Sök:

Sångpedagog ett relationsyrke

vilken syn har sångpedagogen
på relationen mellan lärare och elev?


Studien behandlar hur några sångpedagoger från olika stadier ser på relationen mellan lärare och elev i den enskilda sångundervisningen. Syftet var att undersöka hur sångpedagoger på olika stadier upplevde lärare-elev relationen och hur denna kunde påverka undervisningen. Vi har byggt studien på litteratur i ämnet samt intervjuer med sex sångpedagoger från tre olika stadier: kommunala musikskolan, gymnasieskolan samt Musikhögskolan. I litteraturgenomgången belyses lärarens ökade ansvar i relationsarbetet, relationens uppbyggnad samt relationsproblem i undervisningen. Resultatet visar att alla lärare mer eller mindre anser sig jobba med relationen mellan lärare och elev samt att de har ett ansvar i att den ska bli bra. Skillnaderna i sångpedagogernas syn på relationen mellan stadierna var inte tydliga, det verkar snarare vara en fråga om vem vi är som individen lärare och vem individen eleven är. Två faktorer som kom att bli mycket viktiga för relationens överlevnad blev respekt och tillit.

Författare

Karin Andersson Sofia Jansson

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..