Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 43 av 385

Pedagogisk dokumentation som verktyg i förskolan : om ett etiskt tÀnkande kring att dokumentera barn

Detta examensarbete handlar om hur pedagogisk dokumentation anvÀnds som verktyg inom förskolan samt att belysa den etiska aspekten av att dokumentera barn. De frÄgestÀllningar som detta examensarbete utgÄr frÄn Àr följande: Hur arbetar förskolan med pedagogisk dokumentation inom sin verksamhet? Vilka tillfÀllen Àr meningsfulla att dokumentera enligt pedagogerna? Hur resonerar pedagogen/arbetslaget om att dokumentera barn? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor sÄ har jag anvÀnt mig av kvalitativ intervju som metod. Vidare har dessa svar tolkats och jÀmförts med relevant litteratur som rör pedagogisk dokumentation och etiska aspekter. I resultatet av detta examensarbete sÄ framgÄr det att pedagogisk dokumentation beskrivs som ett verktyg för att synliggöra barnets lÀroprocess samt utveckling, Àven att det pÄverkar barnet positivt.

Konflikthantering : Ett verktyg i det dagliga arbetet

Syftet med denna studie Àr att undersöka faktorer som kan vara av betydelse för att möjliggöra konflikthantering i det dagliga arbetet. Vi menar att om möjligheter skapas och initiativ tas frÄn ledningens sida sÄ kan organisationen utvecklas i en positiv riktning. Studien grundar sig delvis pÄ teorier om vikten av att ha en tydlig struktur som uppfattas av medarbetarna som rÀttvis och att konflikter kan fÄ konsekvenser för hela organisationen. Studien Àr av kvalitativ design och Àr utförd inom Àldreomsorgen i en kommun i södra Sverige. Analysen visar att faktorer som: tydlig arbetsstruktur, gemensam vision och mÄlsÀttning, utbildning inom konflikthantering, tydlig och öppen kommunikation, att ta sig tid till konflikthantering, att vara professionell och neutral och att ta ansvar och visa respekt har en betydande inverkan vid konflikthantering.

Spelifiering - spela spel och skapa vÀrde

Det blir allt vanligare att utveckla mobilapplikationer för flera plattformar parallellt, samtidigt Àrden information som finns tillgÀnglig för metoder av detta slag knapphÀndig.Rapporten beskriver utvecklingen av en mobilapplikation till flera plattformar. Det verktyg som anvÀnts Àr ramverket PhoneGap, med hjÀlp av PhoneGap kompileras en webbapplikation till en mobilapplikation. Det innebÀr att en webbapplikation utvecklas med hjÀlp av verktyg somHTML5, CSS3 och JavaScript. För att fÄ en ?mobilkÀnsla? har ramverk som jQuery Mobile anvÀnts.

Syntes och karaktÀrisering av modifierad nanokristallin cellulosa

Det blir allt vanligare att utveckla mobilapplikationer för flera plattformar parallellt, samtidigt Àrden information som finns tillgÀnglig för metoder av detta slag knapphÀndig.Rapporten beskriver utvecklingen av en mobilapplikation till flera plattformar. Det verktyg som anvÀnts Àr ramverket PhoneGap, med hjÀlp av PhoneGap kompileras en webbapplikation till en mobilapplikation. Det innebÀr att en webbapplikation utvecklas med hjÀlp av verktyg somHTML5, CSS3 och JavaScript. För att fÄ en ?mobilkÀnsla? har ramverk som jQuery Mobile anvÀnts.

Analys av materialhanteringen pÄ mindre mekanisk verkstad

Det blir allt vanligare att utveckla mobilapplikationer för flera plattformar parallellt, samtidigt Àrden information som finns tillgÀnglig för metoder av detta slag knapphÀndig.Rapporten beskriver utvecklingen av en mobilapplikation till flera plattformar. Det verktyg som anvÀnts Àr ramverket PhoneGap, med hjÀlp av PhoneGap kompileras en webbapplikation till en mobilapplikation. Det innebÀr att en webbapplikation utvecklas med hjÀlp av verktyg somHTML5, CSS3 och JavaScript. För att fÄ en ?mobilkÀnsla? har ramverk som jQuery Mobile anvÀnts.

