Sök:

Sökresultat:

5756 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 21 av 384

Perspektiv pÄ IKT och skrivinlÀrning : En jÀmförelse av perspektiv mellan pedagoger som har och inte har anammat IKT- verktyg

The purpose of this study is to increase knowledge and clarify how active educators regard ICT- tools as aids, both the educators currently using the ICT- tools to improve writing skills and educators who have not yet embraced it. The study is based on four interviews with educators working within the age groups grade 1- 3. The findings of this study show a strong commitment among all educators, in terms of students' writing skills and their different approaches to working with writing skills, which is important as one method should not preclude another. In the findings a considerable curiosity can be seen for ICT- tools for writing instruction by the educators who have not embraced it. The interest and commitment of the educators who have embraced ICT- tools in their teaching is great..

Performativitetsteori och sjÀlvframstÀllning : Begrepp och verktyg för performativitetsanalys inom litteraturvetenskap

I undersökningen förklaras nÄgra centrala begrepp inom performativitetsteori: pÄ grÀnsen mellan fakta/fiktion, det decentrerade subjektet, sjÀlvframstÀllning, upprepningar samt medialisering och remediering. Förklaringarna utgÄr till största del frÄn nordiska forskare som Jon Helt Haarder, Christian Lenemark, Torbjörn Forslid, Anders Ohlsson, Tiina Rosenberg och Arne Melberg. UtifrÄn förklaringen av begreppen Àr sedan frÄgor stÀllda för att fungera som verktyg för performativitetsanalys av Kristian Lundbergs Yarden frÄn 2009. Analysen har fokus pÄ sjÀlvframstÀllning och den tar ocksÄ hÀnsyn till den iscensÀttning av sjÀlvet som författaren visar fram genom debattartiklar i massmedia..

IT-klassrummet

I uppsatsen undersöks gymnasielÀrares relation till IT och lÀrande och hur deras synsÀtt befrÀmjar IT-inlÀrning. Undersökningar har under fler decennium i Sverige pekat pÄ att datorer borde anvÀndas mer som ett pedagogiskt verktyg i skolan. Idag finns tekniken och det borde falla naturligt in i rutinerna att anvÀnda datorer. Mitt kÀllmaterial och egna erfarenheter redovisar att ungdomarna redan har skaffat sig en IT-vana. DessvÀrre stödjer inte lÀrsituationen IT-anvÀndningen ÀndÄ.

Produktionseffektivisering inom HMLV-miljöer

Flertal smÄ företag med stor produktflora i smÄ volymer har uttryckt en vilja för att implementera Lean-verktyg i deras företag och ofta har det inte genererat de goda resultat de förvÀntat sig. För att dessa företag ska bli framgÄngsrika i sitt implementerande av Lean gÀller det att de utvÀrderar vilka verktyg som gynnar företaget och vilka som inte medför förbÀttring.Problematiken som uppstÄr i detta Àr kulturella förÀndringar dÀr det Àr vanligt att arbetare inte visar motivation eller intresse för att förÀndra sin tidigare arbetsrutin och hÀr har ledningen stort ansvar att motivera arbetarna till att vara delaktiga och vÀlkomna förbÀttringar. För att kunna undersöka detta utförligt har en fallstudie och litteraturstudie utförts för att studera: 1) Hur HMLV-företag bör gÄ tillvÀga för att arbeta med Lean, 2) vilka Lean-principer som gÄr att implementera i HMLV-miljön och slutligen 3) hur man övertygar medarbetarna att Àndra sitt befintliga arbetssÀtt till en mer standardiserad arbetsform.Resultat frÄn litteraturstudien visar hur viktigt det Àr att studera vilka verktyg som passar in i ett specifikt företag och att man ska samla information om hur man ska gÄ tillvÀga innan man beslutar sig för nÄgot. Litteraturstudien visar Àven att ledningen har en stor roll i att övertyga medarbetarna till att engagera sig i förÀndringsarbetet. Resultat frÄn fallstudien styrker litteraturstudiens pÄstÄenden om hur viktigt det Àr att studera vilka verktyg som passar in i ett specifikt företag och hur dessa företag bör gÄ tillvÀga.

Internrevision - ett effektivt verktyg för styrelsen? : en jÀmförelse mellan Handelsbanken och Nordea

En vÀl fungerande internrevision Àr ett mÄste för stora organisationer. En viktig del i internrevisionens arbete, kanske den viktigaste, Àr att granska riskhanteringen inom organisationen. Vi har valt att granska Handelsbankens och Nordeas riskorganisationer. Riskhantering inom banker Àr ytterst viktig för deras verksamhet och Àn mer intressant i samband med den rÄdande finanskrisen. Internrevisionens syfte Àr att vara ett oberoende och effektivt verktyg för styrelsen med uppgift att granska den egna verksamheten och vid behov föreslÄ förÀndringar som kan förbÀttra organisationen.

