Sök:

Sökresultat:

1302 Uppsatser om Ömsesidig anpassning - Sida 2 av 87

LÀraren skall utgÄ frÄn varje enskild individs behov, förutsÀttningar, erfarenheter och tÀnkande : fyra lÀrares tankar kring anpassning av undervisning utifrÄn elevernas behov

Erfarenheten tyder pÄ att mÄnga lÀrare upplever det som svÄrt att anpassa undervisningen utifrÄn varje enskild elevs behov, trots att det stÄr i lÀroplanerna. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva lÀrares tankar kring anpassning av undervisning sÄ att den tillgodoser alla elevers behov i en klass. Detta Àr en kvalitativ studie baserad pÄ intervjuer med fyra lÀrare, dÀr vi bl.a. utgick frÄn fallbeskrivningar, som beskriver fem elever med olika behov.Den hÀr undersökningen efterfrÄgar en variation av lÀrarnas tankar kring anpassning av undervisningen utifrÄn alla elevers behov. NÄgot som framkom i resultatet var att förhÄllningssÀttet gentemot eleverna Àr viktigt, att lÀraren bemöter dem med respekt.

Anpassning i en globaliserad va?rld : En flerfallsstudie av svenska modefo?retag

Med en mer globaliserad va?rld och mer homogena marknader har betydelsen fo?r marknadsanpassning pa? utla?ndsk marknad blivit alltmer ifra?gasatt. Vissa svenska modefo?retag har olika uppfattningar anga?ende detta da?r vissa anser att anpassning inte alls beho?vs da? modet a?r globalt medan andra anser att anpassning a?r ett ma?ste fo?r att na? framga?ng pa? den utla?ndska marknaden.Studien syftar till att studera i vilken ma?n anpassningens betydelse har i svenska modefo?retags marknadsstrategi da? va?rlden blivit mer globaliserad och marknader mer homogena. Fo?r att genomfo?ra studien har en kvalitativ studie genomga?tt i from av en flerfallsstudie med de svenska modefo?retagen; Odd Molly, Bjo?rn Borg och Hunky Dory.

Handlar det bara om slumpen, egentligen? : En kvalitativ fallstudie om att anpassa reklambudskap internationellt

Denna studie behandlar fenomenet anpassning av internationell marknadskommunikation. Tidigare studier har visat pÄ att en anpassning av marknadsföring bör göras, speciellt gÀllande marknadskommunikation (Mooij, 2004). Samtidigt tas inte kulturteorier i beaktning nÀr man studerar internationell marknadsföring, vilket vi tycker Àr orovÀckande. I samband med denna studie har vi varit i kontakt med flera företag som berÀttar att de vill skapa marknadsföring som fungerar globalt, men att de inte vill anpassa sin marknadsföring. Vi tycker att det Àr av vÀrde att studera anpassning av reklambudskap och hur kulturella aspekter speglas, dÄ detta Àr av vÀrde sÄvÀl för forskare som nÀringsliv. VÄr frÄgestÀllning Àr vilket samband mellan interkulturell anpassning av reklambudskap och Hofstedes Kulturella dimensioner kan ses? VÄr teoretiska grund bestÄr av definitioner som rör Àmnena vi berör samt Hofstedes (2010) kulturella dimensioner, som ligger till grund för operationalisering och analys. Detta Àr en kvalitativ fallstudie av IKEAs katalog för vÄr 2015.

