Sök:

Sökresultat:

5231 Uppsatser om Ansvar lärande - Sida 32 av 349

Kvarliggande urinkateter och sexuell hÀlsa!

Bakgrund: Sexuell hÀlsa Àr ett ÀmnesomrÄde som Àr essentiellt för mÀnniskors upplevelser och relationer. Sjukdom och/eller funktionsnedsÀttning kan bidra till att den sexuella lyckan försummas. Sjuksköterskan bör belysa frÄgestÀllningar kring sex och samlevnad och bemöta patientens individuella behov. Centralt i omvÄrdnadsarbetet Àr kommunikationen mellan sjuksköterskan och patient, som kan frÀmja en god relation dem emellan och leda till förbÀttrad insikt i patientens situation. Syfte: Att beskriva sjuksköterskans ansvar inom omrÄdet sexualitet och sexuell hÀlsa hos patienter i samband med kvarliggande urinkateter.

"Torka bord, ingÄr det verkligen i förskollÀrararbetet?" : En empirisk studie om olika kunskapsformer samt samarbete, ledarskap och ansvar mellan förskollÀrare och barnskötare pÄ förskolan

Detta arbete utgÄr ifrÄn den diskussion som förts i det svenska samhÀllet vad gÀller förskollÀrarnas ansvar som synliggjorts i den reviderade lÀroplanen samt införandet av lÀrarlegitimation.Arbetet syftar pÄ att förstÄ, genom kvalitativa intervjuer, vad fyra verksamma pedagoger inom förskolan har för tankar omkring arbetets huvudfrÄgor: Samarbete, ledarskap och ansvar, erfarenhet och praktisk kunskap samt teoretisk kunskap. Vidare finns viss historik omkring förskolan och förskollÀrarens bakgrund. MÄlet med denna undersökning Àr att lyfta upp frÄgan om samverkan mellan praktisk kunskap och teoretisk kunskap och diskutera samarbetet mellan yrkesgrupperna samt stÀrka betydelsen av att inneha bÄda dessa kunskaper.I resultatdelen Àmnas de fyra intervjuade pedagogernas Äsikter framföras och sedan diskuteras i förhÄllande till begreppen och tidigare forskning. Samtliga pedagoger Àr och har varit aktiva i förskolan under minst fem Är.Genom studien har resultatet pekat allt tydligare pÄ att de tvÄ förskollÀrarna och de tvÄ barnskötarna har olika syn pÄ de olika arbetsrollerna. Sammanfattningsvis menar jag att förskollÀrarna verkar tycka att ansvar och ledarskap till viss del Àr deras uppgifter men att arbetslaget, innefattande bÄde förskollÀrare och barnskötare, bör samarbeta och man kan ana att de inte vill ta hela ansvaret sjÀlva.

Strategisk CSR : Retoriken hos svenska företag

Under senare tid har trycket pÄ företag frÄn statliga organ, media och vanliga medborgare vad gÀller socialt ansvar ökat. Detta har medfört ett ökat intresse frÄn företag vÀrlden över vad gÀller sociala frÄgor och företagens egna ansvar gentemot dessa. VÄr undersökning var en dokumentanalys av Sveriges tjugo största börsnoterade företag och dess retorik kring corporate social responsibility (CSR). Genom att anvÀnda Porter och Kramers teori om strategisk CSR har vi dÀrefter undersökt hur retoriken kring företagens CSR arbete har förts kring frÄgor som behandlar strategisk alternativt kosmetisk CSR. Genom att kontrollera hur dessa företag valt att föra fram sitt CSR arbete i Ärsredovisningar och CSR rapporter har vi dragit slutsatsen att det finns mycket arbete kvar att göra för majoriteten av företagen.

Treaty overrides ur ett folkrÀttsligt perspektiv

För att skadestÄndsansvar ska vara aktuellt krÀvs att culpa föreligger, nÄgon ska ha vÄllat nÄgon annan en skada genom en vÄrdslös handling. SkadestÄndsansvar kan Àven vara aktuellt trots att inte vÄrdslöshet eller uppsÄt har förekommit, exempelvis vid strikt ansvar. Principalansvaret Àr ett ansvar som innebÀr ansvar för annans vÄllande, en arbetsgivares ansvar för sina arbetstagares oaktsamma handlingar i tjÀnsten enligt 3:1 skadestÄndslagen (1972:207) (SkL). För att kunna avgrÀnsa ansvaret krÀvs ett klargörande av vem som Àr arbetstagare och om skadan har intrÀffat i tjÀnsten.Arbetstagarbegreppet utvidgas genom 6:5 SkL och Àven för den som inte Àr arbetstagare i civilrÀttslig mening kan principalansvar föreligga. Enligt 6:5 p.

