Sök:

Dans i särskolan

ett verktyg för utveckling av elevers
kommunikativa färdigheter


Enligt riktlinjerna för särskolan skall läraren bland annat ?ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel? (Lpo 94, s.12). I Lpo 94 står det även att ?skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet? (Lpo 94, s.5) Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om dansundervisning i särskolan kan vara ett verktyg för att utveckla elevernas kommunikativa färdigheter. Frågeformuleringarna har berört lärares upplevelser av dans i särskolan: dess syfte, effekter och om dansen kan positivt påverka lärandet. Dans i särskolan är ett relativt outforskat område, därför ges i uppsatsen en redogörelse för de olika ämnesområden som berörs av syftet så som kommunikation, motorik och dansens utveckling. För att få svar på frågeställningarna gjordes kvalitativa forskningsintervjuer med tre informanter, alla verksamma på olika sätt i särskolan. Resultatet åskådliggör att dansundervisning i särskolan kan ha positiva effekter på flera olika plan. Dansen kan bland annat ge en förbättrad motorik och det kan i sin tur stärka elevernas självförtroende. Informanterna gav även exempel på hur elever utvecklat ett större samspel genom dansen och resultatet visar att dans har en positiv inverkan på lärandet.

Författare

Isabell Dahlin Carolina Lindoff

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..