Sök:

Sökresultat:

4955 Uppsatser om Öka Motivation - Sida 31 av 331

Moneta?ra och icke-moneta?ra belo?ningars inflytande pa? individers motivation beroende pa? om arbetsuppgifterna karakta?riseras av ho?g respektive la?g komplexitet : - En fallstudie pa? Philips Consumer Lifestyle Nordic AB och Fo?retag B

Uppsatsens syfte a?r att underso?ka och analysera vilket inflytande belo?ningssystem i form av moneta?ra och icke-moneta?ra belo?ningar har pa? ansta?lldas motivation na?r det ga?ller arbetsuppgifter som karakta?riseras av ho?g respektive la?g komplexitet. Det teoretiska ramverket besta?r av fem delar som behandlar belo?ningssystem, arbetskomplexitet och tre arbetsmotivationsteorier; Herzbergs tva?faktorteori, Self-Determination Theory och Job Characteristics Model. Fo?r att underso?ka problemformuleringen gjordes en tva?fallstudie besta?ende av enka?tunderso?kningar och semi-strukturerade intervjuer pa? respektive fallfo?retag.

Flickors och pojkars motivationsfaktorer till idrottsÀmnet i Ärskurs 7 och 9

Syftet med studien var att undersöka relationer mellan faktorer som motiverar elever till att delta i idrottslektioner i skolan. Dessutom studerades skillnad pÄ motivationsfaktorer till idrottsundervisningen mellan flickor och pojkar, samt mellan elever i Ärskurs 7 och Ärskurs 9. Instrumenten som anvÀndes var TEOSQ, PCSC och SIMS. Studien genomfördes pÄ tvÄ olika högstadieskolor pÄ elever i Ärskurs 7 och 9. Totalt deltog 85 elever i studien.

Öka intresset för programmering genom spelifiering

Den rÄdande kompetensbristen av IT-kunniga i Sverige kan pÄverka den ekonomiska tillvÀxten. Det behövs fler utexaminerade studenter som kan sÀkerstÀlla att IT-nÀringen fortsÀtter att utvecklas. Spelifiering har anvÀnts för att öka anvÀndares engagemang, intresse och motivation inom en mÀngd olika omrÄden. Det finns redan nu ett par spelifierade plattformar som har engagerat miljontals anvÀndare, till exempel Khan Academy och Codecademy. Syftet med denna rapport Àr att undersöka hur en spelifierad plattform skulle kunna anvÀndas för att öka studenters motivation till att lÀra sig programmering, samt fÄ fler intresserade av programmering. Sex studenter har deltagit i tvÄ enkÀtstudier som har undersökt deras motivation och intresse, vilka brister det finns i den inledande programmeringskursen och hur den populÀra spelifierade plattformen Codecademy pÄverkar deras motivation och intresse för programmering. Resultatet visar att samtliga respondenter uppskattar Codecademys design och upplever en hög motivation vid anvÀndning.

Blogg som verktyg för lÀrande: En intervjustudie om webbpublicering i klarinettundervisning

Syftet med denna studie Àr att fÄ ökad förstÄelse för elevers uppfattningar om hur blogg som komplement i klarinettundervisning pÄverkar deras lÀrande och motivation. Genom denna undersökning hoppas jag komma fram till om blogg som undervisningsmetod frÀmjar elevers motivation och lÀrande genom att besvara mina frÄgestÀllningar: PÄ vilket sÀtt upplever eleverna att arbetssÀttet pÄverkar deras lÀrande och motivation? PÄ vilket sÀtt upplever eleverna att arbetssÀttet skulle kunna utvecklas för att gynna deras lÀrande och motivation? Resultatet kommer förhoppningsvis hjÀlpa mig i min kommande yrkesroll som klarinettlÀrare.Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie dÀr sex klarinettelever deltog. Den teoretiska utgÄngspunkten för studien finns i det sociokulturella perspektivet och baseras pÄ Lev Vygotskijs teorier. Resultatet visar att eleverna upplever att bloggande huvudsakligen pÄverkar deras lÀrande och motivation i positiv riktning.

"AssÄ? det Àr ju ganska trÄkigt att sitta och plugga grammatik, det Àr det ju. Men det Àr ju nödvÀndigt." : En studie om gymnasieelevers attityder till huruvida grammatik Àr nödvÀndigt för att lÀra sig engelska

Denna studie syftar till att undersöka gymnasieelevers attityder till huruvida grammatikkunskaper Àr nödvÀndigt för att lÀra sig engelska. Studien baseras pÄ intervjuer med 18 elever som alla lÀser den obligatoriska kursen Engelska 5. Med utgÄngspunkt i motivationsteorier har studien vidare analyserat förhÄllandet mellan elevers attityd till grammatikens nödvÀndighet och deras motivation att lÀra sig engelska.Resultatet visar att eleverna anser att grammatik Àr nödvÀndigt för att lÀra sig engelska. Generellt visar resultatet Àven pÄ en negativ attityd till grammatikmomentet.  Möjligtvis kan denna attityd förklaras genom den motivation eleverna uppvisar för att lÀra sig engelska. HÀr har det visat sig att elever med en sÄ kallad instrumentell motivation, det vill sÀga att man lÀr sig för ha nytta av det i framtiden, i större utstrÀckning har en negativ attityd.