Pedagogisk anpassning i tvÄ skolformer ? ur sju pedagogers perspektiv

Detta examensarbete Àr en studie som baseras pÄ det empiriska materialet frÄn kvalitativa intervjuer angÄende pedagogisk anpassning, med det menar vi hur pedagogerna anpassar sin undervisning till enskilda elever i behov av sÀrskilt stöd sett ur sju pedagogers perspektiv. Syftet med denna studie har varit att belysa och fÄ kunskap om hur den pedagogiska anpassningen fungerar i tvÄ olika skolformer: grundskola och grundsÀrskola utifrÄn sju pedagogers perspektiv. Och hur den pedagogiska anpassningen, för sÄ vÀl elever i behov av sÀrskilt stöd samt övriga elever, kan se ut i deras undervisning. Svar söktes pÄ frÄgor som: vad det Àr som avgör vilka elever som ska finnas i de respektive skolformerna, hur undervisningen anpassas efter elever i behov av sÀrskilt stöd samt hur pedagogernas möjligheter att tillÀmpa alternativa undervisningsmetoder ser ut. Resultatet visade att tema som anpassning, ekonomi, integrering, tydlighet, undervisningsmetoder och utbildning var genomgÄende i intervjuerna. Slutsatsen av denna studie var att oavsett vilken skolform eleverna tillhör anpassas undervisningen efter elevernas olika fÀrdigheter och behov. Om Àn i olika utstrÀckning.

Individens upplevelse av att leva med hjÀrtsvikt : En litteraturöversikt

HjÀrtsvikt Àr ett tillstÄnd som ökar i dagens samhÀlle. TillstÄndet pÄverkar mÄnga funktioner i det dagliga livet som frÀmst beror pÄ symtom och olika behov som gör vardagen svÄr för individen. Syftet var att beskriva individens upplevelse av att leva med hjÀrtsvikt. Metoden som anvÀndes var en litteraturöversikt med en kvalitativ ansats, med sammanlagt 12 artiklar. Analysen resulterade i huvudtematEn oförutsÀgbar och sviktande kropp med de tillhörande temana En ny livssituaion, Att uppleva trygghet, Att behöva anpassa sig till det nya tillstÄndet samt Att finna mening med livet.

Organisationers anpassning till en ny redovisningsstandard : Hur en extern förÀndring blir intern

FrÄn den 1 januari 2013 Àr det obligatoriskt för börsnoterade företag som vÀrderar sina tillgÄngar till verkligt vÀrde att anvÀnda sig av IFRS 13. Tidigare studier angÄende hur organisationer anpassar sig till införandet av en ny redovisningsstandard Àr nÄgot som saknas. Detta trots att en sÄdan förÀndring Àr av betydelse för företagets ekonomistyrningssystem, vilket i sin tur Àr en viktig del av företagets organisation. UtifrÄn den tidiga institutionella teorin har denna studie sökt förklara hur organisationer anpassar sig till en ny redovisningsstandard med avseende pÄ relationen mellan en extern redovisningsstandard och interna regler och rutiner. Studien har utförts genom att studera hur svenska fastighetsbolag har anpassat sig till införandet av IFRS 13, vilket har skett med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer.

Undervisning pÄ förstÀrkta program för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar - Ätta pedagogers röster om didaktisk anpassning

Titel: Undervisning pÄ förstÀrkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar ? Ätta pedagogers röster om didaktisk anpassning (Teaching at Enhanced Upper Secondary School Programmes for Pupils with Neuropsychiatric Disorders ? Eight Pedagogues? voices about Didactic Adaptation) Författare: Karin Wisti Typ av uppsats: Examensuppsats, avancerad nivÄ (15hp) Handledare: Barbro Bruce, Examinator: Marie Leijon Program: Specialpedagogprogrammet vid Malmö Högskola Datum: 2011-05-25 Denna kvalitativa studie Àr ett försök att fÄnga in och beskriva de diskurser som rÄder bland lÀrare som undervisar pÄ förstÀrkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar. Genom att i fokusgruppintervjuer lyssna till och försöka förstÄ pedagogernas förhÄllningssÀtt och den rÄdande diskursen pÄ fyra verksamheter har jag försökt bidra med kunskap om didaktisk anpassning och ökad förstÄelse för hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar kan ges möjlighet att prestera utifrÄn faktisk förmÄga i gymnasieskolan, oavsett valt program och skola. Studien pekar pÄ att det rÄder en relativt stor samstÀmmighet i de diskurser som ligger till grund för de didaktiska anpassningar de intervjuade pedagogerna gör i sitt arbete med eleverna pÄ de fyra verksamheterna. Pedagogernas förhÄllningssÀtt prÀglas av kunskap om vilka hinder neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar kan innebÀra för eleverna.

