Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 35 av 385


GANT : En svensk amerikansk dröm

Problem I en alltmer global affÀrsvÀrld dÀr nationers exklusiva rÀtt till sina egna associationer och ursprungs markörer har upphört och de har övergÄtt till att bli ett marknadsförings verktyg. Hur kan företag anvÀnda sig av associationer och ursprungsmarkörer som verktyg för att skapa starka varumÀrken och vilka problem kan uppstÄ i anvÀndandet av dessa verktyg? Syfte Vi vill genom en kvalitativ studie undersöka den varumÀrkesbyggande processen inom Gant och se hur de anvÀnder sig av associationer och ursprungsmarkörer för att stÀrka sitt varumÀrke. Metod I arbetet görs en litteraturstudie av bÄde primÀra och sekundÀra kÀllor. Vidare studeras, genom en intervju av det svenskÀgda konfektionsföretaget Gant och dess varumÀrkesstrategier samt om hur de associerar sig till den amerikanska östkusten, vilket sÀtts i relation till litteraturstudien.

BÀttre hantering av mötesanteckningar med stöd av IT

Denna uppsats behandlar skolans vÀrld och införandet av informationsteknik (IT) i dess vardag.Skolverket i Sverige har lagt ned mycket resurser pÄ att undersöka och utvÀrdera olika lösningar till ökat IT-stöd för skolan i allmÀnhet. Detta arbete skall belysa ett mer specifikt anvÀndningsomrÄde, mötesanteckningar, för att underlÀtta införandet pÄ sikt genom att ta mindre delproblem Ät gÄngen.Till grund för arbetet kommer flera rapporter frÄn Myndigheten för skolutveckling att ligga. Arbetet gÄr ut pÄ att ta fram de krav skolpersonalen har till omrÄdet, samt att utvÀrdera nÄgra olika verktyg pÄ markanden. Sedan skall det undersökas för- och nackdelar med egenframtagning och fÀrdiga verktyg till skolans krav. Som grund för utvÀrderingen kommer kraven, frÄn personal pÄ tvÄ olika referensskolor, att vara.Till hjÀlp för utvÀrderingen kommer en metod kallad 2G-metoden att anvÀndas och resultatet av arbetet blir de krav och önskemÄl som bör tillgodoses för att ett ökat anvÀndande skall ske..

I jakten pÄ det önskade karriÀrmÄlet: KarriÀrrÄd sökes! En kvalitativ studie om individers karriÀrutveckling, med mÄlet att utforma karriÀrrÄd till andra

Arbetslivet har genomgÄtt en förÀndring som resulterat i att individen idag har ett större ansvar för den egna karriÀrutvecklingen. Rörlighet, flexibilitet och att hÄlla sig anstÀllningsbar ses som arbetsmarknadens ledord. Med en samhÀllsförÀndring krÀvs det att det utvecklas nya metoder och verktyg inom studie- och yrkesvÀgledning, för att hjÀlpa individer att anpassa sig till de nya kraven. Studiens mÄl Àr att ta fram ett verktyg, i form av karriÀrrÄd, i syfte att hjÀlpa individer att nÄ deras uppsatta karriÀrmÄl. I den hÀr studien handlar karriÀrrÄd om att lÀra av de som gÄtt före, för att se om det finns nÄgot i deras sÀtt att utveckla sin karriÀr som skulle kunna fungera Àven för andra.

LÀs- och skrivutveckling. En studie om pedagogens roll i mötet med barn med sprÄk- och kommunikationsproblem

Jönsson, Malin och Pettersson, Jennie (2010) LÀs- och skrivutveckling. En studie om pedagogens roll i mötet med barn med sprÄk- och kommunikationsproblem (Reading and writing development. A study about the role of the educationalist in the meeting with children with language and communication problems.) Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. I vÄrt arbete vill vi lÀra oss mer om sprÄk- och kommunikationsproblem samt hur lÀs- och skrivutvecklingen hos dessa barn kan se ut. Vi vill Àven undersöka hur man kan individualisera för barn med sprÄk- och kommunikationsproblem samt vilka alternativa verktyg som finns att tillgÄ.

"Den Àr som ett bibliotek" En studie av hur gymnasieelever anser att deras anvÀndning av iPad har fungerat som ett alternativt verktyg i undevisningen.

