Sök:

Sökresultat:

4816 Uppsatser om Ansvar - Sida 2 av 322

Den psykosociala arbetsmiljön utifrån sambandet mellan ansvar, rättvisa och utbrändhet hos omsorgspersonal på Örebro Universitetssjukhus

Studiens syfte är att studera sambandet mellan rättvisa, Ansvar, utbrändhet och hälsa bland medarbetare på Örebro Universitetssjukhus. Studiepopulationen består av omsorgspersonal, sammanlagt 115 stycken, varav 29 stycken är män och 86 stycken är kvinnor, med en medelålder på 41 år. Samtliga svarade på ett frågeformulär som delades ut efter muntlig förfrågan, där de fick skatta sig själva. Frågebatteriet mäter fyra stycken skalor, Ansvar (krav och kontroll), rättvisa (socialt stöd), utbrändhet samt hälsa. Resultatet visar statistiskt signifikanta relationer mellan rättvisa och Ansvar i relation till utbrändhet.

Förväntningsgapet och dess existens

Aktiebolagslagen anger att aktiebolag i Sverige ska ha en eller flera revisorer. Revisorernas Ansvar är att undersöka och rapportera om bolagets räkenskaper och förvaltningen av bolaget. Med tiden har reglerna ökat och till följd av detta har revisorerna fått allt mer Ansvar. Detta har i sin tur lett till att klienternas förväntningar har ökat och skilda meningar om vad revisorns Ansvar är har uppstått. Som ett resultat av dessa meningsskiljaktigheter uppstår ett förväntningsgap mellan revisor och klient..

Att ta ansvar i skolan En studie av några elevers uppfattningar kring begreppet ansvar

Denna uppsats syfte är att undersöka elevers Ansvar i skolan utifrån ett elevperspektiv. Vad eleverna har för uppfattningar om sitt Ansvar och hur dessa uppfattningar kan förklaras utifrån den skolsitution de befinner sig i. Som bakgrund diskuteras innebörden av begreppet Ansvar. Enligt moralfilosofiska teorier kan människan vara Ansvarig endast om hon har möjlighet att välja sina handlingar, att hon har visst mått av frihet. Skolans styrdokument påpekar hur viktigt det är med personligt Ansvarför ett demokratiskt samhälle och att skolans uppgift är att fostra eleverna till Ansvarsfulla individer.

Alla har ett ansvar : Skolpersonalens syn på olika former av ansvar i antimobbningsarbetet

I läraryrket finns olika delar av yrkesetik som styr lärares handlande och inom denna etik finns olika former av Ansvar. Denna studie behandlar lärares syn på Ansvar kopplat till skolans antimobbningsarbete. Syftet är att belysa skolpersonalens uppfattning om Ansvar samt deras synpunkter och värderingar kring Ansvar kopplat till just antimobbningsarbete.Studien fokuserar både på det juridiska och det moraliska Ansvaret som ligger på skolans personal i antimobbningsarbetet. Metoden för insamlingen av studiens empiriska material är kvalitativa intervjuer genomförda med två rektorer och åtta lärare i två olika delstudier.Resultatet i studien visar att respondenterna är eniga i de båda delstudierna kring att Ansvaret för ett fungerande antimobbningsarbete ligger på all personal på skolan. Det resultat som skiljer sig mest mellan de två delstudierna är synen på Ansvar.

Ansvar? det var en svår fråga : Elevers tankar kring ansvar

Ansvar är ett begrepp som används flitigt inom samhället och synnerhet inom den svenska sko-lan. Trots att begreppet är välbekant för oss alla, görs olika definitioner. Syftet med studien var att söka förståelse för elevers syn gällande Ansvar för sitt skolarbete. Vi ville också undersöka om det fanns några skillnader när det gällde synen på Ansvar mellan elever med höga respektive låga meritvärden. Den kvalitativa studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade inter-vjuer på en högstadieskola.

Empati och ansvarighet : Om medkänsla för djur och människor i svåra situationer

Tidigare forskning har pekat på att människor och djur som anses sakna Ansvar för sin situation väcker mycket empati. Två experiment genomfördes för att se om det förelåg någon skillnad i empati gentemot människor och djur. I Experiment 1 läste 244 studenter om en man, kvinna, katt eller hund som var mer eller mindre Ansvarig för att ha hamnat i en svår situation. Empati hade ett negativt samband med Ansvar. I Experiment 2 läste 73 studenter om en man eller varg som framställdes lika Ansvariga.

Företags social ansvar. Globala värderingar i en global värld.

På senare år har debatten om företags sociala Ansvar rönt uppmärksamhet både i media och i företagsvärlden. Från omgivningen ställs allt större krav på att företag skall integrera etiska och sociala hänsyn i sin verksamhet och ta ett socialt Ansvar för de konsekvenser som företagens verksamhet medför för människa och miljö. I stort handlar det om krav på att införliva även andra värden än monetär lönsamhet och effektivitet i företagsvärlden. Med den ökade makten som globala företag har i världen är det knappast förvånande att också ökat Ansvar krävs av dem. Men vad är egentligen socialt Ansvar? Hur kan företagen ta Ansvar och hur långt bör det Ansvaret sträcka sig? Ett ökat Ansvarstagande medför ett ökat anseende för företagen och kananvändas för att stärka företagets varumärke.

