Sök:

Sökresultat:

855 Uppsatser om Bank lending - Sida 37 av 57

Aktievärdering : En studie om vilka aktievärderingsmodeller som främst tillämpas av finansanalytiker inom bankväsendet

Introduction: Analysts worldwide valuates stocks and companies by using different valuation models. The models are used to calculate how much public company?s stocks are worth and to identify whether stocks are over- or undervalued.  Objective: The objective of this essay is to study which valuation models are mainly used by financial analysts in Swedish banks. The purpose is also to study how reliable these models are considered. Method: The empirical study is based on a qualitative approach through interviews with financial analysts. The study includes both primary data (interviews) and secondary data (literature, websites and scientific articles)Theory: The theory chapter includes methods of analysis (fundamental and technical analysis), Valuation models, components of valuation and an example of a valuation with the Discounted cash flow model. Empirical study: The study includes a qualitative research that consists of interviews with financial analysts.

Högre risk ger högre avkastning : Bankers tillvägagångssätt vid riskklassificering av fonder

Uppsatsen kommer att beskriva hur Handelsbanken, Skandiabanken och Swedbank går tillväga när de ska riskklassificera sina fondportföljer. Intervjuer har genomförts med respektive bank för att få en klarare bild på hur dessa använder olika teorier och räknesätt för att fastställa en risknivå på en specifik fond och även material från bankernas hemsidor har använts för att komplettera ämnet. Bankerna använder sig av olika riskskalor vid kategorisering av olika fondportföljer och standardavvikelsen samt value at risk ger svar på den faktorn som dessa tar mest hänsyn till vid kategoriseringen utav aktiefonder, räntefonder, blandfonder samt hedgefonder. Standardavvikelsen som majoriteten av bankerna använde sig som det väsentliga måttet för rikklassificering som beräknas på historiska värden från en tidsperiod på för det mesta 3 år men beräkningar på 5 år kan även förekomma. Detta mått gör det möjligt för investerare att förstå hur hög risk en fond har för desto högre standardavvikelse desto högre risk.

Styrning - En form av jonglering? : En studie av styrningen inom Handelsbanken och Nordea

Syfte: Syftet med studien är att genom begreppen styrprocess, styrverktyg och styrmått försöka skapa en förståelse för hur styrningen skiljer sig åt mellan Nordea och Handelsbanken för att identifiera eventuella skillnader mellan bankerna. Metod: Denna studie har ett hermeneutiskt inslag och genomförs med hjälp av en kvalitativ arbetsmetod samt en abduktiv ansats. Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer från två banker, Nordea och Handelsbanken. Slutsats: Intervjupersonerna har haft olika åsikter av hur styrningen påverkar respektive bank, utifrån deras olika befattningar och erfarenheter inom området. Som helhet har det framkommit att Nordea och Handelsbanken skiljer sig på ett flertal punkter. Nordea är värdeorienterad i sin styrning och arbetar med helhetstänkande samt med budget medan Handelsbanken är kostnadsorienterad och arbetar med delmål samt med målstyrning främst. Överlag sammanfattas styrningen som en form av jonglering.

Är Guldkunderna lönsamma? : En studie av Länsförsäkringar Skaraborgs kundbonussystem

AbstraktTitel: Är Guldkunderna lönsamma?Nivå: C -uppsats i FöretagsekonomiFörfattare: Patrik Sandberg & Fredrik ÖstmanHandledare: Ann Wetterlind DörnerDatum: 2011 ? MajSyfte: Uppsatsens syfte är att, på uppdrag av Länsförsäkringar Skaraborg, undersöka om företagets kundbonussystem är lönsamt för företaget i praktiken.Metod: Uppsatsen bygger i huvudsak på en kvantitativ metod där data som har behandlats erhållits från uppdragsgivaren i form av ett Excel-dokument. X2- tester har gjorts i statistikprogrammet Minitab för att på så sätt undersöka den verkliga effekten av bonussystemets utformning.Resultat & slutsats: Utifrån de uppgifter och data som har erhållits visar resultaten på att bonussystemet är lönsamt för företaget även i praktiken.Förslag till fortsattforskning: I uppsatsen har hänsyn tagits till redan givna variabler. Ytterligare variabler skulle kunna vägas in i analysen för att på ett kvantitativt plan öka trovärdigheten för resonemanget och på ett kvalitativt plan öka förståelsen för kundernas agerande.Uppsatsens bidrag: Resultaten i den här uppsatsen har visat att kundbonussystemet är lönsamt för företaget även i praktiken. Ett resonemang har förts om var de största effekterna finns och detta kan eventuellt sedan användas för att effektivisera verksamheten..

