
Sökresultat:
1284 Uppsatser om Bank office - Sida 20 av 86
Att identifera förändringsproblem vid processbaserad e-förvaltning
Denna studies syfte är att synliggöra vilket förändringsarbete som sker inom den kommunala verksamheten när organisationer går från en hieraktiskt organisationsstruktur till en processinriktidad organisation. Studien genomfördes i en svensk kommun och fallstudie användes som metod. Den data som samlades in bestod av intervjuer av individer involverade i projektet, dokumentation och egna observationer. Analysen som gjordes på fallstudien utgick från fyra olika förändringsperspektiv. Genom perspektiven kan djupare förståelse skapas för det som händer i en organisation i förändring.
Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar
The purpose of this paper is to analyze the employers? responsibilities for rehabilitation ofemployees in Sweden, who due to illness or injury are unable to work. The process of therehabilitation will be analyzed in a gender perspective. A minor comparative study aboutrehabilitation in Denmark will also be carried out. The purpose is to see how the process ofthe rehabilitation is designed for those who due to illness or injury are unable to work, whichfactors that affects the rehabilitation and which differences there are between Denmark andSweden regarding the employers responibility for rehabilitation.
Bankväsendets relationsmarknadsföring riktat mot den yngre generationen, sett utifrån ett kundperspektiv
Syfte:Att undersöka hur den yngre generationen (19-29 år) upplever att bankerna arbetar med marknadsföring gentemot dem. Vidare är vårt syfte att undersöka hur den yngre generationen upplever deras relation till bankväsendet, och vad de anser är viktigt i valet av bank.Forskningsfråga:Hur upplever den yngre generationen att bankväsendet arbetar med relationsmarknadsföring gentemot dem?Hur beskriver den yngre generationen sin relation till bankväsendet?Vad anser den yngre generationen är viktigt i valet av bank?Metod:Att utifrån ett deduktivt vetenskapligt synsätt genomföra en enkätundersökning på en population som representerar en yngre generation samt att genom observation klarlägga och analysera bankväsendets användning av sociala medier, webbsidor och kundbemötande.Slutsats:Bankväsendet ägnar sig inte åt ett relationsmarknadsföringsarbete som den yngre generationen upplever som tillfredsställande och tillräcklig. Undersökningen visar att den yngre generationen beskriver sin relation till bankväsendet som relativt avlägsen. Den yngre generationen är också relativt eniga om att det allra viktigaste vid bankval är att känslan av förtroende för personalen och upplevelsen av att banken kan se människan som en enskild individ. .
Institutionella Förutsättningar : En fallstudie av svenskt budgetstöd till Tanzania
Till min uppsats valde jag att koncentrera mig på två verk, Post Office och Factotum, av författaren Charles Bukowski (1920-1994). Huvudpersonen i båda romanerna kallas Henry Chinaski och är en mycket komplicerad karaktär. För att kunna analysera dennes självdestruktivitet samt syn på kvinnor och arbete anlade jag ett mansforskningsperspektiv, något som jag också utförligt beskriver..
LIDESK : En materialstudie för Edsbyverken
Edsbyverken Office Furniture has over the past 100 years been producing delicate carpentry products, chairs and skiis, but more recently the focus has shifted to furniture for the modern office environment. With a wide selection of products and its characteristic neutral design, Edsbyverken has an extensive group of clients both in Sweden and internationally. The aim of my C level thesis project was to examine the materials Edsbyverken is currently using in order to develop new designs or product functions. Simultanesously, I also wanted to verify whether the method I developed for this project - to initially undertake a comprehensive study of the chosen materials and thereafter specialise on a certain product and target audience ? was effective and successful.
Belöningssystem och motivation : - En jämförelse inom banksektorn
Belöningssystem används av många företag i syfte att rekrytera och behålla kompetent personal. Humankapital har blivit allt viktigare inom företag, därmed har det blivit allt viktigare att motivera anställda att arbeta i enlighet med företagets övergripande mål. En del forskning visar att belöningssystemet har positiv effekt på motivationen. Bankernas belöningssystem, i form av bonusar och andra förmåner, har lett till en hel del publikationer. Därmed blir det intressant att undersöka om belöningssystemet är en motivation för dem bankanställda.Syftet med uppsatsen är att undersöka om kundtjänstmedarbetare på SEB respektive Handelsbanken upplever att de motiveras av det belöningssystem som finns och hur respektive chef uppfattar detta ur medarbetarnas perspektiv.