Förnuft och kÀnsla - Kulturell anpassning vid översÀttning av tre engelsksprÄkiga förÀldrahandböcker

I denna uppsats undersöks hur tre engelsksprÄkiga förÀldrahandböcker anpassats tillen svensk mÄlgrupp nÀr de har översatts till svenska. NÄgra av de ÀmnesomrÄden dÀrpragmatiska problem ofta kan uppstÄ inom genren identifieras genom parallellÀsningav kÀlltexter och mÄltexter, och dÀrefter ges exempel pÄ hur översÀttarna valt att bemötasvÄrigheterna. En del exempel kan sÀgas vara typiska för genren och andra Àr mer generella problem som kan uppstÄ vid kulturell anpassning i samband med översÀttning rent allmÀnt.För att karaktÀrisera genren förÀldralitteratur, och sÄledes kunna avgöra vad som gör att en översÀttning fungerar i sitt nya sammanhang, görs en analys av genren, och som referensram för vad som kan betecknas som pragmatiskt vÀlfungerande anvÀnds tvÄ förÀldrahandböcker skrivna pÄ svenska.Analysen visar att det krÀvs mer av en översÀttare av genren Àn goda sprÄkligakunskaper och att erfarenhet av mÄlsprÄkssamhÀllet och av de miljöer som förÀldraroch vÄrdare av barn ofta uppsöker Àr av stor betydelse för huruvida den översatta texten kÀnns trovÀrdig för mÄlsprÄkslÀsarna och dÀrmed lyckas uppfylla sittinstruerande syfte..

Att bli en del av ett kollektiv : En intervjustudie om barns anpassning till förskolan

Studien undersöker fenomenet inskolning i en svensk förskolekontext. Vidare undersöks hur pedagoger beskriver vad ett förskolebarn kan vara och hur man blir det. Avsikten Àr att genom en beskrivning av pedagogers roller i en inskolningspraktik visa hur barn anpassas till förskolan och blir förskolebarn. Syftet undersöks med hjÀlp av en kvalitativ fenomenografisk ansats dÀr sex pedagoger intervjuats rörande sina uppfattningar. Begrepp rörande socialisation och anknytning kombineras med ett barndomssociologiskt perspektiv för att utgöra de teoretiska utgÄngspunkterna.

SjÀlvbedömning i religionsundervisning

I uppsatsen stÀlls frÄgan hur lÀrare i religionskunskap pÄ gymnasiet kan anvÀnda sig av sjÀlvbedömning samt om det anvÀnds pÄ ett sÀtt som Àr speciellt utformat för Àmnet. UtgÄngspunkten Àr litteratur om formativ bedömning och sjÀlvbedömning, samt om sjÀlvbedömning i religionskunskap. Fyra lÀrare i religionskunskap intervjuas över mejl, med en metod som Alan Bryman kallar för kvalitativ forskning med personliga intervjuer online. Uppsatsen resulterar i en inblick i hur religionslÀrare anvÀnder sig av sjÀlvbedömning, till exempel genom lÀrarledda diskussioner och uppföljningsmoment i samband med arbeten i skolan. Dessa sjÀlvbedömningsmoment finns ocksÄ beskrivna i litteraturen som föregick undersökningen.

Man klarar mer Àn vad man tror : tre invandrarfamiljers erfarenheter och upplevelser i samband med deras barns hörselhandikapp

Syftet med denna uppsats har varit att öka förstÄelsen och kunskapen om tre invandrarfamiljer vars barn Àr hörselskadade. Att beskriva familjernas egna erfarenheter och upplevelser i samband med beskedet om barnets handikapp samt deras anpassning till den nya situationen. I studien har anvÀnts en kvalitativ metod med hermeneutik som vetenskapsteoretisk utgÄngspunkt. Tre familjer med olika invandrarbakgrund intervjuades. Studiens frÄgestÀllningar Àr: Hur beskriver familjerna sina erfarenheter och upplevelser i samband med beskedet om barnens hörselhandikapp? Hur har familjerna anpassat sig till den nya situationen? Vilka faktorer har pÄverkat familjernas anpassning i positiv riktning? De teoretiska utgÄngspunkter som valts för analysen Àr kristeorin och valda delar av copingteorin samt Antonowskys begrepp KASAM (kÀnsla av sammanhang).

