Sök:

Att äta eller inte äta kolhydrater


Vad människor väljer att äta har stor betydelse för deras hälsa och idag är det mångamänniskor som lever ohälsosamma liv vilket bland annat beror på just bristfälliga kostvanor.Kolhydraternas roll i kosten har på senare tid varit omdiskuterad och kan ha skapat enförvirring kring om och/eller varför kolhydratrika livsmedel bör ingå i kosten. Dåkolhydratrika livsmedel enligt Livsmedelsverket är viktiga ur både hälso- och miljösynpunktär det av intresse att undersöka vad människor tycker om dessa och vilka de väljer attkonsumera. Syftet med studien är därför att undersöka kvinnors attityd och beteende medavseende på kolhydrater i kosten samt om kvinnor har kännedom om kolhydraters påverkanpå hälsa och miljö. En kvantitativ metod användes där enkäter skickades ut till kvinnor viaden sociala nätverkstjänsten Facebook. Theory of Reasoned Action användes som teorietiskutgångspunkt. Det var 85 kvinnor som deltog i studien och åldern varierade mellan 17 och 56år. I resultatet framgick det att majoriteten av kvinnorna hade en positiv eller neutral attitydtill kolhydrater. Det var därmed få som hade en negativ attityd gentemot kolhydrater. Dockfanns det inga signifikanta skillnader mellan hur mycket kolhydrater kvinnor med positiv,neutral respektive negativ attityd åt. Många av kvinnorna upplevde att familj och vänner hadestor påverkan på deras matval. Däremot upplevde flertalet kvinnor att de inte påverkadesmycket av vad personer som är viktiga för dem tycker om deras kolhydratkonsumtion. I dennastudie framkom det att attityd och beteende inte alltid överensstämmer och det är därförviktigt att i arbetet som hälsopromotör och kostvetare vara medveten om vad som påverkarkostvanor för att förstå varför de ser ut som de gör.

Författare

Carolina Birath Eleonor Pettersson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..