Sök:

Sökresultat:

145 Uppsatser om Öppet klassrumsklimat - Sida 9 av 10

Konflikter och konflikthantering

Göransson, Lina och Norström, Sandra (2010) Konflikter och konflikthantering. Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Examensarbetet handlar om hur lÀrare resonerar kring konflikter och konflikthantering mellan elever i skolan samt hur de arbetar förebyggande för att skapa ett tryggt klassrumsklimat. Studiens syfte Àr att studera hur lÀrare hanterar och förebygger konflikter mellan elever pÄ lÄgstadiet respektive pÄ mellanstadiet. Undersökningens empiri utgörs av sex kvalitativa intervjuer med lÀrare som arbetar pÄ samma skola i ett mindre samhÀlle. Tre av lÀrarna undervisar pÄ lÄgstadiet och tre pÄ mellanstadiet.

SamhÀllskunskapslÀrares demokratiuppdrag - vad Àr det för nÄgot? : En kvalitativ intervjuundersökning bland lÀrare i Ärskurs 7-9

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka samhÀllskunskapslÀrares demokratiuppdrag och hur detta pÄverkar deras undervisning i frÄga om val av innehÄll och arbetssÀtt i högstadiet. Jag har anvÀnt mig av semistrukturerade intervjuer med fyra samhÀllskunskapslÀrare för att lyfta fram deras utsagor om studiens fenomen, alltsÄ demokratiuppdraget och dess pÄverkan pÄ deras undervisning. Min ambition med denna uppsats Àr att lÄta samhÀllskunskapslÀrares röster bli hörda angÄende deras demokratiuppdrag och hur det pÄverkar deras didaktiska val i frÄga om vad- och hur- frÄgan, alltsÄ innehÄll och arbetssÀtt.Studien visar att samhÀllskunskapslÀrare i högstadiet anser att demokratiuppdraget intar en central roll i deras undervisning. SamhÀllskunskapslÀrarna har en deltagar- och deliberativ demokratisyn och eleverna fÄr dÀrför möjligheter att uttrycka sig i klassrummet. Av resultatet framgÄr ocksÄ att ett bra klassrumsklimat, som tar sig uttryck i personliga relationer med eleverna och respekt för deras Äsikter, Àr viktigt för demokratiuppdraget.

Pedagogisk utredning

Föreliggande uppsats Àr en kvalitativ studie med syftet att undersöka nÄgra pedagogers uppfattningar av pedagogisk utredning vid upprÀttandet av ÄtgÀrdsprogram för elever i socioemotionella svÄrigheter. Uppslaget till studien var den aktuella debatt som förs kring skolans arbete kring elever i behov av sÀrskilt stöd samt den nya skollagen som trÀdde i kraft juni 2011. Metoden som har anvÀnts Àr en halvstrukturerad intervjustudie dÀr sex pedagoger i grundskolan fick samtala utifrÄn följande frÄgeomrÄden; Pedagogisk utredning, ÄtgÀrdsprogram och delaktighet. Pedagogerna arbetar pÄ fem skilda grundskolor varav tvÄ Àr friskolor. Resultatet visar att det förekommer nÄgon form av pedagogisk utredning pÄ samtliga skolor innan ett ÄtgÀrdsprogram skrivs fram.

Reduktion av stoftutsla?pp fra?n na?rva?rmepanna genom tillsats av kaolin som bra?nsleadditiv

Ho?rnefors a?r en ta?tort bela?gen strax so?der om Umea?. Orten har ett fja?rrva?rmena?t som a?gs och drivs av Umea? Energi AB da?r tva? pelletseldade pannor sta?r fo?r den huvudsakliga produktionen.Det finns en risk att fja?rrva?rmeproduktionen i Ho?rnefors blir satt under ha?rdare utsla?ppskrav genom ett nytt direktiv som eventuellt kommer att info?rlivas under 2015. Direktivet kommer troligen att sa?tta ett gra?nsva?rde fo?r stoftutsla?pp pa? 45 mg/Nm3 vid 6% O2 fra?n och med a?r 2030 vilket a?r sa? la?gt att pannorna Ho?rnefors inte kommer klara av det.

?De vill kunna, men inte lÀra sig det? : Metoder och motivation i engelskundervisning

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur engelskundervisning kan bedrivas i Är 4, 5 och 6. Vi Àr intresserade av att se hur olika lÀrare i olika skolor arbetar och vilka undervisningsmetoder de anvÀnder sig av samt hur förutsÀttningarna i elevgruppen inverkar pÄ valet av metod. Vi vill ocksÄ undersöka hur valet av undervisningsmetod pÄverkar elevernas intresse och motivation i Àmnet. FrÄgestÀllningarna Àr följande:? Vilka metoder anvÀnder engelsklÀrare i sin undervisning och hur kan detta se ut i praktiken?? Hur tar engelsklÀrarna hÀnsyn till elevgruppen och varje elevs individuella behov nÀr det gÀller val av undervisningsmetod?? Vilken pÄverkan har valet av undervisningsmetod pÄ eleverna vad gÀller deras intresse och motivation i engelskÀmnet? Skiljer sig lÀrarnas uppfattningar om elevernas instÀllning frÄn elevernas egna?För att kunna genomföra studien har vi valt att intervjua fem engelsklÀrare i Är 4-6 i en och samma kommun i Sverige.

