
Sökresultat:
1211 Uppsatser om Bank and Finance Branch - Sida 18 av 81
Credit Risk Assessments of Swedish RealEstate Companies
The real estate industry is a sector where the companies generally have a capital structure which is high leveraged. The financing? with the related terms ? is therefore specifically of high importance for the companies in the sector. Traditionally, the way of obtain financing is by borrowing from the bank. Lately, due to new bank regulations, the banks have become more restrictive in their lending which have lead to a growth of other financing alternatives.
Resultatandelssystem i en mindre svensk bank : Ger systemet upphov till Free rider-problem?
Den här studien använder Agency-teorin och Stewardship-teorin för att undersöka hur motiverande ett Resultatandelssystem (RS) är för de anställda på en mindre svensk bank. Mer specifikt så undersöks hur påtagliga så kallade Free rider-problem är och vilka bakomliggande orsaker som påverkar vikten av sådana problem. Detta bygger på en rent kvalitativ undersökning baserat på intervjuer med anställda på Leksand Sparbank. Resultaten visar att förekomsten av Free rider-problem inte är så vanlig som Agency-teorin antyder och att detta beror främst på att monetära belöningar inte är den primära motivatorn på banken. Resultaten visar också att RSet inte motiverar på det sätt som det är tänkt, RSet har dock en del andra positiva egenskaper..
IT-Outsourcing på den Finansiella Marknaden
Bakgrund: Svenska banker och försäkringsbolag spenderar stora summor och resurser på sina IT-system, vilka oftast sköts internt. IT-kostnaderna utgör för banker den näst största kostnadsposten i resultaträkningen och därmed utgör över 20 procent av den totala kostnadsmassan. Marginalerna inom bank och försäkringsbolag minskar i Sverige samtidigt som ITs komplexitet ökar med krav på integrering medgamla bank- och försäkringssystem. IT-outsourcing och joint venture med ett IT-företag är vanliga organiserings former och inget nytt fenomen i Finland inom bank och försäkringsbolag. IT-outsourcing har både för- och nackdelar.
Krisen på Wall Street : En analys av sju artiklar från tidningen Affärsvärlden och fem artiklar från tidningen XINHUA om banken Lehman Brothers konkurs 17 september 2008
The crisis on Wall Street. This essay is a comparative study of how two business newspapers report on the bankruptcy of Lehman Brothers Holdings in September 2008. Seven articles from the Swedish European financial newspaper Affärsvärlden (Business World) and five articles from the Chinese-Asian news agency XINHUA FINANCE are examined. The aim is to analyze, understand and evaluate from a rhetorical perspective. My thesis is that rhetors storytelling can tell us more about how we cope with crisis in the global economic discourse. The texts can portray man as a narrative creature when identification as a rational actor is not enough. The analytical methods used are linguistic analysis with an emphasis on metaphor analysis, narrative analysis based on pentad - Critical dramatism, and discourse analysis with doxological outlook. The results show that both newspapers seek to defend the global economic discourse, but they do so in different ways. Affärsvärlden advocates calmness and conveys a cautious attitude. The heart of the crisis, as well as its solution, is on Wall Street. XINHUA advocates control and expresses confidence in authorities and the system. Asia is presented as Wall Street's savior..
Finansiering av investeringar i immateriella tillgångar
Vid en bedömning av ett kreditärende ser banken till projektets företagsekonomiska förutsättningar. För företag som har immateriella tillgångar som de viktigaste tillgångarna i sin redovisning kan det uppstå problem när de ansöker om kredit hos banker. Detta beror på att immateriella tillgångar inte fungerar på samma sätt som materiella och därigenom tillbringar vag säkerhet för en beviljad kredit.Syftet med denna uppsats är att söka finna vad det är som krävs för att ett tjänsteföretag ska få ett lån beviljat.Vi har hämtat relevanta böcker och artiklar genom litteratursökning i högskolebiblioteket i Eskilstuna och Västerås. Den hämtade teorin låg sedan till grund för den intervjumall som användes i vår empiriska undersökning. De vi intervjuade var en bank och fem tjänsteföretag.För att en bank ska välja att finansiera ett företags investeringar måste affären ge avkastning på den givna krediten.
Managementkonsultens roll i projekt : En studie av utvärderingsprocessen
A consultant is an external expert that exists within all types of organizations. The consulting service can be divided into individual practitioners and large companies whose sole task is to hire out consultants to clients. The need for consultants has grown due to the restructuring of Swedish businesses during the past decades. They have put parts of their business on contract. This has led to a market with other player that have been able to focus on these parts.
Multidimensionell kundlojalitet i tjänsteföretag
Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera skillnader i uppfattningar om
lojalitet mellan kunder och personal i ett tjänsteföretag.
Teori: Teorin baserar sig på lojalitet och är hämtad från Barroso och Picon
(2012). Det centrala i teorin är flerdimensionellt begrepp av lojalitet. Vår
teoretiska modell är fullt testbar.
Metod: En kvantitativ metod har använts under denna undersökning. Det har
samlats in data från personal och kunder genom elektroniska enkäter.
