Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 22 av 385
Film, ett lÀromedel? : Hur ett antal lÀrare ser pÄ anvÀndandet av film i engelskundervisningen
Den hÀr studien handlar om hur ett antal lÀrare anvÀnder film och andra multimediala verktyg i engelskundervisningen. En del i undersökningen berör de tillfrÄgade lÀrarnas hÀnvisningar till styrdokumenten och de olika delar av lÀroplanen de vÀljer att citera. För att belysa lÀrarnas syn pÄ olika lÀromedel innehÄller arbetet ocksÄ en kortare analys av hur man, enligt forskare, bör anvÀnda lÀromedel i skolan idag. I anslutning till debatten kring lÀromedel och variation av undervisningen diskuteras ocksÄ lÀrarnas syn pÄ motivation och elevernas intressen. LÀrarnas syn pÄ arbete kring film ses ur ett sociokulturellt perspektiv dÀr samtalets och gruppens betydelse för inlÀrning diskuteras..
Mjuk makt i en förÀndrad vÀrld
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka begreppet ?mjuk makt?. Mjuk makt Àr en relativt ny term som myntades av statsvetaren Joseph Nye Är 1990. Sedan dess har detta nya begrepp förÀndrat hur vi ser pÄ internationell makt. Genom anvÀndandet av attraktion och lockelse anvÀnder sig stater av mjuk makt för att fÄ inflytande.
Bild ett verktyg en studie om bildanvÀndning i skolan
AbstractSyftet med denna undersökning Ă€r att intervjua pedagoger för att fĂ„ vet mer om synen pĂ„ bild som ett verktyg i lĂ€rande processen och om de pedagogerna anser att de utnyttjar bilden som en medierande och Ă€mnesövergripande resurs. Undersökningen Ă€r gjord genom att fem pedagoger pĂ„ olika skolor i SkĂ„ne och Blekinge har intervjuats. Undersökningen Ă€r fokuserad pĂ„ pedagogernas kunskap och instĂ€llning till bildanvĂ€ndandet. Resultat visar att pedagogerna har en stor vilja att utveckla sig för att skapa motivation och en bĂ€ttre miljö dĂ€r eleverna kan utöva bildanvĂ€ndandet. Det finns en kunskap om hur integrativt lĂ€rande fungerar, bĂ„de hur bild och andra Ă€mnen kan lĂ€nkas ihop i ett Ă€mnesövergripande arbetssĂ€tt och hur bilden kan utnyttjas Ă€mnesspecifikt.Ămnesord: Mediering, bild, bildanvĂ€ndande, integrativt lĂ€rande, motivation, skapande och miljö .
NÀr vi knÀckt koden - motiverande utveckling av lÀs- och skrivförmÄgan
Syftet med studien var att undersöka hur olika arbetssÀtt och verktyg motiverar eleverna att utveckla lÀs- och skrivkunskaper. De arbetssÀtt och verktyg som vi vill belysa i tidigare forskning Àr socialt samspel, IKT och lÀsförstÄelsestrategier. I kunskapsöversikten analyseras 8st studier innefattande bÄde kvalitativa och kombinerade kvalitativa och kvantitativa ansatser. UtifrÄn artiklarna har vi uppmÀrksammat att IKT, lÀsförstÄelsestrategier och det sociala samspelet Àr stöttning för eleverna. Stöttningen krÀvs för att motivera eleverna att klara av de alltför svÄra uppgifterna som de annars kÀnt olust inför.
