Sök:

Sökresultat:

342 Uppsatser om Övningar pć webben - Sida 18 av 23

Den osynliga webben. En informationssökning bortom de vanligaste söktjÀnsterna.

Mina slutsatser i mitt arbete Àr att rollen som finns inom Ithna Ashery inte Àr homogeniserad nÀr man jÀmför olika individers subjektiva upplevelse av fenomenet. DÀremot om man tittar pÄ en metanivÄ sÄ kan deras roll se tÀmligen lika ut. Men pÄ individnivÄ, som detta arbete försökt behandla, sÄ Àr den subjektiva upplevelsen av rollerna olika. Det som till stor grad pÄverkar den subjektiva upplevelse av rollen Àr sÄdana saker som den omgivande kontexten i samhÀllet. Men Àven de mÄl den enskilda individen har med sin roll nÀr det gÀller framtiden för individen.

Bilderna och sagan : -om en bilderboks bilder och deras relation till en text

Webb 2.0 och sociala medier har bidragit till nya sÀtt att integrera pÄ webben. Transformeringen frÄn webb 1.0 till webb 2.0 har lett till att Àven sociala medier och Twitter och sociala medier kommit att bli ett arbetsredskap för journalister. Det Àr lÀtt att förbise att journalisterna inte enbart Àr sÀndare av information utan Àven mottagare. Uppsatsen undersöker hur journalister anvÀnder sig av Twitter och sociala medier som verktyg för informationshÀmtning och vad det ger för effekt pÄ journalistikens innehÄll. Genom att knyta an till tidigare forskning av Michael Gullikssons rapport Elektroniska kÀllor i dagspressjournalistik: tekniktillgÄng, teknikanvÀndning och attityder vid tre redaktioner 1993 och 1996, jÀmförs anvÀndningen av Twitter och Facebook pÄ en landsortstidning, Söderhamns-Kuriren, med en rikstÀckande nyhetstidning, Dagens Nyheter. Kvalitativa intervjuer har genomförts skriftligt med tre journalister vardera pÄ respektive nyhetsredaktion. Uppsatsens resultat visar att journalisterna anvÀnder sociala medier som arbetsverktyg i allt större utstrÀckning.

LÀttlÀst information i e-förvaltningens tid : En studie om lÀttlÀst information nÀr myndigheterna satsar pÄ webben

The overall aim of this thesis is to examine how Easy-to-Read information, used by governmental agencies, facilitates and limits the field of possibilities for the intended recipient, based on the information.This, in anera of e-government.The theoretical framework is based on two Foucauldian concepts governmentality and discourse analysis. Representatives from five Swedish governmental agencies have been interviewed and the results have been analyzed based on the following questions: (1) How do the representatives construct the category Easy-to-Read? (2) How do these representatives construct the recipients of Easy-to-Read? In order to broaden the understanding of Easy-to-Read, an important national level policy document, containing a summary of strategies and goals for e-government has also been analyzed based on the following questions: (3) How is the e-government constructed in the text? (4) How is the citizen constructed and positioned in the text? The collected material is analyzed using a discourse analysis inspired by Foucault.With the results from the interviews and the analyzis of the policy document, Easy-to-Read information has been discussed and examined as a technology to meet the needs of people with reading difficulties, putin an era of e-government.The findings of the study include the following: (1) The e-government is constructed as a service agency and the citizens are positioned as clients. Furthermore, the citizens are expected to participate digitally and be digitally competent. (2)Some of the representatives does not know, with certainty, to whom the texts are directed or if they are used.

Kampen fortsÀtter : En studie om kompatibilitetsproblem mellan moderna webblÀsare

Under 1990-talet utspelade sig en bitter kamp om marknadsandelar mellan de tvÄ ledande webblÀsare Internet Explorer och Netscape Navigator, det sÄ kallade webblÀsar-kriget. Kriget hade till följd att webblÀsarna blev nÀstan helt inkompatibla. Sedan dess pÄgÄr en stÀndig utveckling av gemensamma standarder för webben. Idag Àr förutsÀttningarna för kompatibilitet mycket bÀttre Àn för tio Är sidan, men problemet Àr inte fullstÀndigt avhjÀlpt. De moderna webblÀsare Internet Explorer 6, Firefox 1.5, Opera 8.5 och Safari kan Äterge en och samma webbsida visas pÄ olika sÀtt trots att det finns gemensamma standarder.

Twitter som arbetsredskap för informationshÀmtning : En jÀmförelse mellan en landsortstidning och en rikstÀckande tidning

Webb 2.0 och sociala medier har bidragit till nya sÀtt att integrera pÄ webben. Transformeringen frÄn webb 1.0 till webb 2.0 har lett till att Àven sociala medier och Twitter och sociala medier kommit att bli ett arbetsredskap för journalister. Det Àr lÀtt att förbise att journalisterna inte enbart Àr sÀndare av information utan Àven mottagare. Uppsatsen undersöker hur journalister anvÀnder sig av Twitter och sociala medier som verktyg för informationshÀmtning och vad det ger för effekt pÄ journalistikens innehÄll. Genom att knyta an till tidigare forskning av Michael Gullikssons rapport Elektroniska kÀllor i dagspressjournalistik: tekniktillgÄng, teknikanvÀndning och attityder vid tre redaktioner 1993 och 1996, jÀmförs anvÀndningen av Twitter och Facebook pÄ en landsortstidning, Söderhamns-Kuriren, med en rikstÀckande nyhetstidning, Dagens Nyheter. Kvalitativa intervjuer har genomförts skriftligt med tre journalister vardera pÄ respektive nyhetsredaktion. Uppsatsens resultat visar att journalisterna anvÀnder sociala medier som arbetsverktyg i allt större utstrÀckning.

