Sök:

Cash is no longer king

En studie av införandet av kontaktlös betalning i Sverige


Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle medför ständig utveckling av nya betaltjänster. En sådan är kontaktlös betalning vilken innebär att användaren endast behöver svepa kortet i luften över kortterminalen för att betala. ICA Banken är under maj 2015 först ut i Sverige att lansera bankkort med kontaktlös betalfunktion. Studiens syfte är därför att studera processen kring ICA Bankens implementering av ett nytt betaltjänstsystem samt undersöka hur införandet påverkar deras marknadsposition. För att analysera den data som samlats in genom kvalitativa intervjuer och en kundundersökning användes en teoretisk modell skapad av nyckeldelar från Porters (1979) fem konkurrenskrafter, utvidgad av Davis (1989) teori om Teknologiacceptans samt Aaker och Kellers (1990) teori om Varumärkesutvidgning. Resultatet tyder på att ICA Banken implementerar kontaktlös betalning för att diversifiera sig från konkurrenterna och därmed erhålla ökad kännedom som bank på en konkurrensintensiv marknad. ICA Banken har högt förtroende bland sina kunder, stöd från en stark finansiär och drar därtill nytta av ICA:s dominanta marknadsposition och kända varumärke vid lansering av kontaktlös betalning. Därtill tyder studiens resultat på att ICA-kunder är positiva till användandet av kontaktlös betalning och de väntas använda den nya betaltjänsten.

Författare

Victor Udd-Peterson Amanda Lidström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..