Sök:

Sökresultat:

1206 Uppsatser om Administration 2 - Sida 12 av 81

"Vi både möts och inte möts" - En kvalitativ studie om politikers syn på samverkan med teamchefer inom äldreomsorgen "We both meet and don`t meet" - A gualitative study on politics vision on cooperation with supervisor in old-age care

While conducting our practical training we experienced how the structure and the complexity of the municipal administration could, from a white-collar workers perspective, become a limitation and burden for efficient work. Deriving from this experience we found an interest in how politicians reasoned with regards to their relationship with supervisor in municipal old-age care. Kouzes och Micos (1979) ?Theory of organizational behavior in human service? became our point of departure. Their framework was therefore the foundation for our research and work throughout this paper.Our aim with this research was to examine how politicians viewed their relationship with supervisor in municipal old-age care.

Intranät - Upplever intranätanvändaren sig som mer produktiv?

För det första konstaterade jag att det är väldigt svårt att mäta produktivitetsförändringar inom IT-området. Trots svårtigheterna att mäta förändringar var det en som uttryckligen lyckats åstadkomma mer under arbetstiden eftersom intranätet medfört att han kunnat byta ut restimmar mot arbetstimmar. Dessutom kom jag fram till att alla respondenter erhåller mer information än vad de behöver till sina respektive arbetsuppgifter. Situationen är mest akut för människor som är ute och reser mycket, och därför inte har en daglig kontakt till intranätet. Många av intranätanvändarna väljer hellre att ta avstånd från intranätet än att riskera att drabbas av för mycket information.Det är inte många av intranätanvändarna som sitter och letar efter information. Utan hittar de inte informationen på intranätet tar de kontakt med personer som de tror ?sitter med informationen?.

Kvalitén på utvecklingssamtal

PROBLEM: Kunskap om vad utbildning om utvecklingssamtalet ger för effekter är något som vi anser saknas i den vetenskapliga världen och det är detta vi vill bidra med i denna uppsats. SYFTE: Syftet med denna uppsats är att beskriva vad ökade utbildningsinsatser till medarbetare kan få för effekter på kvalitén i utvecklingssamtalen. METOD: Då vi arbetar utifrån ett tolkande och beskrivande perspektiv kommer en kvalitativ undersökning att behandlas. Vi är intresserade av att studera indikationer på samband mellan olika begrepp och eftersom inga statistiska samband skall beskrivas anser vi att denna form av studie bör genomföras. Vi ska endast kontakta en organisation vilket gör att vi anser att intervjuer som undersökningsmetod är det mest relevanta att använda.

"Vi både möts och inte möts" - En kvalitativ studie om politikers syn på samverkan med teamchefer inom äldreomsorgen "We both meet and don`t meet" - A gualitative study on politics vision on cooperation with supervisor in old-age care

While conducting our practical training we experienced how the structure and the complexity of the municipal administration could, from a white-collar workers perspective, become a limitation and burden for efficient work. Deriving from this experience we found an interest in how politicians reasoned with regards to their relationship with supervisor in municipal old-age care. Kouzes och Micos (1979) ?Theory of organizational behavior in human service? became our point of departure. Their framework was therefore the foundation for our research and work throughout this paper. Our aim with this research was to examine how politicians viewed their relationship with supervisor in municipal old-age care.

Annonsmarknaden på Internet och att konkurrera med Blocket.se

Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse för vilka bakomliggande krafterna som gör att människor använder Blocket och se vilka strategier som kan användas för att bryta dessa krafter..

Design och implementering av ett webbaserat personalhanteringssystem

Quickmatch is a company that recruits students to other companies that need temporary workers. Today all administration is done by hand, which is very time demanding and therefore inefficient. Employees send assignment reports by e-mail about the working hours and breaks to the administration office. Since these reports are handled manually, there is a great need for an automated system that makes the company more scalable.The purpose of this work was to solve the defined problem, i. e.

Inkzine : Redesignandet av en tatuerings- och piercingcommunity

Our employer, Gaddad, is a tattoo and piercing community that was created in 2006 with the basic idea to make it easier for people to get in touch with the tattoo artists and piercers from all over Sweden. With the homepage?s popularity at 2009 they decided to expand with the news page Inkzine. 2011 they contacted us with a plan to expand the homepage to Europe and then merge their two sites under the name Inkzine.The goal of this project was to create design suggestions for Gaddad / Inkzine that both the administration and the current users liked and would consider implementing on the website. In order to evaluate the current design and our suggestions we decided to use two questionnaires .

Penetrationstest av Gagnefs Kommun

Our employer, Gaddad, is a tattoo and piercing community that was created in 2006 with the basic idea to make it easier for people to get in touch with the tattoo artists and piercers from all over Sweden. With the homepage?s popularity at 2009 they decided to expand with the news page Inkzine. 2011 they contacted us with a plan to expand the homepage to Europe and then merge their two sites under the name Inkzine.The goal of this project was to create design suggestions for Gaddad / Inkzine that both the administration and the current users liked and would consider implementing on the website. In order to evaluate the current design and our suggestions we decided to use two questionnaires .

90-talistens arbetsvärderingar. En studie om framtidens svenska arbetskraft.

