Sök:

En studie om motivationsskapande faktorer hos elever i
årskurs 1 och 3 på en gymnasieskola i Norrbotten


Vår studie behandlar de olika motivationsfaktorer som påverkar elever i årskurs 1 och 3 på en gymnasieskola i Norrbotten. Syftet med studien är att beskriva och förstå vilka faktorer som stimulerar gymnasieelevernas motivation till lärande. Vi har även undersökt eventuella skillnader i motivation hos elever i årskurs 1 och årskurs 3. Bakgrunden till studien baseras på en förståelse för vad motivation är samt tidigare forskning från forskare inom området. Vi har genomfört både en kvantitativ och kvalitativ studie, där vi har använt oss av både enkäter och intervjuer för att samla in information av eleverna. Detta har vi gjort för att kunna se vilka faktorer som motiverar eleverna till studier samt gjort jämförelser för att kunna se eventuella skillnader och likheter mellan eleverna i de båda årskurserna. Resultatet från studien visar att den absolut viktigaste motivationsfaktorn för eleverna, både i årskurs 1 och årskurs 3 är deras egna krav på att alltid göra sitt bästa, vilket innebär att eleverna i störst utsträckning påverkas av sin egna inre motivation. Bra betyg och intresse av att veta mer är även viktiga motivationsfaktorer för eleverna i de båda årskurserna. Slutsatsen vi drar av detta är att eleverna till största delen motiveras av den egna inre motivationen och att den viktigaste enskilda motivationsfaktorn är elevernas egna krav på att alltid göra sitt bästa.

Författare

Annika Johansson Sergej Teskeredzic

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..