Internets inverkan : En studie av internets pÄverkan pÄ gymnasieelevens klassrumsaktivitet
Studiens syfte var att bilda en fo?rsta?else fo?r hur gymnasieelever upplever och anva?nder internet under lektionstid via fo?ljande IKT-relaterade verktyg; Ba?rbar dator, stationa?r dator, mobiltelefon och surfplatta.Studiens underso?kningar har varit av sa?va?l kvalitativ som kvantitativ karakta?r. Direktobservationer i klassrumsmiljo?, intervjuer med gymnasieelever och en enka?tunderso?kningen bland gymnasieelever har i en triangula?r metoddesign inbringat data av beskrivande och fo?rklarande karakta?r.Resultatet har diskuterats gentemot teoretiska perspektiv som kategoriseras efter fo?ljande rubriker: Det sociokulturella perspektivet pa? la?rande, ungdomskultur pa? internet och mobil information & kommunikation och deras inverkan pa? tona?ringar. Centrala studier fo?r uppsatsen har varit Roger Sa?ljo?s La?rande & kulturella redskap, Alexandra Weilenmanns Doing Mobility, Simon Lindgrens (red.) Ungdomskulturer och Manfred Hofers Goal conflicts and self-regulation: A new look at pupils ? off-task behaviour in the classroom.Sammanfattningsvis kan fo?ljande slutsatser dras: Alla elever pa?verkas av internets na?rvaro i klassrummet och utarbetar da?refter strategier fo?r hur internet och IT-verktyg ska hanteras under lektionstid fo?r att na? akademiska samt icke-akademiska ma?l.
Bara fantasin sÀtter grÀnser : - en studie om nÄgra elevers och pedagogers syn pÄ film i förskoleklassen
Denna studie grundar sig pÄ ett sociokulturellt perspektiv och syftar till att öka förstÄelsen för hur förskoleklasselever respektive pedagoger uppfattar tecknad film samt hur film kan anvÀndas som pedagogiskt verktyg. Jag har anvÀnt mig av en dramaturgisk analysmodel för att analysera den film som visats och dÀrefter valt att genomföra intervjuer med elever och pedagoger för att fördjupa den kvalitativa ansatsen som denna studie har. Studien visar bland annat att elever och pedagoger fÀster sig vid olika saker nÀr de ser pÄ film men ocksÄ att de delar tankar kring att man kan lÀra sig nÄgot av att se pÄ film. Studien visar dock att eleverna fortfarande saknar inblick i vad det innebÀr att se mer Àn bara det konkreta i en film, de djupare budskapen gÄr dem förbi..
Titta, sprÄka, problematisera : Hur svensklÀrare kan arbeta normproblematiserande och sprÄkutvecklande med film som didaktiskt verktyg
Det hÀr examensarbetet undersöker hur fyra svensklÀrare verksamma inom grundskolan och gymnasiet anvÀnder film som didaktiskt verktyg i syfte att normproblematisera och utveckla elevers sprÄk. Metoden som anvÀnds Àr semistrukturerad intervju. Resultatet visar att svensklÀrarna lÄter sina elever diskutera och reflektera kring vad filmer förmedlar genom bÄde muntliga och skriftliga uppgifter samt övningar av olika slag. De Àr av Äsikten att arbete med film Àr sprÄkutvecklande och att man kan diskutera mÄnga olika aspekter utifrÄn film. Slutsatsen vi drar Àr att svensklÀrare med hjÀlp av film kan skapa meningsfulla sammanhang som gynnar elevernas utveckling vad gÀller sprÄk och medvetenhet kring normer..
Verktyg för kostnadsberÀkning av röntgenundersökningar
En viktig del i verksamhetsstyrningen vid en röntgenklinik Àr att sÀtta priser pÄ de undersökningar man erbjuder, ett problem man jobbat med pÄ olika sÀtt genom tiderna. MedEko var ett gammalt verktyg, utvecklat pÄ 90-talet, som löste det hÀr problemet men som av olika anledningar inte lÀngre gÄr att anvÀnda. Sectra utvecklar och sÀljer IT-system till röntgenkliniker och ser ett behov av att för vissa kunder erbjuda en mer avancerad typ av verksamhetsstödjande tjÀnster. Det hÀr examensarbetet har varit en del av en förstudie för att utreda om ett verktyg motsvarande MedEko passar in i den kategorin.Syftet med projektet har varit att kartlÀgga och utvÀrdera MedEko:s vÀrden och funktionalitet, realisera de mest tydliga vÀrdena i en prototyp och slutligen validera dem mot tre av Sectras kunder med mÄlsÀttningen att bilda en uppfattning om intresset för den hÀr typen av verktyg.TvÄ övergripande vÀrden har identifierats och verifierats. Det primÀra vÀrdet Àr att fÄ fram detaljerad kostnadsinformation för specifika undersökningar baserat pÄ verksamhetens befintliga produktionsfaktorer.
