Sök:

Sökresultat:

342 Uppsatser om Övningar pć webben - Sida 20 av 23

Kartering och positionering i komplex stadsmiljö

I en stadsmiljö som innehÄller stora mÀngder geografisk information pÄ en begrÀnsad yta finns det flera faktorer som stÀller till problem vid kartlÀggning och positionering. MÄlet med detta arbete var att skapa en dynamisk stadskarta för webben med visualisering av byggnader i flera plan, att skapa ett anvÀndarvÀnligt grÀnssnitt med möjlighet till relevanta dataurval samt att undersöka vilka metoder som Àr anvÀndbara för positionering dÀr en GPS-mottagare inte har tÀckning. Den metod som frÀmst var av intresse att undersöka Àr en teknik benÀmnd WiFi Positionering, vilken med hjÀlp av trÄdlösa accesspunkter berÀknar anvÀndarens position.Ett system för datalagring och tillhandahÄllande av data via ett webbaserat anvÀndargrÀnssnitt dimensionerades och implementerades. De programvaror som anvÀndes till detta var PostGIS (databashanterare), GeoServer (kartserver) och OpenLayers (kartapplikation). Systemet installerades i en testmiljö som tillhandahölls av Compare Testlab.AnvÀndargrÀnssnittet Àr ett webbaserat program vilket utvecklades med en teknik som stöds av webblÀsare i smartphones samt till datorers dito.

KartlÀggning av införandet av ett nytt verksamhetsstödjande system och anvÀndarnas olika roller : En fallstudie pÄ Norrköpings kommun

SammanfattningStora mÀngder information publiceras idag via olika kanaler utan hÀnsyn till tillgÀnglighet. Genom att inte aktivt göra information tillgÀnglig exkluderas stora grupper av individer frÄn att kunna ta del av den vilket Àr ett problem bÄde för dessa individer samt för dem som vill förmedla informationen. Det finns idag en mÀngd hjÀlpmedel som i vissa fall kan göra information tillgÀnglig i efterhand men det finns en stor fördel i om man redan frÄn början kan tillgÀngliggöra den.Det hÀr examensarbetet behandlar de tillgÀnglighetsproblem som personer med dyslexi-och autismspektrumdiagnos kan uppleva vid konsumtion av olika typer av nyhetsbrev. Nyhetsbrev kan i mÄnga avseenden jÀmföras med webbsidor varför tillgÀnglighet pÄ webben och till texter Àr omrÄden som tangeras i undersökningen. Via ett flertal kvalitativa intervjumetoder i form av fokusgrupper och djupintervjuer tillsammans med anvÀndartester av framtagna prototyper har ett antal nyckelfaktorer för kognitiv tillgÀnglighet till nyhetsbrev tagits fram.

SOAPIF ? Ett ramverk för utveckling av tjÀnsteorienterade API:er

Denna studie syftade till att ta fram ett ramverk för utveckling av API:er för tjÀnsteorienteradearkitekturer. Studien tar sin utgÄngspunkt i forskningsprojektet e-Me (utvecklingenav en integrationsplattform för att underlÀtta studenters vardag) samt en benchmarking avde i nulÀget mest anvÀnda API:erna pÄ webben. Studien har fem faser: En litteraturstudie,en benchmarking, en kvalitativ genererande intervjustudie, en teoribildande fas (framtagningav ramverket), samt en kvalitativ validerande studie. Litteraturstudien tar upp sÄdanafenomen som utvecklingsmetoder, systemarkitekturer (bland annat SOA) samt metautveckling.Denna studie lÄg till grund för den första intervjustudien, som i sin tur lÄg tillgrund för benchmarkingen. Resultatet av dessa tvÄ studier bildade tillsammans en grundför ramverket SOAPIF (Service-Oriented Application Programming Interface Framework),som till en början innehöll fyra olika faser: Conceptualization, dÀr man försökerbilda sig en uppfattning om vad API:et skall exponera; Definition, dÀr man försöker definieraett kontrakt för API:et; Testing & Implementation som tar sin utgÄngspunkt i testerför att implementera API:et; samt Delivery, som Àr den fas dÀr API:et skall levereras.