Samsjuklighet, lÄngvarig smÀrta och psykisk ohÀlsa

Syftet med undersökningen var att beskriva hur handledande sjuksköterskor upplever sin roll som klinisk handledare av sjuksköterskestudenter samt att beskriva handledarnas behov av stöd. Metoden var en beskrivande litteraturstudie med kvalitativ ansats. Författaren sökte och analyserade elva vetenskapliga artiklar som fanns publicerade inom Àmnet i databasen PubMed. Resultaten visar att de flesta sjuksköterskorna upplevde det stimulerande att handleda Àven om tidsbrist, stress och dÄlig planering upplevdes negativt. Handledarna hade behov av tydligare rollförvÀntningar för att kunna ta ansvar för ett bra studentresultat.

Alkohollinjen. En studie över det första verksamhetsÄret

Syftet med undersökningen var att beskriva hur handledande sjuksköterskor upplever sin roll som klinisk handledare av sjuksköterskestudenter samt att beskriva handledarnas behov av stöd. Metoden var en beskrivande litteraturstudie med kvalitativ ansats. Författaren sökte och analyserade elva vetenskapliga artiklar som fanns publicerade inom Àmnet i databasen PubMed. Resultaten visar att de flesta sjuksköterskorna upplevde det stimulerande att handleda Àven om tidsbrist, stress och dÄlig planering upplevdes negativt. Handledarna hade behov av tydligare rollförvÀntningar för att kunna ta ansvar för ett bra studentresultat.

Vi kan skapa nya saker hela tiden, men vi kan inte skapa en ny va?rld utan fo?ra?ndring. : En studie om Corporate Social Responsibility inom e-handeln.

Syftet med denna uppsats a?r att fa? en djupare fo?rsta?else fo?r arbetet med Corporate Social Responsibility (CSR) inom e-handeln genom att analysera:Det engagemang som finns för CSR och det ansvar som tas av företag inom e-handeln.Hur kommunikation av CSR anvÀnds av företagen för att positionera sig och stÀrka sin image.Vad konsumenter har för syn pÄ CSR inom e-handeln och vad detta har för pÄverkan pÄ företags arbete kring Àmnet.I koppling till detta syfte har följande forskningsfrÄga formulerats:Vad prÀglar e-handelsföretags arbete med Corporate Social Responsibility?Vi har valt att go?ra en kvalitativ studie da? vi ville analysera vad fo?retagare, experter och konsumenter inom e-handeln har fo?r erfarenheter och a?sikter kring arbetet med CSR. Studien har pra?glats av en abduktiv ansats da?r vi har haft ett va?xelspel mellan teori och empiri. Prima?rdatan har samlats in genom fyra personliga, semi-struturerade intervjuer samt en strukturerad intervju via mail.

Beyonce, Sex och Feminism : En diskursanalys av pÄgÄende förhandlingar om feminism och sexualitet i det samtida medielandskapet

Det huvudsakliga syftet med denna uppsats a?r att belysa pa?ga?ende fo?rhandlingar om feminism och sexualitet i det samtida medielandskapet, med avstamp i Beyonce?s senaste produktioner samt den omga?rdande debatt som dessa genererat. Fo?r att genomfo?ra detta har jag, genom en diskursanalys, la?st sex stycken utvalda la?ttexter samt videor fra?n Beyonce?s sja?lvbetitlade skiva (2013) utifra?n ett antal feministiska teorier. Fokus ligger pa? de olika feministiska diskursernas tolkning utav kropp, sexualitet, struktur, agens och etnicitet i dessa verk.Resultatet av uppsatsen visar att de olika feministiska diskurserna har, ba?de historiskt och samtida, olika uppfattning om hur en kvinna fa?r vara sexuell i dagens medielandskap.

Attityder till suicidalitet

SjÀlvmord Àr ett stort folkhÀlsoproblem som pÄ grund av tabun och myter Àgnas allt för lite uppmÀrksamhet. Attityder pÄverkar mÀnniskors tankar, kÀnslor och handlingar. Syftet med studien var att belysa sjukvÄrdspersonalens attityder till suicidalitet och hur attityderna pÄverkar omvÄrdnaden av suicidala patienter. Studien genomfördes som en litteraturstudie dÀr 15 vetenskapliga artiklar analyserades. Resultatet visar att sjuksköterskorna upplevde mÄnga kÀnslor vid vÄrden av suicidala patienter.

Lekmannarevisorns ansvar : En studie kring lekmannarevisorns faktiska ansvar i en ideell förening

En lekmannarevisor i en ideell fo?rening har inget krav pa? sig att vara utbildad, utan ska endast ha den insikt och kunskap som kra?vs fo?r det uppdrag som ska utfo?ras. Det kan sa?ledes vara en medlem i fo?reningen som tagit pa? sig ansvaret att agera revisor och a?r da?rmed inte ansta?lld av na?gon revisionsbyra?. En lekmannarevisor i en ideell fo?rening omfattas inte av na?gon specifik lag och kan ofta bli tillsatta utan att egentligen ha sa? stor kunskap kring vad uppdraget inneba?r.