Bonusregn över svenska storbanker : En studie om belöningssystemens utformande för legitimitet
The current financial crisis has left its mark. It has even hit the major Swedish banks who have shown large losses. The media has not been slow to take note of this, and the constant political debate about the bonus culture has been reinvigorated. Our aim is to find out how the major Swedish banks relate to the publicity and describe how and why senior executives are rewarded, and what strategies banks are using in the design of their reward system to maintain a legitimate behavior, and thus the confidence of its stakeholders.As a starting point to answer our purpose we have used the agency theory that describes our view of how various problems occurs and how incentives can be established in order to get senior executives to act for their owners' interests. Modern theories of reward systems are taken from a variety of authors, these theories give us an insight into how reward systems can be designed in banks.
IT-verktyg och kommunikationinom globala projekt
Many companies with expansion plans may eventually need to take a decision whether tomove parts of the organization abroad or not. One example is how Swedish companies? placesits production in Asia where labor is cheaper, but at the same time wants to use Swedishengineers. The communication possibilities today makes it no longer necessary to travelacross the world to have a meeting, and questions can be answered in a matter of minutes.This means that a company that is spread out over the world still can communicate betweentheir employees.When participants in a project are spread out over the world, and can?t meet in person, it iseasy for problems to appear.
Ett system som leder till ökad ansträngning eller Ett ansträngt system : En utvärdering av två ersättningssystem inom bank- och försäkringsbranschenutifrån ett motivationsperspektiv
Syftet med denna uppsats är att utifrån ett motivationsperspektiv studera hur monetära ersättningssystem utformas inom bank- och försäkringsbranschen. Vi belyser denna fråga med hjälp av fallstudier på Swedbank respektive Länsförsäkringar.I vår studie har vi utgått från ett flertal kriterier som återfinns i litteraturen för vad som kan anses vara ett väl fungerande monetärt ersättningssystem och huruvida systemet motiverar medarbetarna. För att kunna besvara dels frågan hur det nuvarande ersättningssystemet är utformat, dels frågan hur de anställdas åsikter ser ut genomförde vi intervjuer med chefer samt en enkätundersökning bland de anställda på respektive fallföretag.Resultaten från fallföretagen skiljde sig på flera punkter, enligt oss, mycket beroende på att Länsförsäkringar använder sig av ett nyare provisionsbaserat ersättningssystem medan Swedbank har ett mer traditionellt ersättningssystem baserat på fast lön. Vad som däremot överensstämde på de båda företagen i studien, med få undantag, var de anställdas åsikter om litteraturens krav på hur ett ersättningssystem ska vara utformat för att man som anställd ska bli motiverad att öka sin arbetsprestation..
Hur tillgänglig ska bankerna vara? : - En studie av små- och medelstora företag i Västerås
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka när och på vilket sätt små- och medelstora företag i Västerås vill sköta sina bankärenden samt att undersöka vilken betydelse bankens tillgänglighet har för dessa.Problemfrågor: Vilken betydelse har tillgängligheten för bankens företagskunder? När och på vilket sätt vill företagskunderna sköta sina bankärenden?Tillvägagångssätt: Utifrån en djupdykning bland sekundärdata kring relationer till banken utformades en enkät utifrån den teori som ansågs relevant för utredningen. För att kunna uppfylla syftet och besvara problemfrågorna har vi med hjälp av enkäten genomfört strukturerade telefonintervjuer för att samla in primärdata.Resultat: Företag anser att kontakten med deras kontaktperson i banken samt hur och när de kan kontakta banken är av stor betydelse. Majoriteten vill kunna kontakta och besöka sin bank mellan kl.10.00-15.00, medan en liten del vill kunna göra detta mellan kl.08.00-17.00, något utökat från de ordinarie banktiderna. Mest betydelsefullt för bankens tillgänglighet är utbudet av tjänster och betydelsen av Internet och Internetbanken framhävs av ett stort antal respondenter som det vanligaste sättet som företagarna själva vill sköta sina bankärenden på.