Internkommunikation & upplevelser av trivsel : En undersökning i Sunne-, Hammarö- och Karlstadskommun?

En kvalitativ studie genomfördes för att studera vad som pÄverkar och skapar motivation till beteendeförÀndring hos drogmissbrukare. Studien undersökte ocksÄ miljöns betydelse för att bryta ett drogmissbruk. En intervjuguide med öppna frÄgor skapades. Genom ett kriteriebaserat snöbollsurval kontaktades tio personer varav nio mÀn och drogfriheten var i genomsnitt 3.2 Är. Enligt drive theories Àr motivation en drivkraft som ger energi till att sÀtta igÄng, upprÀtthÄlla och rikta behovsrelaterade mÄl.

Motivation, lÀrande och skola

Sedan jag började min utbildning pÄ lÀrarutbildningen hösten 2005 har elevers lÀrande varit det som fÄngat mitt intresse. Jag har trÀffat mÄnga elever som inte har velat lÀra sig nÄgot och tyckt att skolan varit trÄkig. Jag ville undersöka vad det Àr som driver en person till att lÀra sig, sÄ att skolvardagen kan bli bÀttre för bÄde elever och lÀrare. Min studie bygger pÄ möten med tre elever med stort intresse för musik. Under vÄrterminen 2007 trÀffade jag dessa elever under ett projektarbete. Tre Är senare har jag Äter fÄtt möjligheten att trÀffa eleverna.

Resonemang omkring motivation : En undersökning av elitsatsande gymnasieelevers motivationsfaktorer i fotboll vid en NIU skola i Sverige.

Abstract: Elite soccer in combination with education is a unique and demanding task. The path towards a glory career in sports takes hard mental and physical training. The objectives in this study are 6 elite focused high school students studying high school education programs in combination with football profile. They are 3 of each gender. The purpose of the study was to find out more about their perspective of motivation and what makes them keep going towards a career in football in beside their education.The study is of empiric hermeneutic survey used qualitative method and interviewing to collect data.

Vi arbetar för artisten : En studie om inre motivation inom bokningsbolag

Syfte och frÄgestÀllningSyftet med denna studie Àr att undersöka den inre motivationen hos de anstÀllda inom ett bokningsbolag. Fokus ligger pÄ att undersöka ifall arbetets innehÄll skapar inre motivation hos de anstÀllda samt ifall den inre motivationen pÄverkar de anstÀlldas arbete för organisationens intresse.För att uppnÄ detta syfte har vi arbetat med dessa frÄgestÀllningar:- Skapar arbetets innehÄll inre motivation hos de anstÀllda inom ett bokningsbolag?- PÄverkar den inre motivationen de anstÀlldas arbete för organisationens intresse?MetodDenna forskning har haft en induktiv ansats dÄ vi ville fÄ en uppfattning om hur anstÀllda pÄ bokningsbolag uppfattar deras verklighet och forskningens Àmne. Det empiriska materialet bestÄr av fyra kvalitativa intervjuer med personer anstÀllda pÄ bokningsbolag.SlutsatserVi har genom att analysera vÄrt empiriska material med Hackman och Oldhams (1980) arbetsdesigns teori kommit fram till att vÄra respondenters arbete inom respektive bolag Àr utformat pÄ sÄ vis att inre motivation skapas. Detta genom att se till fem egenskaper, sjÀlvbestÀmmande, förstÄelse för arbetet, variation, feedback och arbetets betydelse.

Fusioner och förvÀrv ur ett kundperspektiv : Hur Strata har pÄverkats genom Pramens förvÀrv av Vexus

Det som motiverar en mÀnniska behöver inte motivera en annan, det finns mÄnga olika faktorer som pÄverkar en mÀnniskas motivation. I denna uppsats undersöktes vad som motiverade teknologer och naturvetare vid Uppsala universitet att engagera sig ideellt inom Uppsala teknolog- och naturvetarkÄr. Teorin som har anvÀnts Àr inre och yttre motivation, samt fyra behovsteorier; Maslows behovspyramid, Herzbergs tvÄfaktorsteori, McClellands behovsteori och Alderfers ERG-teori. UtifrÄn denna teori togs 13 stycken nyckelord fram till en analysmodell, vilken sedan lÄg till grund för pÄstÄendena i enkÀten. Metoden som anvÀndes i undersökningen var kvantitativ och resultatet visade att inre motivation hade mycket större pÄverkan Àn yttre motivation för ideellt engagemang.

