Sök:

Sökresultat:

2904 Uppsatser om Auktoritärt ledarskap - Sida 2 av 194

Ledarskap i idrottssalen : ÅlĂ€ndska idrottslĂ€rares syn pĂ„ ledarskap

Ledarskap Àr en huvudfaktor i dagens samhÀlle och i skolan. Ledarskap handlar om hur lÀraren hanterar den socialpedagogiska situationen i klassrummet, d.v.s. lÀrarens sociala relation till klassen och elevernas relationer till varandra i undervisnings- och lÀrprocessenSyftet med det arbetet Àr att undersöka idrottslÀrares syn pÄ ledarskap i de ÄlÀndska skolorna samt att undersöka vilka faktorer som kan pÄverka deras ledarskap.Det som idrottslÀrarna anser vara goda ledaregenskaper hos en lÀrare Àr bland annat att de Àr trygga i sig sjÀlva som person, organiserade, mÄlmedvetna och Àrliga. De anser att faktorer som ekonomi, material, normer och tid kan pÄverka deras ledarskap och undervisning.Ledarskap kan ofta vara krÀvande och som ledare kan du fÄ ta itu med mycket problem som kan uppstÄ under vÀgen som till exempel konflikthantering. Att leda andra Àr roligt men ocksÄ vÀldigt utmanande mÄnga gÄnger och framför allt ska man komma ihÄg att det ger otroligt mycket tillbaka. .

Formellt ledarskap i ett kunskapsföretag - en fallstudie

AnstÀllda i det studerade kunskapsföretaget verkar undervÀrdera vikten av det ledarskap den formelle ledaren utövar. Detta har vi illustrerat med en egenhÀndigt konstruerad ?tonÄringsmetafor?. Vidare har vi kommit till slutsatsen att informella ledare och en stark företagskultur Àr faktorer som pÄ ett framgÄngsrikt sÀtt kan komplettera ovan nÀmnda ledarskap..

LÀrares syn pÄ ledarskap

Det övergripande syftet med detta examensarbete Àr att studera vad lÀrare och dÄ specifikt lÀrare som ocksÄ Àr idrottsledare har för uppfattningar nÀr det gÀller ledarskap. Det kommer stÀndigt nya teorier inom ledarskapsbegreppet sÄ dÀrför behöver man kontinuerlig utbildning i detta omrÄde. Arbetet bestÄr av litteraturstudie och en empirisk studie i form av intervjuer med sex lÀrare dÀr jag söker svaren till mina frÄgestÀllningar. Min litteraturgenomgÄng delar jag upp i tre delar, lÀrares ledarskap, ledarskap inom idrotten och fyra perspektiv pÄ ledarskap. I diskussionen har jag utgÄtt ifrÄn mina frÄgestÀllningar och det övergripande syftet med arbetet.

FramgÄngsrikt ledarskap i klassrummet : - En kvalitativ studie om ledarskap i grundskolans tidigare Är.

Syftet med denna studie Àr, att utifrÄn ett lÀrarperspektiv beskriva och analysera vad som kan ingÄ i ett framgÄngsrikt ledarskap i klassrummet. Genom kvalitativa intervjuer och observationer framkom vilka olika faktorer i skolan som pÄverkar lÀrares ledarskap sÄvÀl som lÀrarskap. Resultatet visar att goda lÀrar-elev-relationer Àr en förutsÀttning för att undervisning ska kunna bedrivas och Àven att elevinflytande och ett tydligt ledarskap utgör navet i ett framgÄngsrikt ledarskap i klassrummet. VÄr slutsats blev att lÀrare behöver besitta didaktisk kompetens, Àmneskompetens, ledarkompetens och Àven en social kompetens för att kunna hantera den yrkesroll som lÀrare stÀlls inför idag..

Chefers instÀllningar och attityder till delat ledarskap

Denna studie belyser vad ett delat ledarskap kan innebÀra för vÄrd och omsorgsverksamheten i Nyköpings kommun. Tanken med uppsatsen Àr att fÄ fram mer kunskap om begreppet delat ledarskap och om Nyköpings kommuns chefer Àr positivt eller negativt instÀllda till att dela ledarskap.FrÄgestÀllningarna Àr:Vilken syn har divisionschef/omrÄdeschefer och enhetschefer pÄ delat ledarskap?Vad lÀgger divisionschef/omrÄdeschefer och enhetschefer in i begreppet delat ledarskap?Vad anser divisionschef/omrÄdeschefer att enhetschefer ska kunna dela pÄ och vad anser enhetscheferna sjÀlva?Undersökningen bygger pÄ en kvantitativ och en kvalitativ metod med en hermeneutisk ansats. I undersökningen ingÄr en enkÀt- och intervjuundersökning för att fÄ ett bredare och djupare resultat..

