Sök:

Sökresultat:

1992 Uppsatser om Att skriva sig till läsning via datorn - Sida 37 av 133

SprÄkstimuleringens betydelse i förskolan för senare lÀs- och skrivinlÀrning

Examensarbetets syfte Àr att belysa och analysera hur pedagoger arbetar med sprÄkstimulering i förskolan. Vi presenterar vad tidigare forskning inom omrÄdet sprÄkstimulering belyser som viktigt vid barnens tidiga sprÄk och skriftmöte. Om barnen fÄr chansen att pÄ ett utvecklande sÀtt delta i rim och ramsor samt samtala om texter har de, enligt forskningen, en större chans att lÀra sig lÀsa och skriva. Genom att genomföra kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger har vi undersökt hur förskolan förhÄller sig gentemot rÄdande forskning kring sprÄk-stimulering. Vi kommer att redovisa hur respondenterna redogör för hur de arbetar med sprÄkstimulering i verksamheten och vilka metoder pedagogerna berÀttar att de arbetar utifrÄn.

Att skriva musik : magi eller teori?

The aim of this project was for me to write two complete songs and to get to know my creative process better. I wrote two songs, made musical arrangements for them, transcribed the music in Sibelius, rehearsed the material with two musicians and at last recorded it in a studio. Throughout this I kept track of my own creative process. The project resulted in two complete songs with arrangement. I learned that I have some difficulty handling adversities in my songwriting, and that it was not so easy to get to know my own creative process as I thought.

En relationell och konventionell syn pÄ avtal

Varje dag sluts en mÀngd olika affÀrsavtal. För jurister eller för juridiskt kunniga anses det finnas ett rÀtt svar pÄ frÄgan om vad som gÀller, nÀr samtliga omstÀndigheter blivit bekrÀftade. Emellertid Àr svaret inte lika enkelt som det först kanske verkar, eftersom att affÀrsvÀrlden har utvecklat ett eget regelsystem. Vi har dÀrför valt att skriva denna uppsats för att sjÀlva fÄ förstÄelse för varför det finns ett annat system utöver gÀllande rÀtt, pÄ vilket sÀtt det fungerar och problemen som kan uppstÄ i och med existensen av flera rÀttskÀllor..

EffektförstÀrkare med strömkontroll

Energin Àr ett begrepp som anvÀnds dagligen i vÄrt samhÀlle. Energin kan inte skapas men dÀremot kan den omvandlas till olika former, förbrukas och lagras i vissa fall. Men att omvandla energi frÄn en form till en annan form för att sedan lagra den Àr en av dagens stora utmaningar inom tekniken dÄ vi mÄste följa de regler som naturen dikterar. Forskning pÄ detta omrÄde har pÄgÄtt i flera decennier för att kunna ta fram lÀmpliga och effektiva sÀtt att lagra energi pÄ. SvÀnghjul-system Àr ett sÄdant sÀtt dÀr man kan lagra energi under begrÀnsad tid.I mitt examensarbete har jag utnyttjat kunskapen som jag har lÀrt mig frÄn elektronik kurserna för att konstruera en effektförstÀrkare med strömkontroll som anvÀndes för att driva ett svÀnghjul-system.

Effekter av konkursboets möjlighet att avstÄ frÄn viss egendom : En uppsats om processavstÄende och abandonering

Uppsatsen har till syfte att utreda ra?ttverkan av konkursboets egendomsavsta?ende i fra?ga om processavsta?ende enligt KonkL 3 kap. 9 § och abandonering.I uppsatsen presenteras grundsynsfra?gan och dess betydelse fo?r dessa fra?gor, da?r det visar sig att fra?gan om boets fo?rha?llande till ga?ldena?ren har betydelse i vissa fra?gor medan den a?r mindre betydande i andra. Rekommendationen a?r a?nda? att ra?ttstilla?mpare, eller a?nnu hellre lagstiftare, bo?r ta ett samlat grepp i fra?gan och i vart fall avgo?ra huruvida ga?ldena?ren och boet ska ses som tva? skiljda parter och om boet ska ses som en juridisk person.Tyngdpunkten i uppsatsen ligger i huvudsak pa? att utreda effekten av att egendom inte la?ngre anses tillho?ra konkursboet.