Bankens kreditengagemang med smÄ företag - Verktygen som förmÄr smÄ företag att agera i bankens intresse

Vid kreditaffÀrer mellan bank och företag stöter banken pÄ risker. Riskerna kan ges uttryck i problem som att företaget undanhÄller sina möjligheter att klara av Äterbetalningen av lÄnet och/eller har mÄl eller en instÀllning till risk som skiljer sig mot bankens mÄl och instÀllning till risk. Dessa problem Àr svÄrast för banken att analysera vid kreditaffÀrer med smÄ företag beroende pÄ större informationsasymmetri och företagsledarens nyckelroll. För att reducera risken för att dessa problem ska uppkomma kan banken ta hjÀlp av verktyg som förmÄr företaget att agera i bankens intresse under kreditaffÀren. I denna studie frÄgar vi oss hur svenska banker, under kreditengagemanget, anvÀnder sig av de verktyg som kan förmÄ smÄ företag att agera i bankens intresse.

Koppling mellan ritning och modell : AutoCAD Architecture 2008

Som en avslutande del i utbildningen ?SamhÀllsbyggnad - samhÀllsplanering? vid LuleÄ tekniska universitet skall ett examensarbete genomföras. DÄ ett flertal kurser innefattande CAD under utbildningens gÄng genomförts samt i och med ett stort eget intresse av detsamma kÀndes det för mig naturligt att genomföra ett examensarbete i nÄgon mening omfattande konstruktion i CAD.Detta examensarbete har genomförts i uppdrag för LindbÀcks Bygg AB i syfte att förbÀttra den i dagslÀget nÄgot ineffektiva arbetsmetodik som vid framtagning av ritningar anvÀnds. HuvudmÄlet med arbetet har varit att ta fram en manual över ett alternativt, förhoppningsvis bÀttre, tillvÀgagÄngssÀtt i den arbetsgÄng som projektörerna utför. Det verktyg som frÀmst anvÀnts för att skapa metodiken Àr ?annotation scaling?, ett verktyg vilket syftar till att koppla modell till ritning genom skalfaktorer.

Bloggen som politiskt verktyg : En studie om hur politiker i Kungsbacka kommun ser pÄ bloggen som kommunikationskanal

Den hÀr uppsatsen Àr en studie om hur politiker ser pÄ bloggen som ett politiskt verktyg. I dagens samhÀlle har tekniken öppnat upp för nya kommunikationskanaler och internet har blivit en plattform för interaktion. Bloggen har skapat nya möjligheter för politikern att sprida budskap till medborgarna och medierna eftersom den ger politikern kontroll över det egna ordet. Syftet Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt politiker i Kungsbacka kommun pÄ lokal-, regional- och riksnivÄanvÀnder sig av bloggar, och hur de ser pÄ bloggen som verktyg för att sprida budskap, skapa opinion och ha kontroll över ordet. Studiens frÄgestÀllningar Àr: Hur ser innehÄllet pÄ bloggarna ut, vad Àr politikerns syfte med bloggen, och hur ser interaktionen med medborgarna ut pÄ bloggarna.

SÄngsamling i förskolan - Trevlig tradition eller ett didaktiskt verktyg? : En studie av förskollÀrares intentioner med sÄngsamling för de yngsta barnen i förskolan

2010 reviderades lÀroplanen för förskolan. FrÄgor som berör förÀndring i förskolans uppdrag Àr alltid intressanta att studera för alla verksamma pedagoger i förskolan, framför allt för att de verksamma skall kunna föra verksamheten framÄt i önskad riktning.Syftet med denna studie Àr att undersöka förskolelÀrares intentioner med att ha sÄngsamling som en aktivitet med de yngsta barnen i förskolan och hur sÄngsamling anvÀnds som ett didaktiskt verktyg i förskolan. Arbetet bygger pÄ ett flertal observationer samt en gruppintervju med tre erfarna förskolelÀrare.Resultatet visar pÄ att pedagogernas intentioner Àr de samma som funnits lÀnge i den traditionella förskolan, det vill sÀga att ge de yngsta barnen trygghet och individuation, men Àven andra intentioner framkom som emotionellt gruppinriktade, emotionellt lÀrandeinriktade, lÀrandeinriktade, fysiskt inriktade samt skolförberedande.Förskolans lÀroplan ligger till grund för pedagogernas intentioner med att anvÀnda sÄngsamling som aktivitet och resultatet visar pÄ hur förskollÀrarna anvÀnder sÄngsamling som ett didaktiskt verktyg genom att vara vÀl medvetna om deras egna intentioner och gör sÄngsamlingen till ett utvecklande och lÀrande forum för de yngsta barnen..

Rum och plats : en studie i boktrÀdets varierande karaktÀr

I den hÀr uppsatsen undersöks boktrÀdets (Fagus sylvatica) förmÄga att skapa olika sorters platser och rum. Detta sker dels genom en litteraturstudie och dels genom analyser av fyra platser i Alnarp VÀsterskogs bokbestÄnd. TvÄ olika sorters analyser har gjorts; en kÀnslostyrd med skiss och prosa som verktyg; samt en begreppsstyrd med utgÄngspunkt i litteraturstudien och med fotografi som verktyg. Förhoppningen har varit att pÄ sÄ sÀtt fÄ en bredare bild av platserna och upplevelsen av dem. Vidare har litteraturstudien berört fenomenen plats och rum samt hur vi med hjÀlp av vÀxter som en slags byggstenar kan skapa dessa rumsliga miljöer..

