Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 36 av 385

Nysvenskan - hur etnisk mÄngfald pÄverkar innovationsförloppet pÄ en dagstidning

Studiens syfte Àr att utreda om och i sÄ fall hur etniskt mÄngfald pÄverkar innovationsförloppet pÄ en dagstidning. Vi valde att anvÀnda oss av en kvalitativ metod med en abduktiv ansats utifrÄn vilka vi utförde nio semistrukturerade intervjuer. Som verktyg för vÄrt syfte anvÀndes Sydsvenskan som fallföretag, i strÀvan efter att kunna generalisera resultatet pÄ branschen.Vi har anvÀnt oss av innovationsteorier för att förklara synen pÄ innovationsförloppet, samt mÄngfaldsteorier för att teoretiskt kartlÀgga hur mÄngfald pÄverkar olika konstellationer av mÀnniskor. Det empiriska materialet bestÄr av intervjuer med anstÀllda pÄ olika befattningar inom fallföretaget samt externa fackmÀn inom Àmnet innovation och mÄngfald. Resultaten visar pÄ vikten av etnisk mÄngfald pÄ en dagstidning, dÀr den interna mÄngfalden tillhandahÄller den externa mÄngfalden med en verklighetsbaserad och innovativ tidning.

Erfarna lÀrares möjlighet till utveckling genom reflektion

LÀraryrket Àr idag utsatt för flertalet förÀndringar som stÀller krav pÄ flexibilitet och professionalitet. Syftet med vÄr aktionsforskningsstudie var att öka förstÄelsen kring huruvida yrkesverksamma lÀrare med lÄng erfarenhet kan anvÀnda praxisnÀra reflektion som verktyg för att utveckla sin yrkesroll. De Ätta gymnasielÀrare som deltog fick i uppgift att genomföra skriftliga, praxisnÀra reflektioner under tre veckors tid. Denna period avslutades med en enskild intervju. Vi gjorde sedan en tematisk analys över resultatet för att kategorisera reflektionernas innehÄll, samt kopplingar till tyst kunskap.

Snart ett krav frÄn dina elever : Att lÀra ut DJ:ande inom musikundervisningen

Inom dagens musikklimat har DJ:andet och dess uto?vare kommit att ta en allt sto?rre plats. Mycket av den musik som produceras och spelas i offentligheten har ro?tter i denna kultur. Dock sa? lyser den med sin fra?nvaro inom musikundervisningen i skolan.

Skillnader i bemötandet pÄ en institution : lÀrande genom reflektion och interaktion

Syftet med denna studie var att fÄ en ökad förstÄelse för hur och varför personalen pÄ en institution som drivs av Statens institutionsstyrelse, bemöter ungdomar olika utifrÄn kön och vilka faktorer som spelar in i dessa skillnader. Vidare sÄ ville jag Àven fördjupa mig i hur reflektion som verktyg kan anvÀndas till ett ökat lÀrande och utveckling hos personalen. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med Ätta anstÀllda har genomförts samt ett observationstillfÀlle pÄ vardera avdelningen. För att tolka resultaten har en hermeneutisk ansats anvÀnts. Resultatet visar pÄ att personalen bemöter ungdomarna olika beroende pÄ kön och vilken avdelning personalen arbetar pÄ.

Inspelning som pedagogiskt verktyg

I arbetet studeras möjligheten att anvÀnda inspelningsteknik som ett verktyg i en kreativ musikalisk process, som en hjÀlp för att analysera och bedöma musikers insatser för att tydliggöra och förbÀttra prestationen. Studien behandlar frÄgan om inspelningar kan vara ett aktivt hjÀlpmedel vid komposition och om det Àr möjligt att anvÀnda i formellt pedagogiska miljöer för individuell utveckling och ensemblespel. Studien har genomförts vid ett tillfÀlle, med fyra musiker som utifrÄn ett grundmaterial, improviserat, arrangerat och spelat in en lÄt tillsammans. Inspelningarna har gjorts i en studio med datorbaserad inspelningsteknik och analyserats och vÀrderats utifrÄn studiens syfte och presenteras tillsammans med en ljudinspelning pÄ CD med material frÄn inspelningen. Reflektion och bedömning av materialet och metoden har skett i samtal mellan musikerna under inspelningssessionen.