Etablering i Dubai. En fallstudie om en svenskbanks möjligheter på en marknad med en stark växande ekonomi

Vårt syfte i denna uppsats är att undersöka om Dubai kan vara en potentiell marknad för Swedbank och detta kommer att göras genom en jämförelse med etableringsprocessen i Kina. Vi vill även poängtera att vi genom denna undersökning kommer fokusera på sökningsfasen som är början på ett företags ingångsfas på en ny marknad. Därefter är vi intresserade att ta reda på de möjligheter som marknaden och dess aktörer erbjuder, vilket i sin tur leder till en ny fas, dvs. projektfasen. Vi har med denna uppsats kommit fram till att Dubai har en stor potential för bankbranschen vid en etablering då man bland annat kan vara en del av frizon med full ägandekontroll.

Whistleblowing i bankvärlden : -en metod för internrapportering

Frågeställning: Vilken uppfattning har bankanställda om begreppet whistleblowing och begreppets användning som metod för internrapportering?Hur tror bankanställda att deras arbetssituation kommer att påverkas av användandet av whistleblowing som internrapportering?Syfte: Syftet med uppsatsen är att utveckla förståelsen för anställdas uppfattning om begreppet whistleblowing och användandet av whistleblowing som en metod för internrapportering i den befintliga organisationen och verksamheten.Metod: Studien utfördes med en abduktiv ansats och en kvalitativ undersökning utfördes för datainsamling, det i form av semistrukturerade intervjuer med sju anställda på tre olika banker. Resultatet från intervjuerna analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod.Slutsats: Studien visar att flertalet av respondenterna vet om att det finns interna rapportsystem inom organisationen men inte hur de ska använda de om det skulle bli aktuellt. De vet heller inte något om att Finansinspektionen har kommit med nya regler som behandlar just detta. De säger sig vara positiva till att det finns möjlighet till att rapportera internt men skulle helst undvika att behöva rapportera själva om det var möjligt.

Phishing

I takt med den snabba utvecklingen av tjänster på Internet har flera av de ärenden som förr utfördes ansikte mot ansikte hamnat i den virtualiserade världen på Internet. Bankerna har tagit del av denna utveckling och fått de flesta kunder att utföra sina ärenden via deras Internettjänster. Denna möjlighet att utföra sina bankärenden på Internet har inte enbart varit positiv. Phishing är ett problem som dykt upp i samband med den här utvecklingen. Syftet med denna uppsats är att undersöka utifall det finns en medvetenhet hos bankanvändaren gällande Internetbankens säkerhet samt hur användarna hanterar den säkerhetsinformation som banken ger ut.

Hur blir politiska skapelser virala succéer? : En komparativ argumentationsanalys.

Since the beginning of the 1990s, Swedish society has gone through a great change. Firstly with the personal computer and then with the internet moving in to everyday life, a new arena for interaction with society evolved. Work, education, doing bank errands and reading or discussing the news, just to name a few, now all take place in the virtual world online. Not to mention social media sites such as twitter, instagram or facebook, the last of which has over half of the Swedish population represented as members.   Companies, corporations, interest groups, political parties and politicians must be aware of the massive impact that a post spread through social media can have.    This thesis will, with the text analyzing tool, argumentation analysis, and on the theoretical platform of political communications theory, analyze three of the most viral Swedish political posts spread over 120 000 times each, to see if there are any combined qualities that point to the fact that there is a formula for getting a post to become a viral success on social media.    The main result showed that of the three posts analyzed, all were built up around a factual thesis, argued for with foremost example arguments, not only appealing to the logical branch of argumentation but also to the ethical, and that they tended to be of high relevance and sustainability. The conclusion must therefore be that these are all qualities that tend to be of relevance for making a political post on social media into a viral success..

Kapitalreglering - Finansmarknadernas räddning, eller bara ett spel för galleriet?

Background: The regulation of banks is increasing in order to stabilize the financial market. Despite this increase in regulation, financial crises still continue to occur. The Basel Committee on Banking Supervision is gradually increasing the capital requirements for banks, yet the increase in capital requirements doesn?t seem to solve the problem. This raises the question: how does capital regulation affect banks? Purpose: The purpose of this study is, primarily to illustrate the effects that capital regulation has on risk and efficiency on banks within the European Union, but secondary also study the relationship between risk, efficiency and capital regulation.Method: To achieve the purpose of this study, a deductive approach has been used, where the problem is assumed to be due to an agency problem.

