
Sökresultat:
1897 Uppsatser om Attityd - Sida 9 av 127
Rättvis tanke eller Rättvis handling? En studie av svenska konsumenters attityder och köpbeteende beträffande rättvisemärkt livsmedel
Tidigare studier visar att konsumenter i allmänhet har en positiv Attityd till Fair Trade-produkter men att köpbeteendet av dessa produkter inte överensstämmer med den positiva Attityden. Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan svenska konsumenters Attityd och köpbeteende gällande rättvisemärkt livsmedel samt undersöka vad som formar Attityderna..
Påverkar kunskap attityden till trycksår
Bakgrund: Trycksår är en kvalitetsindikator på omvårdnaden, med rätt använda metoder kan trycksår helt förebyggas. Trots detta förekommer trycksår fortfarande och orsakar stort lidande för de som drabbas. En Attityd till någonting (Attitydobjekt) kan bestå av en uppfattning som kommer sig av kunskap och erfarenhet, en känsla för Attitydobjektet och en intention bakom handlingen. Attityden kan ge sig i uttryck i form av ett beteende, sk manifest Attityd. En del i Attitydbegreppet är kunskap och kunskap i sig själv kan delas upp i teoretisk och praktisk kunskap.
Stressa inte ihjäl dig! Gå i terapi.. - Sambandet mellan erfarenhet och attityd gentemot terapi hos unga vuxna
Turismen som näring ökar hela tiden och för att bevara jordens resurser krävs det av såväl aktörer som konsumenter att de gör hållbara val för att minimera påverkan, vilket allt fler svenska konsumenter gör idag. Vi har i denna uppsats valt att fokusera på konsumenten och har därför som syfte att kartlägga vad specifikt miljömedvetna konsumenter har för kunskap och beteende när det handlar om hållbar turism. För att ta reda på det så hade vi frågeställningar kring vad miljömedvetna konsumenter har för kännedom om hållbar turism, hur de handlar utefter det i vardagen kontra resande samt hur de önskar att få information om begreppet. Den metod vi använt oss av för att utreda detta är en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning med 100 respondenter som vi analyserat med hjälp av teorier kring hållbar turism, den miljömedvetna konsumenten, skillnaden mellan Attityd och beteende samt resebeteende.Det som framkom i denna undersökning var att de miljömedvetna konsumenterna har kännedom om hållbar turism men inte så mycket kunskap om att begreppet har tre dimensioner. Tydligt är också att deras Attityd till hållbarhet förändras när de går utanför vardagen, framförallt när det gäller hur viktigt de tycker det är i valet av matprodukter.
Attityder och föräldraledighet : - en studie om individers attityder och vad som händer med jämställdheten när man får sitt första barn
Syftet med den här studien har varit att se hur Attityder påverkar föräldraledigheten när individer får sitt första barn. Är det så att par som har en jämställd Attityd innan de får barn också är mer jämlika när det gäller fördelningen av föräldraledigheten? Tidigare forskning har visat på att det finns ett samband mellan Attityder och fördelning av föräldraledighet. Men då har man mestadels mätt Attityderna i samband med att individen varit gravid eller haft en pågående föräldraledighet. Då det verkar hända något med jämställd-heten i relationen när man får barn, har den här studien mätt Attityderna innan individen fick barn.
Konsumenters attityd till etiska och miljömässiga märkningar - möjliga förklaringar till "konsumentglappet"
Det blir allt vanligare med etiska och miljömässiga märkningar på livsmedel. Med bryggkaffe som exempel är syftet med uppsatsen att undersöka konsumenters Attityd till symbolerna KRAV, Rättvisemärkt, Rainforest Alliance och EU-symbolen för ekologiskt jordbruk. Genom att undersöka Attityden kan möjliga förklaringar till det så kallade ?konsumentglappet? urskiljas samt förslag till hur glappet kan minskas. Den teoretiska huvudmodell som använts är ?The ABC-model of attitudes? och som analysunderlag används positionering och valkriterier.