För varje möjlighet - en förvÀntning : Om motivation och styrning

Syftet med denna kvalitativa undersökning Àr att problematisera begreppet motivation och dess teoretiska innebörd avseende individen och situationen. Vidare undersöks hur motivation och hÀlsa kan frÀmjas, vilket praktiskt belyses med en analys av skriftlig, offentlig dokumentation gÀllande en svensk organisations personalarbete. Inom omrÄdet för organisation och ledning gÄr att finna uttryck för styrtekniker sÄsom att integrera individen med verksamheten. Ur ett ledningsperspektiv Àr det centralt att arbeta med faktorer som kan frÀmja personalens intresse och villighet att arbeta, och dÀrmed styra riktningen motivationen tar. Detta frÀmst vad gÀller att organisationens konkurrenskraft kan vara avhÀngigt motiverad och vÀlmÄende personal.

Höga betyg i Textilslöjd : en strÀvan driven av inre eller yttre motivation

Det finns olika sorters motivation för lÀrande som kan delas in i inre och yttre motivation. Inre motivation kommer inifrÄn individen sjÀlv och handlar om ett personligt intresse av att hÄlla pÄ med en aktivitet för aktivitetens egen skull. Yttre motivation kommer utifrÄn och anvÀnds för att uppfylla ett mÄl till exempel att hÄlla pÄ med en aktivitet för att fÄ beröm eller en belöning. Syftet med undersökningen Àr att klargöra vilka faktorer som motiverar elever att efterstrÀva höga betyg (A-B) i textilslöjd eller hindrar elever frÄn att efterstrÀva höga betyg. Genom att ta reda pÄ vad som motiverar elever Àr förhoppningen att som lÀrare kunna hjÀlpa elever att nÄ dit de strÀvar utifrÄn deras egna önskemÄl.

Motivation and Work -Investigation and Analysis of Motivation Factors at Work

Background: Employees acting towards company goals and having a strong desire to remain in the organisation are very important for the success of a company. In order to generate such organisational commitment of the employees, the knowledge about what motivates and satisfies them is essential. Purpose: The purpose of this thesis is to investigate and analyse the factors which motivate employees, under consideration of individual characteristics. Limitation: Age, gender, marital status, work area, position and the years a person has been working in the company represent the individual characteristics examined in this study. Realisation: Literature research as well as a practical survey consisting of mail questionnaires and personal interviews were carried out in order to best serve the purpose of this thesis.

Den perfekta motivationen? : En studie om att pÄverka ideella arbetares motivation

Denna studies syfte Àr att undersöka de faktorer som motiverar ideella arbetare i evenemangsprojekt samt hur projektledare resonerar och reflekterar kring att motivera ideella arbetare. Studien Àmnar att ta reda pÄ hur projektledare frÄn fyra olika evenemangsprojekt gör för att motivera ideella arbetare. Resultatet kan bidra till att framtida projektledare fÄr tips kring vilka verktyg de kan anvÀnda för att skapa motivation hos sina ideella arbetare.Studiens huvudfrÄgor med tillhörande underfrÄgor Àr:? Hur agerar projektledare för att skapa motivation hos de som arbetar ideellt i evenemangsprojekt?- Vilka delar i projektledarens agerande Àr de mest framgÄngsrika gÀllande att skapa motivation?? Hur tÀnker projektledare kring motivation hos ideella arbetare?- Vad motiverar ideella arbetare i evenemangsprojekt?Resultaten i studien kommer frÄn den kvalitativa metoden informant- och respondentintervju. Intervjuerna hÄlls med fyra olika projektledare, en frÄn varje organisation samt tvÄ ideella arbetare frÄn varje organisation.

"Jobbigt men kul" : En studie om gymnasieelevers motivation i franska

Denna studie har undersökt gymnasieelevers motivation i franska, med elevinterjuver som empiriskt material. Den grundlÀggande strukturen för dessa intervjuer har baserats pÄ det aktuella forskningslÀget, vilket frÀmst utgjordes av verk som behandlade motivation inom ramen för andra- och tredjesprÄksinlÀrning. FrÄn detta forskningslÀge inhÀmtades Àven ett antal termer, vilka agerat utgÄngspunkter för jÀmförelse i den senare diskussionen, dÀribland lingvistiskt kapital, instrumental motivation, integrativ motivation samt situationsbunden Ängest. Studiens syfte var att undersöka gymnasieelevers uppfattningar av sprÄkinlÀrning i allmÀnhet och franskundervisning i synnerhet, vilket realiserades med ett fenomenografiskt perspektiv, dÀr de analyserade utsagorna strukturerades i hierarkiserade beskrivningskategorier. Dessa beskrivningskategorier Àr Àven studiens primÀra resultat, alltsÄ att de intervjuade respondenterna hade omfattande sprÄkliga resurser, att de hade vÀldigt olika synsÀtt pÄ sprÄks funktion och vÀrde samt högst varierande uppfattningar av Frankrike och fransmÀn.

<- FöregÄende sida 31 NÀsta sida ->