Genreanalys och stilguide för interaktiv mödravÄrdsportal pÄ webben

MödravĂ„rden i Östergötland har pĂ„börjat ett projekt dĂ€r de vill ta fram en interaktiv webbportal för sina patienter, blivande förĂ€ldrar. Denna portal ska fungera som en trovĂ€rdig, officiell och bra informationskĂ€lla under graviditet. Examensarbetet har som syfte att ta fram ett utseende för denna webbportal, som tilltalar mĂ„lgruppen samt underlĂ€ttar interaktionen.För att hitta inspiration till ett bra utseende har en genreanalys genomförts. Detta Ă€r en metod som kan anvĂ€ndas för att finna inspiration vid skapandet av webbplatser och anvĂ€ndargrĂ€nssnitt. Metoden gĂ„r ut pĂ„ att analysera konkurrenter, förebilder,inom en sĂ€rskild genre.

Sökmotorsoptimering ? FrÄn nyckelord till relevant innehÄll : Fem företags SEO-praktik i förÀndring

I all teori om sökmotorsoptimering finns det mÄnga olika tankar om hur man ska sökmotorsoptimera. De flesta berÀttar mest om den tekniska biten och har endast som en kort punkt förklarat att innehÄllet pÄ en webbplats ocksÄ Àr viktigt. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka webbföretags förhÄllningssÀtt till bÄde hur de arbetar och resonerar kring sökmotorsoptimering och webbstatistik, men Àven gÄ djupare in pÄ hur förhÄllandet mellan kund och företag pÄverkar vart marknaden Àr pÄ vÀg. Genom att utföra kvalitativa intervjuer med webbföretag dÀr frÀmst marknaden för sökmotorsoptimering, sponsrade lÀnkar och webbstatistik diskuterats har ett resultat utformats.Baserat pÄ de senaste artiklarna, respondenternas svar och mina egna personliga reflektioner av situationen, visar det att det blivit en förskjutning i vad definitionen av sökmotorsoptimering Àr. Den tekniska biten Àr kvar men inte alls lika viktig lÀngre dÄ sökmotorerna hela tiden Àndrar sina algoritmer och blir smartare, utan fokus lÀggs istÀllet mer pÄ innehÄllet.

?Det finns sÄ mycket saker som krÀnker? En kvantitativ studie om ungdomars syn kring krÀnkningar pÄ sociala medier samt skolkuratorns roll i arbetet mot detta.

KrÀnkningar pÄ nÀtet Àr ett relativt nytt begrepp. MÄnga kÀnner nog igen det som nÀtmobbning. Den senaste tiden har det uppmÀrksammats en rad olika fall i media angÄende krÀnkningar pÄ nÀtet. Den forskning som finns idag berör frÀmst mobbning som begrepp och det finns en brist pÄ studier kring krÀnkningar pÄ nÀtet. Ungdomar Àr en grupp som i stor utstrÀckning anvÀnder sig av nÀtet som ett sÀtt att kommunicera.

Konsten att etablera ett förtroende med vÀrldens snabbaste kommunikationsmedel - En studie om hur förtroendet för en webbsida pÄverkas av fÀrg

Titel: Konsten att etablera ett förtroende med vÀrldens snabbaste kommunikationsmedel- En studie om hur förtroendet för en webbsida pÄverkas av fÀrgFörfattare: Ellinor Eriksson & Jessica Lindbom JÀmtingUppdragsgivare: FavontKurs: Examenarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik,medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet.Termin: Höstterminen 2014Handledare: Monika UnanderAntal ord: 17809Syfte: Att undersöka vad som formar studenters förtroende för en hemsida med fördjupning i fÀrgens pÄverkan.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: 18 samtalsintervjuer med studenter pÄ Göteborgs UniversitetHuvudresultat: VÄrt resultat visar att mÄlgruppen fÄr förtroende för en organisations hemsida nÀr organisationen kommunicera Àrligt och transparent. Hemsidan ska Àven vara estetiskt tilltalande, dÀr fÀrgvalet visade sig ha pÄverkan för huruvida mÄlgruppen etablerar förtroende eller inte. De nyanser som anses mest förtroendeingivande Àr blÄ och grön. Ljusstyrkan hos en fÀrg som ger mest förtroende Àr mörka och ljusa fÀrger.