LĂ€rares didaktiska val

Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur nÄgra utvalda lÀrare med lÄng erfarenhet bakom sig resonerar och motiverar sina didaktiska val i undervisningen. FrÄgestÀllningarna som vi utgÄtt ifrÄn Àr: Hur beskriver lÀrarna sina didaktiska val i undervisningen och hur motiverar lÀrarna dessa? Vilken valfrihet har lÀraren i sina didaktiska val? Forskningen visar att det inte kommer kunna skapas en fÀrdig lösning i form av undervisningsmetoder eller teknologier som pÄ ett mirakulöst sÀtt fungerar för alla individer. Hur mÀnniskor lÀr kan aldrig begrÀnsas till en frÄga enbart om teknik eller metod. Det finns mÄnga olika sÀtt lÀraren kan vÀlja i utformningen av sin undervisning och hur lÀrare vÀljer att lÀra ut Àr bland annat beroende av den utbildning man gÄtt, ens sociala och kulturella bakgrund och den kultur som rÄder pÄ skolan.

Verktygshantering: verktygsstÀllarplats MultiTask-cell

MARIA HEDIN, CIVILINGENJÖRSPROGRAMMET, Ergonomisk design och produktion MARIA MARKLUND, TEKNOLOGIE MAGISTEREXAMEN, Industriell design Examensarbetet har utförts inom programmen Industriell design samt Ergonomisk design och produktion vid LuleĂ„ tekniska universitet under en period av 20 veckor i oktober 2006 till februari 2007. Uppgiften var att utveckla koncept för ett lyfthjĂ€lpmedel till den MultiTask-cell (MTC) som nyligen installerats i Volvo Aeros produktion i TrollhĂ€ttan. Cellen bestĂ„r av fem MultiTask-maskiner vilket innebĂ€r att varje maskin kan utföra alla nödvĂ€ndiga operationer (borrning, svarvning, frĂ€sning etc.). I maskinerna bearbetas detaljer till flygmotorer med hjĂ€lp av verktyg som till största delen hanteras av industrirobotar. NĂ€r den bearbetande delen pĂ„ verktygen ska bytas sker dĂ€remot hanteringen manuellt av operatörerna. I MTC:n finns ett omrĂ„de speciellt avsett för byte av den bearbetande delen pĂ„ verktyg, Ă€ven kallat stĂ€llning av verktyg.

Pedagogers tal om barns tidiga lÀs- och skrivinlÀrning, frÄn teori till praktik

Syftet med vÄr undersökning var att undersöka hur pedagogerna talar om sin inledande lÀs- och skrivundervisning. Vi ville Àven belysa pedagogernas instÀllning till datorn och andra tekniska verktyg som en del i undervisningen..

En studie om risken vid köp av lÀgenhet ?BostadsrÀttsföreningarna i Göteborgs innerstad

Backgrund och problem: Inom bostadsrÀtter Àr det sÀljaren som har övertag eftersom efterfrÄgan Àr större Àn utbudet av lÀgenheter samtidigt som köpare Àr i underlÀge mot sÀljaren, mÀklaren och banken. DÄ Àr Ärsredovisningen ett viktigt verktyg för att tyda riskerna vid köp av en lÀgenhet.Syfte: JÀmföra och anvÀnda Ärsredovisningar som ett verktyg för att beskriva och avgöra vilka risker som finns förknippade med lÀgenhetsköp i Göteborgs innerstad.AvgrÀnsningar: Jag förhÄller mig till riskerna som kan kopplas till Ärsredovisningen och avseende Är. Det finns Àven geografisk avgrÀsnings som Àr göteborgs innerstaden. Jag tar inte upp de sÄ kallade K- projekten pÄ grund av att Ärsredovisningar baserar sig pÄ 2013 och Àldre rekommendationer och normgivning.Metod: Det Àr en blandning av kvantitativ och kvalitativ studie. Det Àr en deskriptiv studie som blandar bÄde kvantitativa metoden och kvalitativa metoden.Resultat och slutsatser: Det bÀsta sÀttet att identifiera riskerna i sambandet med att man ska köpa en lÀgenhet Àr att jÀmföra resultatrÀkning och balansrÀkning med förvaltningsberÀttelse för att skapa en bild över riskerna.Förslag till forsatt forskning: En studie om K3 projekt och hur den kommer att pÄverka bostadsrÀttsföreningarnas resultat.

Tillverkning av DNA-konstrukt med hjÀlp av enzymatiska metoder

Det blir allt vanligare att utveckla mobilapplikationer för flera plattformar parallellt, samtidigt Àrden information som finns tillgÀnglig för metoder av detta slag knapphÀndig.Rapporten beskriver utvecklingen av en mobilapplikation till flera plattformar. Det verktyg som anvÀnts Àr ramverket PhoneGap, med hjÀlp av PhoneGap kompileras en webbapplikation till en mobilapplikation. Det innebÀr att en webbapplikation utvecklas med hjÀlp av verktyg somHTML5, CSS3 och JavaScript. För att fÄ en ?mobilkÀnsla? har ramverk som jQuery Mobile anvÀnts.