Personalchefers uppfattningar om ledarskap och kommunikation

Denna studie Àr en kvalitativ undersökning om personalchefers uppfattningar om kommunikation och ledarskap. Undersökningens syfte var att undersöka, beskriva och analysera personalansvariga chefers uppfattningar kring kommunikativa aspekter av ledarskap. Datamaterialet samlades in genom Ätta stycken semistrukturerade intervjuer samt tidigare forskning. Undersökningens slutsatser handlade i stort om att det finns liknande Äsikter bland chefer huruvida ledarskap Àr ett mandat och chefskap en titel. Kommunikation anvÀnds för att ge medarbetare medbestÀmmande.

Delat ledarskap framtidens ledarskap - En kvalitativ studie om för och nackdelar med delat ledarskap gentemot ensamt ledarskap för enhetschefer inom Àldreomsorgen

Syftet med uppsatsen var att jÀmföra för och nackdelar med delat respektive ensamt ledarskap för enhetschefer inom Àldreomsorgen, med avseende pÄ effektivitet, kompetens och stress. Min hypotes som jag utgick ifrÄn var att delat ledarskap har förutsÀttningar att öka effektiviteten, minska stressen och bredda kompetensen för enhetschefer inom Àldreomsorgen. Jag har anvÀnt mig av enkomparativ design. Jag har jÀmfört tvÄ organisationsformer med varandra, delat ledarskap samt ensamt ledarskap. Uppsatsen bygger pÄ intervjuer med nio enhetschefer inom Àldreomsorgen.

TvÄ chefer med samma jobb ? Om chefers och anstÀlldas erfarenheter och upplevelser av dualt ledarskap

Den hÀr kandidatuppsatsen syftar till att undersöka en form av delat ledarskap vilkenbenÀmns dualt ledarskap. ProblemomrÄdet Àr intressant eftersom dagens arbetsmarknadbehöver nya ledningsmodeller och det tidigare funnits begrÀnsat med undersökningar inomomrÄdet, svenska sÄvÀl som internationella. Undersökningens syfte Àr att analysera dualtledarskap för att kunna ge en bild av det och dess effekter, vilket gjordes med hjÀlp av trefrÄgestÀllningar. De teorier som det relateras till i uppsatsen Àr Alvessons och Sveningssonsteori om ledarskap, Döös med fleras teori om delat ledarskap samt Wengléns teori omchefers identitetsarbete. För att genomföra undersökningen anvÀndes en induktiv, kvalitativmetod med semistrukturerade intervjuer.

Fem kvinnor om sitt ledarskap

Denna uppsats handlar om vilka förestÀllningar fem kvinnor inom de mÀnniskoförÀndrande organisationerna har om sitt ledarskap. Organisationerna som jag har valt Àr socialtjÀnst, kriminalvÄrd samt skola. Kriterierna för de kvinnor som valdes till studien, var att de skulle ha en ledande roll inom den organisation som de Àr verksamma. De centrala frÄgestÀllningar handlar om vilka upplevelser kvinnorna har av sitt ledarskap och ledarskap generellt, men Àven vad det var som gjorde att de valde att bli ledare. Andra aspekter som tas upp Àr anledningar till varför det finns sÄ fÄ kvinnor som Àr ledare, samt hur de ser pÄ denna maktaspekt som ett ledarskap medför..

Rektors ledarskap i skolförÀndring

Föreliggande uppsats behandlar rektors ledarskap i ett skolutvecklingsarbete. Syftet Àr att undersöka hur rektors pedagogiska ledarskap blir synligt i ett skolutvecklingsarbete samt hur lÀrarna upplever rektors pedagogiska ledarskap. Som struktur för resultatredovisningen och som analysverktyg har de fyra inslagen i Alvessons och Ydéns ledarskapsteori anvÀnts. Studien har gjorts med hjÀlp av intervjuer med en rektor och fyra av hennes medarbetare. Utskrifterna av intervjuerna har reducerats och genom meningsstrukturering har olika berÀttelser förts samman till en sammanhÀngande historia..

