Sök:

Sökresultat:

345 Uppsatser om Övningar pć webben - Sida 19 av 23

Digital tools in mathematics teaching

Syftet med min studie var att undersöka om problemlösning i matematik gick att förena med anvÀndandet av digitala hjÀlpmedel/program ur ett elev- och lÀrarperspektiv. Mina frÄgestÀllningar rörde hur digitala program som verktyg pÄverkade matematikundervisningen och hur elever och lÀrare sÄg pÄ att arbeta pÄ detta sÀtt. Det har visat sig i olika rapporter och bland forskare att skolan i Sverige generellt Àr dÄlig pÄ att anvÀnda digitala verktyg i matematikundervisningen. I skolans styrdokument stÄr det tydligt att moderna verktyg ska anvÀndas i undervisningen. Vidare visar rapporter pÄ att matematikundervisningen fortfarande tenderar att vara tyst rÀkning. Forskare menar att om man anvÀnder sig av digitala verktyg leder detta till samspel.

AnvÀndarcentrerad framtagning av tillgÀngligt kommunikationssystem

SammanfattningStora mÀngder information publiceras idag via olika kanaler utan hÀnsyn till tillgÀnglighet. Genom att inte aktivt göra information tillgÀnglig exkluderas stora grupper av individer frÄn att kunna ta del av den vilket Àr ett problem bÄde för dessa individer samt för dem som vill förmedla informationen. Det finns idag en mÀngd hjÀlpmedel som i vissa fall kan göra information tillgÀnglig i efterhand men det finns en stor fördel i om man redan frÄn början kan tillgÀngliggöra den.Det hÀr examensarbetet behandlar de tillgÀnglighetsproblem som personer med dyslexi-och autismspektrumdiagnos kan uppleva vid konsumtion av olika typer av nyhetsbrev. Nyhetsbrev kan i mÄnga avseenden jÀmföras med webbsidor varför tillgÀnglighet pÄ webben och till texter Àr omrÄden som tangeras i undersökningen. Via ett flertal kvalitativa intervjumetoder i form av fokusgrupper och djupintervjuer tillsammans med anvÀndartester av framtagna prototyper har ett antal nyckelfaktorer för kognitiv tillgÀnglighet till nyhetsbrev tagits fram.

Söka eller browsa? : En undersökning om personliga mönster i sökbeteendet vid informationssökning pÄ nÀtet

This Master's thesis in Library and Information Science aims to explore if personal patterns can be detected in web-searching. It is based on a study where the search sessions of nine test persons were video-recorded, transcribed into logs and analysed.A major objective was to find out whether there is a correlation between individual searchers' personal attributes and their web search behaviour. The logs were therefore compared with the test persons' results in a learning style test (Kolb's Learning Style Inventory) and with interview answers about information behaviour and personal background.While several patterns were indeed discovered, none of them turned out to be strictly personal. The nine test persons could be divided into five types of searchers: the purely analytic searcher; the generally analytic searcher; the balanced searcher; the mixed searcher and the browser. All types of searchers were found to have the attribute learning style in common.

Sportjournalisten och publiken : En studie av svenska sportjournalisters förhÄllande till sin publik

Syftet med den hÀr uppsatsen var att undersöka hur sportjournalister förhÄller sig till sin publik och till de ökade möjligheterna till interaktivitet som ny teknik har gett upphov till. Jag ville ocksÄ undersöka hur yrkesrollen pÄverkas av publikkontakt och hur de ser pÄ sin egen yrkesroll. För att göra det utgick jag ifrÄn tre dimensioner för att undersöka förhÄllningssÀtt mot publiken ? publikkontakt, publikorientering och publiksyn ? och skapade frÄgestÀllningar som gick ut pÄ att beskriva dessa sÄ bra som möjligt. Jag gjorde kvalitativa forskningsintervjuer med sju sportjournalister pÄ Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, och en innehÄllsanalys dÀr jag undersökte hur interaktiviteten ser ut pÄ webben idag.Min undersökning visar att sportjournalister har en daglig kontakt med sin publik och att de i regel uppskattar att föra en dialog med sina lÀsare.

EDI för smÄ till medelstora företag

Handel mellan företag sker traditionellt via manuella rutiner. Exempelvis görs bestÀllningar ofta med hjÀlp av telefon eller post vilket gör att tiden för att genomföra en affÀr vÀldigt lÄng. Electronic Data Interchange (EDI) Àr en teknik som lÄter företag göra affÀrer pÄ ett elektroniskt och mer eller mindre automatiserat sÀtt vilket gör att tiden för att genomföra en affÀr minskar. EDI har anvÀnts i mÄnga Är men dÄ mest av stora företag som har tillrÀckliga resurser för att införa EDI-system och för att upprÀtta erforderliga kommunikationslÀnkar. Mindre företag har oftast inte de resurser som krÀvs för detta och blir sÄledes utan effektivare handelsrutiner.