Reklam och kritiskt tÀnkande i gymnasieskolan
I mitt arbete vill jag visa pÄ hur man med hjÀlp av reklamanalys kan uppnÄ lÀroplanens för kritiskt tÀnkande i gymnasieskolan, samt ge eleverna en möjlighet att utveckla en förmÄga att kritiska granska media. Detta sker först genom en teoretisk ram och hÀr utreder jag begreppet media literacy och genom att finna en definition pÄ vad kritiskt tÀnkande Àr. Sedan lyfter jag fram tvÄ pedagogiska verktyg som kan anvÀndas i arbetet med att analysera reklam, semiotisk bildanalys och textanalys. Slutligen gör jag en analys av en reklamannons och gör pedagogiska och didaktiska kopplingar till analysen. Jag visar genom mitt arbete varför det Àr viktigt att odla kunskaper och förmÄga att kritiskt granska medietexter, och vilka pedagogiska verktyg man som lÀrare kan rusta sig med..
Sociala nÀtverk och mentorskap - verktyg till kvinnors karriÀrmöjligheter?
Det Ă€r svĂ„rt för kvinnor att nĂ„ högre positioner i samhĂ€llet och det behövs sĂ€rskilda utbildningar, och sĂ€rskilda verktyg, för att kvinnor ska fĂ„ likvĂ€rdiga möjligheter som mĂ€n att bli chefer. LuleĂ„ tekniska universitet har genomfört ett projekt, ledarutbildning med mentorskap för kvinnor, som bland annat syftat till att öka det kvinnliga ledarskapet i Norrbotten. Vi vill undersöka att dessa kvinnor upplever att de fĂ„tt ökade sociala nĂ€tverk och/eller karriĂ€rmöjligheter? Ăr mentorskap och nĂ€tverksbyggande verktyg som kan förbĂ€ttra kvinnors karriĂ€rmöjligheter? Metoden var kvalitativ eftersom vi var ute efter deltagarnas upplevelser av utbildningen samt nĂ€tverksbyggandets och mentorskapets eventuella effekter. De flesta av kvinnorna i ledarutbildningen skapade sig större nĂ€tverk i samband med utbildningen.
Kan geografiska informationssystem effektivisera skapandet av beslutsunderlag?
Villkoren i dagens samhÀlle förÀndras snabbt och miljön som beslutsfattare mÄste hantera blir allt mer komplex, detta samtidigt som tiden för att fatta beslut krymper. För att beslutsfattare ska klara detta kan de ta hjÀlp av verktyg. Vi har undersökt om geografiska informationssystem (GIS) Àr ett verktyg som effektiviserar framtagandet av ett beslutsunderlag nÀr problemet Àr geografiskt relaterat. Undersökningen har genomförts som en fallstudie pÄ fyra olika organisationer dÀr vi jÀmfört processen vid skapandet av ett beslutsunderlag före och efter införandet av GIS i organisationen. Slutsatsen vi drar av vÄr undersökning Àr att geografiska informationssystem effektiviserar framtagandet av beslutsunderlag nÀr problemet Àr geografiskt relaterat..
