
Sökresultat:
349 Uppsatser om Autism - Sida 5 av 24
Arbetsterapeuters erfarenheter av att främja delaktighet i utförande av aktiviteter hos barn och ungdomar med autism
Syftet med studien var att undersöka arbetsterapeuters erfarenheter av att främja delaktighet i utförandet av aktiviteter hos barn och ungdomar med Autism. För att studera detta intervjuades elva arbetsterapeuter verksamma inom barn och ungdomshabilitering med erfarenhet av att möta personer med Autism inom barn och ungdomshabiliteringen. I denna kvalitativa studie valdes innehållsanalys som metod för att analysera data som framkom ur intervjuer. Analys av data resulterade i fyra kategorier: ? Att främja delaktighet i utförande av aktiviteter genom tekniska interventioner, Att främja barnets/ungdomens delaktighet i utförande av aktiviteter genom interaktion med andra, Att främja delaktighet i utförande av aktiviteter genom strategier samt Att utforma interventioner som utgår ifrån person?.
Skolfr?nvaro och ?ngest hos elever med autism
Studien unders?kte hur f?r?ldrar till elever med Autism upplevde att skolsituationen fungerade, relaterat till barnens ?ngestniv?er och skolfr?nvaro. Det unders?ktes om barnens ?ngest hade n?got samband med h?g skolfr?nvaro och om f?r?ldrarnas m?ende samvarierade med barnens ?ngest. F?r ?ndam?let distribuerades en digital enk?t som besvarades av 179 f?r?ldrar till barn med Autism, vilka gick i grundskolan eller gymnasiet.
Undervisning i läsförståelse för barn med autism : Fyra lärare berättar om sina erfarenheter
Det övergripande syftet med den här studien är att undersöka hur lärares arbete med läsförståelse hos elever med Autism kan fungera och ställa det i relation till litteratur och forskning. I litteraturöversikten beskrivs hur aktuell forskning ser på arbetssätt, svårigheter och hjälpmedel samt olika perspektiv på det komplexa och svårdefinierade begreppet läsförståelse. För att kartlägga hur arbetande pedagoger ser på sin egen situation ingår i studien intervjuer med fyra lärare som är anställda i klasser med inriktning på elever med diagnosen Autism. Intervjuerna ligger till grund för att besvara arbetets två frågeställningar; Hur arbetar de studerade lärarna med läsförståelse hos elever med Autism? och Hur förhåller sig arbetssätten till det forskningen säger om Autism och läsförståelse?.
Undervisningsmetoder för elever med autism : En studie av pedagogers metoder med avsikt att utveckla lärandet för elever med autistiska syndrom
This essay talks about how teachers in schools are working with a particular focus on students with autistic syndrome. The aim is to investigate the methods used for these students, who develop their learning and achieve the goals of the school. The methods that were used in this study were two interviews in two different schools in central Sweden where teachers and professionals were interviewed. One part of the study was to compare both schools to see which methods they used and when they used them. My interest for autistic students started during my practice in a school.
Det där som alla pratar om : En studie i Internets påverkan på annonsmarknaden enligt tio branschpersoner
Syftet med arbetet var att undersöka fem pedagogers beredskap att ta emot och arbeta med barn i behov av särskilt stöd med speciell inriktning mot Autism i förskolan, liksom hur pedagogerna förhöll sig till kunskap och material för att stötta dessa barn på bästa sätt. För att få fram konkret fakta kring Autism, barnsyn och arbetssätt har jag använt mig av litteratur som var relevant för dessa ämnen. Det som huvudsakligen kom fram i litteraturgenomgången var vad Autism är, diagnostisering, vikten av kommunikation för barn i behov av särskilt stöd och att se dessa barn som individer, men även resurser och arbetssätt. Som metod valde jag att genomföra en kvalitativt inriktad undersökning och använde mig då av kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att pedagogerna har olika uppfattningar om både extra utbilningar och användandet av hjälpmedel.
Alla ska få vara med och delta på idrotten : - En studie om integrering av barn med autism i idrott och hälsa
SammanfattningSyfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att undersöka hur en integrering av barn med Autism kan se ut i ämnet idrott och hälsa och hur den upplevs av en lärare i idrott och hälsa.1. Hur kan en integrering se ut i ämnet idrott och hälsa? 2. Hur påverkas lärarens undervisning av en integrering av barn med Autism i ämnet? 3.
AKK:s betydelse för barn med autism : En intervjustudie med förskollärare och specialpedagoger i förskolan
Vårt syfte med studien var att undersöka pedagoger och specialpedagogers syn på betydelsen av användandet av alternativa och kompletterande hjälpmedel (AKK) för barn med diagnosen Autism på förskolan. Frågeställningarna för studien var att undersöka vilka uppfattningar pedagoger och specialpedagoger har om kommunikationens betydelse för barn med Autism i förskolan och vilka uppfattningar som pedagoger och specialpedagoger har om AKK:s betydelse för barn med Autism i förskolan rörande deras lärande och utveckling samt vilka skillnader det fanns mellan pedagogernas och specialpedagogernas syn på AKK:s betydelse för barn med Autism i förskola? Vi valde att använda oss av intervju som metod eftersom vi var intresserade av respondenternas egna tankar och ansåg att vi genom en intervju hade möjlighet att ställa följdfrågor för att fördjupa deras resonemang om ämnet.Vi delade upp arbetet i två delstudier där den ena av oss ansvarade för datainsamling och databearbetning från pedagogerna (delstudie 1) och den andre av oss ansvarade för det samma arbetet för specialpedagogerna (delstudie 2). Vid datainsamlingen använde vi oss av diktafoner för att spela in samtalen, på så sätt hade vi fullt fokus på respondenten under intervjuns gång. Efter intervjuerna har samtalen lyssnats av, transkriberats och förts in i dokument i datorn, för en bättre överblick.