AnvÀndbara webbapplikationer med AJAX

Webbens utveckling gÄr i raskt tempo och nya tekniker utvecklas stÀndigt. PÄ senare tid har en ny teknik vÀxt fram som kallas för remote scripting. Med detta menas att man kan göra anrop till servern utan att ladda om hela webbsidan. Genom att utnyttja denna teknik kan man ocksÄ reducera tiden för att hÀmta data frÄn servern och tiden det tar att uppdatera informationen i webblÀsaren. Det har funnits metoder och tekniker för detta ett antal Är men det var inte förrÀn Jesse James Garret myntade uttrycket AJAX i sin artikel ?Ajax: A New Approach to Web Applications? som tekniken uppmÀrksammades i större skala.

Rakt pÄ sak! : Ett arbete om effektiva och funktionella webbtexter

Den ökade tillgÄngen till internet i svenska hem betyder att vem som helst har tillgÄng till olika typer av information. Samtidigt ökar omsÀttningen hos den svenska detaljhandeln, bÄde i butiker och för den svenska e-handeln. DÀrför stÀlls det högre krav pÄ webbtexter, sÄ att alla kan förstÄ dem.Den hÀr studien handlar om hur webbtexter, i form av artiklar, bör skrivas pÄ Elgigantens svenska webbplats. PÄ uppdrag Ät Elgiganten har det befintliga materialet analyserats för att ge feedback pÄ vad som Àr positivt och negativt. Det ska leda fram till vad som kan förbÀttras för att skapa effektiva och funktionella webbtexter som riktar sig till en bred mÄlgrupp.Begrepp hÀmtade frÄn informationsdesign, klarsprÄk och anvÀndbarhet pÄ webben ligger till grund för de kvalitativa metoder som har anvÀnts i den hÀr studien.

Internationella Bibliotekets flersprÄkiga webbplats: att tillgÀngliggöra mÄngkulturell biblioteksverksamhet pÄ webben

Sweden is today often defined as a multicultural society. The implications on organizing and providing information in public libraries are many, since the systems presently used in the western hemisphere are not adapted to multi-cultural information. This thesis aims to outline ethical and practical problems that arise when organising and providing information concerning cultures other than western, and not least, when dealing with material in other scripts. With this theoretical framework the thesis examines the website of the International Library in Stockholm, a website built to serve users of different languages and scripts than Swedish. The research questions in this thesis are: 1, what specific problems can be distinguished within library work in a multicultural and multilingual environment? 2, what problems and needs were considered in the creation and design of the International Library?s website? And 3, can examples of problems and possible solutions of these be seen in the information and it?s organisation on the International Library?s website? The empiric material consists of the International Library?s website, and interviews with three informants involved in developing it.

Informationsdesign i sociala medier : RÄd och riktlinjer om hur museer kan anvÀnda sociala webbtjÀnster

Sociala medier som exempelvis bloggar, nÀtverk och bild- och filmdelningstjÀnster Àr relativt nya former av kommunikationskanaler för museer. De nya och populÀra webbtjÀnsterna har lett till att bÄde svenska och internationella museer idag efterfrÄgar riktlinjer om hur de skall anvÀnda och verka i sociala medier.Det övergripande syftet med uppsatsen Àr att utarbeta rÄd och riktlinjer om hur museer kan anvÀnda och verka i sociala medier. Syftet Àr Àven att presentera hur rÄden och riktlinjerna kan anvÀndas av tvÄ nya museer som planeras i FisksÀtra.Jag gjorde en undersökning om tvÄ internationella museer som redan har verkat pÄ den sociala webben under ett par Är och blivit omtalade för sina framgÄngsrika bruk av sociala webbtjÀnster. Med utgÄngspunkt i Àmnet informationsdesign avgrÀnsades undersökningen till aspekter som Àr typiska att studera inom Àmnet: kontexters pÄverkan pÄ mottagarens uppfattning av ett budskap, tillgÀnglighetsaspekter som informationens lÀslighet, lÀsbarhet och lÀsvÀrde samt andra retoriska och semiotiska aspekter. I undersökningen presenterade jag frÀmst lyckade exempel men Àven nÄgra mindre lyckade pÄ museernas bruk av sociala medier.En gemensam nÀmnare för slutsatserna var att relationen till anvÀndarna spelar en central roll för museets framgÄng i sociala medier.

E-handel : En studie av Internet som kommunikationsverktyg

Internet Àr en kanal för marknadsföring som under de senaste Ären ökat kraftigt vÀrlden över. Internets framgÄng har medfört att företag och organisationer kan utnyttja webben för att utveckla sina affÀrer bÄde taktiskt och strategiskt. Dessutom Àr Internet som försÀljningskanal bÄde ett billigt och effektivt sÀtt att nÄ ut till sina kunder. Denna stÀndiga utveckling av Internet medför ocksÄ att företagens strategier för kommunikation Àndras.Vad gÀller Internet och marknadsföring Àr ett av problemen dock att anvÀndaren endast kommer att titta pÄ det som fÄngar dennes intresse, till skillnad vad gÀller de traditionella marknadsföringskanalerna. Detta har legat till grund för vÄr nyfikenhet att försöka ta reda pÄ vilka olika marknadsföringskanaler som företagen anvÀnder sig av för att fÄnga kundens uppmÀrksamhet att gÄ till deras sida pÄ nÀtet.