Pedagogiskt drama som verktyg - myt eller metod?  : En undersökning som skildrar pedagogers uppfattning om och anvÀndning av pedagogiskt drama

SammanfattningSyftet med studien var att undersöka pedagogiskt drama som verktyg för barns lÀrande och utveckling i grundskolans tidigare Är. För att bringa klarhet i detta anvÀnde vi oss av följande frÄgestÀllning;Hur uppfattas och anvÀnds pedagogiskt drama i förskol- och skolundervisning?Hur reflekterar lÀrare och dramapedagoger kring lÀrandet vid anvÀndning av pedagogiskt drama i undervisning? Hur skulle lÀrare i grundskolans tidigare Är kunna integrera pedagogiskt drama i/med övrig skolundervisning?Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer och enkÀter som metod. Vi har intervjuat tre dramapedagoger samt en grundskollÀrare. Vidare har vi delat ur enkÀter till verksamma pedagoger ute pÄ fÀltet.  Det resultat vi kommit fram till, visar pÄ att pedagogiskt drama inte anvÀnds integrerat i undervisningen i sÄ stor utstrÀckning.

"Han Àr redan dömd, jag ska inte döma honom" : -en intervjustudie av kriminalvÄrdens personal om att motverka Äterfall i brott

KriminalvÄrdens vision Àr att de intagna ska fÄ verktyg att klara av livet utanför murarna, utan kriminalitet och missbruk och deras motto Àr "BÀttre ut". Med denna c-uppsats ville vi undersöka personalens instÀllningar pÄ kriminalvÄrden (pÄ behandlingsanstalt och frivÄrden) kring pÄverkande faktorer mot att minska eller motverka Äterfallsförbrytare, samt om det fanns nÄgon skillnad mellan dessa personalgrupper. I studien medverkade Ätta individer frÄn kriminalvÄrden och datamaterialet samlades in via intervjuer. Den teoretiska förankringen bygger pÄ teorier frÄn Foucault, Mathiesen och Goffman. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ metod med en hermeneutisk forskningstradition, vilket har givit möjligheten att anvÀnda förförstÄelsen i tolkningsprocessen.

LÀrande mellan barn : pÄ arenan fritidshem

Syftet med detta examensarbete Àr att beskriva barns och pedagogers uppfattningar om lÀrande mellan barn pÄ ett fritidshem. I studien intervjuades femton barn och tre pedagoger pÄ ett fritidshem. Metoden för empiriinsamlingen utgjordes av kvalitativa intervjuer, dÀr det insamlade materialet tolkades mot bakgrund av det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande. UtifrÄn barns och pedagogers uppfattningar kring lÀrande mellan barn utkristalliserade sig fyra kategorier för lÀrande pÄ arenan fritidshem:LÀrande mellan barn utifrÄn vad man bör och inte bör göra, visade att lÀrandet mellan barnen kretsade kring regler. LÀrande mellan barn via datorn som verktyg, visade att datorn utgjorde ett viktigt verktyg och en central plats för lÀrande mellan barnen.

Projektredovisningssystem : En utvÀrdering av TimeEase hos SABO AB

Allt fler organisationer bedrivs i projektform idag. DÀrför Àr det betydelsefullt att organisationer har vÀl fungerande projektredovisningssystem.Den hÀr uppsatsen behandlar projektredovisningssystemet, TimeEase, hos SABO AB. Tyngdpunkten i uppsatsen ligger pÄ utvÀrderingen av det hÀr systemet. En utvÀrdering som bygger pÄ medarbetarnas Äsikter och funderingar kring TimeEase. I uppsatsen beskriver vi medarbetarnas instÀllning mot TimeEase och förklarar med hjÀlp av olika teorier varför det förhÄller sig pÄ det sÀttet.Uppsatsen grundar sig pÄ intervjuer och en enkÀtundersökning dÀr medarbetarna fick svara pÄ frÄgor angÄende TimeEase.

Automatiserade kostnadsberÀkningar för plattformningsverktyg

I dagsla?get saknar Thor Ahlgren AB underlag fo?r att pa? ett enkelt sa?tt kunna kalkylera och uppskatta priset fo?r ett pressverktyg. Na?r fo?retaget fa?r en fo?rfra?gan fra?n kund anga?ende huruvida de kan producera en detalj ma?ste de a?terkomma med en offert till kunden da?r ett pris fo?r verktygskostnaden a?r inkluderad. Innan ett pris kan offereras till kund ma?ste Thor Ahlgren AB kontakta en verktygsmakare fo?r prisfo?rslag pa? verktyget och denna process kan variera i tid.Syftet med arbetet a?r att fo?rkorta eller eliminera denna process och pa? sa? vis kunna offerera pris fo?r konstruktion av ett pressverktyg snabbare.