"Man vågar inte dö?Upplevelse av vardagen beskrivna av föräldrar till barn med autism
ABSTRACT
Margareta Jablonska (2009). ?Man vågar inte dö?. En kvalitativ undersökning om föräldrar till barn med Autism, upplevelse av vardagen. ("We dare not die." A qualitative study of parents of children with Autism experience of everyday life.) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med denna undersökning är att belysa oro och förhoppningar hos föräldrar till barn som bedöms inom Autismspektrat, samt beskriva deras upplevelse av vardagliga svårigheter, för att få en djupare förståelse för och förbättring av familjens situation.
Förmågan att förstå : kommunikation och bild hos personer med autism
Syftet är att undersöka hur personer med Autism med hjälp av bilder kan få förmågan att förstå samspelet i kommunikation. Våra frågeställningar är: 1. Hur tolkar och översätter omgivningen kommunikationen hos personer med Autism? 2. Hur påverkar bilden förståelsen/översättningen i samspelet i kommunikationen hos personer med Autism.
Kommunikation och lek i träningsskolan : Lärares syn på lek som pedagogisk metod i undervisningen för elever med diagnosen autismspektrumtillstånd.
AbstractThe purpose of this study is to investigate teachers? views on play as a method for developing pupil?s communication and interaction in schools for children with severe learning disabilities. I am interested in pupils with Autism spectrum disorder and their opportunities for social interaction with peers in playful activities. I focus on the subject communication and the parts about speech, conversation and interaction. My study is based on a qualitative study.
ETT VARDAGSPUSSEL MED UTMANINGEN ATT F? IHOP ALLA N?DV?NDIGA BITAR -Upplevelse av aktivitetsbalans hos f?r?ldrar till barn med autism i f?rskole?ldern
Bakgrund F?r?ldrar till barn med Autism i den tidiga barndomen och f?rskole?ldern upplever
mer stress j?mf?rt med f?r?ldrar till ?ldre barn med Autism. F?r?ldrarna har sv?rt att
hantera stressen som tillkommer med barnet och den drastiska omst?llningen i
vardagen. De upplever psykisk oh?lsa och har ?ven ett stort behov av professionell
hj?lp i ett tidigt skede.
Återanvändning som kommunikativ resurs : En samtalsanalytisk studie av kommunikation med PECS hos en pojke med diagnosen autism
Communicative recycling, to repeat utterances uttered by oneself or others, is a common phenomenon in all societies and languages. The talk of persons with Autism often features recycling. The aim of this study was to identify different forms of recycling in communication involving a boy with Autism and to describe its functions. Communication between the boy with Autism, who used Picture Exchange Communication System (PECS) to communicate, and his parents and teachers was videotaped. The conversations took place in familiar settings, in the boy?s home and at his pre-school.
Pedagogers uppfattningar om och förhållningssätt gentemot barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Syftet med arbetet var att undersöka fem pedagogers beredskap att ta emot och arbeta med barn i behov av särskilt stöd med speciell inriktning mot Autism i förskolan, liksom hur pedagogerna förhöll sig till kunskap och material för att stötta dessa barn på bästa sätt. För att få fram konkret fakta kring Autism, barnsyn och arbetssätt har jag använt mig av litteratur som var relevant för dessa ämnen. Det som huvudsakligen kom fram i litteraturgenomgången var vad Autism är, diagnostisering, vikten av kommunikation för barn i behov av särskilt stöd och att se dessa barn som individer, men även resurser och arbetssätt. Som metod valde jag att genomföra en kvalitativt inriktad undersökning och använde mig då av kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att pedagogerna har olika uppfattningar om både extra utbilningar och användandet av hjälpmedel.
Att mötas här och nu : Funktionsinriktad musikterapi för barn med autism
Funktionsinriktad musikterapi (FMT) är en musikterapimetod som används för att stödja individen i dennes utveckling oavsett ålder och funktionsnivå. I examensarbetet analyseras på vilket sätt FMT kan stödja barn med Autism i deras utveckling. Hur kan sensorisk integration hos dessa barn stimuleras i FMT? Av fallbeskrivningarna framgår det att de två barn som fick FMT båda har visat tecken på positiva förändringar inom samverkan/kommunikation, motivation, språkutveckling, perception och rörelsekoordination. Sensorisk integration ingår i alla dessa moment och det är därför svårt urskilja den som en separat funktion.
Autism i skolan : Hur en skola är tillgänglig för elever med autism
My purpose of this study is to investigate whether elementary school is available for students with the disability of Autism. If the school is just as accessible for students with autistic syndrome as for students with asperger syndrome, or if the school is marked by equal treatment. I think this is important to highlight since I think it´s a deficiency in the school's accessibility for certain students, and dilemmas occurs regarding students in need of support. In order to provide a validated result according to me, I decided to conduct interviews with a few employees and ask all of them the same questions. The interviews I conducted was performed anonymously.