Abstrakt Levau Sofia & Millo-Tranmark Gabriella (2014). "Den Àr som ett bibliotek" En studie av hur gymnasieelever anser att deras anvÀndning av iPad har fungerat som ett alternativt verktyg i undervisningen. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, LÀrande och samhÀlle. ProblemomrÄde: För tre Är sedan beslöt en större yrkesförberedande gymnasieskola att införa iPad i undervisningen. Samtliga elever och lÀrare pÄ de yrkesförberedande programmen fick tillgÄng till var sin iPad. Nu har tre Är gÄtt och den första kullen ?iPad-elever? tar studenten.

GIS som landskapsarkitektens redskap

En landskapsarkitekt har mycket pÄ sitt fat. Stora landskap och smÄ. Urbana och rurala. Komplicerade landskap dÀr mÄnga funktioner behöver fÄ plats. Lokala frÄgor och internationella. Landskapsarkitektens arena förÀndras stÀndigt.

IKT i tyskundervisningen pÄ högstadiet

Detta arbete skrevs inom det kompletterande pedagogiska programmet pÄ Malmö högskolan. Syftet var att undersöka tysklÀrarnas IKT-anvÀndande pÄ högstadiet i kommunerna Lund, Malmö och Trelleborg. Undersökningen utgick ifrÄn de tre didaktiska frÄgorna vad, hur och varför. Konkret undersöktes i vilken omfattning och pÄ vilket sÀtt elever och lÀrare anvÀnder IKT i tyskundervisningen, vilka av kursplanens kunskaper och förmÄgor som lÀrs ut och vilka skÀl tysklÀrare har för att anvÀnda IKT i undervisningen. Resultaten kom fram med hjÀlp av kvantitativ metod i form av onlineenkÀter.

Musik, ett didaktiskt verktyg?

Tanken med den hĂ€r uppsatsen var att undersöka om musik kan anvĂ€ndas som ett didaktiskt verktyg i skolans verksamhet i fler Ă€mnen Ă€n bara musikĂ€mnet och om det hĂ€r bidrar till en positiv pĂ„verkan i lĂ€roprocessen.För att komma fram till det hĂ€r bestĂ€mde vi oss för att genomföra kvalitativa intervjuer, dĂ€r vi intervjuade tvĂ„ stycken pedagoger och en musikterapeut. FrĂ„gorna vi stĂ€llde till de intervjuade handlade om musikens betydelse för dem och vad de anser hĂ€nder med mĂ€nniskan vid musikalisk aktivitet samt hur man pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt integrerar musik i undervisningen. I vĂ„r undersökning jĂ€mförde vi sedan de tre intervjupersonernas svar och kopplade samman svaren med litteraturstudier kring Ă€mnet musik i lĂ€roprocessen.I vĂ„rt resultat framkom det att musik Ă€r ett viktigt redskap för lĂ€rande och att musik bidrar till att befĂ€sta kunskaper men det framhĂ€vdes Ă€ven att musik kan vara ett orosmoment för vissa elever och att det dĂ€rmed ocksĂ„ missgynnar inlĂ€rning. Det kan dock generellt sĂ€gas att enligt vĂ„r undersökning Ă€r musik ett glĂ€djefyllt moment i sig.Är man bara medveten om syftet av anvĂ€ndandet av musik i övriga Ă€mnen sĂ„ kan det pĂ„verka lĂ€roprocessen pĂ„ ett positivt sĂ€tt..

ArbetsminnestrÀning och specialpedagogiskt stöd - en studie om elever med rörelsehinder

Huvudsyftet var att genom en fallstudie utvÀrdera om trÀningsprogrammet, Minneslek Senior, Àr ett anvÀndbart pedagogiskt verktyg, för att förbÀttra elevers förutsÀttningar för inlÀrning. Vidare var syftet att undersöka de stödinsatser som ges till elever, med rörelsehinder, i en inkluderande grundskoleverksamhet. I min studie anvÀnder jag mig av olika metoder för att belysa mitt fall. Tre elever fick genomföra ett arbetsminnestrÀningsprogram, Minneslek Senior. Med en av eleverna genomfördes observationer i olika lÀrandesituationer samt en djupare intervju för att fÄ förstÄelse för elevens inre tankar om sin skol- och lÀrandesituation.