Haute Couture Ät folket! En fallstudie i att finna en balans mellan anvÀndarvÀnlighet och unikum pÄ webben

Med utgÄngspunkt i att e-handeln ökat markant de senaste Ären, samt att vi tror att enwebbutiks framgÄng ligger i webbsidans anvÀndarvÀnlighet och unikum, avser vi studerahur en nischad modebutik kan nyttja dagens teknik för att bli mer framgÄngsrik. Studienfinner grund i ett antal semistrukturerade intervjuer samt en fallstudie av befintligawebbutiker. Med vÄr teoretiska referensram har vi noga analyserat det insamladematerial vilket vi erhÄllit under intervjuerna och fallstudien. Den teoretiska referensramenbaseras pÄ teorier vilka behandlar webbdesign och anvÀndarvÀnlighet. Studien byggerpÄ teorierna Universal Design, Social Actor, designprinciper/designmönster samt detmÀnskliga systemet.

Dedikerade kontra Responsiva webblösningar : En studie av mobila webblösningar inom tidningsbranschen

Uppsatsen behandlar Àmnet anvÀndbarhet i mobila webblösningar med inriktning mot tidningsbranschen. En jÀmförelse mellan de tvÄ aktuella designfilosofier, dedikerad design och responsiv design, för den mobila webben har utförts genom att fokusera pÄ anvÀndbarhet, dÀr centrala begrepp studerats. Begreppen Àr som följer: Usefulness, Efficiency, Effectivness, Learnability, Satisfaction. Mixade metoder i form av enkÀtstudier, heuristiska tester, anvÀndartester, intervjuer och prestandatester har utförts för att samla in empiriskt material för analys och för att sedan ge en slutsats angÄende vilken av de tvÄ designfilosofierna som tenderar att ge hög anvÀndbarhet i system som exempelvis tidningssajter i mobilen.De mest intressanta resultaten var att, sett ur anvÀndbarhetssynpunkt, var bÄda designfilosofier likvÀrdiga, majoriteten svarade att de testade sajterna fungerade pÄ liknande sÀtt. Alla uppgifter kunde utföras utan större problem pÄ bÄda sajterna vilket uppfyller kravet för effectivness.

Praktisk tillÀmpning av agil programutvecklingsmetodik : Utveckling av e-handelsapplikationen Shrt

Syftet med denna rapport Àr att beskriva arbetet kring utvecklingen av en webbapplikation för försÀljning av t-shirts - Shrt - och utreda möjligheterna för att lansera varumÀrket pÄ marknaden. Projektet utgick ifrÄn visionen ?att ge vÄra kunder verktygen som behövs för att uttrycka sin personlighet, genom mode som kunden sjÀlv designar, via webben?. Under projektet har utvecklingsmetodiken scrum anvÀnts tillsammans med andra verktyg som Àr vanliga vid agila projekt. Vid konkretisering av varumÀrket Shrt och dess produkt genomfördes brainwriting. För att skapa en produktbacklogg anvÀnde sig utvecklingsgruppen av arbetsmetoderna funktionsanalys, konceptdivergens, konceptutvÀrdering och prototyping. Funktionerna i produktbackloggen delades sedan in i kategorierna nödvÀndiga, önskvÀrda samt onödiga funktioner. Produktbackloggen lÄg sedan till grund för hur arbetet delades upp i tre olika sprintar med separata mÄl och redovisningar. Den första sprinten fokuserade pÄ funktion, den andra pÄ upplevelse för anvÀndaren och den tredje pÄ underhÄll samt förbÀttring av kod ? refaktorering. Under slutet av utvecklingen genomfördes anvÀndartester utifrÄn Task-based scenarios dÀr anvÀndaren fÄr försöka utföra en uppgift utan instruktioner pÄ hur den ska utföras.  Resultatet av projektet blev en webbapplikation med all funktionalitet som klassificerades som nödvÀndig och önskvÀrd.

Vuxna barn pÄ Internet - Att anvÀnda webben i bearbetningen av barndomen

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ om det Àr sÄ att vuxna, som haft en barndom prÀglad av en förÀlders missbruk eller psykiska sjukdom, har ett speciellt behov av att möta andra pÄ Internet som har en liknande uppvÀxt. Jag vill ta reda pÄ hur och med vad det hÀr mötet kan hjÀlpa de vuxna barnen och vilka fördelar respektive nackdelar de kan se med att det finns en mötesplats pÄ Internet som alternativ till andra mötesforum som t.ex. sjÀlvhjÀlpsgrupper inom ACoA (=Adult Children of Alkoholics/Vuxna barn till alkoholister och frÄn andra störda familjer) och liknande dÀr man till skillnad mot i kontakten pÄ ett forum pÄ Internet möts öga mot öga. Mina frÄgestÀllningar Àr:Hur upplever kvinnor som vuxit upp i en dysfunktionell familj att deras barndom har pÄverkat dem och deras förmÄga att samspela med andra mÀnniskor? Hur upplever kvinnor som vuxit upp i en dysfunktionell familj och som sedan tidigare Àr vana InternetanvÀndare att ett forum pÄ Internet kan vara till stöd i deras bearbetning av barndomen?Jag har för att fÄ svar pÄ mina frÄgor gjort Internetintervjuer med vuxna barn.

