Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 45 av 385
Hur anvÀnder företag sponsring som verktyg för att pÄverka sitt varumÀrkeskapital? : En kvalitativ studie om företags varumÀrkesbyggande och sponsring
Begreppet sponsring har förÀndrats över tid frÄn det som tidigare mer betraktades somvÀlgörenhet. Utvecklingen inom omrÄdet har medfört att sponsring idag kan ses som ett viktigt marknadsföringsinstrument dÀr företagen har en vÀl bearbetad plan för hur verktyget ska anvÀndas. Kravet pÄ motprestationer har ökat och idag uppfattas begreppet mer som ett affÀrsmÀssigt samarbete.Syftet med studien Àr att, utifrÄn en kvalitativ undersökning, undersöka hur företag i UmeÄ med omnejd behandlar omrÄdet sponsring. NÀrmare bestÀmt hur sponsring som verktyg pÄverkar varumÀrkeskapitalet samt om mindre och större företag uppvisar nÄgra skillnader i deras sÀtt att arbeta med sponsring. VÄr förhoppning Àr att studiens resultat ska generera vÀrdefull information inom omrÄdet samt bidra med underlag till framtida studier.
Svenskt bistÄnd som ett biopolitiskt verktyg: En teoribekrÀftande diskursanalys av strategirapporter frÄn bistÄndsorganet Sida
Denna magisteruppsats bekrÀftar Mark Duffields teori om att liberala lÀnder frÄn vÀstvÀrlden anvÀnder humanitÀrt bistÄnd som ett biopolitiskt verktyg. Detta gör de i syfte att kapsla in och kontrollera överflödsbefolkningar i den underutvecklade vÀrlden sÄ att de inte kan utgöra ett hot mot den egna sÀkerheten. Uppsatsen Àr en teoribekrÀftande fallstudie som med analysdiskurs som metod undersöker Sidas egna strategirapporter pÄ tio afrikanska lÀnder, vilka Àr mottagare av det svenska bistÄndet. Studiens teoretiska ramverk bygger pÄ nio begreppsdefinitioner, vilka Àven ligger till grund för Duffields egen forskning pÄ det studerade fenomenet. Tillsammans med diskursanalysen bildar detta teoretiska ramverk ett kraftfullt analysinstrument som har fungerat vÀl i analysen av Sidas strategirapporter, vilka utgör studiens empiriska urval.
Det som plötsligt realiseras : En studie i stadsplanering pÄ Södermalm
Projektet Àr ett verktyg för att snabbt analysera en plats "planerade" historia. Som studie har jag arbetat med Södermalm i Stockholm..
Att arbeta med barnlitteratur och kostvanor i förskolan
Syftet med arbetet Àr att undersöka barnlitteraturens skildring av kost och mÄltidsvanor samt förskolans arbete med en ökad kostmedvetenhet hos barnen. Vidare Àr tanken att se hur barnlitteraturen kan anvÀndas som ett verktyg i verksamheten, för att tydliggöra sunda kostvanor. Metoder som anvÀnds Àr enkÀtundersökning, kvantitativ litteraturundersökning samt kvalitativa intervjuer. Sammanfattningsvis visar resultatet att majoriteten av barnlitteraturen skildrar nÄgon form av mÄltidsvanor och kost kopplad till mÄltidsvanor samt att den hÀlsosamma kosten skildras i större omfattning Àn den ohÀlsosamma kosten. Resultatet av de kvalitativa intervjuerna visar att alla förskolor som deltog i intervjun har pedagogiska mÄltider dÀr personalen deltar samt att tre av fyra förskolor tycker att de anvÀnder barnlitteraturen mycket i verksamheten, dock arbetar ingen av förskolorna medvetet med barnlitteraturen som ett verktyg i verksamheten, för att tydliggöra sunda kostvanor.
Open Innovation inom offentlig förvaltning
Open Innovation Àr ett relativt nytt arbetssÀtt som innebÀr att organisationer tar in extern kunskap med syftet att utveckla interna processer och vidga den egna kompetensen. Studien utgÄr ifrÄn ett kvalitativt perspektiv dÀr relevanta teorier hÀmtats ifrÄn tryckt litteratur, vetenskapliga artiklar samt empiri som bestÄr av en omvÀrldsanalys samt intervjustudie med ett antal individer med varierande kunskap inom omrÄdena; Open Innovation samt medborgardialog kopplat till offentlig förvaltning. Det framkom i studien att faktorer som transparens, verktyg samt process Àr viktiga byggstenar i en Open Innovation-process. UtifrÄn studien har författarna tagit fram en metod som skall synliggöra hur de olika omrÄdena samverkar med varandra och vilka verktyg som kan tillÀmpas i processen (se nedan). Författarna fann genom studien att hanteringen utav de idéer och förslag som hÀmtas frÄn Open Innovation-processer Àr den viktigaste delen i processen.