Landskapsanalys av ett odlingslandskap : En studie av förÀndring i struktur och smÄbiotopers utbredning sedan 50-talet

Syfte/ Syftet med denna studie Àr att undersöka hur artister anvÀnder sig av storytelling som ett verktyg i sitt varumÀrkesbyggande. Vi har studerat i vilka former historieberÀttande yttrar sig och vilka berÀttartekniska byggstenar som ligger till grund för historier inom musikindustrin. Följande frÄgestÀllning har utgjort grunden för studien; Hur anvÀnder sig artister av storytelling som ett verktyg i sitt varumÀrkesbyggande?Metod Studien bygger pÄ textanalys i form av en fallstudie. Med en begrÀnsning av tvÄ olika fall - Lady Gaga och Rolling Stones ? har vi valt att samla in relevant data i form av textmaterial sÄsom musikvideor, fotografier, intervjuer, dokumentÀrer och presentationstext.

En kvalitativ studie om pedagogers arbete med pedagogisk dokumentation i förskolan

BAKGRUND:Denna studie behandlar begreppet pedagogisk dokumentation, och hur detta anvÀnds iförskolor. Enligt vÄr uppfattning Àr dokumentation ett av det verktyg som finns för att följaupp varje individ och samtidigt reflektera över sin egen yrkesroll. Valet av Àmne bestÀmdespÄ grund av vÄrt intresse för pedagogisk dokumentation.SYFTE:Syftet med detta forskningsarbete Àr att undersöka och analysera pedagogisk dokumentationpÄ tre förskolor, om nÀr och hur den anvÀnds, samt vad pedagogerna uttrycker för primÀrtsyfte med pedagogisk dokumentation.METOD:Studien Àr inspirerad av den fenomenografiska ansatsen och Àr en kvalitativ studie sombaseras pÄ intervjuer med tre pedagoger och tre pedagogers self-reports samt observationerfrÄn tre olika förskolor.RESULTAT:Studien visar pÄ att pedagogerna ser pedagogisk dokumentation som ett verktyg att se tillbakapÄ det som har hÀnt, samt att visa nuet. De menar Àven att man genom pedagogiskdokumentation kan fÄ syn pÄ helheten i verksamheten. Vi kan vidare tolka resultatet som attdet förekommer nackdelar med detta sÀtt att arbeta, frÀmst handlar det om tidsaspekten..

Miljön som verktyg : En designpedagogisk undersökning om dyslexi och studiero

Abstrakt Miljön som Verktyg ?En Designpedagogisk Undersökning Om Dyslexi och Studiero The Environment As A Tool ?A Design Pedagogical Study On Dyslexia And Study Environment Det hÀr Àr en designpedagogisk undersökning som Àr gjord i avsikten att finna ut om det finns nÄgon gemensam nÀmnare för dyslektiker gÀllande miljö och studiero. Miljön i detta avseende berör det fysiska rum dÀr studier utförs. Var vÀljer en dyslektiker att studera och varför? Hur viktig Àr miljön som verktyg för en dyslektiker? Jag tÀnker att det som Àr bra för en dyslektiker troligtvis ocksÄ Àr bra för en icke dyslektiker.

?Alla ska behandlas lika?? : verktyg eller reproducering av stereotyper

Den hÀr studien tar upp jÀmstÀlldhetsarbete pÄ förskola utifrÄn en mer queerteoretiskt ansats, för att synliggöra flera interagerande maktordningar runt kön som exempelvis heteronormativitet.

Visualiseringar av sjukskrivningsmönster i Östergötland : En anvĂ€ndning av geografiska informationssystem som verktyg

I Sverige har sjukskrivningar och kostnader för dessa ökat under senare Är. DÀrmed finns behov av att undersöka om det finns mönster i tid och rum, nÀr det gÀller sjukskrivningar. Geografiska informationssystem, Àr verktyg som kan anvÀndas visa olika mönster som visualiseras och presenteras pÄ en karta. Uppsatsen Àr en kvalitativ studie med syftet att undersöka hur en prototyp för ett operationellt GIS kan utvecklas och anvÀndas för denna typ av mönster. FrÄgestÀllningarna var: Hur kan en prototyp i ett operationellt GIS utvecklas? Hur kan geografiska mönster visualiseras i ett GIS? Kunskapssynen i uppsatsen Àr hermeneutisk, med ett tillvÀgagÄngssÀtt som kan liknas vid abduktivt.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->