NĂ€sta generations TV

AbstractFörfattare: Maria Carlsson och Hanna EliassonHandledare: Lars PalmExaminator: Ingegerd RydinTitel: Webb-tv, nĂ€sta generations kommunikationskanalÄmne: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolan i Halmstad 61-90 poĂ€ng.År: HT 2007Syfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka hur varumĂ€rkesarbetet kan effektiviseras och utvecklas genom webb-tv mot nĂ€sta generation.Metod: Studien innefattar en kvalitativ metod. Det empiriskamaterialet har samlats in genom en tematisk öppen intervju, med personer som ansvarat för den externa kommunikationen, samt varumĂ€rkesarbete pĂ„ medelstora till större företag. Materialet har kompletterats med observationer av annonsering ochreklam via webb-tv pĂ„ olika hemsidor,samt sekundĂ€rmateria, det vill sĂ€ga olika tidningsurklipp och artiklar dĂ€r forskningsĂ€mnet har tagits upp.Slutsatser: Majoriteten av respondenternas idĂ©er och tankar om framtida varumĂ€rkeskanaler kretsade kring lĂ€tttillgĂ€nglighet, det vill sĂ€ga kommunikationen till den potentiella kunden kommer i större utstrĂ€ckning att ske över internet. Merparten av respondenterna ansĂ„gatt internet kommer bli den ledande kommunikationskanalen ut mot nĂ€sta generation, tack vare tillgĂ€ngligheten. Majoriteten av de tillfrĂ„gade Ă€r medvetna om att webb-tv Ă€r en kanal som Ă€r mycket aktuell mot nĂ€sta generation.

Den interaktiva IR-forskningens genomslag i söktjÀnsterna pÄ webben

The theoretical focus in this master is information retrieval (IR), and especially the part of IR that includes interactivity. This research is by some researchers called IIR. Our principal aim was to examine if search engines on the WWW are taking advantage of research results from IIR research. A way to do this is to look at the application of special features, in this case query expansion (QE) and relevance feedback (RF). Both these methods aim for a better matching of documents and the searchers information need.

Varför Web 2.0? : Modell fo?r praktisk utveckling av organisationers kommunikation, na?tverkande och samarbete

Utvecklingen av webben har sedan den skapades 1989 ga?tt fra?n att besta? av statiska webbsidor till att bli mer interagerande med dess anva?ndare. Denna utveckling, som kallas Web 2.0, har pa? ett naturligt sa?tt letat sig in i fo?retagssammanhang.Denna studie bo?rjade ursprungligen som ett uppdrag a?t myndigheten Trafikverket. Studiens syfte har varit att pa? ett praktiskt sa?tt underso?ka mo?jligheterna att utveckla organisationers inom- och interorganisatoriska kommunikation, na?tverkande och samarbete med hja?lp av Web 2.0- tekniker.

"Är vi live nu?" : - En undersökning om sportjournalistens roll och arbetsförhĂ„llanden i det förĂ€nderliga medielandskapet

Denna studie avser att undersöka hur arbetsförhÄllanden för sportjournalister i Sverige ser ut. Den avser Àven att se huruvida det skett nÄgra förÀndringar över tid, i takt med ett förÀndrat medieklimat med teknisk utveckling och en hÀgrande "tidningsdöd". Uppsatsen bygger pÄ frÄgestÀllningen "Hur ser yrkesverksamma sportjournalister pÄ sina arbetsförhÄllanden i relation till det förÀnderliga medieklimatet?" och "Hur ser sportjournalister pÄ nya digitala verktyg sÄsom sociala medier och ökad profilering i samband med den digitala utvecklingen?Arbetet baseras pÄ sju stycken kvalitativa intervjuer som konstruerats efter teori kring sportjounalistik, mediekonvergens, samt en tidigare studie av David Hesmondhalgh & Sarah Baker om arbetsförhÄllanden i de kreativa nÀringarna i Storbritannien. Intervjurespondenterna bestod avav sju stycken sportjournalister, med minst tio Ärs erfarenhet av yrket.Studiens huvudsakliga resultat visar att sportjournalister idag ofta har vÀldigt spÀckade arbetsdagar, med mÄnga timmar och fler arbetsuppgifter Àn tidigare.

