Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 44 av 385

Spektroskopisk karaktÀrisering av fÀrgÀmnen som kan detektera patogena proteinaggregat

Det blir allt vanligare att utveckla mobilapplikationer för flera plattformar parallellt, samtidigt Àrden information som finns tillgÀnglig för metoder av detta slag knapphÀndig.Rapporten beskriver utvecklingen av en mobilapplikation till flera plattformar. Det verktyg som anvÀnts Àr ramverket PhoneGap, med hjÀlp av PhoneGap kompileras en webbapplikation till en mobilapplikation. Det innebÀr att en webbapplikation utvecklas med hjÀlp av verktyg somHTML5, CSS3 och JavaScript. För att fÄ en ?mobilkÀnsla? har ramverk som jQuery Mobile anvÀnts.

Skogen som pedagogiskt verktyg : En studie av förskollÀrares och barnskötares anvÀndning och planering av skogsutflykter i förskoleverksamheten

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur förskollÀrare och barnskötare planerar att anvÀnda utflykter till skogen som pedagogiskt verktyg i verksamheten, samt vilka utmaningar de upplever finns i realiseringen av olika planeringar. Datainsamlingsmetoderna utgjordes av en enkÀtundersökning och djupintervjuer. Urvalet bestod av förskollÀrare och barnskötare pÄ förskolor. EnkÀtundersökningen utfördes pÄ fyra olika förskolor. Vi fick totalt in 31 besvarade enkÀter.

Innovation genom Improvisation : Improvisation som ett verktyg för att skapa en organisationskultur som frÀmjar innovation.

För att en organisation ska kunna överleva i en tid som prÀglas av förÀndring och hÄrd konkurrens, krÀvs en organisationskultur som frÀmjar innovation. MÄnga av de komponenter som litteratur inom innovationsomrÄdet beskrivs som essentiella för just en sÄdan hÀr kultur, Äterfinns ocksÄ i improvisationsteater. Den hÀr studien binder samman dessa tvÄ omrÄden, bÄde ur ett teoretiskt perspektiv och genom en praktisk, undersökande studie. Studiens hypotes var: ?Improvisationsteaterworkshops kan, av ett arbetslag, upplevas som ett fungerande verktyg till att pÄ lÀngre sikt kunna skapa en organisationskultur som frÀmjar innovation.? För att kunna verifiera eller falsifiera hypotesen, genomfördes tre improvisationsteaterworkshops pÄ ett företag dÀr Ätta deltagare pÄ ett lekfullt och prestigelöst sÀtt fick ta del av hur improvisationsteater kan relateras till arbetslivet pÄ olika sÀtt.

Dans i sÀrskolan: ett verktyg för utveckling av elevers
kommunikativa fÀrdigheter

Enligt riktlinjerna för sÀrskolan skall lÀraren bland annat ?ge utrymme för elevens förmÄga att sjÀlv skapa och anvÀnda olika uttrycksmedel? (Lpo 94, s.12). I Lpo 94 stÄr det Àven att ?skapande arbete och lek Àr vÀsentliga delar i det aktiva lÀrandet? (Lpo 94, s.5) Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om dansundervisning i sÀrskolan kan vara ett verktyg för att utveckla elevernas kommunikativa fÀrdigheter. FrÄgeformuleringarna har berört lÀrares upplevelser av dans i sÀrskolan: dess syfte, effekter och om dansen kan positivt pÄverka lÀrandet.

Sagan som pedagogiskt verktyg i vÀrdegrundsarbete

VÄrt syfte med examensarbetet var att undersöka hur vi som pedagoger kan arbeta med vÀrdegrunden och anvÀnda sagan som verktyg i det arbetet. Vi har gjort en kvalitativ undersökning i en klass med elever i Ärskurs ett. Denna undersökning pÄgick före, under och efter arbetet med sagan. Detta i tre olika moment dÄ vi vart deltagare, observerat och analyserat det som skett. Det första momentet var en vÀrderingsövning dÄ vi ville ta reda pÄ vilka vÀrderingar barnen hade innan vi startade vÄrt arbete med sagan.

Mindfulness : - ett effektivt verktyg för hÀlsa och vÀlmÄende?