Att äta eller inte äta kolhydrater
Vad människor väljer att äta har stor betydelse för deras hälsa och idag är det mångamänniskor som lever ohälsosamma liv vilket bland annat beror på just bristfälliga kostvanor.Kolhydraternas roll i kosten har på senare tid varit omdiskuterad och kan ha skapat enförvirring kring om och/eller varför kolhydratrika livsmedel bör ingå i kosten. Dåkolhydratrika livsmedel enligt Livsmedelsverket är viktiga ur både hälso- och miljösynpunktär det av intresse att undersöka vad människor tycker om dessa och vilka de väljer attkonsumera. Syftet med studien är därför att undersöka kvinnors Attityd och beteende medavseende på kolhydrater i kosten samt om kvinnor har kännedom om kolhydraters påverkanpå hälsa och miljö. En kvantitativ metod användes där enkäter skickades ut till kvinnor viaden sociala nätverkstjänsten Facebook. Theory of Reasoned Action användes som teorietiskutgångspunkt.
Vilse i kostdjungeln? Hälso- och sjukvårdsarbetares attityd till LCHF
Det kommer ständigt nya rön om vad vi bör äta och vad vi bör undvika. Övervikt är idag mer regel än undantag i Sverige och ökningen av antalet överviktiga och feta är i det närmaste epidemisk och har blivit den mest utbredda folksjukdomen i hela världen. Drygt hälften av den svenska vuxna befolkningen har försökt att gå ner i vikt eller planerar att göra det. Frågan är egentligen inte hur man går ner i vikt utan om att göra en livsstilsförändring som ska hålla hela livet ut. Lågkolhydratskost har funnits sedan år 1921 och användes då vid behandling för epilepsi.
Universitetsstudenters attityd till internetdroger : En kvantitativ studie om internetdrogen SPICE
Syftet med denna kvantitativa studie var att undersöka universitetsstudenters Attityd och kunskap kring internetdrogen SPICE om det skiljer sig mellan könen och om alkoholkonsumtionen hade relevans i samband med inställningen till cannabis och SPICE. Internetdrogerna sprider sig och det är svårt att komma åt de som tillverkar och brukar dem. Därmed är början till en kartläggning av hur utbrett internetdroger är viktigt. Genom att göra en studie på universitets studenter som är från 19 år och uppåt så kan detta ge en god uppfattning om hur stora kunskaperna är och vad människor har för inställning till internetdroger. Studien genomfördes med hjälp av enkäter som distribuerades dels på universitetet men även på sociala forum, så som facebook och twitter.
Etniska relationer i Norra Irak (Kurdistan). : En kvantitativ studie om attityder till "de andra"
Denna uppsats behandlar etniska relationer i Norra Irak eller irakiska Kurdistan. Syftet är att studera invånarnas syn på etniska relationer i Erbil och Kirkuk. Tidigare forskningar, som gjorts i västvärlden, har visat att interetniska relationer påverkar Attityder och beteenden. Tidigare forskningar har även visat att det finns skillnad i Attityd till interetniska relationer beroende på individers etniska tillhörighet, kön, ålder, utbildning, etcetera. Uppsatsens huvudfråga är hur är de etniska relationerna i Norra Irak/Kurdistan, vilka Attityd har respondenterna till varandra och vad påverkar Attityder till interetniska relationerna? Den teoretiska bakgrunden för undersökningen är nätverksteorier, teorierna om socialt kapital och kontakthypotesen som betonar kontakter, relationer och dess effekt på etniska relationer.
Elevers attityder till matematik och matematikundervisning
Huvudsyftet med denna undersökning var att ta reda på elevers Attityder till matematik samt hur de uppfattar matematikundervisningen. Anledningen till att valet föll på just detta undersökningsområde beror på att elevers Attityder spelar en avgörande roll för hur den matematiska inlärningen kommer att utveckla sig. Trots detta läggs ingen större vikt vid elevers Attityder till matematiken och dess påverkan på elevernas prestationer i ämnet. För att få en inblick i detta har en enkätundersökning genomförts i fem högstadieklasser. Resultaten visade på att det råder en stor spridning kring elevers Attityder till matematiken, där ungefär hälften av de responderande eleverna har en positiv Attityd till ämnet.
