understanding of anticorruption efforts. This approach conceptualises the idea of complementing theories based on contextual applicability rather than focusing on their competing qualities. The European Investment Bank (EIB), as the world?s largest multilateral lender, is an underexplored yet vital organ of the European Union, which has recently faced criticism for its alleged lack of transparency and dubious application of policy.

Vad bör en bankrådgivare förmedla? : en kvalitativ studie om hur bankrådgivare använder sig utav faktorer för att uppnå en god kundrelation

I dagsläget har alla människor en sorts relation till sin bank. Relationen kan vara alltifrån sparande, lån, aktier och med mera. Produkter och tjänster mellan de olika bankerna har blivit likartade efter avregleringen år 1986. Detta har medfört att det har blivit alltmer viktigare för banker att vara konkurrenskraftiga i sina produkter och tjänster till sina kunder. I detta fall har fler banker investerat mycket på sina resurser för att få lojala kunder.

Med tiden som insats. En studie av TidsNätverket i Bergsjön

Syfte och frågeställningar : TidsNätverket i Bergsjön, upprättat i augusti år 2007 i Göteborg, är en verksamhet grundad på time bank-modell. Syftet med undersökningen är ?att studera vilka positiva och negativa erfarenheter av TidsNätverket i Bergsjön som dess deltagare ger uttryck för samt vilka konsekvenser verksamheten har fått för dem med avseende på empowerment och socialt kapital?. Mina frågeställningar är: 1) Vilka positiva och negativa erfarenheter av TidsNätverket i Bergsjön ger dess deltagare uttryck för? 2) Vilka konsekvenser har TidsNätverket i Bergsjön haft för uppkomsten av empowerment och socialt kapital hos deltagarna?Metod och material : Studien använder sig av semi-strukturerade intervjuer med deltagare, ostrukturerade intervjuer med den verksamhetsansvarige, liksom studier av intern dokumentation.

Linderödsgrisen : en inventering av populationsstruktur och produktionsnivå

In 1993, Sweden signed the Convention on Biological Diversity and thus agreed to conserve our indigenous biological diversity. As a part of the convention, Sweden is obliged to conserve a number of domestic animal breeds and among them the Linderöd pig. In 1952, the zoo, Skånes Djurpark, took care of a pregnant sow that was regarded to be related to the old "forest pig". The old forest pig was thought to have been extinguished by the early 20th century as a result of the ban on boars not approved by state inspectors. However, according to later accounts, several farmers still kept some of these non-approved pigs.

BOHICA (Bend Over Here It Comes Again) : kan ledningen undvika BOHICA syndromet vid en omorganisation?: en fallstudie i en sydsvensk sparbank.

This essay is about how the company management should prepare to avoid BOHICA syndrome to develop from a reorganisation. BOHICA syndrome is a cynical attitude, acquired by recurrent disappointments from, for example reorganisations. If the company management is attentive and identifies and addresses such disappointments, BOHICA syndrome can prohibit the possibilities in future to work efficiently and profitably in the company. BOHICA syndrome are thus by extension a threat to the company?s survival.

Arbetsförmedlare mellan uppdrag och verklighet : En kvalitativ studie om arbetsförmedlares handlingsutrymme

This is a study about employment officers at the Swedish public employment service. The aim of this study was to examine how they understand and use their discretion in their daily work. We used a qualitative method and the data was gathered by semi-structured interviews with eight employment officers working at the same office in a small town in Sweden. Lipskys theory about street-level bureaucracy and Lazarus description of coping theory are applied to analyze the empirical data. The work for the Swedish employment officers have changed over the last years with an increasing focus on control and administration.

?Ärligt talat så har det [tradingen] blivit en skitaffär? : En fallstudie av HQ Bank

The global financial crisis hit hard on banking operations worldwide and the sector fell under considerable scrutiny, with particular criticism directed against the banks' own trading practices. A bank owned by the Swedish financial corporation HQ seemed to go without serious financial damage duringthe crisis.In 2008 Finansinspektionen began a review of HQ's activities and a number of shortcomings were identified. Among other things, HQ's risk management was questioned by Finansinspektionen and further how this potentially affected the valuation of complex financial products.In our paper we have chosen to highlight both national and international laws and guidelines that HQ used for their operations and study if HQ followed those laws and guidelines. We also want topresent the theoretical model used by HQ for the valuation of its European options and how HQ calculated their capital requirements ratio. Our purpose is to show how the valuation affected the capitalrequirement ratio and whether HQ followed the necessary laws and guidelines for the valuation of complex financial products.We have chosen to carry out a case study from a deductive approach.

Bilder av Bellevue - Föreställningar kring ett industriområde

This bachelor essay aims to illuminate different images and ideas about Bellevue industrial area.The area is situated in a district in Gothenburg, called Gamlestaden, where Bellevue industrialarea is a former industrial area, today mostly used by minor occupations. The district is facing amajor transformation, based on a detailed master plan. One aim is to create a district with mixedfunctions; like residences, businesses, offices, services and cultural activities all together. Thisessay is based mainly from a user perspective, but it also has the perspective from the ideas andvisions by the City Planning Office.The material is mainly based on interviews with seven informants, representing different kinds ofoccupations in the area. One interview is also made with a city planner.

