Sök:

Sökresultat:

4816 Uppsatser om Ansvar - Sida 3 av 322

Företagens sociala ansvar : En studie om svenska klädföretags arbete med CSR

Syftet med studien har varit att ta reda på hur 20 Svenska klädföretag arbetar med CSR. Fokus har varit att redogöra för viktiga faktorer och förutsättningar som krävs av företagen för ett framgångsrikt CSR-arbete samt att identifiera dessa faktorer och förutsättningar i klädföretagens CSR-arbeten för att bedöma dess prestation, det vill säga vilken ambition och vilka ställningstaganden de arbetar efter. Avslutningsvis har diskuterats kring vad klädföretagens ambitioner och ställningstaganden gällande deras CSR-arbete innebär sett utifrån ett intressentperspektiv.Företagens sociala Ansvar utgörs av ett företags miljömässiga, sociala, etiska, filantropiska, ekonomiska och juridiska Ansvar. Företagen ska stå till svars för sin samhällspåverkan och deras sociala Ansvar ska sträcka sig utöver ekonomiska och juridiska krav. För att företagen ska lyckas med och nå ett framgångsrikt arbete med frågor kring CSR krävs att de identifierar Ansvarsområden för att vidare kunna definiera vilket Ansvar de ska ta och hur det ska hanteras, företagens sociala Ansvar definieras i samverkan mellan företagen och dess intressenter.

Valfrihetens dilemma : Om frihet och ansvar i den moderna grundskolan

Uppsatsen behandlar de nya grepp inom pedadogik som kommit att bli vanligare i och med omläggningen av skolsystemet 1994.  Etableringen av friskolor har gjort att utbildningsväsendet breddats, åtminstone till ytan, men samhällets krav på möjligheter att välja och flexibilitet på arbetsmarknaden har fått tveksamma effekter i grundskolan, där elever halkar efter kunskapsmässigt. Uppsatsens syfte är att med utgångspunkt i en undersökt friskola studera hur dessa nya arbetssätt med stort eget Ansvar och dito valfrihet har för effekt på ungdomar i de högre årskurserna, genom observationer, studier av forskning och svar från ungdomarna själva..

"Oavsett vad ska det tas på allvar" : En kvalitativ studie om lärares och rektorers syn på ansvar gällande kränkningar som sker på internet.

Denna studies syfte är att belysa lärares och rektorers syn på skolans och andra yttre aktörers Ansvar gällande kränkningar som sker på internet. I studien vill vi även undersöka lärares och rektorers uppfattningar på hur de arbetar förebyggande mot nätmobbning, samt hur de ser på gränsdragningen mellan skola och hem gällande kränkningar som sker på internet. Det empiriska materialet utgörs av kvalitativa intervjuer med fyra lärare och fyra rektorer. En ortografisk transkriberingsmetod har använts då vi har transkriberat våra intervjuer för att sedan sammanfatta dessa i resultatavsnittet. Studien fokuserar både på det juridiska och moraliska Ansvaret som åligger på skolans personal i arbetet mot kränkande behandling på internet.Resultatet påvisar att både lärare och rektorer är eniga att skolan har ett Ansvar att förebygga mobbning.

Ansvar och säkerhet för känslig information när den skickas med e-post

I uppsatsen diskuteras vem som kan anses bära Ansvaret för känslig information och vid vilken tidpunkt detta Ansvar kan anses gå över från en part till en annan när informationen skickas med e-post. I uppsatsen finns också en kort presentation av de Eg-rättsliga regler som finns på området samt en presentation av några tekniska metoder för att åstadkomma säkerhet för information som skickas med e-post..

Det spelar ingen roll om jag gör det eller inte : en undersökning av individuellt och kollektivt ansvar

Uppsatsen behandlar till synes omoraliska handlingar vars bidrag till det totala utfallet tycks vara försumligt, eller rent av obefintligt..

Rekryteringsprocessen ur ett arbetsrättsligt perspektiv : med fokus på Diskrimineringslagen samt Personuppgiftslagen

Tidigare forskning har pekat på att människor och djur som anses sakna Ansvar för sin situation väcker mycket empati. Två experiment genomfördes för att se om det förelåg någon skillnad i empati gentemot människor och djur. I Experiment 1 läste 244 studenter om en man, kvinna, katt eller hund som var mer eller mindre Ansvarig för att ha hamnat i en svår situation. Empati hade ett negativt samband med Ansvar. I Experiment 2 läste 73 studenter om en man eller varg som framställdes lika Ansvariga.

Etik och ansvar i företagets verksamhet. En fallstudie av IKEA

Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur ett företag använder sig av etiska riktlinjer för sin verksamhet, samt hur detta påverkar relationerna med externa intressenter.Det framgick av vår undersökning att företagets etik handlar om att ta Ansvar. Företaget har olika etiska problem med sina intressenter, men de etiska konflikterna koncentreras klart i relationerna med leverantörerna, då IKEA är tvungen att ta Ansvar för ett annat företags oetiska handlingar.För att kunna framgångsrikt använda etik som ett konkurrensmedel har IKEA inlett ett intensivt samarbete med prestigefyllda internationella organisationer. Detta samarbete med dessa organisationer är positiv i dubbel bemärkelse för både företaget liksom deras etiska arbete, dvs. resultatet blir positivt rykte och den etiska ribban höjs..