TillÀmpning av Lean-verktyg inom processindustrin : En studie inom den svenska pappersindustrin

SammanfattningLean Production Àr ett tankesÀtt för att effektivisera en verksamhet med fokus pÄ att eliminera slöseri, skapa engagemang hos medarbetare samt stÀndiga och systematiska förbÀttringar. För att genomföra detta finns ett antal Lean-verktyg som initialt tagits fram för bilindustrin vilken Àr en typisk verkstadsindustri och karakteriseras av diskreta produkter. Processindustrin skiljer sig frÄn verkstadsindustrin genom sitt kontinuerliga materialflöde. Det Àr dÀrför inte helt naturligt att tillÀmpa Lean-verktygen pÄ processindustrin.Rapportens syfte Àr att undersöka vilka av dessa verktyg som anses vara lÀmpliga att anvÀnda i processindustrin och dÄ specifikt inom den svenska pappersindustrin. Det görs genom att studera redan befintlig vetenskaplig litteratur inom omrÄdet Lean i processindustrin, för att sedan kategorisera de vanligaste verktygen efter lÀmplighet för anvÀndning inom pappersindustrin.

Musik eller svenska? Eller bÄde och?: En studie i hur musik kan anvÀndas som verktyg i lÀs- och skrivinlÀrningen

Syftet med den hÀr undersökningen var att fÄ kunskap om hur musik kan anvÀndas som verktyg för att underlÀtta lÀs- och skrivinlÀrning i svenska för de lÀgre Äldrarna. Vi ville veta om nÄgon sÀrskild del av musiken gynnar lÀs- och skrivprocessen extra mycket och pÄ vilket sÀtt den pÄverkar barnens sprÄkliga utveckling. En annan frÄga vi ville ha svar pÄ var hur verksamma lÀrare ser pÄ integreringen av musik i svenskÀmnet och hur de arbetar med det. Vi fördjupade oss i Àmnena sprÄkutveckling, musikens pÄverkan, olika inlÀrningsstilar och vad sprÄk och musik har gemensamt innan vi utförde studien. DÀrefter utförde vi fyra kvalitativa intervjuer med verksamma lÀrare inom svenska och musik.

HÄllbar stadsutveckling : En jÀmförande studie av hÄllbara bostadsprojekt och miljöindikatorer

PROBLEM: MiljöfrÄgor innefattar ofta komplexa samband som Àr svÄra att analysera och presentera pÄ ett enkelt sÀtt utan att göra grova förenklingar. DÀrför finns det ett behov av verktyg som Àr lÀttanvÀnda utan att för den skull gör avkall pÄ transparens och nyansering av resultat. Med fortskridande urbanisering blir hÄllbar stadsutveckling en avgörande faktor i arbetet för en hÄllbar utveckling.SYFTE: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka tvÄ verktygs lÀmplighet för att fram­stÀlla indikatorer för hÄllbar stadsutveckling. Dessa indikatorer anvÀnds sedan för att utvÀrdera miljöpÄverkan frÄn uppvÀrmning i fyra bostadsprojekt med tydlig miljöprofil.METOD: TillvÀgagÄngssÀttet Àr en induktiv metod dÀr vi har samlat in empiriska data för att analysera dessa och komma fram till ett resultat.RESULTAT: EFFem Àr ett transparent och lÀttanvÀnt verktyg att anvÀnda för att skapa indi­katorer som visar pÄ undersökta projekts hÄllbarhet. Resultaten Àr nyanserade men inte alltid entydiga.

LÀrplattan i förskolan : En studie om nÄgra förskollÀrares syn pÄ lÀrplattan i förskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrarens arbete med lÀrplattor i förskolan. Studien har tre frÄgestÀllningar; 1) Hur beskriver förskollÀrarna sin syn pÄ lÀrplattan som pedagogiskt verktyg? 2) Hur beskriver förskollÀrarna sitt arbete med lÀrplattan? 3) Hur beskriver förskollÀrarna lÀrplattans tillgÀnglighet för alla barn? Studien genomfördes pÄ en förskola i Mellansverige. Intervjuer med fyra förskollÀrare genomfördes. Intervjuerna utfördes med en semistrukturerad design; en intervjuform dÀr det finns goda möjligheter anpassa intervjun efter respondenten.

Har jÀmstÀllda företag högre lönsamhet?

VÄrt syfte med denna studie var att fÄ en ökad förstÄelse för hur ett urval yrkesprofessionella, tvÄ barnmorskor och en kurator, upplever sitt arbete med gravida missbrukande kvinnor. För att uppfylla vÄrt syfte har vi genomfört en kvalitativ fokusgruppsintervju med ett tvÀrprofessionellt team, bestÄende av kurator och barnmorskor. Som analysverktyg valde vi rollteorin och teorin om X och Y. VÄra huvudsakliga resultat Àr att motivationsarbete Àr nÄgot som Àr stÀndigt nÀrvarande och att det familjesociala teamet finner sina arbetsverktyg verkningsfulla. I vÄrt resultat Àr det nÄgra verktyg som Àr mer betydelsefulla Àn andra i arbetet med gravida missbrukare.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->