Avskaffandet av revisionsplikten : En studie om kreditgivningens förändring i fristående sparbanker och utländska bankers Sverigefilialer

I mars 2008 stod en statlig offentlig utredning klar med förslaget att avskaffa revisionsplikten för alla små och medelstora aktiebolag, detta för att främja det svenska företagandet. Revisionen innebär sedan länge en kvalitetsstämpel vid arbetet med krediter och ett avskaffande skulle kunna innebära ändrade förutsättningar vid kreditgivningen. Den svenska bankmarknaden består till stor del av de fyra storbankerna; Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Dessa bankers inställning till förslaget har studerats i ett flertal uppsatser och rapporter. I denna uppsats genomförs därför tre personliga intervjuer med Sverigefilialer till utländska banker; Fortis Bank, DnB NOR Bank och Upplandsbanken (provinsbank inom Danske Bank) och två personliga intervjuer med fristående sparbanker; Sala Sparbank och Sparbanken i Enköping. Revisionens betydelse idag och hur kreditgivningsprocessen därmed skulle påverkas vid ett avskaffande i de undersökta bankerna, visade sig skifta och tycktes bero på storleken på de företag som utgör bankernas kundkrets.

Utforma ett förenklat arbetsverktyg för EASAs regelverk 2042/2003 med tillhörande AMC och amendments

Rapporten handlar om ett examensarbete utfört av två studenter vid Mälardalens högskola i Västerås. Examensarbetet går ut på att utveckla och konstruera ett dokument som innehåller EASA Part M sektion A med tillhörande AMC och amendments. Dokumentet skall vara enkelt att jobba med genom att navigera i med hjälp av hyperlänkar, användning av kortkommando i PDF-programmet samt innehålla beskrivningar av skälen bakom tillförda ändringar (amendments) av Förordningen 2024/2003. I arbetet ingår även två Guider. Den ena handlar om vägledning till hur man kan uppdaterar i huvuddokumentet (EASA Part M och relaterade AMC) och den andra Guiden är en presentation som hjälper till att hitta rätt i EASAs webbsida.Målgruppen är studenter och eventuellt flygbolag, därför blev vår uppgift framförallt att skapa ett pedagogiskt dokument.

Att implementera abstrakta värden - En flerfallstudie om bankernas CSR-arbete vid utlåning av kapital

The recent development in society?s structure has given rise to a more complex reality for the Swedishbanks. There is an increased pressure from external stakeholders for the banks to take a greater socialresponsibility in society; the bank must therefore focus on both direct as well as indirect effects of itsactions. The term corporate social responsibility implies that the company does not only focus on itsfinancial status but also on values such as ethics and environment. These commitments are crystalized,more or less clearly, in the banks? lending policy?s, whom are entirely defined by the banksthemselves.The nature of the abstract CSR expression gives rise to uncertainty, both in regards to the banks ownefforts towards social responsibility but also for the external stakeholders, for which it can be quitedifficult to understand what commitments are actually made.This study aims to investigate how the Swedish banks public statements, with regards to their lendingpolicy, correlates with the actual actions carried out by the banks.

Konsten att skapa lojalitet när man säljer luft. : ? En kvalitativ undersökning om kundlojalitet hos lantbrukare inom bank och försäkringsbranschen.

: Syftet med denna uppsats är att beskriva och undersöka kundlojaliteten inom Länsförsäkringar Bergslagen samt ge förslag på taktiska åtgärder som företaget kan använda sig av vid utformandet av sin marknadskommunikation för att vidare utveckla och bibehålla lojaliteten hos sina lantbrukskunder..

Henry Chinaski : Charles Bukowskis romanfigur i ett mansforskningsperspektiv

Till min uppsats valde jag att koncentrera mig på två verk, Post Office och Factotum, av författaren Charles Bukowski (1920-1994). Huvudpersonen i båda romanerna kallas Henry Chinaski och är en mycket komplicerad karaktär. För att kunna analysera dennes självdestruktivitet samt syn på kvinnor och arbete anlade jag ett mansforskningsperspektiv, något som jag också utförligt beskriver..

Intranät : en kunskapskälla i arbetet?

The ambition with this study is to look into and create an understanding for how an intranet can work as a support system in work processes in capacity as a source of knowledge. We want to enhance the understanding for which kind of knowledge that can be coded in and transmitted by an intranet, and which that is lost in this process. We also want to clarify what it takes to get this knowledge, in collaboration with the intranet, to support the work in an organization. It is a qualitative case study at a Swedish bank. It consisted of semi standardized, half structured interviews with five people in one of the bank?s local offices.

<- Föregående sida 23 Nästa sida ->