Motivation i grundskolans tidigare Är : Var ligger elevers primÀra motivation?

I samband med dagens socialisationsförÀndringar har lÀrares motivationsarbete med elever fÄtt en allt mer betydande roll. Begreppet motivation Àr centralt i lÀroplanerna samt omfattar majoriteten av alla skolor runt om i vÀrlden. LÀrares uppgifter innefattar inte enbart ett stÀrkande av elevers motivation för skolarbetet, utan en minst lika viktig uppgift Àr att etablera goda relationer till sina elever samt elever emellan.VÄr studie inriktar sig pÄ att utröna var elevers primÀra motivation ligger och hur lÀrare kan arbeta för att stÀrka den. Studien utgÄr frÄn Self - Determination Theory som innebÀr att mÀnniskans valfrihet Àr central för lÀrandet. För att ta reda pÄ hur denna teori förhÄller sig i praktiken samt för att undersöka om elever pÄverkas i störst grad av inre eller yttre faktorer, har vi undersökt elevers beteende i klassrumssituationer samt deras egna reflektioner kring skolan.

Ett tryggt, socialt klimat i klassen : En undersökning om hur elever trivs och uppfattar sin skolmiljö

Detta arbete handlar om hur viktigt det Àr med ett positivt klimat i klassrummet, hur trygghet pÄverkar eleverna och fÄr dem att prestera bÀttre. Det handlar Àven om hur viktigt det Àr att reda ut problem som uppstÄr sÄ att oron kring dessa inte upptar barnens tankar och bidrar till en bristande koncentration till skolarbetet. Jag undersöker hur elever i Ärskurs tre och fyra upplever stÀmningen och tryggheten i klassrummet. De fÄr frÄgor som handlar om hur de trivs, om det brukar uppstÄ konflikter och om de kÀnner sig uppmuntrade av sin eller sina lÀrare. Resultatet av undersökningen visar att det Àr en stor del av eleverna som inte tycker stÀmningen Àr speciellt bra i klassrummet.

Beröring. Tala till barnets hud

Syftet med det hÀr arbetet har varit att dels fördjupa mina egna kunskaper om beröringens betydelse för mÀnniskan och mÀnniskans utveckling och dels att söka kunskap om vilka reaktioner som sker i kroppen vid positiv beröring. Kunskaperna kommer sedan att ligga till grund för mötet med mina elever i framtiden. Resultaten bygger pÄ lÀst litteratur inom omrÄdet och pÄ en intervju med en person som har stor erfarenhet av beröring och massage i skolan. Vi kan inte överleva om ingen rör oss, ingen ser oss, ingen bryr sig om oss. Beröring Àr inte bara vÀgen till kÀnslomÀssig kontakt, den taktila kommunikationen Àr ocksÄ relaterad till inlÀrning.

God lÀrandemiljö - lÀrarens definition och roll

Syftet med detta examensarbete Àr att nÀrmare granska lÀrares uppfattning om begreppet god lÀrandemiljö samt hur de i sin yrkesroll kan bidra och gÄ tillvÀga för att skapa en sÄdan miljö i sitt klassrum. Detta examensarbete utgÄr ifrÄn tre frÄgestÀllningar: 1) Vad definierar en god lÀrandemiljö? 2) Hur kan lÀrare bidra till en god lÀrandemiljö? 3) Vilka likheter och skillnader finns i lÀrarnas tillvÀgagÄngssÀtt för att bidra till en god lÀrandemiljö? Detta examensarbete har ett fenomenografiskt perspektiv. Studien bygger pÄ sex kvalitativa intervjuer med klasslÀrare i Ärskurs ett till fem som alla arbetar pÄ samma skola. De intervjuade lÀrarna valdes ut genom strategiskt urval, dÀr de styrande variablerna var Ärskurs, erfarenhet samt klasstorlek. De intervjuade lÀrarnas svar avslöjar en mycket bred definition av en god lÀrandemiljö i jÀmförelse med studiens hypotes och relevant litteratur.

Elevers perspektiv pÄ bedömning, motivation och nÀrvaro i Àmnet idrott och hÀlsa

Abstract Syftet med studien var att ta reda pÄ om eleverna tror att det var deras fysiska prestation, utan hÀnsyn till varje individs specifika förutsÀttningar, som bedöms och betygssÀtts i idrott och hÀlsa. Syftet var Àven att se vilka samband det fanns mellan elevernas motivation, nÀrvaro och med hur de tror att de blir bedömda i Àmnet. Studien hade sin utgÄngspunkt i Vallerands hierarkiska motivationsmodell (Vallerand & Rousseau, 2001) samt Nicholls (1989) Achievement Goal Theory. Metoden var kvantitativ med enkÀter och totalt deltog 99 elever i undersökningen. Resultatet visade att 80 % av eleverna hade enligt min definition en felaktig uppfattning om bedömningen i idrott och hÀlsa.