HÄllbar lÀkemedelsanvÀndning
Syntetiska lÀkemedel Àr ett viktigt verktyg för mÀnniskors hÀlsa och konsumeras idag i mycket stora kvantiteter. De hamnar i miljön antingen genom att oanvÀnda lÀkemedel spolas ut i avloppet eller följer med urin och avföring ut ur kroppen. Eftersom lÀkemedelssubstanser har en biologisk effekt pÄ mÀnniskan, kan de ocksÄ ha det pÄ andra levande organismer, och okunskapen om vilka effekter detta kommer att ha pÄ miljön i framtiden Àr stor. Dock gÄr det redan idag att mÀta halter av lÀkemedel i vattnet, och en viss pÄverkan pÄ vattenlevande organismer
har kunnat pÄvisas. DÀrför behövs en ny syn pÄ lÀkemedel, och anvÀndningen dÀrav, dÀr Àven miljön tas i beaktning.
Dyslexi och anvÀndning av datorprogram. : - En studie om specialpedagogers uppfattning och perspektiv kring anvÀndningen av IKT för dyslekti
Sammanfattning:  Skolundervisningen har idag börjat prÀglas av alltmer digitala verktyg, dÀr digitaliseringen allt eftersom tagit mer plats i undervisningen. IKT har framförallt riktat sig mot elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi, dÀr Àven forskningen pekar pÄ att elever i behov av sÀrskilt stöd har dragit mest nytta av digitala verktyg. FrÄgan Àr hur specialpedagoger ser pÄ IKT och dess anvÀndningsomrÄde? Har de samma förestÀllningar som forskningen lyfter fram? UtgÄngspunkten för denna uppsats Àr att undersöka och lyfta fram hur specialpedagoger uppfattar och tÀnker kring anvÀndningen av IKT för dyslektiker. FrÄgestÀllningarna behandlar vad specialpedagoger anser om hinder och möjligheter med IKT för dyslektiker, pÄ vilket sÀtt de anser att IKT pÄverkar dyslektikers lÀrande och utveckling och hur de vidare kan bidra till lÀttare mÄluppfyllelse samt om de anser att de har tillrÀcklig kompetens inom IKT och hur de vill vidare utveckla deras IKT kunskaper.
Cultured meat - en studie över möjligheter för kommersialisering av odlat kött
Det blir allt vanligare att utveckla mobilapplikationer för flera plattformar parallellt, samtidigt Àrden information som finns tillgÀnglig för metoder av detta slag knapphÀndig.Rapporten beskriver utvecklingen av en mobilapplikation till flera plattformar. Det verktyg som anvÀnts Àr ramverket PhoneGap, med hjÀlp av PhoneGap kompileras en webbapplikation till en mobilapplikation. Det innebÀr att en webbapplikation utvecklas med hjÀlp av verktyg somHTML5, CSS3 och JavaScript. För att fÄ en ?mobilkÀnsla? har ramverk som jQuery Mobile anvÀnts.
ProcessförbÀttringar av patientrekrytering - en studie i hur rekryteringen av patienter kan förbÀttras pÄ Utbildningskliniken för VuxenvÄrd
Det blir allt vanligare att utveckla mobilapplikationer för flera plattformar parallellt, samtidigt Àrden information som finns tillgÀnglig för metoder av detta slag knapphÀndig.Rapporten beskriver utvecklingen av en mobilapplikation till flera plattformar. Det verktyg som anvÀnts Àr ramverket PhoneGap, med hjÀlp av PhoneGap kompileras en webbapplikation till en mobilapplikation. Det innebÀr att en webbapplikation utvecklas med hjÀlp av verktyg somHTML5, CSS3 och JavaScript. För att fÄ en ?mobilkÀnsla? har ramverk som jQuery Mobile anvÀnts.
Alternativa visualiseringsmetoder för inlÀrning av arkitektur
Syftet med denna studie var att se pÄ alternativa metoder för inlÀrning av ismer inom arkitektur. Teori frÄn omrÄdet pedagogik, liksom kognitiva teorier var viktiga verktyg för att kunna skapa ett grÀnssnitt till en interaktiv utstÀllning. Syftet med detta lÀromedel var att skapa en inlÀrningsmiljö som frÀmjar sjÀlvstyrt lÀrande och skapar intresse för fortsatt inlÀrning för vuxna. Det var viktigt att granska och jÀmföra alternativ för teori och programvara för att kunna vÀlja lÀmpliga verktyg.Programvaran Autodesk 3D Studio Max anvÀndes för att visualisera tvÄ typexempel inom tvÄ ismer. Dessa var: Barcelonapaviljongen av Ludwig Mies van der Rohe, och Vitra brandstation av Zaha Hadid.