Socialt ansvar i ett globalt perspektiv - en studie av fyra företag

Syftet med uppsatsen är att lyfta fram några företags syn på sitt sociala Ansvar i debatten kring ämnet och att tydliggöra vad företag avser med sitt sociala Ansvar i en global ekonomi. Vidare vill vi se vad ett nationellt etikprogram erbjuder för hjälp till företag med det sociala arbetet och se vilken nytta ett deltagande innebär. Vi har använt oss av en kvalitativ studie där vi har samlat in vår empiri genom telefonintervjuer med en respondent från varje företag. De studerade företagen (H&M, ICA, Löfbergs Lila och Vattenfall) är positiva till den utveckling som finns inom området och att socialt Ansvar får en större plats i företagen. Företagen inbegriper framförallt arbetsförhållanden, mänskliga rättigheter och miljö i sitt globala Ansvar.

Skolrelaterad nätmobbning : Vem har ansvar? Vem tar ansvar?

Syftet med denna uppsats är att skapa ökad förståelse för Ansvarstagande i relation till nätmobbning på högstadiet. Jag har studerat förväntningar på hur Ansvaret för nätmobbning hanteras enligt den statliga nivån, det vill säga: skollagen, diskrimineringslagen, värdegrunden i Lgr11 och Skolinspektionens text ?Skolors arbete med plan mot kränkande behandling?. Hur Ansvaret för nätmobbning ska hanteras enligt den lokala nivån, det vill säga: tre skolors ?Plan mot kränkande behandling? eller ?Likabehandlingsplan?? Och hur Ansvaret för nätmobbning ska hanteras enligt den individuella nivån, det vill säga: vad har elever och lärare för erfarenheter och åsikter om Ansvar för nätmobbning? För att undersöka detta har jag genomfört enkätundersökningar med lärare och elever, analyserat de ovan nämnda dokumenten och bearbetat resultaten i en kvalitativ analys med teoretisk förankring i vad som är Ansvar och vad som är mobbning.

Säkerhetsöverlåtelser på finansmarknaden : En skatterättslig analys i ljuset av EMIR-förordningens ikraftträdande

Aktiebolagslagen anger att aktiebolag i Sverige ska ha en eller flera revisorer. Revisorernas Ansvar är att undersöka och rapportera om bolagets räkenskaper och förvaltningen av bolaget. Med tiden har reglerna ökat och till följd av detta har revisorerna fått allt mer Ansvar. Detta har i sin tur lett till att klienternas förväntningar har ökat och skilda meningar om vad revisorns Ansvar är har uppstått. Som ett resultat av dessa meningsskiljaktigheter uppstår ett förväntningsgap mellan revisor och klient..

Skillnad i rapportering av socialt ansvar - en fråga om dåligt samvete?

Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka huruvida det för företag verksamma i Sverige föreligger en skillnad i förmedlingen av socialt Ansvar genom sina årsredovisningar. Vår referensram bygger på teorier kring CSR och på intressentteorin. Dessa används för att dels förklara företagens relation till samhället men också för att förklara innebörden av vad vår definition av vilka företag som i arbetet ska ses som etiska eller oetiska i sin verksamhet. I vår empiriska sektion återfinns de företag som valts ut för att besvara arbetets problemformulering och syfte. I uppsatsen visas huruvida det föreligger en skillnad i förmedlingen av socialt Ansvar hos etiska och oetiska företag..

Pedagogers syn på barn och ansvar - En studie om sex pedagogers tankar och förhållningssätt på barns försök till ansvarstagande

En studie om sex pedagogers tankar och förhållningssätt på barns försök till Ansvar.

Hur fungerar demokratin i skolan?

I det här arbetet har jag försökt att få en uppfattning om hur vi ska arbeta med demokrati i skolan. Jag har genom en litteraturstudie tagit reda på vad det står om demokrati i skolans styrdokument.Jag har också gjort en empirisk undersökning , där jag har undersökt hur elever, lärare och föräldrar ställer sig till eget Ansvar och elevinflytande. Resultatet visar att elever idag har ganska litet inflytande över sin undervisning när det gäller arbetssätt och undervisningens innehåll. Lärarenkäten visade på att det Ansvar eleven får ta i skolan, är i stort sett att kunna vara tyst i klassrummet och att kunna se till att material finns på rätt ställe vid rätt tillfälle. Föräldraenkäten visade att de flesta föräldrar ställde sig positiva till att deras barn arbetade med eget Ansvar i skolan..

Kollektiva handlingar

Denna uppsats utgår från tre texter av Torbjörn Tännsjö och tittar på huruvida kollektiv kan sägas vara Ansvariga för handlingar som de utför, samt om det ens finns något sådant som kollektiva handlingar..

Kunskap är makt, och med makt kommer ansvar? : En experimentell underso?kning om kunskapens betydelse vid tillskrivande av moraliskt ansvar

Det finns olika teorier om hur moraliskt Ansvar bör tillskrivas, och hur människor faktiskt verkar tänka vid tillskrivande av moraliskt Ansvar till andra. Denna rapport utreder vilken betydelse kunskapsvillkoret har vid tillskrivande av moraliskt Ansvar. Hur medveten en agent måste vara om konsekvenserna av sina handlingar för att anses Ansvarig undersöktes med en experimentell studie. Undersökningen genomfördes med enkäter och totalt 350 personer deltog. Resultat visar att agenter kan tillskrivas Ansvar för konsekvenser av sina handlingar de saknar kunskap om dessa konsekvenser.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->