Timeshare i allmÀnhet : OskÀligt i synnerhet

Det finns en stor grupp mÀnniskor i Sverige som lider i det tysta för att de har blivit utsatta för ett av Europas största bedrÀgerier. Deras sparkapital har gÄtt upp i rök och deras ekonomi har raserats pÄ grund av en enkel skraplott. Historien börjar med att paret, för det Àr ett par, Äker pÄ semester till Spanien, Portugal eller Grekland. NÀr de gÄr pÄ stranden kommer det fram en ung mÀnniska som pratar svenska eller skandinaviska och frÄgar om de vill vara med i en enkÀt om semestervanor. Solen skiner och vattnet Àr sÄ dÀr hÀrligt blÄtt, livet leker och det Àr klart att de vill svara pÄ nÄgra korta frÄgor.

Pedagogers anvÀndning av pedagogisk dokumentation med stöd av IKT

Syftet med studien var att beskriva hur pedagoger anvÀnder sig av pedagogisk dokumentation med stöd av IKT vid synliggörandet av barns lÀrande. ForskningsfrÄgorna som ingick i studien var Hur synliggörs barns lÀrande? Hur anvÀnds IKT i arbetet med pedagogisk dokumentation? och Vilken inverkan pÄ barn och pedagoger har kombinationen pedagogisk dokumentation och IKT? I bakgrunden redovisas bland annat hur pedagogisk dokumentation med stöd av IKT kan anvÀndas. Studien har den sociokulturella teorin dÀr valet inte stÄr mellan huruvida mÀnniskor lÀr sig nÄgot eller inte, utan fokus ligger pÄ vad de lÀr sig av situationer de ingÄr i. I min undersökning har jag anvÀnt mig av en kvalitativ metod i form av intervjuer med pedagoger som arbetar aktivt med att integrera datorn och andra digitala verktyg med den pedagogiska dokumentationen.

FrÄn smÄindustri till hÄllbar stad : Fallstudie av den planerade omvandlingen av Södra ButÀngen i Norrköping

Svenska elevers prestationer inom matematik rapporteras bli allt sÀmre. Om man trÀnat exempelvis multiplikationstabellerna till den grad att de automatiserats belastas arbetsminnet mindre och man kan sÄledes fokusera pÄ mer krÀvande uppgifter. I föreliggande studie har kvalitativa metoder i form av elevobservationer och elevintervjuer anvÀnts. Vi undersökte hur det ser ut dÄ elever i en Ärskurs tre tabelltrÀnar multiplikation intensivt, hur deras resultat utvecklades av tabelltrÀningen med hjÀlp av Diamantdiagnoser samt vad eleverna tyckte om detta.Resultatet av observationerna var att eleverna satt enskilt och trÀnade tyst med hjÀlp av olika material. Ingen interaktion Àgde rum varken mellan lÀraren och eleverna eller eleverna sinsemellan.

Vad motiverar elever i skolarbetet? ? en studie om elevers uppfattningar kring motivation i skolarbetet

Syftet med arbete var att fÄ en ökad kunskap om och förstÄelse för vad som motiverar eleverna i skolarbetet. Inledningsvis gjorde vi en litteraturfördjupning inom omrÄdet och fördjupade oss i begreppet motivation, olika teorier om motivation och vad lÀroplanen sÀger om omrÄdet. För att fÄ ökad kunskap och förstÄelse delade vi ut 81 stycken enkÀter i Ärskurs tre och sex. För att fÄ en ytterligare förstÄelse genomförde vi 12 stycken intervjuer. Resultatet visar att det Àr positiv uppmuntran, belöning, varierade arbetsuppgifter och skolan i allmÀnhet som eleverna i undersökningen anser som motiverande faktorer i skolarbete.

HjÀrnvÀgar : Ett banverksbyggande

Med detta examensarbete vill jag pÄ enklast möjliga sÀtt beskriva vad FMT-metoden Àr och hur den kan praktiseras. MÄlet Àr att sÄ mÄnga personer som möjligt ska fÄ en klar bild av detta. Jag har valt att skriva om huruvida FMT kan fungera som rehabilitering eller habilitering för mÀnniskor med stroke eller CP-skada. Min slutsats blir att genom emotionell, kognitiv och perceptuell stimulans i FMT-metoden har motivation skapats för motorisk utveckling, och till följd av detta har Àven den sensoriska integrationen stÀrkts. .

Granskning av lÀroböcker i matematik för Ärskurs 7

Den senaste granskningen av lÀroböcker i matematik för Ärskurs 7 gjordes 1986. För att lÀroboken och undervisningen ska utvecklas Ät rÀtt hÄll mÄste aktiv forskning bedrivas om lÀromedel och denna uppsats Àr ett sÄdant bidrag. I detta arbete granskas de sex lÀroböcker som fanns till försÀljning vÄren 2002 för Ärskurs 7. Resultatet av granskningen visar att lÀroböckerna inte skiljer sig nÀmnvÀrt frÄn varandra vad gÀller upplÀgg, innehÄll och layout. Vissa skillnader fanns i form av hur minirÀknaren och datorn anvÀnds samt att vissa böcker har blandat de praktiska och teoretiska uppgifterna.