Studien har undersökt effekter av deltagande i ett mindfulnessprogram pÄ stressrelaterade sjukdomar som depression, Ängest och fysisk ohÀlsa, för att utröna om programmet har varit ett effektivt verktyg för individer med stressproblematik. Studien som var av longitudinell karaktÀr baserades pÄ sjÀlvrapporterade uppgifter om Ängest, depression, psykisk ohÀlsa, stresshantering och grad av mindfulness (BDI-II, BAI, KIMS, CRI och SCI), samt ett antal bakgrundsfrÄgor av social karaktÀr som baserades pÄ ett icke-randomiserat sampel (n=15). Resultaten visade att efter avslutat program samt Ätta mÄnader efter hade deltagarna signifikant förbÀttrade vÀrden vad gÀller depression, Ängest och fysisk ohÀlsa. Analyser visade vidare att ju högre grad av mindfulness individen uppvisade desto signifikant lÀgre grad av depression och fysisk ohÀlsa, men inte av Ängest. Sammantaget tyder resultaten i denna studie pÄ att programmet hade mycket goda effekter och det finns dÀrför behov av fortsatt forskning kring mindfulnessprogrammets effekter vid behandling av stressrelaterade problem..

Är tiden mogen för Intelligenta Agenter? : en studie av acceptans för agenttekniken

Den snabba utvecklingen av informationsteknik har medfört stora förÀndringar i modernt arbetsliv. Nya verktyg uppkommer stÀndigt i syfte att effektivisera arbete. Intelligenta Agenter Àr en sÄdan artefakt vars syfte Àr bl a att effektivisera olika arbetsuppgifter. Detta verktyg har gjort sitt intÄg i och förvÀntas revolutionera vÄrt IT- samhÀlle. NÀr arbetet effektiviseras Àr det dock inte ovanligt att det sker pÄ bekostnad av andra vÀrden, sÄsom arbetets innehÄll och karaktÀr.

Blogg som verktyg för lÀrande: En intervjustudie om webbpublicering i klarinettundervisning

Syftet med denna studie Àr att fÄ ökad förstÄelse för elevers uppfattningar om hur blogg som komplement i klarinettundervisning pÄverkar deras lÀrande och motivation. Genom denna undersökning hoppas jag komma fram till om blogg som undervisningsmetod frÀmjar elevers motivation och lÀrande genom att besvara mina frÄgestÀllningar: PÄ vilket sÀtt upplever eleverna att arbetssÀttet pÄverkar deras lÀrande och motivation? PÄ vilket sÀtt upplever eleverna att arbetssÀttet skulle kunna utvecklas för att gynna deras lÀrande och motivation? Resultatet kommer förhoppningsvis hjÀlpa mig i min kommande yrkesroll som klarinettlÀrare.Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie dÀr sex klarinettelever deltog. Den teoretiska utgÄngspunkten för studien finns i det sociokulturella perspektivet och baseras pÄ Lev Vygotskijs teorier. Resultatet visar att eleverna upplever att bloggande huvudsakligen pÄverkar deras lÀrande och motivation i positiv riktning.

IT-Instrument : En intervju-och observationsundersökning kring anvÀndandet av digitala instrument inom undervisningen i Àmnena historia och engelska i en gymnasieskola

This essay is a study of the use of IT technology by teachers of English and History at a Swedish upper secondary school. It is based on four interviews and four observations. In my analysis of these I have made use of the theory of Social Shaping of technology, a theory which puts emphasis on a teacherÂŽs purpose regarding the use of IT technology in order to empower the teaching process. As a researcher I aim to explore the reasoning on the part of the teacher and to that end I use the method of interviews and observations. This study shows different ways of using IT technology varying from one teacher to another.

Qigong i skolan. En studie av processen i en lÄgstadieklass som under en termin utövar Qigong dagligen

Bakgrund Barn och stress borde inte höra ihop. Dock visar Apotekets försÀljningsstatistik att utskrivning av sömnmedel och lugnande medel till barn och ungdomar fortsÀtter att öka. Vi lever i ett samhÀlle dÀr tempo och informationsflöde accelererar. Samtidigt ökar kraven pÄ vÄra barn i olika sammanhang.Vi kan inte förÀndra den tid vi lever i men vi kan och behöver finna metoder för att hantera stress och dÀrmed öka livskvalitén. Det Àr angelÀget eftersom vi numera vet att barn inte bara drabbas av stress som kommer till omedelbara uttryck, utan att stress dessutom Àr en orsak till att sjukdomar utvecklas senare i livet.SyfteSyftet med studien Àr att hitta ett verktyg för barn att hantera och minska stress och dÀrigenom öka sitt vÀlbefinnande.