Den hÀlsosamma kosten : uppfattningar, resonemang och livsmedelsval

MÄnga konsumenter Àr idag mycket hÀlsomedvetna och önskar att Àta en hÀlsosam kost, men möter i sin vardag ett flertal problem. Livsmedelsval kan handla om stÀllningstaganden och identitet, prismedvetenhet och miljömedvetenhet. MÄnga faktorer pÄverkar synen pÄ vad som Àr en hÀlsosam kost. Livsmedelsvalet blir dÀrför ett komplext vardagsproblem för konsumenten. Det pÄverkas i viss mÄn av begrepp frÄn den mediala debatten kring livsmedel, kost och hÀlsa.

Uppgradering av reklamationssystem : Windows Presentation Foundation

Porsche Àr ett tysk bilföretag mest kÀnt för sportbilar och Àr en del av Volkswagen koncernen. Volkswagen Group Sverige tillgodoser Porsche Sverige med ett reklamationssystem som heter PRT.PRT Àr en webbapplikation som Àr skriven med Active Server Pages och Visual Basic 6 komponenter. PRT Àr i dagslÀget svÄrunderhÄllet och allmÀnt smÄbuggit att anvÀnda och jobba med. Systemet körs Àven pÄ gamla servrar som Volkswagen Group Sverige vill sluta att anvÀnda. Detta har gett att Volkswagen Group Sverige vill avveckla detta system och skriva om PRT till en klient som kan nÄs remote istÀllet för via webben.

Riskanalys inom intrÄngsÀkerhet pÄ webbplatser

Attacker och intrÄng pÄ webbservrar Àr idag vanligt förekommande. Webben gör det lÀtt för hackare, knÀckare och andra inkrÀktare att hitta sÄrbara servrar, och det finns gott om tips att hÀmta för den som vill lÀra sig hur man gör intrÄng. Det finns ett flertal olika intrÄngsmetoder som utnyttjar olika typer av svagheter i datorsystemen. Denna uppsats inriktar sig pÄ svagheter i webbplatsernas serverskriptsystem, dess skriptkod och konfiguration. Syftet Àr att undersöka huruvida intrÄng kan göras med endast en webblÀsare via webbplatsens offentliga webbsidor. Genom att kombinera tre olika metoder - litteraturundersökning, en enkÀt och ett experiment - undersöker uppsatsen hur serverskriptintrÄng fungerar.

Digital tools in mathematics teaching

Syftet med min studie var att undersöka om problemlösning i matematik gick att förena med anvÀndandet av digitala hjÀlpmedel/program ur ett elev- och lÀrarperspektiv. Mina frÄgestÀllningar rörde hur digitala program som verktyg pÄverkade matematikundervisningen och hur elever och lÀrare sÄg pÄ att arbeta pÄ detta sÀtt. Det har visat sig i olika rapporter och bland forskare att skolan i Sverige generellt Àr dÄlig pÄ att anvÀnda digitala verktyg i matematikundervisningen. I skolans styrdokument stÄr det tydligt att moderna verktyg ska anvÀndas i undervisningen. Vidare visar rapporter pÄ att matematikundervisningen fortfarande tenderar att vara tyst rÀkning. Forskare menar att om man anvÀnder sig av digitala verktyg leder detta till samspel.

AnvÀndarcentrerad framtagning av tillgÀngligt kommunikationssystem

SammanfattningStora mÀngder information publiceras idag via olika kanaler utan hÀnsyn till tillgÀnglighet. Genom att inte aktivt göra information tillgÀnglig exkluderas stora grupper av individer frÄn att kunna ta del av den vilket Àr ett problem bÄde för dessa individer samt för dem som vill förmedla informationen. Det finns idag en mÀngd hjÀlpmedel som i vissa fall kan göra information tillgÀnglig i efterhand men det finns en stor fördel i om man redan frÄn början kan tillgÀngliggöra den.Det hÀr examensarbetet behandlar de tillgÀnglighetsproblem som personer med dyslexi-och autismspektrumdiagnos kan uppleva vid konsumtion av olika typer av nyhetsbrev. Nyhetsbrev kan i mÄnga avseenden jÀmföras med webbsidor varför tillgÀnglighet pÄ webben och till texter Àr omrÄden som tangeras i undersökningen. Via ett flertal kvalitativa intervjumetoder i form av fokusgrupper och djupintervjuer tillsammans med anvÀndartester av framtagna prototyper har ett antal nyckelfaktorer för kognitiv tillgÀnglighet till nyhetsbrev tagits fram.

Söka eller browsa? : En undersökning om personliga mönster i sökbeteendet vid informationssökning pÄ nÀtet

This Master's thesis in Library and Information Science aims to explore if personal patterns can be detected in web-searching. It is based on a study where the search sessions of nine test persons were video-recorded, transcribed into logs and analysed.A major objective was to find out whether there is a correlation between individual searchers' personal attributes and their web search behaviour. The logs were therefore compared with the test persons' results in a learning style test (Kolb's Learning Style Inventory) and with interview answers about information behaviour and personal background.While several patterns were indeed discovered, none of them turned out to be strictly personal. The nine test persons could be divided into five types of searchers: the purely analytic searcher; the generally analytic searcher; the balanced searcher; the mixed searcher and the browser. All types of searchers were found to have the attribute learning style in common.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->