Attityder till regler och regelefterlevnad på arbetsplats
Den här studien syftar till att undersöka om medarbetares Attityd till regler och regelefterlevnad på en arbetsplats varierar med faktorer som anställningstiden, kön och personalkategori. Undersökningen har genomförts som en enkätundersökning med frågeställningar som belyser olika delar av regler och regelefterlevnad, både ur ett generellt och ur ett individuellt perspektiv. Försöksdeltagarna är tjänstemän och verkstadsanställda på ett medelstort mellansvenskt företag inom tillverkningsindustrin. Undersökningen visar på att det finns en skillnad i Attityden mellan grupperna och att personer med lång anställningstid har en negativare inställning till regler och regelefterlevnad är personer med kort anställningstid, men att skillnaden inte är statistiskt signifikant..
Attityder till två olika brottstyper och till att hålla förhör med misstänkta gärningsmän
Attitydens omedvetna effekt är omöjlig att styra, då till exempel känslor såsom ilska, omedvetet kan påverka hur vi reagerar med vår omgivning. Med detta i åtanke undersökte föreliggande experiment huruvida det fanns någon skillnad mellan 44 kvinnor och 42 mäns, ur allmänheten, Attityder till att hålla förhör med personer misstänkta för misshandel respektive skattebrott. Halva gruppen undersökningsdeltagare, läste en beskrivning av ett misshandelsfall och den andra gruppen ett skattebrottsfall, varefter deltagarna besvarade frågeformulär om Attityder till kriminella respektive Attityder till att hålla förhör med brottsmisstänkta personer. En två-vägs variansanalys med män och kvinnor samt brottstyperna som beroende variabler visade att misstänkta för misshandelsbrottet ansågs kunna förhöras med en signifikant lägre grad av humanitet, jämfört med personer misstänkta för skattebrott. En interaktionseffekt förelåg och simple effekt analyser visade att det var kvinnornas resultat som stod för interaktionseffekten.
Matematikattityder. Elever i år 7-9 och deras föräldrars attityder till matematik
Bakgrund: Matematik ges mycket utrymme i grundskolan. Under vår utbildning har vi fått anledning att utbyta erfarenheter från våra år som pedagoger i ämnet. Forskning visar att positiv Attityd ger bättre förutsättningar att tillgodogöra sig kunskap och att elevers Attityd till matematik i grundskolan förändras med stigande ålder. Påverkas elevernas Attityd till matematik förutom av skolan även av hemmet? Vi ville ta reda på mer om hur matematik uppfattas av elever och föräldrar och därför gjorde vi en undersökning om huruvida föräldrars erfarenheter och Attityder påverkar deras barns intresse och Attityd till matematik.
Inte utan min tillåtelse : En studie om SMS-reklam från modeföretag ur ett konsumentperspektiv
Flertalet modeföretag använder sig idag av SMS-reklam, en reklamform som enligt studier uppfattas som positiv så länge som den är tillåtelsebaserad. Syftet med denna uppsats är att undersöka om och i så fall vilka skillnader som finns vad det gäller Attityden till SMS-reklam och det efterföljande köpbeteendet mellan de som anser sig ha accepterat avtalen kring SMS-reklam och de som ej anser sig ha gett sin tillåtelse. För att uppfylla syftet fick 219 studerande vid Stockholms universitet besvara ett frågeformulär gällande deras Attityd till SMS-reklam och deras efterföljande köpbeteende. Resultaten visade, i likhet med tidigare forskning, att de studenter som var medvetna om att ha gett sin tillåtelse till att motta SMS-reklam både hade en mer positiv Attityd till SMS-reklam och ett mer positivt köpbeteende till följd av SMS:et. De studenter som inte var medvetna om att de gett sin tillåtelse hade en mer negativ Attityd till SMS-reklam och hade ett mer negativt köpbeteende till följd av SMS:et.
Påverkar kunskap attityden till trycksår
Bakgrund: Trycksår är en kvalitetsindikator på omvårdnaden, med rätt använda
metoder kan trycksår helt förebyggas. Trots detta förekommer trycksår
fortfarande och orsakar stort lidande för de som drabbas. En Attityd till
någonting (Attitydobjekt) kan bestå av en uppfattning som kommer sig av kunskap
och erfarenhet, en känsla för Attitydobjektet och en intention bakom
handlingen. Attityden kan ge sig i uttryck i form av ett beteende, sk manifest
Attityd. En del i Attitydbegreppet är kunskap och kunskap i sig själv kan delas
upp i teoretisk och praktisk kunskap.