SjÀlvbilden och lÀrandet hos barn i behov av stöd : En studie av nÄgra "mellanstadieelevers" upplevelse av att lÀmna klassrummet för att fÄ specialpedagogiskt stöd.

VÄr studie handlar om elevers uppfattning av att ibland lÀmna det vanliga klassrummet för att fÄ specialpedagogiskt stöd i en mindre grupp. De elever vi har intervjuat gÄr i Äk 4-6 och de fÄr det sÀrskilda stödet vid 2-4 tillfÀllen/vecka. Syftet Àr att se om skolresultatet och sjÀlvbilden pÄverkas positivt eller negativt nÀr de avviker frÄn resten av klassen. Vilka Àr orsakerna till att vissa elever inte alls gillar att lÀmna klassen, medan andra gÀrna gör det?Eftersom vi har gjort vÄra intervjuer i tvÄ socialt olika upptagningsomrÄden, vill vi ocksÄ se om det finns nÄgon skillnad i barnens uppfattningar mellan de olika skolorna.Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och vi har genomfört intervjuer med 16 elever.Resultatet visar ett de flesta av eleverna upplever att de har utvecklat sitt kunnande i den lilla gruppen och de har inte nÄgot emot att lÀmna klassen för att fÄ det specialpedagogiska stödet.

Fiskfo?rso?rjning genom odling : Dess ha?llbarhet och framtid

I dagens globaliserade va?rld, samt genom urbaniseringen, har livsmedelsproduktionen i ma?nga fall uppho?rt att ske i na?rhet till konsumenten. Detta har inneburit ba?de ett minskat beroende av egen a?rlig sko?rd, da? denna kan kompenseras av sko?rd fra?n annat ha?ll i va?rlden, men ocksa? till komplexa fra?gor ga?llande bland annat etik och produktion av livsmedel som a?r i linje med den ha?llbara utvecklingen. Na?got som a?r fo?rdelaktigt utifra?n ha?llbarhetssynpunkt a?r en sto?rre konsumtion av fisk, da? denna har en la?gre pa?verkan pa? klimatfo?ra?ndringarna a?n det ro?da ko?ttet.

Boksamtal om skönlitteratur med syftet att utveckla elevers lÀsförstÄelse

Med svenska elevers sjunkande resultat i lÀsförstÄelse som utgÄngspunkt var syftet med detta sjÀlvstÀndiga arbete att ta reda pÄ vilken syn lÀrarna har pÄ arbete med boksamtal om skönlitteratur, med syftet att utveckla elevernas lÀsförstÄelse. VÄrt syfte var Àven att i linje med detta undersöka huruvida lÀrare arbetar med boksamtal om skönlitteratur och i sÄ fall hur de gör. Vi har anvÀnt oss av tvÄ teorier. Den ena Àr framtagen av författaren och forskaren Aidan Chambers och handlar om boksamtal. Den andra teorin Àr framtagen av Judith A.

Drömklassrummet ? finns det?

BAKGRUND:Innebörden i begreppet ?god klassrumsmiljö? kan sÀgas bestÄ av faktorer i tvÄ kategorier. Dels fysiska faktorer somljus, ljud, luft och lokaler och dels mer ogripbara faktorer som stÀmningen i barngruppen och hur pedagogernagenom sitt förhÄllningssÀtt skapar utrymme för lek och lÀrande. Leken Àr en del av förskoleklassen ochsociokulturella aspekter Àr mycket vÀsentliga för hela verksamheten. Det innebÀr att barnen pÄverkas av den socialaoch kulturella vÀrld de lever i och genom leken lÀr sig dess sociala och kulturella koder.

Hur arbetar man med so-Ă€mnena i skolan?

Syftet med arbetet Àr att genom litteraturstudier och en empirisk undersökning fÄ en inblick i hur lÀrare undervisar i so idag. Vi vill ocksÄ se vad styrdokumenten sÀger om so-Àmnena och utifrÄn litteraturstudier och intervjuer ta reda pÄ hur vi sjÀlva skulle vilja arbeta. I den första delen av arbetet har vi valt att redovisa relevanta delar ur de nuvarande styrdokumenten och ger dÀr Àven en kortfattad historisk tillbakablick. DÀrefter följer en litteraturgenomgÄng dÀr vi valt att redovisa de böcker vi anvÀnt var för sig. Eftersom syftet delvis Àr att ta reda pÄ hur man arbetar med so i skolan idag ansÄg vi det nödvÀndigt att göra en empirisk studie.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->