Sökresultat:
1992 Uppsatser om Att skriva sig till läsning via datorn - Sida 27 av 133
1:1 ? En dator per elev och lÀrare : Om pedagogiska synsÀtt inom 1:1-verksamhet
För att möta den sÄ kallade digitala generationen och höja elevers motivation och mÄluppfyllelse satsar fler och fler skolor pÄ 1:1. Det innebÀr att varje elev och lÀrare fÄr tillgÄng till varsin bÀrbar dator. Den forskning som finns om 1:1-satsningar fokuserar i hög grad pÄ teknologin, ifrÄga om hur denna stÄr i relation till elevresultat, elev- och lÀrarattityder, etc., men utelÀmnar de pedagogiska synsÀtten i 1:1-satsningarna. Det Àr denna lucka som Àr utgÄngspunkten i uppsatsen. Med fokus pÄ fyra 1:1-verksamma pedagoger Àmnar denna uppsats undersöka de pedagogiska synsÀtt som omgÀrdar 1:1-verksamhet.
Teckensnitt för antikens litteratur
Arbetet handlar om svÄrigheterna med att publicera antikens litteratur, som oftakrÀver teckensnitt som saknas i de flesta datorer. Detta leder i vÀrsta fall till att manfÄr olÀslig text.MÄlet Àr att undersöka hur man tar reda pÄ vilka teckensnitt som finns pÄ enanvÀndares dator, och hur man kan lösa de problem som uppstÄr nÀr ett teckensnittsaknas.Syftet Àr att kunna anpassa anvÀndarens möjligheter att vÀlja teckensnitt till deteckensnitt som finns installerade pÄ datorn.Resultatet visar att metoden som anvÀnds för att undersöka vilka teckensnitt somfinns hos anvÀndaren Àr vÀl fungerande och valmöjligheterna kan anpassas dÀrefter..
Positiv konst: en beskrivande bilddokumentation som följer arbetsprocessen frÄn idéstadiet till slutproduktion
MÄlet med det hÀr examensarbetet Àr att skapa positiv konst som ska hjÀlpa mÀnniskor att börja tÀnka och kÀnna sig mer positiva. För att ta reda pÄ vad som upplevs som positivt i fÀrg, form och motiv utfördes en undersökning pÄ mÄlgruppen. MÄlgruppen bestod av flickor mellan 14 och 18 Är, dÄ de enligt rapporter Àr den grupp i samhÀllet som mÄr sÀmst. I undersökningen fick flickorna titta pÄ 6 stycken olika tavlor, varav 5 stycken var mÄlade med olika positiva inslag i bÄde fÀrg, form och motiv, medan 1 tavla var mÄlad med negativa inslag. Flickorna fick skriva ner hur de upplevde tavlorna och i nÀsta moment fick de sjÀlva skapa nÄgonting med inspiration utav en tavla som de sjÀlva valt.
Flickor och datorer
Genom studie av nationell och internationell litteratur samt en mindre etnografisk skolstudie i en Är 7-9 skola har jag undersökt hur flickors datoranvÀndning kan se ut. För att fÄ en helhetsbild av situationen har jag ocksÄ gjort jÀmförelser med pojkars datoranvÀndning. Det jag funnit Àr att det finns skillnader mellan flickors och pojkars datoranvÀndning. Jag har ocksÄ sett att flickorna ligger efter pojkarna nÀr det gÀller datorvana. Detta pÄ grund av att flickorna i en mindre omfattning Àn pojkar vÀljer datorn som aktivitet pÄ sin fritid..
VÄga ny teknik : Om pedagogers anvÀndning avtekniska hjÀlpmedel i undervisningen
Den hÀr uppsatsen handlar om hur tekniska hjÀlpmedel anvÀnds i undervisningen, vad nÀr och hur. Uppsatsen tar Àven upp författares syn pÄ tekniska hjÀlpmedel samt resultaten utifrÄn de observationer vi utfört inom omrÄdet, som redovisas ur en positiv synvinkel. Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om pedagogerna i de observerade klasserna anvÀnder sig av tekniska hjÀlpmedel i undervisningen. Studien Àr kvalitativ och bestÄr av observationer i tre klasser, Äk 1,4 och 5. Resultatet visar att den tekniska anvÀndningen i de observerade klasserna Àr varierad, men den finns dÀr!.