Autentiskt ledarskap pÄ MilitÀrhögskolan Karlberg : En kvalitativ och kvantitativ studie av föredöme

Vissa forskare anser att autentiskt ledarskap Àr grunden för alla positiva former av ledarskap. Andra forskare menar pÄ att det Àr en fördjupning av delen föredöme i den svenska modellen, utvecklande ledarskap, vilken anvÀnds av svenska Försvarsmakten.Syftet med denna studie har varit att undersöka kadetterna vid Försvarshögskolan Karlbergs syn pÄ de ingÄende delarna i föredöme och applicera teorin autentiskt ledarskap pÄ detta. Förhoppningen var att genom detta identifiera skillnader och likheter mellan teorin och kadettens syn pÄ föredöme och dÀrigenom tydliggöra de teoretiska perspektivens relation till varandra. Utöver detta skulle studien Àven kunna ge en bild av i vilken utstrÀckning kadetternas ledarskap kÀnnetecknas av ett autentiskt ledarskap samt föredöme.För att svara pÄ detta har studien genomfört en kvantitativ enkÀtundersökning samt en kvalitativ intervjustudie. Dessa har visat att kadetterna kÀnnetecknas av en hög grad av autentiskt ledarskap samt att kadetternas syn pÄ föredöme till en viss del Àr likvÀrdig gentemot autentiskt ledarskap, men att en svaghet rÄder i de tvÄ perspektiven..

Ledarskap och dess pÄverkan pÄ arbetsförhÄllanden och vÀlbefinnande

Syftet med föreliggande studie Àr att fÄ kunskap om hur medarbetarna uppfattar sina arbetsförhÄllanden, sitt vÀlbefinnande i relation till arbetet och ledarskapet. Vidare syftar studien till att fÄ kunskap om hur ledarskap pÄverkar medarbetarnas uppfattning om arbetsförhÄllanden och medarbetarnas vÀlbefinnande. 85 deltagare (N=85) kompletterade ett webbaserad frÄgeformulÀr som bestod av 48 frÄgor med frÄgerubrikerna krav, kontroll, stöd, rÀttvisa, mobbing och trakasseri, hÀlsa och vÀlbefinnande samt ledarskap. Resultatet visar att medarbetarna upplever sig ha delvis bra arbetsförhÄllanden och delvis bra vÀlbefinnande. Vidare visar resultatet att arbetsförhÄllanden, vÀlbefinnande och ledarskap korrelerar signifikant positivt med varandra dÀr starkaste korrelationen finns mellan vÀlbefinnande och ledarskap.

Delat ledarskap ? ett prestigelöst ledarskap

En undersökning som har gjorts visade att unga inte finner det attraktivt att arbeta som chefer, med anledning av att de anser att det Àr för tidskrÀvande. Undersökningen uppmÀrksammades och resultatet av det lede in pÄ delat ledarskap som en alternativ lösning, ett ledarskap som delas av tvÄ eller flera chefer. Den hÀr varianten av ledarskap utövas i större utstrÀckningen Àn vad som kan förmodas. Men kan vara diffust att förstÄ sig pÄ. UtifrÄn uppsatsens mÄlsÀttning i att skildra delat ledarskap utifrÄn ledarnas perspektiv.

Det nya ledarskapet gör entré : blivande civilingenjörers uppfattning om chefskap och ledarskapsstil

FörÀndringar inom arbetslivet i riktning mot ett mer sÄ kallat grÀnslöst arbete och ett kommande generationsskifte bÄde möjliggör och stÀller krav pÄ företag att införa ett nytt ledarskap. Studiens syfte var att undersöka blivande civilingenjörers syn pÄ ledarskap och vad ett gott chefskap innebÀr för dem som snart ska ut pÄ arbetsmarknaden. Sex semistrukturerade intervjuer, som analyserades utifrÄn tematisk analys, visade att det önskade ledarskapet Àr en kombination av ett personligt, nÀrvarande, öppet och tydligt ledarskap. Föreliggande studies resultat har diskuterats i förhÄllande till tvÄ aktuella teorier inom ledarskapsforskningen: transformativt/transaktionellt ledarskap samt delat ledarskap. Resultatet frÄn föreliggande studie motsvaras till stor del av ett delat ledarskap samt en kombination av de tvÄ begreppen transformativt respektive transaktionellt ledarskap.

Kvinnligt ledarskap i Katolska kyrkan i Sverige : en undersökning i tre utvalda församlingar hösten 2004

Mitt syfte med denna uppsats Àr att undersöka hur ett kvinnligt ledarskap pÄ lekmannanivÄ ser ut i Katolska kyrkan i Sverige idag. För att fÄ reda pÄ detta stÀller jag följande frÄgor:Vilka verksamheter finns i församlingarna som lekmÀn i olika former av ledarskap Àr engagerade i?Finns det likheter/skillnader mellan mÀn och kvinnor nÀr det gÀller vilken verksamhet man engagerar sig i?Finns det likheter/skillnader i lekmannaengagemanget och i kvinnligt ledarskap mellan de olika församlingarna och vad kan dessa bero pÄ?Hur uppfattar och vad berÀttar de aktiva kvinnorna sjÀlva om sitt ledarskap?.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->