IKT som pedagogiskt verktyg : - en studie om lÀrares anvÀndning av IKT i undervisningen
 The purpose of this study is to investigate the attitude to and experience of information and communication technology (ICT) in teachers teaching and what motivates them. The study is qualitative and its research material is based on interviews. There are eight interviews and they where carried out at one school with a stated IT profile and at another school without a stated IT profile. The two schools are located in different municipalities, but both are secondary schools. The result shows that there are differences in attitude between the two schools. The school with a stated IT profile seems to have a more open mind of using ICT when teaching, but both schools sees the lack of availability as one of the main hindrance for using it. None of the participating teachers saw themselves as controlled to use ICT in their teaching.
Strategi för kunskapsöverföring : Om att utnyttja lÀrprocesser som sker vid kunskapsöverföring
Den hÀr uppsatsen handlar om hur ett teknikkonsultföretag, dÀr majoriteten av tjÀnsterna sker i form av projekt, kan utnyttja kunskapsöverföring för att skapa konkurrenskraft. HÀr studeras hur kunskapsöverföring, genom att ta hÀnsyn till tre olika lÀrprocesser, kan bidra till ekonomisk fördel för företaget. Efter identifiering av vilka verktyg/aktiviteter som anvÀnds för kunskapsöverföring pÄ fallföretaget analyserades vilka lÀrprocesser som Àr möjliga med respektive verktyg/aktivitet enligt dagens teori och medarbetares upplevelser. Empirisk data samlades in frÄn olika delar av organisationen i form av intervjuer och enkÀtundersökning. UtifrÄn analysen sammanfattades vilka lÀrprocesser som utnyttjas och med vilka verktyg/aktiviteter samt vilka som kan utnyttjas bÀttre för att skapa ekonomiska fördelar för företaget, och dÀrmed ocksÄ konkurrenskraft.
Mystery Shopping - Ett verktyg för framtida utveckling av servicebranschen
Syfte: Syftet med denna uppsats Ă€r att beskriva Mystery Shopping som verktyg, vilket visar vad konsumenten upplever vid mötet med butiken. Genom att analysera vad företag har möjlighet att mĂ€ta genom Mystery Shopping, vill vi bidra till en korrekt anvĂ€ndning och debatt kring verktyget. FrĂ„gestĂ€llning: Ăr Mystery Shopping ett fungerande verktyg för serviceföretag, för att mĂ€ta kvaliteten pĂ„ mötet mellan konsument och butik? Resultat: Genom vĂ„r utarbetade modell, Mystery Shoppers mĂ€tpunkter, har vi tydliggjort de faktorer som en Mystery Shopper undersöker. Mystery Shoppern mĂ€ter hur mötet mellan konsument och butik sker.
Applikation som lÀsglasögon : En studie av interaktionen mellan individ, alternativt verktyg och kontext.
I dagens informationssamhÀlle ökar kravet pÄ skriftsprÄklighet. Detta konstaterande kopplat till att lÀs- och skrivsvÄrigheter idag Àr den vanligast förekommande funktionsnedsÀttningen i vÄrt samhÀlle, gör att ett av skolans frÀmsta specialpedagogiska uppdrag Àr att förebygga och undanröja lÀs- och skrivsvÄrigheter. Skolan behöver dÀrför kompetens kring lÀs- och skrivsvÄrigheter samt de konsekvenser lÀs- och skrivsvÄrigheter fÄr för elevernas kunskapsinhÀmtning, resultat och sjÀlvkÀnsla. DÄ en del i arbetet med lÀs- och skrivsvÄrigheter Àr att överbrygga hinder Àr Àven kompetens kring alternativa verktyg viktigt. Syftet med arbetet var att undersöka om en flerfunktions-applikation till iPhone/iPad hade potential att via sin anvÀndarvÀnlighet och lÀttillgÀnglighet fungera som alternativt verktyg och ge stöd till elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter.LÀs- och skrivsvÄrigheter, dess lÄngtgÄende effekter samt en individs varande och lyckanden fÄr inte ses som isolerade fenomen.