Sök:

Varför Web 2.0?

Modell fo?r praktisk utveckling av organisationers kommunikation, na?tverkande och samarbete


Utvecklingen av webben har sedan den skapades 1989 ga?tt fra?n att besta? av statiska webbsidor till att bli mer interagerande med dess anva?ndare. Denna utveckling, som kallas Web 2.0, har pa? ett naturligt sa?tt letat sig in i fo?retagssammanhang.Denna studie bo?rjade ursprungligen som ett uppdrag a?t myndigheten Trafikverket. Studiens syfte har varit att pa? ett praktiskt sa?tt underso?ka mo?jligheterna att utveckla organisationers inom- och interorganisatoriska kommunikation, na?tverkande och samarbete med hja?lp av Web 2.0- tekniker. Vi beslutade oss fo?r att skapa en tentativ modell fo?r hur organisationer kan ga? till va?ga fo?r att utveckla dessa omra?den och testa denna mot fallmyndigheten.Cook (2008) har skapat en kategoriseringsmodell fo?r Web 2.0-verktyg som han kallar fo?r 4C-modellen. Modellen utga?r ifra?n de anva?ndningsomra?den verktygen har.Fo?r att genomfo?ra denna studie har vi anva?nt oss av en deduktiv ansats med en kvalitativ metod. Vi utgick fra?n Cooks (2008) 4C-modell och genom en iterativ process da?r vi blandade teori med intervjuer uto?kades modellens praktiska tilla?mpbarhet.Modellen besta?r av en o?vergripande beskrivning av organisationen, djupdykning i omra?dena kommunikation, na?tverkande och samarbete. Da?refter besta?r modellen av en kartla?ggning av Web 2.0-verktyg samt en SWOT-analys fo?r att sedan rundas av med en slutsats.Modellen tilla?mpades pa? verksamhetsomra?dena Investering och Stora projekt pa? Trafikverket. Resultatet fra?n tilla?mpningen visade att anva?ndandet av Web 2.0-verktyg skulle kunna underla?tta introduktion av nyansta?llda, o?ka mo?jligheterna fo?r formellt och informellt samarbete samt fo?rba?ttrad kunskapshantering. Mo?jligheterna fo?r organisationer att anva?nda Web 2.0-verktyg underla?ttas av det faktum att det finns produkter pa? marknaden som inneha?ller flera Web 2.0 funktioner, exempelvis Microsoft Sharepoint. 

Författare

Fredrik Andersson Fredrik Nilsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..