Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 49 av 385
Studie- och yrkesvÀgledning med eller utan ett genusperspektiv?
Med vÄrt examensarbete ville vi undersöka om studie- och yrkesvÀgledare arbetar utifrÄn ett genusperspektiv, om de vet vad ett genusperspektiv innebÀr och vilka verktyg och metoder de anvÀnder sig av för att inte vÀgleda utifrÄn ett traditionellt synsÀtt pÄ könsroller. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ undersökning och har utgÄtt frÄn intervjuer med studie- och yrkesvÀgledare inom gymnasieskola. De rÄdande genusstrukturer som finns idag pÄverkar arbete och utbildning och vi vill bidra till att vÀgledare fÄr en ökad medvetenhet, sÄ att de kan fÄ de sökande att göra det fria valet utan att vara styrda av sitt kön. Vi har anvÀnt oss av teorier och forskning som förklarar genus och hur genus pÄverkar oss inom alla nivÄer i dagens samhÀlle och dÄ Àven val av utbildning och arbete. Vi har i vÄr undersökning kommit fram till att det behövs ett vidare genusperspektiv hos studie- och yrkesvÀgledare för att elever ska kunna göra sina val utan att vara begrÀnsade av sin könstillhörighet.
Verktyg till snabba förprototyper
I takt med att utvecklingen i fordon gÄr framÄt i rasande fart finns risken att man med ökadutvecklingshastighet börjar glömma viktiga delar i anvÀndbarhet och kanske till och med missardet ursprungliga mÄlet. Detta kan bli ett problem nÀr man ska utveckla ett grafisktanvÀndargrÀnssnitt för fordon och missar viktiga tester för att undersöka mÀnniskors kognitivaförmÄga för nya system.Genom att göra anvÀndartester i ett tidigt stadium kan man mycket tidigt fÄ veta om man hartagit fram rÀtt produkt för mÄlen.Problem med att göra tester i ett tidigt stadium Àr att mycket kapital mÄste sÀttas in för att skaffadyra programvaror som öppnar för möjligheten att göra tillrÀckligt trovÀrdiga tester förtestpersonerna. Det Àr alltid fördelaktigt att utföra tester som liknar den fÀrdiga produkten sÄ nÀrasom möjligt för att kunna ge ett optimalt resultat.Detta projekt löste stora delar av problemet genom att med ett praktiskt verktyg som utveckladeskunna, med mycket lÄga kostnader simulera avancerade, skrÀddarsydda, grafiskaanvÀndargrÀnssnitt. Dessa grÀnssnitt ska sedan vara helt kompatibla med de fordon och hÄrdvarasom spelar roll i den fÀrdiga produkten. Verktyget har utvecklats med mycket fokus pÄanvÀndbarhet dÀr man vid anvÀndning endast behöver lÀgga ner vÀldigt lite tid pÄ att förberedaverktyget.
Det personliga varumÀrket. En studie om studenters identitetsskapande pÄ Instagram.
Syftet med studien Àr att studera det sociala mediet Instagram och hur Instagram utgör ett identitetsskapande verktyg för sjÀlvrepresentation hos studenter frÄn medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet (MKV) samt statsvetenskapliga programmet (SVEP) pÄ Högskolan i Halmstad. .
Att Fördjupa Historiska Kunskaper och Historiemedvetande med Film som Verktyg
Begreppet historiemedvetande har lÀnge varit en del av Àmnesplanen för historia, men inte förrÀn 2011 preciserades begreppet uttryckligen som centralt för undervisningen. Det Àr ett allomfattande och viktigt perspektiv för att eleverna ska kunna tolka sin omvÀrld, sin historia samt ÄlÀgga perspektiv pÄ framtiden. Men det Àr samtidigt problematiskt eftersom det Àr motsÀgelsefullt och svÄrtolkat. DÀrför Àr syftet med utvecklingsarbetet att utforska olika arbetsmetoder för hur man kan utveckla elevers historiemedvetande och kunskaper genom att anvÀnda film som ett historiedidaktiskt verktyg. Att anvÀnda film med historiskt tema Àr inte heller utan problem, eftersom de aldrig kan Äterge de historiska hÀndelserna exakt som det var.
