Sök:

This robe of mine doth change my disposition

Under 2009 hade jag uppehåll från keramiken och fotade och tecknade mestoch när jag bestämde mig för att slutföra min utbildning på HDK hade jagegentligen inte så stor lust att arbeta i lera längre. Jag ville få ett avslut och enexamen men kände att jag var på väg mot andra material. Nu under arbetetsgång har jag ändå kommit till insikt att jag kan vara keramiker och konst-Materialstudier1. Gjuten i porslin, bränd i 1060gr. 2. Gjuten i porslin, bränd i 1280gr. 3. Gjuteni porslin, oslipad, obränd. 4. Gjuten i porslin, penselglaserad med vit pärlglasyr,bränd till 1060gr. 6. Gjuten i porslin dopp-glaserad i vit pärlglasyr, bränd till 1060gr.7. Gjord i tryckform i lergods, glaserad i vit pärlglasyr, bränd till 1060gr. 8. Gjord itryckform i lergods, skröjbränd. 9. Handformad i porslin med papper i, skröjbränd.10. Samma som 9 men utan papper. 11. Samma som 9 fast utan papper samt brändtill 1280gr. 12. Samma som 11 men med vit och rosafärgad sprayfärg. 13. Sammasom 11 fast med kopparfärgad sprayfärg. 14. Samma som 11 fast med guldfärgadsprayfärg. 15. Handformad i porslin med papper, bränd till 1280gr.1 2 3 4 5 678 9101112 13 141534hantverkare även om jag vill orientera mig i andra material och kontexter ändet keramiska. Under min utbildning på HDK har jag många gånger blivitirriterad på hur konservativt det keramiska konsthantverket är. Ibland harjag inte velat kalla mig keramiker eller konsthantverkare, eftersom jag intekänt att jag har passat in i den normen.När jag började med examensarbetet ville jag, som jag då uttryckte mig,jobba idébaserat. Jag kan nu se att jag inte visste riktigt vad det betydde ochdet är något som jag har fått en större förståelse för under projektets gång.För mig så var det att arbeta utifrån en idé eller ett koncept, men hur ochvad det var som var viktigt i arbetet kunde jag inte se. Jag har länge varitintresserad av konceptuell konst utan att riktigt förstå vad det har varit ochännu mindre kunnat relatera till den utifrån min konsthantverksbakgrund.Under de år jag har arbetat med lera som mitt främsta material har jag oftakänt att jag inte har kunnat passa in i rollen som keramiker eller konsthantverkare.Jag har inte känt mig som jag har uppfattat att de flesta andra keramikergör. Att de endast vill jobba i lera och inga andra material och att detestetiska uttrycket är det absolut viktigaste. Men jag har inte förens nu undermitt examensarbete insett att för mig så är idén, tankarna eller konceptetibland det viktigaste och att jag länge har känt mig otillräcklig eftersom dettaskapat en diskrepans där jag inte har kunnat urskilja på vilket sätt jag skalljobba. Att jobba konceptuellt med konsthantverk kan kännas som en paradoxeftersom materialet i konceptuell konst oftast är underordnat idéerna. Ikonsthantverket å andra sidan är materialet och det estetiska uttrycket hosde objekt man skapar det viktiga. Eller att det är fysiska föremål åtminstonde.Men hur förhåller sig konceptuella konstnärer till det estetiska uttrycket?Fördelen med att vara konsthantverkare är att jag kan behärska ett materialmen nackdelen är att jag känner mig låst av den kontext jag uppfattar att jagförväntas jobba i.

Författare

Frida Hulthén

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..