Den sjukliga barnlösheten : En studie i hur ofrivillig barnlöshet blir en sjukdom

Detta Àr ett arbete vilket syftar till att förstÄ hur ofrivillig barnlöshet kan betraktas som en sjukdom. FrÄgestÀllningen lyder sÄledes: ?Hur produceras förstÄelsen av ofrivillig barnlöshet som sjukdom i mitt material?? De teoretiska verktyg som anvÀnds i denna analys hÀmtas frÄn Michel Foucault, Sarah Franklin, Faye D. Ginsburg och Rayna Rapp, Susanne Lundin samt Nikolas Rose. Dessa verktyg visar pÄ hur ofrivilligt barnlösa definieras som en grupp, hur den medicinska teknologin och den kliniska blicken samt dagens biopolitik formar vÄr förstÄelse av den mÀnskliga reproduktionen.

Virvla och piraterna : ett verktyg för pedagoger i arbetet med barn i koncentrationssvÄrigheter

Syftet med vÄr rapport Àr att undersöka barnlitteraturen som ett specialpedagogiskt verktyg. Vi lyfter barnlitteraturens möjligheter och vi vill bidra med ett specialpedagogiskt verktyg. Vi har producerat en bilderbok som riktar sig frÀmst till barn i koncentrationssvÄrigheter i Äldrarna 3 till 5Är. Barnboken syftar till att stÀrka barns sjÀlvkÀnsla och identitetsutveckling samt att skapa förstÄelse och igenkÀnning hos barn i behov av sÀrskilt stöd. BerÀttelsen i vÄr barnbok handlar om fyra karaktÀrer, alla med olika egenskaper som kan relateras till olika typer av koncentrationssvÄrigheter, dÀr var och en av egenskaperna framstÀlls som nÄgot positivt och som har ett vÀrde i sig.

Mobila IT-stöd i byggproduktionen: Med fokus pÄ arbetsmiljö

Syftet med examensarbetet Àr att studera hur IT-hjÀlpmedel sÄ som smartphones och surfplattor kan anvÀndas i byggprojekt. I vilken utstrÀckning kan dessa verktyg effektivisera skydds- och miljörond samt tillbuds- och observationshantering samt hur fungerar dessa moment i dagslÀget. Studien pÄbörjades med en litteraturstudie dÀr Arbetsmiljöverkets regler och krav samlades in och granskades. För att erhÄlla mer kunskap om dessa IT-hjÀlpmedel gjordes en undersökning av historian om surfplattans uppkomst. En intervjustudie genomfördes med tjÀnstemÀn frÄn Skanska och NCC.

Estetiska uttrycksformer ? ett multiverktyg : En kvalitativ intervjustudie baserat pÄ förskollÀrares uppfattningar om bild, musik, dans och drama i förskolans verksamhet.

Syftet med denna studie Àr att utveckla kunskap om hur förskollÀrare uppfattar de estetiska uttrycksformerna och deras betydelse för förskolans verksamhet samt att fÄ en fördjupad förstÄelse för hur förskollÀrare relaterar estetiska uttrycksformer till förskolans lÀroplan. Studiens empiriska material har samlats in genom en kvalitativ intervjustudie, dÀr fyra förskollÀrare frÄn fyra olika förskolor har intervjuats.Resultaten i studien visar att förskollÀrarna uppfattar de estetiska uttrycksformerna som lustfyllda och stimulerande för barnen. Vidare framlÀggs det att de estetiska uttrycksformerna i stor del uppfattas som verktyg för att frÀmja barnens personlighetsutveckling, kommunikation med andra och för lÀrandet. Det fanns dÀremot delade meningar om hur förskollÀrarna relaterar det estetiska arbetet till lÀroplanen. Samtliga pedagoger ansÄg att lÀroplanen har blivit mer Àmnesinriktad och att det estetiska fÀltet har fÄtt mindre fokus, dÀremot menade pedagogerna att lÀroplanen Àr öppen för tolkning.

Regionalplanering i Östergötland

Denna uppsats Ă€r en pilotstudie för Regionförbundet Östsam. Den syftar till att kritisera och testa en metod som behandlar serviceutbudet i tĂ€torter inom FjĂ€rde storstadsregionen. Denna metod bygger pĂ„ att kartlĂ€gga utbudet, vikta detta enligt en poĂ€ngmodell och sedan analysera resultatet och söka skapa en ortsklassificering. Metoden Ă€r tĂ€nkt vara ett verktyg i modern regionalplanering och kunna förbĂ€ttra serviceutbudet i regionen. I studien har svensk regionalpolitiskt historia, centralorts- och nĂ€tverksteori anvĂ€nts för att visa pĂ„ hur modern regionalplanering söker skapa samarbeten utifrĂ„n funktionella omland och inte genom administrativa omrĂ„den.Det studien visar Ă€r att metoden stĂ„r i förhĂ„llande till den politik som förs av dess anvĂ€ndare.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->