Sök:

Sökresultat:

403 Uppsatser om Absolut Vodka - Sida 24 av 27

Mode & Barn

Det blir allt vanligare idag att de stora modehusen skapar barnkollektioner. Internationellt sÀtt har nÀstan varje stor designer redan gett sig in pÄ barnklÀdesmarknaden. Jag valde dock att inte fokusera pÄ den internationella marknaden utan undersöka hur den sÄg ut i Sverige med svenska modeföretag som hade olika positioner. Jag plockade ut ett antal mÀrken som skiljde sig markant i mÄlgrupp. Företagen jag har valt att ha med till studien Àr Acne, KappAhl och Polarn O.

En riktig pÀrla

Under 2009 hade jag uppehÄll frÄn keramiken och fotade och tecknade mestoch nÀr jag bestÀmde mig för att slutföra min utbildning pÄ HDK hade jagegentligen inte sÄ stor lust att arbeta i lera lÀngre. Jag ville fÄ ett avslut och enexamen men kÀnde att jag var pÄ vÀg mot andra material. Nu under arbetetsgÄng har jag ÀndÄ kommit till insikt att jag kan vara keramiker och konst-Materialstudier1. Gjuten i porslin, brÀnd i 1060gr. 2.

Konkurrensen bland smÄhustillverkare: resurser och framgÄngsfaktorer i Linköpingsregionen

PÄ senare tid har konkurrensen om kunder ökat bland företag vilket gör att behovet av konkurrentanalyser har ökat. TrÀhusbranschen Àr en bransch dÀr behovet av konkurrentanalys Àr extra stort eftersom det finns mÄnga företag som konkurrerar pÄ en begrÀnsad och konjunkturkÀnslig marknad. Konkurrensen inom branschen blir dessutom hÄrdare eftersom kunderna oftast Àr privatpersoner med stora krav pÄ produkten men med en begrÀnsad ekonomi. I denna rapport har konkurrensförhÄllandena inom trÀhusbranschen undersökts pÄ en geografiskt begrÀnsad marknad. Undersökningen inriktades pÄ att hitta de absolut viktigaste faktorerna som gör en husleverantör framgÄngsrik.

This robe of mine doth change my disposition

Under 2009 hade jag uppehÄll frÄn keramiken och fotade och tecknade mestoch nÀr jag bestÀmde mig för att slutföra min utbildning pÄ HDK hade jagegentligen inte sÄ stor lust att arbeta i lera lÀngre. Jag ville fÄ ett avslut och enexamen men kÀnde att jag var pÄ vÀg mot andra material. Nu under arbetetsgÄng har jag ÀndÄ kommit till insikt att jag kan vara keramiker och konst-Materialstudier1. Gjuten i porslin, brÀnd i 1060gr. 2.

LÀrande i arbetet utifrÄn medarbetares perspektiv : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelse av och motivation till lÀrande i arbetet

Uppsatsen sammanstÀller och analyserar de praktiska följderna av bevisbördans placering avseende skakrav inom ramen för offentlig upphandling. I ett större perspektiv syftar uppsatsen till att kunna anvÀndas som ett inlÀgg i debatten avseende skakravens anvÀndning vid offentlig upphandling i Sverige.AnvÀndingen av skakrav Àr vanligt förekommande vid offentlig upphandling i Sverige. Begreppet "skakrav" avser ett absolut krav avseende en viss egenskap hos anbudsgivaren och/eller föremÄlet för upphandlingen. Den egenskap som skakravet avser Àr avgörande för att sÀkerstÀlla leveransen av föremÄlet för upphandlingen.FrÄgan om bevisbördans placering fÄr extra stor vikt i en situation dÀr det, till följd av oklara faktiska förhÄllanden, finns en osÀkerhet avseende hur gÀllande rÀtt ska tillÀmpas. Om en part i ett mÄl har bevisbördan innebÀr detta att om parten inte kan visa pÄ omstÀndigheter som uppfyller de beviskrav som uppstÀlls, anses inte heller det tvistiga faktumet föreligga.

Tungmetaller i marken vid trÀimpregnering i Hede, HÀrjedalen

Förorenad mark som konsekvens av gamla trĂ€impregneringsanlĂ€ggningar Ă€r vanligt förekommande i Sverige. Situationen i landet utgör idag ett miljöhot och alltmer resurser satsas pĂ„ undersökning och sanering av förorenade omrĂ„den. PĂ„ fastigheten Hede kyrkby 79:1 i Hede har HĂ€rjedalens TrĂ€ AB under senare delen av 1900-talet bedrivit impregneringsverksamhet i form av tryckimpregnering. Idag Ă€gs fastigheten av företaget HĂ€rjedalens TrĂ€förĂ€dling AB, som drivs av bröderna Staffan, Robert och Lars-Åke Grubb. Impregneringen Ă€r nedlagd och företaget har istĂ€llet specialiserat sig pĂ„ förĂ€dling av sĂ„gat virke genom hyvling och tillkapning.