Det handlar om att motivera : En studie om hur pedagoger motiverar elevers skrivande

Vi lever i ett kunskapssamhÀlle, dÀr vi Àr omringade avskriftsprÄket. Det i sig stÀller höga krav pÄ den enskilda individen och dennes skrivförmÄga.Syftet med uppsatsen har varit att ta reda pÄ hur olika pedagoger jobbar för att motivera omotiverade elevers skrivande, samt hur det dialogiska klassrummets vara eller icke vara pÄverkar skrivandet.Undersökningen Àr kvalitativ dÄ jag för att nÄ mitt syfte har intervjuat fyra verksamma lÀrare. Resultatet baserar sig pÄ lÀrarnas utsagor.Forskning visar att brist pÄ motivation Àr ett hinder för inlÀrning samtidigt som det finns forskare som hÀvdar att barn av sin natur Àr sökande varelser, som inte behöver motiveras. NÀr det gÀller skrivning, visar forskning pÄ att det nÀstan alltid Àr lÀraren som bestÀmmer vad som ska skrivas eller hur texten ska vara. Lpo 94 föresprÄkar elevinflytande, man menar att undervisningen ska utgÄ frÄn deras behov och förutsÀttningar.Av resultatet framgÄr det att lÀrarna ser faktorer som trÄkiga skrivuppgifter, otydliga instruktioner, brist pÄ fantasi, minskad höglÀsning och för mycket datoranvÀndning som anledning till att elever inte kÀnner sig motiverade till att skriva.

Övning ger fĂ€rdighet : Om intensiv tabelltrĂ€ning i multiplikation i Ă„rskurs tre

Svenska elevers prestationer inom matematik rapporteras bli allt sÀmre. Om man trÀnat exempelvis multiplikationstabellerna till den grad att de automatiserats belastas arbetsminnet mindre och man kan sÄledes fokusera pÄ mer krÀvande uppgifter. I föreliggande studie har kvalitativa metoder i form av elevobservationer och elevintervjuer anvÀnts. Vi undersökte hur det ser ut dÄ elever i en Ärskurs tre tabelltrÀnar multiplikation intensivt, hur deras resultat utvecklades av tabelltrÀningen med hjÀlp av Diamantdiagnoser samt vad eleverna tyckte om detta.Resultatet av observationerna var att eleverna satt enskilt och trÀnade tyst med hjÀlp av olika material. Ingen interaktion Àgde rum varken mellan lÀraren och eleverna eller eleverna sinsemellan.

Datorn ur metodisk synvinkel

This essay is written at the university of Linköping and is a part of the teachers education. The intire essay is available on CD-rom. Its content is directed towards teachers who entirely or partly works, or want to work, in computereducation. The CD-rom contains both textmaterial and presentations, with teacherinstructions, wich are directly appliable in teaching computers. The teachingmaterial on the CD-rom is based on an empiric survey with different computerteachers.

ÅtgĂ€rder i matematik. Vad skrivs i Ă„tgĂ€rdsprogrammet och hur ser uppföljningen ut?

Syfte: Syftet Àr att undersöka vilka ÄtgÀrder som föreslÄs i ÄtgÀrdsprogram för elever i Ärskurs 8 samt pÄ vilket sÀtt ÄtgÀrderna fÄr konsekvenser i den pedagogiska verksamheten. Detta syfte ligger till grund för följande frÄgestÀllningar: Vad Àr det som styr vilka elever som fÄr ÄtgÀrdsprogram? Vilka ÄtgÀrder skall genomföras enligt ÄtgÀrdsprogrammet? PÄ vilket sÀtt och i vilken utstrÀckning följs ÄtgÀrdsprogrammen upp? Metod: Metoden för att hitta svaren pÄ frÄgestÀllningarna Àr intervjuer tillsammans med genomgÄng av ett antal ÄtgÀrdsprogram som skrivits för elever i Äk 8. 7 högstadielÀrare frÄn 5 olika skolor intervjuades med en kvalitativ intervjumetodik. 13 ÄtgÀrdsprogram har analyserats huvudsakligen utifrÄn en kvalitativ ansats men med inslag av kvantitativ ansats.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->