Datorn - vÀn eller fiende? : En jÀmförande studie mellan elevers datoranvÀndning utanför skoltid och betyg i engelska
Barn och ungdomar Àgnar idag en betydande del av sin fritid till datoranvÀndning. I denna uppsats har vi valt att undersöka datoranvÀndningens eventuella effekter pÄ ungdomarnas betyg i sprÄk. Uppsatsens syfte Àr att undersöka om man kan se samband mellan, dvs. positiva eller negativa effekter pÄ, betygen i engelska hos elever i Är 9 och deras datoranvÀndning utanför skoltid. UtifrÄn detta har vi Àven undersökt vilken typ av datoranvÀndning som har dessa effekter, hur lÄng tid framför datorn som motsvarar dessa resultat, samt om det finns skillnader mellan flickors och pojkars datoranvÀndning och deras mÀtbara sprÄkkunskaper.
?Det Àr inte samma att skriva mejl till en kompis och insÀndare till en tidning, sÀger min lÀrare hela tiden?. En studie om skrivutvecklande arbetssÀtt inom sfi
Specialarbete, 15 hpSvenska som andrasprÄk, SSA 136VÄrterminen 2015Handledare: Charlotta OlvegÄrd.
Referatskrivande pÄ gymnasiet : -att följa instruktioner och bearbeta andras text till egna ord
Denna uppsats handlar om referatskrivande i gymnasieskolan och syftet har varit att undersöka hur en grupp pÄ 20 elever, som just börjat kursen Svenska 1 pÄ ett yrkesförberedande program, klarar att skriva genren referat efter given instruktion. Eleverna har fÄtt sina instruktioner kring hur ett referat ska skrivas av sin lÀrare och de har med hjÀlp av dem och skriftliga instruktioner i lÀroboken Svenska A, dÀr kÀlltexten Samarbeta för att överleva har hÀmtats, skrivit varsitt referat som sedan undersökts.Resultatet innefattar hur eleverna har gjort med de typiska drag som nÀmns i instruktionen: referatannonsering, referatmarkörer, bearbetning av text till egna ord o.s.v. Detta presenteras i huvudsak kvantitativt med hjÀlp av diagram som sedan kommenteras. NÄgra av dragen har eleverna anvÀnt sig av utan problem, sÄ som referatannonsering och referatmarkörer, men av de 20 eleverna har bara 1 med alla de moment som har krÀvts om man hÄrdrar det, annars 2 stycken. 9 av eleverna bearbetar sin text sÄ att majoriteten av innehÄllet Àr egenformulerad text.Som slutsats ges rÄd om att eleverna behöver fÄ hjÀlp och tid att trÀna sig i att skriva med egna ord och med att se vad de sjÀlva gör med texten och hur det bör se ut för att vara tillrÀckligt omskrivet för att vara refererande text. .
Orangeri + Förskola
Fo?rskolan +Uppgif ten:Uppgiften syftar till att ge ett planunderlag fo?r en ny fo?rskola. Fo?rskoleverksamheten ska kompletteras med flera funktioner fo?r att harmoniera ba?de med det urbana sam- manhanget sa? va?l som de sociala fo?rutsa?ttningarna. Fo?r att detal jplanen ska kunna a?ndras ma?ste platsen detal jstuderas vilket avses med uppgif ten, en fo?rskola + i Tantol- unden.Fra?gesta?llning:Min fra?gesta?llning har varit hur man skapar en trygg mil jo? fo?r barn at t va?xa upp i och vad a?r det som go?r att vi ka?nner oss trygga oavsett a?lder?Lo?sning:Genom att la?ta orangeriet sammanbinda fo?rskoleverksamheten vill jag skapa en symbol fo?r naturen som omfamnar barnen.
Varför skrev du svennebanan? -För jag kan det! : Barns tankar och uppfattningar av att kunna skriva och lÀsa
Syftet med vÄrt examensarbete var att fÄ ökad förstÄelse för barns uppfattningar och tankar kring att skriva och lÀsa. Det tillvÀgagÄngssÀtt vi valde var en kvalitativ undersökning i form av barnintervjuer. Sammanlagt har 10 stycken 6-Äringar och 10 stycken 8-Äringar intervjuats.Resultatet av vÄr studie visar pÄ att barns uppfattningar om skriftsprÄket ofta kopplas till situationer i vardagslivet, skolaktiviteter sÄsom matematik, framtids- och arbetsrelaterade behov och att de övar sjÀlva. Det framkommer Àven att barnen skriver till sina bilder och att motivationen varierar beroende pÄ den kunskap de besitter, dÀr de Àldre kunnigare barnen ofta uttrycker att de har mer drivkraft. Vi har ocksÄ i vÄrt resultat kommit fram till att barnen inte blir lÀsta för i den utstrÀckning, som utifrÄn oss och vÄrt bakgrundskapitel, vore önskvÀrt.