UtvÀrdering av skördetidsprognoser i vall :

Sammanfattning Ensilerat vallfoder Àr ett av de absolut viktigaste fodermedlen för att förmÄ korna att producera en stor mÀngd högkvalitativ mjölk. En hake Àr dock att ensilaget ska vara av god kvalitet och med bÀsta möjliga nÀringsvÀrde, samtidigt som man Àven vill ha volymmÀngder. För att fÄ detta gÀller det att skörda vid rÀtt tidpunkt, vilket kan vara svÄrt att veta nÀr det infaller. Till detta finns ett hjÀlpmedel som kallas skördetidsprognos. Detta gÄr ut pÄ att man klipper prover i vallen upp till tre gÄnger innan första skörden för att analysera grÀset och dÀrigenom kunna avgöra nÀr bÀsta tiden Àr för att skörda för att fÄ den mest optimala kombinationen av mÀngd och nÀringsvÀrde. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur bra hjÀlpmedel jordbrukare i norra Sverige tycker att skördetidsprognosen Àr för att fÄ en ökad kvalitet pÄ ensilaget, samt att jÀmföra variationen i nÀringsvÀrde och mÀngd biomassa inom och mellan olika fÀlt.

HÄllbar markanvÀndning med multikriterieanalys

I denna rapport redovisas en studie av hur nationella mÄl inom samhÀllsplaneringsomrÄdet kan brytas ned till lokalnivÄ. Studien avgrÀnsas till att studera hur en kommun skall vÀlja markomrÄden för framtida bostadsbebyggelse med mÄlet om hÄllbarhet. För att fÄ en tillÀmpning av metoderna sÄ anvÀnds UmeÄ kommun som illustration. UmeÄ kommun har tydligt angivit en hÄllbar utveckling som mÄl i sin översiktsplan, tack vare detta fÄs dessutom en intressant diskussion om hur vÀl kommunen lyckats med att nÄ detta mÄl. För att kunna utröna hur vÀl kommunens utbyggnadsordning svarar mot en hÄllbar utveckling anvÀnds multikriterieanalys.

FrÄn böna till kopp via vÀlisolerade rör : En utredning av ekonomisk och miljömÀssig lönsamhet av förbÀttrad teknisk isolering pÄ Löfbergs kafferosteri

De mÄl för energieffektivisering och minskade utslÀpp av vÀxthusgaser som EU har satt upp stÀller krav pÄ den svenska industrisektorn. Detta dÄ industrin stÄr för en betydande del av Sveriges energianvÀndning och vÀxthusgasemissioner. Ett sÀtt att energieffektivisera och, dÄ energikÀllan Àr fossil, Àven minska utslÀppen av vÀxthusgaser Àr att minska sina energiförluster. Detta kan exempelvis Ästadkommas genom förbÀttrad isolering pÄ tekniska installationer samt ÄtgÀrd av oisolerade ytor. En tidigare studie, utförd av Ecofys visar pÄ stor potential till minskade förluster genom sÄ kallad ekonomisk dimensionering.

TrÄdlösa nÀtverk - Analys av förutsÀttningar och förslag pÄ utformning

Detta arbete beskriver och analyserar vilka förutsĂ€ttningar som Ă€r viktiga att ta hĂ€nsyn till vid en installation av ett trĂ„dlöst nĂ€tverk hos SYSteam. Ämnet trĂ„dlösa nĂ€tverk Ă€r omfattande och komplext och mĂ„nga i branschen saknar idag kompetens inom omrĂ„det. Det finns en uppsjö av olika komponenter, krypteringar och tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt. Detta arbete har utförts i samarbete med SYSteam Network Center (SNC), som vill undersöka möjligheterna och vilka förutsĂ€ttningar som krĂ€vs för att kunna erbjuda ett gemensamt trĂ„dlöst nĂ€tverk som uppfyller kraven att vara sĂ€kert, skalbart och centralt administrerbart frĂ„n SNC. SNC vill skaffa sig en uppfattning om vilket behov som de olika bolagen hos SYSteam i Huskvarna har av ett trĂ„dlöst nĂ€tverk, och dĂ€rmed fĂ„ fram en gemensam bild av hur ett trĂ„dlöst nĂ€tverk bör utformas.

TjÀnsteleverantörens syn pÄ kundrelationen : En kvalitativ studie av reklambranschen

En aktuell frÄga inom all form av företagande har alltid varit huruvida företagare bör förhÄlla sig till att ingÄ i relationer med kunden. Bör företag hÄlla en kort transaktionsorienterad relation till kunden eller bör företag faktiskt se i ett lÀngre perspektiv och dÀrmed ocksÄ ha ett mer relationsinriktat fokus? FrÄgan tycks bero pÄ vilken bransch som diskuteras Àven om stora delar av företagsvÀrlden dragits allt mer mot en relationsorienterat syn under senare tid. En bransch i vilken kundrelationens lÀngd tycks vara en avgörande faktor för framgÄng Àr reklambranschen, vilken vi dÀrför valt att undersöka i denna studie. Det har historiskt sett bedrivits en mycket forskning om vad kunden vÀrderar och anser vara viktigt ur olika perspektiv, inte minst i relationen till tjÀnsteleverantören.

