Sök:

Anpassning i en globaliserad va?rld

En flerfallsstudie av svenska modefo?retag


Med en mer globaliserad va?rld och mer homogena marknader har betydelsen fo?r marknadsanpassning pa? utla?ndsk marknad blivit alltmer ifra?gasatt. Vissa svenska modefo?retag har olika uppfattningar anga?ende detta da?r vissa anser att anpassning inte alls beho?vs da? modet a?r globalt medan andra anser att anpassning a?r ett ma?ste fo?r att na? framga?ng pa? den utla?ndska marknaden.Studien syftar till att studera i vilken ma?n anpassningens betydelse har i svenska modefo?retags marknadsstrategi da? va?rlden blivit mer globaliserad och marknader mer homogena. Fo?r att genomfo?ra studien har en kvalitativ studie genomga?tt i from av en flerfallsstudie med de svenska modefo?retagen; Odd Molly, Bjo?rn Borg och Hunky Dory. Datainsamlingen har skett via semi-strukturerade intervjuer och dataanalysen har skett utifra?n en transkribering.Studiens teoretiska grund utgo?rs av tidigare forskning som a?r sammanva?vd i det teoretiska ramverket som utgo?rs av tidigare vetenskaplig forskning inom etablering, internationalisering och anpassning. Det empiriska kapitlet besta?r av den datainsamling da?r respondenterna har besvarat fra?gor om fo?retagets marknadsstrategier vid etablering utomlands och deras internationalisering.Till uppsatsens slutsats anpassar de samtliga tre modefo?retagen delar av sin marknadsstrategi vid utlandsetablering, till den utstra?ckningen att de ka?nner att de kommer att na? framga?ng och vara konkurrenskraftiga pa? marknaden. Bevarandet av deras huvudkoncept samt image a?r viktigt och da?rfo?r bo?r delar av marknadsstrategin vara standardiserad pa? de olika utla?ndska marknaderna. Dock a?r en anpassning va?ldigt betydelsefullt da? alla marknader och kundpreferenser ser olika ut. 

Författare

Mina Zakipour Natalia Mahmod

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..