Stress, kreativitet och problemlösning : En kvalitativ studie i hur vi lo?ser problem under stress och vad detta kan inneba?ra fo?r designprocessen
Problem solving is a big part of design, however a lot of emphasis is put on creativity in research related to the effects of stress. Research has shown that the amount of stress we feel affects idea generation. Stress may also affect the ability to solve problems, however the researchers don?t seem to agree about what the effect of stress actually does.The study was made through experimental sessions where the respondents were asked to solve 4 matchstick puzzles of similar difficulty. Depending on their outcome they experienced more or less stress.
"Varför fÄr vi aldrig göra nÄgot roligt?" : En studie om gymnasieelevers attityder till skrivande i skolan
Syftet med examensarbetet Àr att undersöka gymnasieelevers attityder till skrivande i skolan. Det görs i studien sex kvalitativa forskningsintervjuer med elever vid ett mellansvenskt IT-gymnasium. Huvudresultaten i studien Àr att attityderna till skrivande i sig Àr ganska positiva. Men nÀr det gÀller skrivande i skolan Àr eleverna inte lika positiva. Eleverna kÀnner press och stress inför skrivuppgifter och att de ibland Àr kritiska till de Àmnen de fÄr skriva om och till skrivuppgifternas utformning.
Implementation av ett webbgrÀnssnitt för MobisleNotes
MobisleApps utvecklar och underhÄller en applikation för mobila enheter sÄ som iPhone och Android som heter MobisleNotes. Denna applikation ger anvÀndaren möjlighet att skriva anteckningar i mobilen och synkronisera dessa till en extern server. MobisleApps vill erbjuda ytterligare möjligheter för anvÀndarna att skriva anteckningarna och har bestÀmt sig för göra detta med hjÀlp av en webblÀsare och ett grÀnssnitt mot den externa servern.Detta examensarbete syftar till att ta fram ett sÄdant webbgrÀnssnitt och att undersöka om detgÄr att anvÀnda nÄgot ur de nya standarderna för Hyper Text Markup Language (HTML) och Cascading Style Sheets (CSS).Genom att utveckla ett webbgrÀnssnitt som ger anvÀndaren möjlighet att logga in, skapa, Àndra och ta bort anteckningar som synkroniseras till telefonen via en extern server har jag uppfyllt de krav som stÀlldes.Slutsatsen av rapporten Àr att det Àr möjligt att anvÀnda en del nya HTML5 och CSS3 funktionalitet och egenskaper. Detta om det görs för att förstÀrka webbgrÀnssnittets funktionalitet och utseende medan man inte förlitar sig pÄ att alla anvÀndare kommer att ha en uppdaterad webblÀsare. Annars Àr risken stor att man stÀnger ute anvÀndare som inte kan ellervet hur man uppdaterar sin webblÀsare..
Utomhuspedagogik : Hur det pÄverkar barns utveckling och lÀrande, med sprÄket i fokus.
Detta Àr en kvalitativ studie som syftar till att undersöka hur barns utveckling och lÀrande pÄverkas av utomhuspedagogik. Fokus ligger pÄ sprÄkutvecklingen, men Àven andra aspekter som kan ha betydelse för en gynnsam utveckling Àr av intresse. Undersökningsinstrumentet som anvÀnts Àr intervjuer med 11 pedagoger i förskolor och grundskolor som har en tydlig utomhuspedagogisk profil. Genom intervjuerna har pedagogernas uppfattningar om utomhuspedagogik och hur det pÄverkar barnens utveckling och lÀrande kommit fram. De som arbetar med utomhuspedagogik Àr positiva till metoden och hade dÀrför svÄrt att se kritiskt pÄ verksamheten.
Konstruktion av datornÀtverk för arkitektbyrÄ
Datorer har blivit ett mer och mer kraftfullt verktyg för design och arkitektur.Med datorn följde Àven med andra tjÀnster som e-mail, fildelning och internet.I och med detta sÄ uppstod det ett behov av att skapa sÀkra och pÄlitliga nÀtverk mellan datorerna samt konstruera sÀkra lagringsplatser för data. Den finns mÄnga produkter och tjÀnster pÄ marknaden vars syfte Àr att tillgodose dessa behov.För att det ska vara möjligt att leverera en passande lösning sÄ mÄste man veta vad företaget har för behov, vad som redan Àr implementerat och vilka tjÀnster som i dagslÀget utnyttjas.Denna rapport Àr resultatet av en analys och Àven implementeringen av ett nytt system..