Utomhuspedagogik ? hur kan det konkretiseras och anpassas till skolans behov?

Syftet med studien är att konkretisera och anpassa utomhuspedagogik som undervisningsmetod för en F-6 skola. För att besvara syftet med studien undersöktes vad elever och lärare skulle vilja göra när de har undervisning utomhus. Undersökningen innefattar även hur skolans närmiljö uppfattas och vilka möjligheter den har för undervisning utomhus samt vilka satsningar som skulle behövas för att utomhuspedagogik ska bli ett vardagligt inslag i skolans verksamhet. Tidigare forskning har visat att utomhuspedagogik har positiva effekter på minnet, förståelsen, lärandet, hälsa och förståelse för en hållbar utveckling. Forskningen har dock visat på en mängd hinder för utomhuspedagogik såsom administrativa hinder, väder, tidsbrist, resurser, rädsla, kompetens, materialbrist och lämpliga områden där aktiviteterna kan utföras.

Cash Management - Företags hantering av likvida medel samt bankers roll -

Med cash management menas styrning av företagets betalningsströmmar samt styrning av företagets val av förvaltningsform. Här ingår bl.a. in- och utbetalning, prognostisering, hantering i form av placering och finansiering samt effektiva system för att kontrollera företagens flöden. Ett bra och effektivt cash management arbete kan göra att bundet kapital frigörs. Vidare kan detta leda till att företag kan uppnå en högre avkastning och därmed bättre resultat.

Ansvarsfulla investeringar : Undantag eller huvudregel på svensk fondmarknad?

The Swedish stock-market gives investors an opportunity to benefit from the global growth while financing companies invests and contributes to a socio-economic development. Parallel to the ownership of the funds also follows a responsibility as companies in the funds affect society and the environment. The growth of savings in funds, combined with an increased focus on sustainability has developed SRI (socially responsible investment). Therefore it is interesting to examine whether responsibility is an exception, which only concerns SRI-funds or a general principle, which includes the whole Swedish stock-market.The results of the survey makes it clear that all the Swedish major banks actively works to integrate sustainability within the respective bank's business to achieve a more sustainable financial system. Thus concludes the investigation that responsible investments are a general principle on the Swedish mutual stock-market.How responsibility is integrated in fund management differ between the banks.

Bankens räntesättning : En kvalitativ studie av Nordea

Vår uppsats belyser hur bankerna arbetar när de sätter sina utlåningsräntor till privatkunder. Vilka konkurrenskrafter som de måste ta hänsyn till och hur bankerna försöker positionera sig på marknaden. Vår teoretiska utgångspunkt har två inriktningar, den första inriktningen handlar om hur bankerna sätter räntan internt, medan den andra inriktningen redogör för vilka möjligheter/hinder som finns för bankerna att positionera sig på marknaden. Vi har i studien valt att använda oss av kvalitativ metod. Intervjuer har skett med personer som har kunskap inom ämnet.

Kreditbedömning : Betalningsanmärkningars påverkan på kreditvärdighet

Credits are considered as a natural financing form for all types of companies. The financial market in Sweden is dominated by four banks and the credit appraisals that are done by these banks are partly based on credit reports from external companies. This thesis? purpose is to increase the knowledge of which the consequences of payment remarks can imply for companies in relation to the banks. A qualitative study has been done to relay to the purpose, through the means of interviews with four companies, four banks, one rating institute and a collecting agency.

Cash is no longer king : En studie av införandet av kontaktlös betalning i Sverige

Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle medför ständig utveckling av nya betaltjänster. En sådan är kontaktlös betalning vilken innebär att användaren endast behöver svepa kortet i luften över kortterminalen för att betala. ICA Banken är under maj 2015 först ut i Sverige att lansera bankkort med kontaktlös betalfunktion. Studiens syfte är därför att studera processen kring ICA Bankens implementering av ett nytt betaltjänstsystem samt undersöka hur införandet påverkar deras marknadsposition. För att analysera den data som samlats in genom kvalitativa intervjuer och en kundundersökning användes en teoretisk modell skapad av nyckeldelar från Porters (1979) fem konkurrenskrafter, utvidgad av Davis (1989) teori om Teknologiacceptans samt Aaker och Kellers (1990) teori om Varumärkesutvidgning.

<- Föregående sida 37 Nästa sida ->