Automatisering av tester som utförs genom ett grafiskt anvÀndargrÀnssnitt

MÄlet med detta examensarbete har varit att undersöka hur automatiserade tester skall införas i ett visst företags utvecklingsprocess. De tester som Àr aktuella för automatisering Àr de tester som genomförs via det grafiska anvÀndargrÀnssnittet.Arbetet har frÀmst inriktat sig pÄ att utvÀrdera vilket verktyg som Àr lÀmpligast att anvÀnda sig av. Dessa verktyg anvÀnder sig av en speciell teknik kallad Capture/Replay, men erbjuder Àven möjligheter att skriva testfall för hand. UtvÀrderingen visade att tvÄ av de testade verktygen Àr ungefÀr likvÀrdiga. Att endast rekommendera ett av dessa var omöjligt eftersom det hade krÀvts en Àn djupare analys av de behov som finns i företagets testverksamhet.Arbetet tar Àven upp saker som man ska tÀnka pÄ nÀr man inför automatiserade tester i sin verksamhet.

Pedagogisk dokumentation : begrÀnsningar och digitala möjligheter

AbstractFörfattare: Margareta Lööf och Annika JönssonTitel: Pedagogisk dokumentation ? begrÀnsningar och digitala möjligheterEngelsk titel: Pedagogical documentation ? limitations and digital possibilitiesAntal sidor: 28Syftet med detta examensarbete Àr att via kvalitativa intervjuer med öppna frÄgor, undersöka hur pedagoger i förskolan har förstÄtt att den pedagogiska dokumentationen ska genomföras, hur man stÀller sig till den och vad man anser krÀvs för att den ska bli en mer naturlig del av den dagliga verksamheten i förskolan. Utöver dessa frÄgor kommer arbetet Àven att innehÄlla pedagogers tankar om att anvÀnda sig av digitala verktyg i den pedagogiska dokumentationen.Nya och förÀndrade krav pÄ att det ska finnas systematisk dokumentation i förskolan gör att det nu Àr mÄnga som anser sig arbeta med arbetsverktyget pedagogisk dokumentation. Om man inte fullt ut förstÄtt tankarna bakom den Reggio-Emilia inspirerade pedagogiska dokumentationen, finns det en risk att dokumentationen i allt för stor grad lÀgger fokus pÄ enskilda barns lÀrande och utveckling, utan att detta sÀtts i relation till den verksamhet som erbjuds. Det finns dÄ en risk att bedömning av barn i förskolan ökar, vilket gÄr helt emot lÀroplanens intentioner.

Utveckling av vÀska med verktyg för service av gasfjÀder : Ett examensarbete hos Strömsholmen

Strömsholmen Àr en vÀrldsledande tillverkare av gasfjÀdrar och gashydrauliska system. De tillverkar gasfjÀdrar under tre olika varumÀrken; Kaller, Hyson och Fibro. Strömsholmen erbjuder kunder att köpa serviceutrustning sÄ att gasfjÀdrarna kan repareras eller underhÄllas. En del av serviceutrustningen Àr en servicevÀska med serviceverktyg. I detta examensarbete har servicevÀskan och verktygen i vÀskan utvecklats vidare och designats om för att vara mer anvÀndarvÀnliga, bÀttre representera varumÀrkena samt reducera kostnaden.

Film, ett lÀromedel? : Hur ett antal lÀrare ser pÄ anvÀndandet av film i engelskundervisningen

Den hÀr studien handlar om hur ett antal lÀrare anvÀnder film och andra multimediala verktyg i engelskundervisningen. En del i undersökningen berör de tillfrÄgade lÀrarnas hÀnvisningar till styrdokumenten och de olika delar av lÀroplanen de vÀljer att citera. För att belysa lÀrarnas syn pÄ olika lÀromedel innehÄller arbetet ocksÄ en kortare analys av hur man, enligt forskare, bör anvÀnda lÀromedel i skolan idag. I anslutning till debatten kring lÀromedel och variation av undervisningen diskuteras ocksÄ lÀrarnas syn pÄ motivation och elevernas intressen. LÀrarnas syn pÄ arbete kring film ses ur ett sociokulturellt perspektiv dÀr samtalets och gruppens betydelse för inlÀrning diskuteras..

Mjuk makt i en förÀndrad vÀrld

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka begreppet ?mjuk makt?. Mjuk makt Àr en relativt ny term som myntades av statsvetaren Joseph Nye Är 1990. Sedan dess har detta nya begrepp förÀndrat hur vi ser pÄ internationell makt. Genom anvÀndandet av attraktion och lockelse anvÀnder sig stater av mjuk makt för att fÄ inflytande.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->