Musik i grundskolan och förskoleklass som ett pedagogiskt verktyg
Denna studie undersöker Amigos tres (2010), en lÀrobok i spanska som frÀmmande sprÄk för den svenska grundskolan. Syftet Àr att fÄ kunskap om hur genus skildras och i vilken utstrÀckning könsroller skiljer sig frÄn normer och stereotyper, funktioner och lÀgen mellan könen. Fokus har Àven varit pÄ vilka sammanhang manliga och kvinnliga karaktÀrer finns, i vilken utstrÀckning och pÄ vilket sÀtt beskrivningarna skiljer sig frÄn den stereotypa bilden av manligt och kvinnligt. En kvalitativ textanalys har gjorts. Den teoretiska utgÄngspunkten har varit frÄn Yvonne Hirdmans (2012) teori om manligt och kvinnligt, och Maria Nikolajevas (1998) forskning om egenskaperna som ofta tillskrivs flickor och pojkar.
Hur TillvÀxt fÄr till det med LÀrande - En fallstudie av Gina Tricot
Syftet med studien Àr att undersöka hur ett tillvÀxtföretag kan fortsÀtta att vÀxa och samtidigt vara en lÀrande organisation. Hur kan konkurrensutsatta tillvÀxtföretag hitta former för lÀrande för att finna bestÄende konkurrensfördelar, och vilka uttrycksformer tar sig detta i organisationer? Kan man hitta ett lÀmpligt verktyg för att strukturera lÀrandet i organisationen samt vilka fördelar kan Ätnjutas av att vara en lÀrande organisation? Undersökningen utgÄr frÄn en kvalitativ metod och utgörs av en fallstudie av Gina Tricot som uppfyller kriterierna för studien genom att de befinner sig i en tillvÀxtfas samt att de verkar i en konkurrensutsatt bransch. Den teoretiska referensramen har byggts upp kring olika teorier och synsÀtt som behandlar den lÀrande organisationen och empirin bestÄr i huvudsak av fyra intervjuer med medarbetare pÄ Gina Tricot. Vad som framkommit i studien Àr att lÀrande Àr viktigt i ett tillvÀxtföretag eftersom det medför fördelar som underlÀttar utveckling, och minskar risken att man tappar kontrollen över den vÀxande verksamheten.
Att Fördjupa Historiska Kunskaper och Historiemedvetande med Film som Verktyg
Begreppet historiemedvetande har lÀnge varit en del av Àmnesplanen för historia, men inte förrÀn 2011 preciserades begreppet uttryckligen som centralt för undervisningen. Det Àr ett allomfattande och viktigt perspektiv för att eleverna ska kunna tolka sin omvÀrld, sin historia samt ÄlÀgga perspektiv pÄ framtiden. Men det Àr samtidigt problematiskt eftersom det Àr motsÀgelsefullt och svÄrtolkat. DÀrför Àr syftet med utvecklingsarbetet att utforska olika arbetsmetoder för hur man kan utveckla elevers historiemedvetande och kunskaper genom att anvÀnda film som ett historiedidaktiskt verktyg. Att anvÀnda film med historiskt tema Àr inte heller utan problem, eftersom de aldrig kan Äterge de historiska hÀndelserna exakt som det var.
Biologisk mÄngfald och ekosystemtjÀnster lokalt och globalt : med exempel frÄn Ronneby kommuns grönstrukturplan
Trots att det Àr vÀl kÀnt hur viktig biodiversitet Àr för mÀnsklig hÀlsa och vÀlbefinnande förstörs ekosystem och utrotas arter, bland annat nÀr stÀder breder ut sig över ekologiskt viktiga omrÄden och förbrukar resurser frÄn stora kringomrÄden.
Förluster av biodiversitet ökar mÀnniskans sÄrbarhet mot naturkatastrofer samtidigt som hög biodiversitet kan kopplas till ett stort antal vÀrden; sÄvÀl estetiska, ekonomiska och kulturella som pedagogiska. Ett sÀtt att försöka synliggöra dessa vÀrden Àr att anvÀnda begreppet ekosystemtjÀnster.
