Sjuksköterskan som patientens företrädare - ett etiskt och moraliskt ansvar
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health sciencePatientens företrädareAutonomiOmvårdnadEtikMoralMoraliskt rättfärdigandeKompetensKonflikt
Sjuksköterskans arbete skall bygga på vetenskapligt förankrad kunskap, men
också präglas av ett etiskt förhållningssätt. Detta förhållningssätt innebär
att sjuksköterskan skall, då patienten inte har möjlighet till
självbestämmande, företräda densamma och förhindra att ett vårdlidande eller en
livsförstörande situation uppstår. Syftet i arbetet är att belysa vad det
innebär för sjuksköterskan att företräda patienten, vilka faktorer som påverkar
företrädandet samt vilka konsekvenser det kan få. En litteraturstudie med
innehållsanalys, baserad på åtta vetenskapliga artiklar, genomfördes.
Resultatet visar att, "patient advocacy" (företrädande av patienten) är ett
svårdefinierbart begrepp fullt av dilemman. Samstämmighet råder emellertid
avseende sjuksköterskans etiska och moraliska ansvar att företräda patienten
och/eller anhöriga samt vad begreppet "advocacy" innebär. En del menar att det
är en del av sjuksköterskans professionella plikt, medan andra anser att det är
nedärvt i begreppet "nursing". Nackdelarna med att företräda är betydande.
Sjuksköterskan utsätter sig stundtals för stora risker utan att ha nödvändig
kompetens i vad det innebär att företräda. Problem och svårigheter med
begreppet "patient advocacy" i kombination med de risker det innebär för
sjuksköterskan antyder att det finns behov av att tydliggöra detta begrepp så
att riskerna kan minimeras.