Jobbcoacher och anstÀllningsbarhet

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur jobbcoacher som arbetar pÄ arbetsförmedlingen ser pÄ begreppet anstÀllningsbarhet. Syftet Àr ocksÄ att granska hur jobbcoacherna ser pÄ sina möjligheter att coacha de arbetssökande mot anstÀllningsbarhet samt att undersöka vilket ansvar jobbcoacherna lÀgger pÄ sig sjÀlva och pÄ de arbetssökande. Urvalet Àr fem interna jobbcoacher anstÀllda pÄ Arbetsförmedlingen och metoden jag har anvÀnt mig av Àr semistrukturerade intervjuer. För att analysera resultatet har jag anvÀnt mig av tvÄ framstÄende synsÀtt pÄ hur man ser pÄ anstÀllningsbarhet, vilka Àr den teknisk-rationella och den förstÄelsebaserade synen samt McQuaid & Lindsay?s tabell över individuella faktorer, personliga förhÄllanden och yttre faktorer som pÄverkar anstÀllningsbarheten hos individer. Resultatet visar att jobbcoacherna frÀmst tillÀmpar ett förstÄelsebaserat synsÀtt pÄ anstÀllningsbarhet, vilket innebÀr att de coachar de arbetssökande mot anstÀllningsbarhet genom att försöka göra dem medvetna om hur de kan öka sin anstÀllningsbarhet. Det framkommer att jobbcoacherna anser sig ha stora möjligheter att coacha de arbetssökande mot anstÀllningsbarhet dÄ de ser fler förutsÀttningar Àn motstÄnd med coachningen.

Makt och maktlöshet : en studie om förutsÀttningar för barnavÄrdutredningar i Ekerö, Sigtuna, Solna och Sundbyberg

Syftet med denna studie var att undersöka hur organisationen av utredningsarbetet i barn- och ungdomsgrupperna pÄverkar den upplevda arbetsbelastningen i kommunerna De kommuner som ingick i studien Àr Ekerö, Solna, Sundbyberg samt Sigtuna. Studiens frÄgestÀllningar var: Hur organiserar socialsekreterarna sitt dagliga arbete med barnavÄrdsutredningar? Vad upplevs som hinder och vad upplevs som tillgÄngar i den befintliga organisationen? Vilka förutsÀttningar Àr centrala för att arbetet med barnavÄrdsutredningar ska fungera bra? Som metod anvÀndes tidsgeografisk dagbok som analyserades kvantitativt samt fokusgruppsintervjuer som analyserades kvalitativt. Studiens resultat visade att arbetet med barnavÄrdsutredningar organiseras olika i kommunernas arbetsgrupper. Arbetsgruppen dÀr ledningen lÀgger ett större ansvar pÄ arbetsgruppen att sjÀlv ÄtgÀrda och hantera de begrÀnsningar som finns hade en mer tidspressad och splittrad arbetsdag Àn de grupper dÀr ledningen tar ett större ansvar.

FörskollÀrares kompetensutveckling : En kvalitativ studie om hur förskollÀrare uppfattar sina möjligheter till kompetensutveckling

SammanfattningEnligt de politiska dokument som förskollÀrare har att förhÄlla sig till idag sÄ ökar kraven pÄ den personliga kompetensen och kompetensutvecklingen. Ett sÀtt att möta dessa krav Àr att ge förskollÀrare möjlighet till att ta del av kompetensutvecklande aktiviteter sÄ som förelÀsningar, kurser och diskussionsgrupper. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur förskollÀrare uppfattar sin möjlighet till kompetensutveckling. Detta Àr viktigt dÄ man för att kunna möta kraven i lÀroplanen behöver en bred kompetens. För att kunna sÀkerstÀlla att alla barn fÄr samma möjligheter och för att öka statusen pÄ förskollÀraryrket Àr det viktigt att förskollÀrare fÄr de möjligheter som krÀvs för kompetensutveckling.

Tidsaspekter pa? planprocessen : Ja?mfo?rande fallstudier av Tyskland och Storbritannien

Detaljplaneprocessen anses ga? fo?r la?ngsamt i Sverige och bidra till en la?gre nybyggnation av bosta?der. Samtidigt uppger ma?nga av Sveriges kommuner att de har brist pa? bosta?der. Regeringen har pekat pa? att planeringen bedrivs mer effektivt i Tyskland och Storbritannien.I uppsatsen undersöks detaljplaneprocessen i dessa tva? la?nder genom fallstudier.

SÄngpedagog ett relationsyrke: vilken syn har sÄngpedagogen
pÄ relationen mellan lÀrare och elev?

Studien behandlar hur nÄgra sÄngpedagoger frÄn olika stadier ser pÄ relationen mellan lÀrare och elev i den enskilda sÄngundervisningen. Syftet var att undersöka hur sÄngpedagoger pÄ olika stadier upplevde lÀrare-elev relationen och hur denna kunde pÄverka undervisningen. Vi har byggt studien pÄ litteratur i Àmnet samt intervjuer med sex sÄngpedagoger frÄn tre olika stadier: kommunala musikskolan, gymnasieskolan samt Musikhögskolan. I litteraturgenomgÄngen belyses lÀrarens ökade ansvar i relationsarbetet, relationens uppbyggnad samt relationsproblem i undervisningen. Resultatet visar att alla lÀrare mer eller mindre anser sig jobba med relationen mellan lÀrare och elev samt att de har ett ansvar i att den ska bli bra.

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->