Ansökan om körkortstillstÄnd via Internet

LĂ€nsstyrelsen i Stockholms lĂ€n hade en projektidĂ© som gick ut pĂ„ att det skulle skapas en Internetbaserad ansökan för körkortstillstĂ„nd med behörighet B, inklusive hĂ€lsodeklaration. Även en optiker skulle kunna fylla i ett synundersökningsformulĂ€r via webben. Dessa skulle sedan knytas ihop för behandling av den LĂ€nsstyrelse dĂ€r den sökande bor. Alla personer som skall anvĂ€nda tjĂ€nsten mĂ„ste inneha ett personligt medborgarcertifikat som anvĂ€nds för elektronisk signering av ansökan. Optikern behöver ett företagscertifikat för att identifiera sig. Vi utvecklade tvĂ„ interaktiva anvĂ€ndargrĂ€nssnitt samt ett grĂ€nssnitt dĂ€r administratören kunde hantera all data som inkommit.

Rich Internet Application Platforms : En utvÀrderingsstudie av Adobe Flex, JavaFX och HTML5

Vi lever idag i en vÀrld dÀr sprickan mellan vad som gÄr att skapa med en desktopapplikation och vad som Àr möjligt att implementera pÄ en webbsida har blivit mindre Àn nÄgonsin. För tio Är sedan var det inte möjligt att skapa avancerade affÀrssystem pÄ en webbklient, men i och med att tekniker har utvecklats och nya sprÄk har skapats har Àven nya möjligheter öppnats framför vÄra ögon. FrÄgan Àr var grÀnsen gÄr? Vad kan vi egentligen skapa med de webbramverk som finns tillgÀngliga idag. Det Àr en av frÄgorna denna rapport ska svara pÄ.Idag finns det en stor mÀngd ramverk för att utveckla sÄ kallade Rich Internet Applications, komplexa och dynamiska program som körs direkt frÄn webblÀsaren.

Revidering av primÀrkarta Nötön

I en stadsmiljö som innehÄller stora mÀngder geografisk information pÄ en begrÀnsad yta finns det flera faktorer som stÀller till problem vid kartlÀggning och positionering. MÄlet med detta arbete var att skapa en dynamisk stadskarta för webben med visualisering av byggnader i flera plan, att skapa ett anvÀndarvÀnligt grÀnssnitt med möjlighet till relevanta dataurval samt att undersöka vilka metoder som Àr anvÀndbara för positionering dÀr en GPS-mottagare inte har tÀckning. Den metod som frÀmst var av intresse att undersöka Àr en teknik benÀmnd WiFi Positionering, vilken med hjÀlp av trÄdlösa accesspunkter berÀknar anvÀndarens position.Ett system för datalagring och tillhandahÄllande av data via ett webbaserat anvÀndargrÀnssnitt dimensionerades och implementerades. De programvaror som anvÀndes till detta var PostGIS (databashanterare), GeoServer (kartserver) och OpenLayers (kartapplikation). Systemet installerades i en testmiljö som tillhandahölls av Compare Testlab.AnvÀndargrÀnssnittet Àr ett webbaserat program vilket utvecklades med en teknik som stöds av webblÀsare i smartphones samt till datorers dito.

Utveckling av mobilapplikation

The company System Andersson is developing systems for controlling materials and production in industries. They want to add a new service, where parts of those systems are accessible through cell phones.In this paper we are investigating which technology are best suited for this kind of application. And then we describe how we are developing a prototype fort this application, based upon that technology. After investigating technologies such as Java ME, Microsoft Silverlight, and web applications we settled upon building the system as a web application, customized for a mobile environment.To build a web page which is readable by many different cell phones we use the markup-languages which are developed for cell phones. We put much effort in reading about the standards and recommendations for the mobile web, produced by the organizations W3C and OMA.

Identitet pÄ webben - Förmedlandet av företags identiteter med hjÀlp av webbdesign

Hur vida företag skiljer sig frÄn mÀngden och förmedlar en tydlig bild av sig sjÀlva och vad de stÄr för Àr avgörande för deras överlevnad. Företag som inte lyckas att förmedla sin identitet till allmÀnheten pÄ ett tydligt sÀtt riskerar att försvinna i den stora massan av företag. Att förmedla en tydlig bild av företaget via företagets hemsida, vilket granskas i denna studie, har blivit en allt viktigare uppgift dÄ Internet vÀxt och kommit att bli ett allt mer betydelsefullt medium för informationssökning. Problemet Àr att det finns lite kunskap om hur företags identitet förmedlas via en hemsida och dess design, varför mÄnga företag misslyckas med att skapa en verklighetstrogen och tydlig bild hos de mÄlgrupper de vÀnder sig till. Det finns Àven ett ?hÄl? inom vetenskapen dÄ det vid detta arbetes författande inte fanns nÄgra studier som behandlar detta Àmne.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->