Personlig anpassning vid e-postmarknadsföring : FramstÀllningens och kundrelationens betydelse

Bakgrund: Företag som huvudsakligen agerar med Internet som kontaktkanal möter sÀllan eller aldrig sina kunder fysiskt, vilket leder till ett behov av att komplettera frÄnvaron av fysisk kontakt med andra former av kommunikation. Som lösning pÄ detta problem har företag börjat tillÀmpa personligt anpassad e-postmarknadsföring vid kontakt med konsumenter för att bÀttre tillgodose kunders behov av relevant information. Samtidigt som personlig anpassning ger möjligheten att erbjuda kunden mervÀrde och öka kundens lojalitet kan ocksÄ kunden uppfatta tekniken som falsk och konstruerad. OtillrÀcklig kunskap om konsumenters vÀrderingar i frÄgor som berör personlig anpassning av e-post kan leda till att företag fÄr svÄrt att knyta sig till potentiella kunder samt behÄlla befintliga kunder.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka till vilken grad e-handelskonsumenter föredrar personligt anpassade e-postutskick, hur e-postutskick bör framstÀllas samt vilken betydelse konsumentens relation till företaget har. Detta ska resultera i rekommendationer till företag som genom personlig anpassning vill utveckla sin e-handelsstrategi.Metod: För att kunna bekrÀfta eller förkasta de uppsatta hypoteserna tar uppsatsen ett hypotetiskt deduktivt angreppssÀtt.

IDENTITETSFÖRÄNDRING OCH ANPASSNING TILL EN NY KULTUR VID ÖVERGÅNG FRÅN YRKESLIV TILL PENSIONERING

I samband med att man lÀmnar sitt aktiva yrkesliv och trÀder in i pensioneringen, uppstÄr för de flesta mÀnniskor en sÄ stor förÀndring, att man kan likna den vid ett kulturbyte. Denna nya situation krÀver mer eller mindre av anpassning. Inte minst kan ens identitet pÄverkas, dÄ yrkesidentiteten tidigare utgjort en viktig del av den totala identiteten. Denna undersöknings syfte har varit att studera eventuella identitetsförÀndringar, liksom hur man anpassat sig till den nya situationen som pensionÀr. Den baseras pÄ ett slumpmÀssigt urval om 216 66- och 67-Äringar i Sverige.

Anpassning av en produktion

Teknologin har gjort det lÀttare att nÄ ut till lÀnder och regioner över hela vÀrlden. Det har resulterat i att media har kunnat lÀmna det lokala planet och nÄ ut till en större marknad Àn nÄgonsin. I den hÀr uppsatsen kommer vi att granska hur mediebolagens produktioner Àndras nÀr de nÄr ut till frÀmmande omrÄden för att fungera pÄ den nya marknaden.Uppsatsen tittar ocksÄ pÄ hur nyhetsbolag bevakar olika hÀndelser beroende pÄ om den utspelar sig pÄ ett lokalt eller globalt plan.Resultatet pekar pÄ att de frÀmsta anpassningarna görs pÄ grund av respekt mot gamla traditioner som religion. Vid nyhetsbevakningen hos mediebolagen Àr det tydligt att mallar för nyhetsvÀrdeinger stÀmmer vÀl överrens med hur bevakningen görs..

Anpassning efter behov: elevers vardagsförestÀllningar kring
evolution

Syfte med vÄr undersökning har varit att ta reda pÄ vilka eventuella förestÀllningar elever som gÄtt ut grundskolan har kring evolutionen, samt hur vanliga dessa förestÀllningar Àr. Undersökningen bygger pÄ en kvantitativ studie i form av en enkÀtundersökning bland gymnasieelever som gÄtt ut grundskolan vÄren 2006. Resultatet i vÄr studie visar att majoriteten av de tillfrÄgade eleverna lÀmnat svar som innehÄller vardagsförestÀllningar, sÄsom anpassning och behov. Denna insikt kommer vi att bÀra med oss i vÄr kommande yrkesprofession för att skapa möjligheter för elever att förstÄ evolutionen ur ett naturvetenskapligt perspektiv..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->