Investera i dina kunder med hjÀlp av Key Account Management

Titel: Investera i dina kunder med hjÀlp av Key Account ManagementBakgrund: För företag pÄ dagens högt konkurrerande och stÀndigt förÀnderliga marknad krÀvs en vÀl strukturerad planlÀggning och nya metoder för lÄngsiktig överlevnad. Den traditionella marknadsföringen flyttar fokus och introducerar Key Account Management utifrÄn det faktum att kundfokus och relationsmarknadsföring blivit allt viktigare, inte minst pÄ den industriella marknaden. Key Account Management utgör leverantörsföretagets aktiviteter för att identifiera och analysera deras nyckelkunder, vÀlja lÀmpliga strategier och utveckla operationell förmÄga att bygga, vidareutveckla och underhÄlla lönsamma och lÄngsiktiga relationer med dem. Konceptet handlar om att utveckla relationer, skapa förtroende och kunskap om kunden och att anvÀnda kunskapen för att leverera vÀrde.Syfte: Syftet med denna studie Àr att genom en operationalisering av teori utforma en analysmodell vilken genom test-analyser hos valda fallföretag Àmnar besvara vilket vÀrde, uppdelat i för- och nackdelar, som skapas för det sÀljande företaget till följd av Key Account Management.Genomförande: Denna studies syfte och frÄgestÀllningar kommer att besvaras genom en kvalitativ forskningsmetod bestÄende av intervjuer hos de tre valda fallföretagen; Gunnar DafgÄrd AB, Findus Sverige AB och Orkla Foods Sverige AB. Studien kommer att belysa vÀrdeskapande till följd av Key Account Management med fokus pÄ det sÀljande företaget.Slutsats: Det vÀrde som, enligt litteraturen och intervjuer med de tre fallföretagen, skapas för det sÀljande företaget till följd av Key Account Management har redovisats utifrÄn de för- och nackdelar det kan medföra.

BestÀmningsfaktorer vid praktiskt anvÀndande av derivatinstrument : En studie om vilka faktorer som pÄverkar valet av derivatinstrument vid sÀkring av valutaflöden

En aktuell frÄga inom all form av företagande har alltid varit huruvida företagare bör förhÄlla sig till att ingÄ i relationer med kunden. Bör företag hÄlla en kort transaktionsorienterad relation till kunden eller bör företag faktiskt se i ett lÀngre perspektiv och dÀrmed ocksÄ ha ett mer relationsinriktat fokus? FrÄgan tycks bero pÄ vilken bransch som diskuteras Àven om stora delar av företagsvÀrlden dragits allt mer mot en relationsorienterat syn under senare tid. En bransch i vilken kundrelationens lÀngd tycks vara en avgörande faktor för framgÄng Àr reklambranschen, vilken vi dÀrför valt att undersöka i denna studie. Det har historiskt sett bedrivits en mycket forskning om vad kunden vÀrderar och anser vara viktigt ur olika perspektiv, inte minst i relationen till tjÀnsteleverantören.

Samtycke som ansvarsfrihetsgrund. En straffrÀttslig studie om samtyckets ansvarsbefriande verkan dÄ huvudsakligen vid misshandelsbrotten.

Historiskt sett har mÄlsÀgandens samtycke sannolikt i alla tider haft nÄgon, om Àn varierande, betydelse för gÀrningsmannens straffansvar men frÄgan har i modern tid sÀllan prövats i rÀttstillÀmpningen. Mot bakgrund av framförallt NJA 1993 s. 553 tycks emellertid invÀndningen om samtycke ha blivit allt vanligare frÄn försvarsadvokater vid misshandelsbrotten. Uppsatsens syfte Àr mot denna bakgrund att belysa den straffrÀttsliga ansvarsfrihetsgrunden samtycke i 24 kap. 7 § BrB och dess betydelse vid framförallt misshandelsbrotten i 3 kap.

Kreditgivning 2009 : Finanskrisens pÄverkan pÄ kreditgivning till lokala företag

VÀrlden har drabbats av en finanskris. Ingen har sluppit undan och i svenska mÄtt jÀmförs denmed depressionen under 30-talet och den kris som dÀrefter drabbade vÀrlden och Sverige. Uppkomsten till krisen kan spÄras till USA och deras bostadsmarknad som under 2000-talet satts i rejÀl gungning. NÀr marknaden till slut brakade ihop totalt efter Lehman Brothers fall i september 2008 var krisen ett faktum, Àven om det redan tidigare kunnat skönjas stora problem.Sveriges banksystem stÄr för den absolut viktigaste finansieringskÀllan hos de smÄ och medelstora företagen, vilka utgör ungefÀr 95 % av Sveriges alla företag. De stora bankerna har gjort förluster i diverse utlÀndska banker och Àven hÀr i Sverige.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->