En busschaufför, en busschaufför, det Àr en man med glatt humör ? En mÄlgruppsanalys för BrÀckegymnasiets framtida marknadsföring av sitt transportprogram med bussinriktning

Titel En busschaufför, en busschaufför, det Àr en man med glatt humör.En mÄlgruppsanalys för BrÀckegymnasiets framtida marknadsföring av sitt transportprogram med bussinriktning.Författare Siri JanssonKurs Examensarbete i media- och kommunikationsvetenskap.Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet.Handledare Jan StridKursansvarig Malin SveningssonTermin Höstterminen 2013Sidantal 52 sidorAntal ord 16 461 ordSyfte Syftet med studien Àr att undersöka mÄlgruppen för BrÀckegymnasiets framtida marknadsföring av sitttransportprogram med bussinriktning, samt rekommendera en kommunikationsstrategi.Metod Kvantitativ enkÀtundersökning.Material 119 elever i Ärskurs 9 frÄn 4 olika grundskolor i Göteborg.HuvudresultatHuvudresultatet för studien Àr en mÄlgrupp för BrÀckegymnasiet att rikta sin framtida marknadsföring mot, baserad pÄ de ungdomar som sagt att de kan eller kanske kan tÀnka sig att arbeta som busschaufförer (24 % av ungdomarna). MÄlgruppen bestÄr till största del av tjejer, vilket var förvÄnande eftersom yrket Àr sÄ pass mansdominerat. De bor i lÄgaeller medellÄga resursomrÄden och sitter mycket framför datorn pÄ sin fritid. De tycker om att chatta, lyssna pÄ musik eller spela datorspel. Youtube Àr det mediet de anvÀnder mest, oftast dagligen.

Inventering över 3D-CAD-verktyg för byggbranschen

 Jönköpings styrkelyftarklubb Àr en liten organisation som behöver ett snabbare sÀtt att hantera sin bokföring.Syftet med detta arbete Àr att undersöka utvecklingen av ett Internetbaserat ekonomiprogram för anvÀndning av utvalda i en liten organisation samt utreda vilka metoder och verktyg som Àr lÀmpligast för uppgiften utifrÄn de krav som finns.OOS/UML-modellen som delar in utvecklingsprocessen i 4 steg anvÀnds. Bara de 3 första stegen behandlas i denna rapport: planering, prototyputveckling och konstruktion. Det teoretiska ramverket berör flera relevanta Àmnen för detta projekt. Den första delen innehÄller information om öppen kÀllkod och avslutas med en beskrivning av det valda skriptsprÄket: php. Den andra delen fokuserar pÄ databaser, och gÄr frÄn generella designteorier till anvÀndningen av MySQL och sÀkerhetsproblem.

Design av komplex "Software as a Service" som self-service - En fallstudie i anvÀndarbehov och designprinciper

Utvecklingen inom informationsteknologi (IT)-omrÄdet har gjort det möjligt för företag att distribuera tjÀnster och mjukvara via webben, enligt affÀrsmodellen Software as a Servie (SaaS). Det har dessutom visat sig att det finns ytterligare vinst att göra för sÄvÀl konsumenter som leverantörer av dessa verktyg om de kan distribueras utan omfattande implementeringsaktiviteter och utbildning. DÀrför vill man uppnÄ en hög grad av self-service i applikationerna.AffÀrsprocessföretaget Barium AB har uppmÀrksammat denna potential hos SaaS-produkterna och hyser en önskan att implementera self-servicetÀnket i deras produkt ?Barium Live!?. DÄ den forskning som finns rörande design av self-serviceprodukter i huvudsak handlar om enkla system av kiosk- och automattyp har de tagit initiativ till detta arbete för att reda ut vilka designimplikationer self-serviceaspekten har för mer komplexa applikationer.

Studenternas upplevelse av UmeÄ universitetsbiblioteket pÄ webben : anvÀndarupplevelsen och surfbeteendet pÄ universitetsbibliotekets sajt, med sÀrskild hÀnsyn till de med synskada

The purpose of this essay is to function as a guide in the future development of the UmeÄ University Library?s webbsite by examining its users? web experiences as well as their web surfing behaviours. In this essay, a number of opinions in usability and accessibility coming from writers and organisations are presented. Using the writers? theories and previous research, along with the results from the evalutation, the essay attempts to explain the behaviour of users when they get in touch with technology, aswell as what the web users perceive as user friendly.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->