Personligt ansvar för styrelseledamöter och revisorer i aktiebolag

SammanfattningDenna uppsats inleds med en kort historisk genomgång av den aktiebolagsrättsliga utvecklingen i Sverige under de senaste århundradena. Därefter sätts fokus på gällande rätt vad det gäller det personliga Ansvaret för styrelseledamöter i aktiebolag. Styrelseledamöters Ansvar i samband med likvidation, förpliktelser som uppstår innan bolaget är registrerat och olovlig värdeöverföring genomgås och följs upp med en genomgång av styrelseledamöters skadeståndsAnsvar gentemot bolaget och gentemot andra. Därefter följer en genomgång av det straffAnsvar som kan drabba en styrelseledamot.Därpå följer en liknande genomgång av gällande rätt för revisorers personliga Ansvar. Revisorsnämndens funktion gås igenom innan gällande rätt för revisorers skadeståndsAnsvar presenteras.

Elevers ansvar och inflytande. En undersökning om elever och lärares uppfattningar om elevers ansvar och inflytande i utbildningen. Pupils' responsibility and influence. A survey of pupils and teachers opinion on pupils? responsibility for and influence o

Finck, Louise (2005). Elevers Ansvar och inflytande. En undersökning om elever och lärares uppfattning om elevers Ansvar och inflytande i utbildningen. Pupils? responsibility and influence.

Motivation till ansvarstagande

Denna rapport undersöker hur man kan motivera yrkesarbetare inom mark och anläggningsarbeten att ta mer personligt Ansvar inom arbetslivet. Vilka är för- och nackdelarna med att ta på sig Ansvar i arbetet? På vilket sätt kan man främja viljan till att anställda tar mer personligt Ansvar i arbetet? Rapporten undersöker även vad som motiverar yrkesarbetare inom mark och anläggning till att göra ett bra jobb i deras nuvarande arbete, samt vad de saknar för att motivationen skulle vara högre. Utifrån teorier kring arbetsmotivation och intervjuer, samt av ett eget framställt frågeformulär där 30 yrkesarbetare deltog, kunde jag sammanställa vissa resultat. De viktigaste motivationsfaktorerna visade sig vara lön, eget Ansvar, uppskattning och utveckling.

Införandet av Key Audit Matters : En studie om revisorers ansvar och inställning till revisionsberättelsen

Dagens standardiserade revisionsberättelse har kritiserats för att den innehåller alltför knapphändig information. Dessutom presenterar den enbart att revisorn tagit ett passivt Ansvar i sitt granskningsarbete och ger inte revisorn möjlighet att ta ett aktivt Ansvar vid författandet av revisionsberättelsen. För att fo?rbättra detta har IAASB beslutat att införa ett nytt avsnitt, Key Audit Matters, där revisorn förväntas redogöra för väsentliga risker och svårigheter i revisionen. Genom att undersöka vilka områden som utgör Key Audit Matters idag och hur dessa kommuniceras bäst i revisionsberättelsen förväntas studien analysera relationen mellan revisorers Ansvar och deras inställning till revisionsberättelsen.

Beloppsspärren i 40 kap. IL : - en kritisk analys

Den sociala påverkan som företag har på sin omgivning har blivit mer och mer uppmärksammad av samhället. Intressenterna är idag medvetna om vilket socialt Ansvar företagen tar och de har högre förväntningar på vad företagen bör ta Ansvar för. Problematiken ligger i själva utförandet av redovisningen av det sociala Ansvaret. Det omfattar nämligen många olika aspekter vilket kan medföra svårigheter för företagen att redovisa sitt sociala Ansvar. Intressenterna har fått en betydande roll vid redovisningen av det sociala Ansvaret varför det är viktigt att företagen tillgodoser intressenternas förväntningar.

Att lära sig skriva genom att skriva

Finck, Louise (2005). Elevers Ansvar och inflytande. En undersökning om elever och lärares uppfattning om elevers Ansvar och inflytande i utbildningen. Pupils? responsibility and influence.

Undersökning av elevinflytandets roll för elevernas
studiemotivation och egna ansvar

Vi har valt att undersöka om elevinflytande påverkar elevers motivation och eget Ansvar för inlärning. Detta har vi gjort genom att låta elever i årskurs sju på ett demokratiskt sätt välja arbetsområde, arbetssätt och examinationsform. Undersökningen gjordes i en årskurs sju genom att eleverna själva fick välja utifrån ett begränsat antal ämnesområden. Valen de fick göra gällde ämnesområde, arbetssätt och hur de ville presentera resultaten. I början av praktiken lämnade vi ut en enkät som eleverna fick svara hur de upplevt sin skolgång.

Lärarna kan öppna dörrar men du måste själv gå in i dem : En jämförelse av elever och lärares syn på begreppet eget ansvar

SammandragAgneta Nylund GuhrénVarför har många tvåspråkiga elever svårt att nå målen skolan ställer på dem?En studie av situationen i en internationell gymnasieklass.Why Do Many Bilingual Students Have Difficulties in Achieving School Targets?A study of an International Class at a Swedish Upper Secondary School.VT 2011 Antal sidor: 55En lägre andel av andraspråkseleverna når målen för grundskolan än de som är födda i landet.Forskning och kunskap finns inom området om hur framgångsrik andraspråksinlärning skabedrivas. Varför består och till och med ökar andelen andraspråkselever som inte når målen?För att uppnå syftet att urskilja faktorer som avviker från dem som enligt forskningen leder tillgoda studieresultat har styrdokument och forskningsrön studerats, en kvalitativ intervjuundersökningbland elever och lärare genomförts samt observationer gjorts i en internationell klassvid en gymnasieskola i Mellansverige.Resultatet visar att vissa andraspråkselever kommunicerar i lägre grad än vad som är nödvändigtför att utveckla språket. I textproduktionen finns krav på elevernas abstraktionsförmågamen i muntliga situationer utmanas inte språknivån.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->