Missnöjeshantering inom banker : - En fallstudie av Nordea Bank
SammanfattningSyfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka missnöjeshantering hos Nordea Bank. Uppsatsen undersöker hur Nordeas missnöjeshantering överensstämmer med en egen utformad modell för missnöjeshantering. Utfallet förväntas resultera i en reviderad modell för missnöjeshantering samt att utreda om Nordea Bank kan förbättra sin missnöjeshantering.Metod: Studien utgörs av kvalitativa intervjuer. Lokalkontor i Västerås och Sala har intervjuats, samt Nordeas kundombudsman, pressansvarig och privatmarknadschef . Utifrån litteraturundersökningen konstruerades en modell som bygger på de variabler som förväntas påverka missnöjeshanteringsprocessen.
Den Lyckade Förändringen : Förändring av arbetsmetod inom bank utifrån ett ledarperspektiv i Sparbanken Rekarne
Sammanfattning ?Förändringsarbete av arbetsmetod utifrån ledarperspektiv?Datum: 27 maj 2014Niva?: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hpInstitution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST, Mälardalens HögskolaFörfattare: Fredrick Posti 901205 Roza Otman 910525 Titel: ?Den Lyckade Förändringen - Förändring av arbetsmetod inom bank utifrån ett ledarperspektiv?Handledare: Angelina SundströmNyckelord: Organisationsförändring, implementering av förändring, ledarskap, lyckat förändringsarbete. Frågeställning: Hur lyckades Sparbanken Rekarne med sitt förändringsarbete? Vilka bakomliggande faktorer var avgörande under förändringsarbetet?Syfte: Uppsatsen syftar till att beskriva hur ledare inom bankverksamhet arbetar för att genomföra ett lyckat förändringsarbete.Metod: Denna uppsats har studerat Sparbanken Rekarnes förändring av arbetsmetod på allexpeditionen. Undersökningen genomfördes av kvalitativ ansats för att skapa förståelse av ämnet.
Kunders perception av företags image - en fallstudie i imageskapande
Syftet med denna uppsats har varit att öka förståelsen för kunders perception av företags miljödesign och hur detta påverkar deras uppfattning om företags image. Uppsatsen grundar sig på ett fallföretag, SEB i Lund. Den emiriska analysen har sin grund i kalitativa djupintervjuer gjorda med SEB och med SEBs kunder. Att kunder reflekterar över miljödesign är något som framkommer i studien. Studien indikerar att de krav kunderna har på en bank framförallt är helhetskänslan, som skall vara inbjudande och intressant.
Uppförandekoder : En studie av de fyra storbankerna
CSR, handlar om företags sociala ansvarstagande i samhället de verkar. I ett led att ta ansvar så upprättar företag en code of conduct, en uppförandekod, vars syfte är att förmedla hur företaget tar ansvar och agerar i olika situationer. En bransch som kraf-tigt har ökat sitt arbete med CSR är bankbranschen. En förklaring till det skulle kunna vara att de utpekades som starkt bidragande till den senaste finanskrisen år 2008.Banker måste följa stadgar och regler från Finansinspektionen och därigenom upp-rätta en uppförandekod. Även om bankernas uppförandekod kanske styrs av direktiv från Finansinspektionen så vill studien belysa att det finns andra motiv bakom ban-kens uppförandekod.
Portföljoptimering med courtageavgifter
Ever since it was first introduced in an article in the Journal of Finance 1952, Harry Markowitz? mean - variance model for portfolio selection has become one of the best known models in finance. The model was one of the first in the world to deal with portfolio optimization mathematically and have directly or indirectly inspired the rest of the world to develop new portfolio optimization methods. Although the model is one of the greatest contributions to modern portfolio theory, critics claim that it may have practical difficulties. Partly because the Markowitz model is based on various assumptions which do not necessarily coincide with the reality.
Dikotomi i förändring ? en studie i hur maktrelationen mellan politiker och tjänstemän påverkas av övergången till en nämndlös politisk organisation
Dichotomy in change ? a study of how the relationship in terms of power between politicians and civil servants in local government is affected by the transition to a system without branch committees.
Finanskrisens påverkan på attityd till förvärv av förvaltningsfastigheter
Under de senaste åren har teknologiska förändringar medfört att banker ändrat utformningen av sina tjänster. Pengar har digitaliserats och individer har minskat användningen av kontanter. Flera banker har avvecklat den manuella kontanthanteringen över disk och erbjuder kunderna alternativa tjänster som exempelvis internetbank och kontokort. En del upplever nytta och nöje med tjänsterna, medan andra möts av svårigheter som gör att de inte använder dem. När en bank genomgår förändringar är det viktigt den tar hänsyn till kunderna för att behålla dem vilket leder oss in på studiens problemformulering: Hur ska en bank hantera sina kunder när organisationen avvecklar den manuella kontanthanteringen över disk och erbjuder alternativa tjänster? Huvudsyfte är att, genom en studie av Swedbank, skapa förståelse för hur relationen mellan bank och kund påverkas av förändringarna.
Kreditbedömningen av mikroföretag : Kreditbedömningens faktorer och påföljden av den slopade revisionsplikten
Introduction: 1 November 2010 came the amendment about the audit requirement into force. The amendment concerned only micro-enterprises. The most common form offinancing for micro-enterprises are bank loans, therefore the banks play a major role in the business and wellness of micro-enterprises.Purpose: Purpose of this paper is to examine if the credit assessment has been affected by the removal of the audit requirement for micro-enterprises.Method: This study will be conducted by a qualitative study in the form of interviews. Five interviews were conducted, with four respondents from the large banks and one respondent from Almi Företagspartner.Conclusion: All respondents agreed that the audit is seen as a mark of quality, some lenders will continue to request it from the micro-enterprise while other lenders look at other factors such as ownership, relationship or business concept..