EkosystemtjÀnster Àr alla de funktioner i ekosystemet som direkt eller indirekt Àr till nytta för oss och Àr ett sÀtt att visualisera och beskriva vad ekosystemen bidrar med.
Genom arkitektur och samhÀllsplanering Àr det möjligt att gynna ekosystemtjÀnster exempelvis genom att bevara och nyanlÀgga grönytor, bygga gröna tak, utforma parker, involvera odling i staden och skapa sammanhÀngande gröna strÄk som kan fungera som livsmiljöer och spridningsvÀgar.
Som exempel pÄ hur konceptet kan vara ett verktyg i samhÀllsplanering anvÀnds delar av Ronneby kommuns grönstrukturplan. I denna anvÀnds ekosystemtjÀnstkonceptet för att belysa kopplingen mellan grönstruktur och frÄgor kring klimat, luft och vatten i kommunen. Avsnittet mynnar i ett antal strategier med kopplade mÄl och ÄtgÀrder, anpassade för att vara aktuella för den kommunala
verksamhetens olika delar.
Att anvÀnda ekosystemtjÀnster som grund för detta arbete har framförallt visat sig ha ett vÀrde som pedagogiskt verktyg. Begreppet skapar ett nytt sÀtt att se pÄ gröna miljöer i samhÀllet och bidrar med en förstÄelse för grönstrukturens vÀrden och mÄngfunktionalitet.
UtvÀrdering av multiplattformsutvecklingsverktyg för smarta mobiler
Genom att anvÀnda ett multiplattformsutvecklingsverktyg kan utvecklare distribuera applikationer till flera olika plattformar. Problemet Àr att dessa verktyg inte Àr lika vÀlanvÀnda eller dokumenterade som de dedikerade (t.ex. Android SDK) och det kan vara svÄrt för enskilda utvecklare eller företag att veta vilket verktyg de ska vÀlja. Efter en grundlig kartlÀggning av flera multiplattformsutvecklingsverktyg valdes slutligen Corona SDK och PhoneGap ut för vidare utvÀrdering. UtvÀrderingen utfördes genom att skapa en applikation som sparar, raderar och visar noter i bÄda verktygen liknande en utvecklad med Android SDK.
Utveckling av en arketypeditor : Ett verktyg för modellering av struktur i elektroniska patientjournaler
Dagens elektroniska patientjournalsystem har begrÀnsade möjligheter att pÄ likartat sÀtt strukturera och lagra patientinformation. Det Àr en anledning till att det Àr problem med att utbyta patientjournaldata mellan olika system. Detta försvÄrar bland annat forskning och tillgÀnglighet till patientinformation. Brist pÄ tillgÀnglighet minskar i sin tur möjligheten att ge en god vÄrd oberoende av var patienten befinner sig.Inom projektet openEHR har en idé med sÄ kallade arketyper tagits fram som ett enhetligt sÀtt att strukturera utbytbar patientjournaldata för att möta framtida krav pÄ patientjournaler och patientjournalsystem. Arketyper Àr formella modeller av kliniska informationsentiteter, exempelvis blodtryck.
Surfplattor + Datorer = Matematikundervisning? : LÀrares instÀllningar kring anvÀndandet av surfplattor och datorer i matematikundersvisningen.
AnvÀndning av surfplattor och datorer blir vanligare inom skolan. De anvÀnds dock inte lika mycket av varje lÀrare. Genom denna studies syfte vad det Àr som gör att lÀrare vÀljer eller inte vÀljer att anvÀnda sig av surfplattor och datorer i matematikundervisningen, redes olika anledningar till detta ut. För att ta reda pÄ studiens syfte, genomfördes intervjuer pÄ tre olika skolor och med sju olika informanter. Informanterna arbetade inom grundskolans tidigare Är.
