Personlig anpassning vid e-postmarknadsföring
Framställningens och kundrelationens betydelse
E-commerceCustomer servicePersonalizationE-mail marketingE-handelKundvårdPersonlig anpassningE-postmarknadsföring
Bakgrund: Företag som huvudsakligen agerar med Internet som kontaktkanal möter sällan eller aldrig sina kunder fysiskt, vilket leder till ett behov av att komplettera frånvaron av fysisk kontakt med andra former av kommunikation. Som lösning på detta problem har företag börjat tillämpa personligt anpassad e-postmarknadsföring vid kontakt med konsumenter för att bättre tillgodose kunders behov av relevant information. Samtidigt som personlig anpassning ger möjligheten att erbjuda kunden mervärde och öka kundens lojalitet kan också kunden uppfatta tekniken som falsk och konstruerad. Otillräcklig kunskap om konsumenters värderingar i frågor som berör personlig anpassning av e-post kan leda till att företag får svårt att knyta sig till potentiella kunder samt behålla befintliga kunder.Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka till vilken grad e-handelskonsumenter föredrar personligt anpassade e-postutskick, hur e-postutskick bör framställas samt vilken betydelse konsumentens relation till företaget har. Detta ska resultera i rekommendationer till företag som genom personlig anpassning vill utveckla sin e-handelsstrategi.Metod: För att kunna bekräfta eller förkasta de uppsatta hypoteserna tar uppsatsen ett hypotetiskt deduktivt angreppssätt. En kvantitativ enkätundersökning används för att samla in empirisk data vilken har analyserats statistiskt med hjälp av t-test. Undersökningens population omfattar ett e-handelsföretags kunder.Resultat: Uppsatsens empiriska studie visar att e-handelskonsumenter av manligt kön föredrar personligt anpassade e-postutskick framför opersonliga e postutskick. I allmänhet uppfattas personlig anpassning som relevanshö-jande teknik, särskilt om den personliga anpassningen är genuin och om konsumenten tidigare uttryckligen angett sitt intresse för e-postutskicket. I uppsatsen studeras våra resultat närmare för att identifiera i vilka situationer som e-handlarnas värderingar skiljer sig åt. Företag bör beakta att kunden är mer öppen för personlig anpassning av e postutskick när denne har kontroll över hur företaget tillämpar den personliga anpassningen. Demografiska faktorer som utbildningsnivå och till viss del geografisk lokalisering har ock-så betydelse för hur personlig anpassning uppfattas.