Syftet med denna uppsats är att bidra med en utökad kunskap kring generation Y, som definieras som bestående av 80- och 90-talister, och deras arbetsvärderingar. Genom att undersöka vilka arbetsvärderingar svenska 80- och 90-talister besitter diskuteras begreppet generation Y och om dessa båda grupper kan betraktas som enhetliga gällande arbetsvärderingar. En enkätundersökning genomfördes bland svenska högskolestudenter. Utifrån resultatet av denna samt ett teoretiskt underlag har vi gett förklaringar till 90-talisternas syn på arbetsvärderingar. Denna syn har sedan jämförts med enkätresultatet med avseende på 80-talister för att därefter jämföras med tidigare kunskap om 80-talisternas arbetsvärderingar. Slutligen har innebörden av jämförelsen diskuterats med avseende på generationsbegreppet utifrån tidigare forskning. Efter genomförd studie kan vi konstatera att det är de inre arbetsvärderingarna som värderas högst av generation Y, följt av de yttre och de frihetsrelaterade.

Finansfunktionen - Från kameralt till strategiskt och affärsutvecklande fokus

Hur chefer kan styra sina företag på ett strategiskt vis med hjälp av prestationsmätningssystem och hur finansfunktionen kan hjälpa till att implementera företags strategi..

Debatten kring kommersiella mikrofinansorganisationer

Uppsatsen syfte är att analysera förändringarna hos tre mikrofinansiella organisationer då de gjorde ett inträde på aktiemarknaden. Fem kritiska punkter behandlas; antalet låntagare, hur fattiga låntagarna är, återbetalningsfrekvensen, ränteförändringar och vinstförändringar. Studien är begränsad till tre år - året före inträdet, inträdesåret samt året efter inträdet. Resultatet av studien visar att samtliga har ökat antal låntagare i och med IPO men endast Compartamos har fortsatt att öka året efter IPO, både SKS och Banco Sol har minskat antalet. Kritiken gällande nivå av fattigdom stämmer endast överens med Banco Solidario, enligt min studie hjälper de endast mindre fattiga människor. Att återbetalningsfrekvensen skulle vara sämre hos de kommersiella stämmer inte med någon av organisationerna.

Att arbeta med strategier och mål i en offentlig verksamhet - En fallstudie om strategiimplementering inom ett kommunalt bostadsbolag

Background: During the 2000s, there has been an increased interest in studying business management and strategy implementation with customer focus in public organisations. To achieve business goals it is important to continuously work with strategies to meet customerdemands for increased efficiency and service. Purpose: The aim of the essay is to examine how to work on strategy implementation in a municipal real estate company from a management perspective in order to achieve overall goals. Method: The study?s methodology is a case study based on qualitative telephone interviews that were conducted with representatives in managerial positions from various levels of the company. The choice of the qualitative data was considered relevant in relation to the chosen topic of the thesis. The empirical data was then compared to the theoretical framework of the thesis. Results: Strategies guide the company to achieve the overall goals, which are later on broken down into operational targets.

Tillväxtens utmaningar - En studie om gasellföretag i Blekinge

Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera upplevda tillväxtutmaningar utifrån en företagsledares perspektiv. Genom fokus på tillväxtfasen skildras omfattningen och betydelsen av de hinder som tidigare forskning behandlat. Metod: Studien har en teoretisk grund som vi har använt oss av när vi genomfört individuella intervjuer med utvalda företagsledare i gasellföretag. Dessa teorier har även använts som grund till analysen. Det teoretiska samt empiriska materialet är sammanställt under respektive kapitel. Slutsatser: Det teoretiska materialet påvisar de utmaningar som företag möter under tillväxtfasen. Trots sin starka tillväxt under kort tid har samtliga av de intervjuade gasellföretagen upplevt något av utmaningarna.

Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya marknader

Titel: Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya marknader Författare: Marie Lood och Elisabeth Nilsson Handledare: Göran Alsén och Camilla Wernersson Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng. Syfte: Syftet med studien är att undersöka om chefer verkligen har så stor betydelse som den allmänna uppfattningen tillskriver dem, och vi gör undersökningen med särskilt hänseende till bibehållandet av företagskulturen då ett företag expanderar till nya marknader. Vi tar reda på och klargör chefens betydelse för bibehållandet av företagskulturen vid företagsexpansion. Metod: För att studera förhållandet mellan chef och företagskultur intervjuade vi fem chefer i personliga intervjuer respektive per telefon, om deras erfarenheter vid företagsexpansioner. Genom att göra det lade vi den empiriska grunden för den analys vi därefter genomförde via kultur- och ledarskapsteorier vi fann i litteraturstudien. Slutsatser: Vår slutsats är att ledaren som levt och verkat i företagskulturen har stor betydelse för företagskulturbevarande vid företagsexpansioner, då denne vet vad företaget vill förmedla till de nyanställda. Ledaren har i sin position inflytande att påverka de anställda i exempelvis interaktioner och värderingsbildande..

Politiskt deltagande : Finns det institutionella förutsättningar i Karlstad kommun föratt ta tillvara de medborgarförslag som lämnas in?

? Does Karlstad municipality have adequate institutional conditions to make the best use ofthe citizens? proposals??The purpose with the thesis is to investigate if citizens? proposals lead to a broader politicalinfluence. To answer that, I have done a case study about how Karlstad municipal administers citizens? proposals. The research assignment is: Does Karlstad municipal have adequate institutional conditions to make the best use of the citizens? proposals? The perspective is a democracy perspective and the theory is institutional theory and policy process theory.A selection of citizens? proposals that have arrived to Karlstad municipal between 2008 and 2010 have been studied in detail to analyze how the proposals have been administered and if it matters how the proposals are phrased.

<- Föregående sida 12 Nästa sida ->