Utveckling av metod för erfarenhetsåterföring vid stadsbyggnadsplanering
The paper is a thesis made by three students in the engineering program at Jönköping School of engineering. The thesis was overseen by the urban planning office and features data from Jönköping County.The purpose of the thesis is to improve future central districts by improvement of work methods. The aim of this thesis is, through an evaluation of process mapping, develop a model for systematical work methods with better experience feedback in the urban planning. The following three questions have been answered:? How is the process mapping of the urban planning in Jönköping County built today and how did it affect the current district Kålgården?? How can the urban planning of Jönköping improve with a more systematical work method with better experience feedback?? How can critics elaborate the developed method to make it enough stable and in general applicable method to enforce on future districts?Literature studies and interviews were made to review the work methods of the office of urban planning as well as how their experience feedback works.
Gymnasieungdomars självkänsla och fysiska självbild på Facebook : En kvantitativ studie sett ur ett könsperspektiv
AbstractThe banking industry has during later years gone through several technological changes (Svenska Bankföreningen 2014). These big changes have led to several advantages seen both from a customer ? and corporate point of view. Advantages in easier usage, increased availability and more competition have made the banks more cost effective at the same time as the customer is being offered better prices. Even though the advantages seem to weigh over the disadvantages there are still those who thinks that things where ?better in the past?.
K2, K3 och bankerna : hur stor roll spelar utformningen på redovisningen i kreditbeslutet?
Relationen mellan bank och fo?retag a?r av sto?rsta vikt fo?r den svenska samha?llsekonomins tillva?xt. Sedan a?rsskiftet 2013/2014 ma?ste alla svenska sma? och medelstora fo?retag ha valt vilket redovisningsregelverk de ska tilla?mpa; huvudalternativet K3 eller det fo?renklade K2. Av denna anledning har studien fokuserat pa? vilken effekt detta val har pa? relationen mellan bank och fo?retag, specifikt ur ett kvalitets- och informationsasymmetri-perspektiv i koppling till kreditbeslutet.
Idé och kvalité i bank- och försäkringsbranschen
Idag konkurrerar i stort sett alla företag med tjänster vilket gör att vi som
konsumenter har ett stort utbud att välja mellan. Väl medvetna om alla de
alternativ som finns tillgängliga på marknaden, blir vi också mer kritiska till
kvaliteten på varor och tjänster. Vårt intresse väcktes därför för att
undersöka utifrån vilka strategier som företag inom bank- och
försäkringsbranschen arbetar för att uppnå god kvalitet på sina tjänster, samt
vilka kvalitetsfaktorer som företagen anser är viktiga vid förmedlingen av en
tjänst.
Eftersom tekniken medför ständiga förändringar i vår vardag och däribland
våra konsumtionsmönster, frågar vi oss hur stor inverkan det får på kundens
kvalitetsupplevelse. Vi finner det därmed intressant att även undersöka i
vilken grad som företagen anser att tjänster via telefon och Internet kan
ersätta det personliga mötet.
För att kunna besvara våra frågor har vi i vår empiriska undersökning valt att
genomföra ett fåtal kvalitativa djupintervjuer med bank- och
försäkringsbolag. I vår analysprocess har vi med hjälp av teorin och empirin
kunnat urskilja att företagen skiljer sig åt i sitt sätt att se på kunden.
Tilla?mpning och simulering av naturlig ventilation : Potential fo?r utnyttjande i kontorsrum
Mechanical ventilation is the most common type ofventilation in newly constructed office buildings. Therehas been an interest to utilize natural ventilationinstead of mechanical ventilation among architects andHVAC consultants in recent years. This is due to thesize of mechanical ventilation systems, which arespace consuming. The mechanical ventilation system isalso complex and requires maintenance. Furthermore,the fan uses a considerable amount of energy.