Ăvervakning av databaser i virtuella miljöer
Virtualisering och övervakning Ă€r tvĂ„ snabbt vĂ€xande omrĂ„den inom IT-branschen. Denna rapport behandlar övervakningen av databas-servrar med hjĂ€lp av tvĂ„ olika verktyg, op5 monitor samt VMware vCenter.Det svenska företaget op5 AB har utvecklat op5 monitor och detta verktyg anvĂ€nds idag av flera stora företag för att övervaka deras nĂ€tverkselement, Data Ductus Ă€r ett av dem. Ductus ligger i framkant nĂ€r det kommer till systemövervakning men Ă€r i behov att utöka sin övervakning pĂ„ databas-servrar. Uppdraget antogs dĂ€rför av oss att hitta en lösning som ska kunna implementeras i deras produktionsmiljö.Beskrivningar presenteras av de teoretiska delar som ingĂ„r i övervakning och virtualisering med VMware ESXi. En lösning för att övervaka Microsofts databasserver i op5 tas fram och testas, lösningen görs sĂ„ generell som möjligt för att den lĂ€tt ska kunna tas i bruk.Ăven en jĂ€mförelse mellan fysisk och virtuell övervakning granskas och perl-programmet check mssql health anvĂ€nds som mall för att skapa checkar av intressanta mĂ€tvĂ€rden att övervaka hos en databas-server.FelkĂ€llor och förbĂ€ttringar samt framtida arbete diskuteras och slutsatsen dras att op5 Ă€r det överlĂ€gsna övervakningsverktyget pĂ„ grund av dess flexibilitet..
Dramapedagogiska verktyg i undervisningen - en vÀg till kunskap
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad sex lÀrare menar att pedagogiskt drama
tillför i deras undervisning samt undersöka vad dramapedagogiken kan bidra med i
elevernas kunskapsinhÀmtning. Vi har undersökt detta med hjÀlp av fyra
frÄgestÀllningar: Vilka dramapedagogiska verktyg anvÀnder informanterna i sin
undervisning? I vilket syfte anvÀnder informanterna pedagogiskt drama? Vad har
utbildningen i pedagogiskt drama tillfört deras lÀrarroll? Hur upplever informanterna
att eleverna pÄverkas av pedagogiskt drama?
Undersökningen Àr kvalitativ och bygger pÄ sex frÄgeformulÀr. Urvalsgruppen bestÄr av
sex informanter som Àr lÀrare och har utbildat sig i pedagogiskt drama vid Malmö
Högskola som en del i lÀrarprogrammet eller som fristÄende kurs. Materialet
bearbetades efter fyra kategorier kopplade till vÄra frÄgestÀllningar och respondenternas
svar.
Kan skapande i bild och illustration till text verka som sprÄkutvecklande redskap? : Intervjuer med en speciallÀrare, en klasslÀrare och med elever med eller utan diagnosen dyslexi.
Genom kvalitativa intervjuer med en klasslĂ€rare, en speciallĂ€rare samt fyra elever har syftet med denna studie varit att undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt skapande i bild och illustration till text kan verka som stöd och motivation i sprĂ„kliga lĂ€rprocesser samt om elevernas uppfattningar skiljer sig Ă„t pĂ„ grund av deras olika sprĂ„kförmĂ„gor. Ambitionen har ocksĂ„ varit att synliggöra goda inlĂ€rningsstrategier med skapande i bild och illustration som verktyg samt pĂ„ vilket sĂ€tt dessa strategier kan utveckla den sprĂ„kliga förmĂ„gan hos eleven med dyslexi. Elever med dyslexi Ă€r i behov av multisensoriska lĂ€rprocesser för gynnsam sprĂ„kutveckling. Det framkommer i studien att pedagogerna tycker det Ă€r betydelsefullt att eleverna anvĂ€nder sig av skapande i bild och illustration för att komma Ă„t sin metakognition. Ăven eleverna upplever detta viktigt, sĂ€rskilt eleven med dyslexi.
Kunskapskampen : Ett brÀdspel som individualiseringsverktyg
Vi har tillverkat en brÀdspelsprototyp som Àr tÀnkt att fungera som ett verktyg för lÀrare vid individualisering av undervisningen. BrÀdspelet Àr ocksÄ tÀnkt att fungera som ett engagerande och interagerande verktyg för elever. Spelet Àr ett frÄgespel som frÀmst behandlar de naturorienterande Àmnena, NO och de samhÀllsorienterade Àmnena, SO, men Àven Àmnena bild, engelska, matematik, musik, svenska och teknik behandlas. Vid utformning av brÀdspelet och brÀdspelets frÄgekort utgick vi frÄn utvalda delar av det centrala innehÄllet i Lgr 11, för Ärskurs 1-3. Kopplat till frÄgorna utformades ett underlag som eleverna kan fylla i och som lÀraren sedan kan anvÀnda som ett hjÀlpmedel i sitt arbete med att individanpassa undervisningen, och dÀrmed individualisera den efter varje elevs olika förutsÀttningar.
Lek och Matematik i förskolan : NÄgra pedagogers instÀllning till leken som ett pedagogiskt verktyg vid matematikinlÀrning
MÄnga teoretiker tycks vara överens om att leken spelar en grundlÀggande roll i förskolebarnens utveckling. Att leken ska genomsyra hela förskolans verksamhet Àr nÄgot som Àr vÀl förankrat i lÀroplanen. Det gÀller ocksÄ Àmnet matematik som Àven inrymmer en rad strÀvansmÄl. Jag upplever att vÄr förskolemetodik verkar bristfÀllig nÀr det gÀller lek sammankopplat till inlÀrning. Det finns tydliga intensioner om vad som ska frÀmjas hos barn och riktningar att strÀva mot, vilket gör att pedagogerna fÄr en betydande roll i barns utveckling.