Produktutveckling av tilluftsdon

Detta examensarbete gÄr ut pÄ att jÀmföra tvÄ verktyg som ljuddesigners kan anvÀnda sig av för att placera ljud i önskade akustiska miljöer. Verktygen i frÄga Àr bÄda tvÄ metoder för att applicera reverb pÄ ljudfiler. Angreppsvinkel för jÀmförandet Àr frÀmst frekvensanalys, men utöver rent tekniska detaljer finns Àven en rad andra inspelningsproblematiska detaljer att ta i beaktning..

Visuell Planering i anlÀggningsproduktion : För en ökad produktivitet

Examensarbetet har utförts pÄ uppdrag av Peab anlÀggning i Karlstad och har varit inriktat mot att med hjÀlp av visuell planering öka produktiviteten i anlÀggningsbranschen. Detta genom att fokusera pÄ involvering, engagemang och förstÄelse hos produktionspersonalen för projektet och hur deras arbete pÄverkar arbetskollegorna. Visuell planering (ursprungligen visible planning) Àr ett verktyg som utvecklades av Toyota för att korta ledtiderna i sin produktutveckling. Metoden syftar till att visualisera mÄlen och fokusera pÄ individen vilket frÀmjar teamwork och ledarskap. För att samla information har litteraturstudier och intervjuer genomförts. Arbetsplatser har besökts för att fÄ en ökad förstÄelse för hur visuell planering anvÀnds i praktiken. Personalen vid Peab anlÀggning i Karlstad har deltagit och varit behjÀlpliga under arbetets gÄng. Som resultat av examensarbetet har verktyg tagits fram för att leda projekt och dessa anvÀnds idag pÄ ett av Peabs projekt.

Sju pedagogers syn pÄ surfplatta i Ärskurs 4-6

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur anvÀndningen av surfplatta ser ut i Ärskurs 4-6. Anledningen till att vi valde att inrikta oss mot den hÀr Äldersgruppen Àr för att vi tyckte forskningen var bristfÀllig. Vi vill ta reda pÄ pedagogers syn pÄ sin anvÀndning av surfplatta och vilka för- och nackdelar de upplever med surfplatta som pedagogiskt verktyg. VÄra frÄgestÀllningar Àr: - Hur ser pedagoger i Ärskurs 4-6 pÄ sin anvÀndning av surfplatta i undervisningen? - Vad upplever pedagoger som positivt eller negativt med anvÀndningen av surfplatta? För att ta reda pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi genomfört kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger inom Ärskurs 4-6, tre specialpedagoger och fyra lÀrare. Resultatet visar att mÄnga pedagoger Àr positiva till att börja anvÀnda surfplatta i undervisningen, men eftersom mÄnga utav de endast har en surfplatta i klassrummet Àr det svÄrt att bedriva ett bra pedagogiskt arbetssÀtt kring den.

PrissÀttning i dataserviceföretag

Syfte: Anledningen till att jag valde att skriva om prissÀttning i just dataserviceföretag Àr att jag har arbetat i den branschen. Jag sÄg dÄ tydliga brister i företaget jag arbetade i. Jag vill ge företag som dessa ett verktyg för att skapa en allmÀn förstÄelse för prissÀttning och jag gör detta genom att skapa en modell.Metod: Jag anvÀnder ett hermeneutiskt synsÀtt med kvalitativa intervjuer. Jag anvÀnder bÄde primÀrdata och sekundÀrdata för att skapa modellen och utföra analysen av företagen. Detta redovisar jag pÄ ett logiskt sÀtt i kronologisk ordning allt eftersom arbetet fortskrider.Resultat & slutsats: Resultatet av mitt arbete Àr en modell som kan anvÀndas av mindre dataserviceföretag.

TjÀnster inom ett livsmedelslogistikcenter ? En studie pÄ fyra livsmedelsproducenter

Det blir allt vanligare att utveckla mobilapplikationer för flera plattformar parallellt, samtidigt Àrden information som finns tillgÀnglig för metoder av detta slag knapphÀndig.Rapporten beskriver utvecklingen av en mobilapplikation till flera plattformar. Det verktyg som anvÀnts Àr ramverket PhoneGap, med hjÀlp av PhoneGap kompileras en webbapplikation till en mobilapplikation. Det innebÀr att en webbapplikation utvecklas med hjÀlp av verktyg somHTML5, CSS3 och JavaScript. För att fÄ en ?mobilkÀnsla? har ramverk som jQuery Mobile anvÀnts.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->