Diagnosverktyg : Ett verktyg framtaget för att trÀna individers och organisationers innovationskompetens
BakgrundOrganisationen vid namn Innovationsgymmet har som mÄl att lÀra och att sjÀlva lÀra sig mer om innovativa processer. Satsningen har som fokus att forska inom innovation och samtidigt hjÀlpa företag att trÀna sin innovationskompetens. Denna studie ska underlÀtta innovationsprocesser hos Innovationsgymmet.ProblemformuleringMed ökande konkurrens frÄn olika delar av vÀrden sÄ behövs det nya innovativa strategier för att bemöta dessa globala utmaningar. Innovationsgymmet ska tillsammans med företag skapa en innovationsprocess dÀr mÄlet Àr att trÀna företags innovationskompetens. Utmaningen Àr att skapa ett digitalt diagnosverktyg som ska fungera för Innovationsgymmet och vara inom ramarna för bestÀllarens intressen.SyfteSyftet med denna studie Àr att ge Innovationsgymmet möjligheten att presentera resultat utifrÄn analyser pÄ ett sÀtt som inspirerar och övertygar de personer eller företag som Àr med och deltar i innovationsprocessen.Metod Studien fick understöd frÄn intervjuer och idégenerering.
GeoenergiborrhÄl som avviker och hamnar under en grannes fastighet : gör de intrÄng i grannens ÀganderÀtt?
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien Àr att belysa hur idrottslÀrare gÄr till vÀga för att samtliga elever ska kÀnna sig tillfreds med sin utbildning och sitt eget lÀrande under idrottslektionen.Finns det nÄgra verktyg som idrottslÀrare anvÀnder för att eleven ska fÄ arbeta och utvecklas pÄ sin egen specifika nivÄ och i sÄ fall hur anvÀnds de?Finns det nÄgra likheter eller skillnader nÀr det gÀller verktygen som anvÀnds mellan de elever som besitter mer respektive mindre utvecklade idrottskunskaper?Hur dokumenterar lÀraren elevernas prestationer nÀr det gÀller skiftande prestationsnivÄer?Vad anser eleverna sjÀlva om hur lÀraren anvÀnder sina eventuella verktyg?MetodDen hÀr studien har en kvalitativ ansats med intervjuer som huvudinriktning. Intervjuerna har genomförts pÄ olika skolan, bÄde gymnasiet och grundskola med fyra stycken idrottslÀrare samt fyra stycken elever. De har spelats in pÄ bandspelare eller nedtecknats. De har alla grundats pÄ en intervjuguide och intervjuerna med lÀrarna tog mellan 20 till 30 minuter att genomföra och 5-10 minuter att genomföra med eleverna.
Due Diligence Scorecard - ett verktyg för bedömning av entreprenörsföretag vid sÄddfasinvesteringar
Syfte: Syftet Àr att skapa ett verktyg som kan anvÀndas av riskkapitalister för att analysera, bedöma, jÀmföra och dokumentera entreprenörsföretag i avseendet att öka trÀffsÀkerheten av sÄddfasinvesteringar. Metod: Valet av metod i uppsatsen har genomgÄende varit kvalitativa djupintervjuer. Initialt intervjuades riskkapitalister för att belysa den problematik som finns vid bedömning och vÀrdering av entreprenörsföretag idag. Steg tvÄ genomfördes via ett pilottest med ett företag för att pröva det skapade verktyget och slutligen genomfördes sluttest pÄ tvÄ entreprenörsföretag för att sÀkerstÀlla legitimiteten av verktyget. Denna metodiska process har valts för att kunna sÀkerstÀlla att valda aspekter och faktorer gÄr att bedöma och mÀta i verkligheten.
Utveckling av ett verktyg för produktkataloggenerering
Produktkataloger publiceras och distribueras idag av mÄnga detaljhandelsföretag, stora somsmÄ. Dock har det pÄvisats att katalogproduktion kan vara bÄde tids- och resurskrÀvande. Dettaexamensarbete har dÀrför syftat till att finna en lösning pÄ problemet genom att undersökabehov och förutsÀttningar och dÀrpÄ utveckla ett verktyg som kan underlÀtta arbetet med attskapa produktkataloger. MÄlsÀttningen var att det resulterande verktyget per automatik skulleframstÀlla en produktkatalog i PDF-format utifrÄn ett befintligt artikelregister.En förstudie visade att trots olikheter i befintliga produktkatalogers utformning finnsÀndÄ vissa gemensamma element sÄsom produktbild och pris. Detta faktum utnyttjades vidutvecklingsarbetet dÀr det förutsattes att ett artikelregister, oavsett typ av datakÀlla, alltidinnehÄller vissa informationselement som kan publiceras.