Sök:

Skillnader mellan mobiltelefon- och datoranvändning av samma webbplats

Idag använder vi mobiltelefoner mer och mer för att surfa på webbplatser. Det vi för 15 år sedan gjorde med dator gör vi idag med lätthet med en mobiltelefon, till exempel bankärenden och bokar tågbiljetter. I denna studie görs en undersökning på skillnader i hur samma webbplats används på dator respektive mobiltelefon. I uppsatsen betraktas beteenden som längd på besök, vilka knappar som klickas på, hur ofta besök avslutas respektive avbryts. Undersökningen tar hänsyn till hur webbplatsen är utformad med hänsyn till de riktlinjer som idag finns för användarvänlighet på en webbplats. Undersökningen har gjorts på en av Sveriges större matkasseleverantörers webbplats. Syftet med undersökningen är att bättre förstå mobiltelefonanvändarnas behov av hur en webbplats ska vara utformad för att ge mobiltelefonanvändarna en bra användarupplevelse.Datainsamlingen består av en kundundersökning gjord med webbenkät och en analys av databasloggning. Google Analytics används för att hitta skillnader i mobiltelefon- och datoranvändning av samma webbplats.Undersökningen visar att det finns mätbara skillnader i beteende mellan mobiltelefon- och datoranvändning av samma webbplats. Kundundersökningen visar att mobiltelefonanvändarna uppfattar det svårare att använda webbplatsen. Det tar längre tid för mobiltelefonanvändarna att fullfölja flöden. Mobiltelefonanvändarna avbryter oftare flöden än datoranvändarna. Undersökningens metoder kan användas som redskap för att förbättra användarupplevelsen för mobiltelefonanvändarna i och med att resultaten är mätbara och kan mätas igen efter en justering på en webbplats.Ett exempel där metoderna kan användas är vid inloggningen på webbplatsen som undersöks. I undersökningen framkom att 84,5 % av datoranvändarna väljer att logga in när de kommer till inloggningssidan. Motsvarande siffra för mobiltelefonanvändarna är 52,8 %. Man kan fråga kunderna varför de inte loggade in och om de har förslag på förbättringar. Efter kodändringar kan man mäta inloggningsfrekvensen igen och göra en ny kundundersökning.

Författare

Nina Hagman

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..