Sök:

Elevers attityder till matematik och matematikundervisning


Huvudsyftet med denna undersökning var att ta reda på elevers attityder till matematik samt hur de uppfattar matematikundervisningen. Anledningen till att valet föll på just detta undersökningsområde beror på att elevers attityder spelar en avgörande roll för hur den matematiska inlärningen kommer att utveckla sig. Trots detta läggs ingen större vikt vid elevers attityder till matematiken och dess påverkan på elevernas prestationer i ämnet. För att få en inblick i detta har en enkätundersökning genomförts i fem högstadieklasser. Resultaten visade på att det råder en stor spridning kring elevers attityder till matematiken, där ungefär hälften av de responderande eleverna har en positiv attityd till ämnet. Det visade sig finnas samband mellan elevernas attityder till matematiken och hur de uppfattar undervisningen i matematik. De årskurser som har en positivare attityd till matematiken är även nöjdare med den aktuella undervisning de får och vice versa. En tolkning av de frambringade resultaten är att de elever som hade haft en varierande undervisningsform under de tidigare årskurserna blir missnöjda då de kommer upp i de högre årskurserna eftersom kunskapsinlärningen förändras till att bli mer enskild.

Författare

Annelie Karlström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..