Sökresultat:
336 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 13 av 23
Ungdomlig ålderdom - hur modeföretag marknadsför sig bättre hos äldre kvinnor
When the competition is getting stronger and companies must work harder to find new markets, new products and create new needs to reach growth, it appears strange that they overlook an obvious target segment right in front of their eyes. For some years ago, marketers of fashion brands feared that older women would wear their clothes, because it gave bad promotion for the young economically viable target group. Today, older women have difficulties finding clothes with right fit, style and personal taste. They would gratefully accept a brand, they felt were aimed for them. The purpose of this study is to give new ideas to companies in the fashion industry, how to reach this target group, but also be a contributing reason for older women to see the market opening for them.
Sjuksköterskors erfarenheter av att samtala kring existentiella frågor med patienter med svår hjärtsvikt
Syfte: Syftet med den här studien var att undersöka smink påverkar kontaktlinsen och ögast främre segment vid bärande av mjuka korttidsslinser.Metod: De medverkande fick använda smink en vecka och vara utan smink en vecka. Efter varje testperiod noterades eventuella beläggningar och skador på linserna och vanliga ögonkomplikationer graderades. Inför varje testperiod fick deltagarna vara utan linser från och med kvällen innan och de fick ett nytt par linser och ett nytt linsetui.Resultat: Det fanns ingen statistisk signifikant skillnad mellan testperioderna gällande ögonkomplikationerna, förutom vid palpebral konjunktival ojämnhet som visade sig ha ett högre medelvärde efter sminkperioden jämfört med den sminkfria perioden. En lins hade skador efter den osminkade perioden och en lins hade skador efter sminkperioden. Beläggningar återfanns i större utsträckning efter smink-veckan, men skillnaden var inte statistisk signifikant.  Slutsats:Studien visar på att smink inte påverkar kontaktlinsen eller ögat, förutom palpebrala konjunktiva, negativt efter en vecka sminkanvändning..
Att effektivisera en rekryteringsprocess för nyutexaminerade studenter
Problem På arbetsmarknaden finns kravet att den arbetssökande bör ha arbetslivserfarenhet inom ramarna för den sökta tjänsten. Saknas sådan erfarenhet finns risken att arbetsgivaren anställer en mer erfaren person. Syfte Syftet med föreliggande uppsats är att effektivisera rekryteringsprocessen för nyutexaminerade studenter för att öka deras möjligheter till integrering i arbetslivet. Antagandet är att en effektivisering av rekryteringsprocessen ska skapa ett större värde för uppdragsgivaren till en så låg kostnad som möjligt. Metod Undersökningen är av kvalitativ karaktär där vi med hjälp av olika modeller analyserar resultatet från intervjuerna, som vi genomförde med Proffice och sex företag i Skåne och Blekinge som tidigare har anlitat bemanningsföretag i rekryteringssyfte.
Development of Liquid Cooling for PCs
In recent years, existing solutions for cooling personal computer CPUs have been supplemented by a new product category, factory sealed water cooling loops. These systems, consisting of a water block with an integrated pump, a fan and a radiator, perform well compared to the air cooling solutions but are less effective than larger, custom-built water cooling systems.This project aims to explore the most important aspects of a factory sealed system and to identify possible cost-effective enhancements of the performance.The most significant differences between the different groups of water cooling loops are the block design and the pumping power. The performance of both categories is also largely dependent on the fan power, but increasing fan power has a large negative impact on the noise level.Both radiator size and fan model choice appear, in tests, to be relatively unimportant, presuming that the noise level is kept constant. The position and direction of the fan, however, has significant impact on both the temperature and the sound level.Water blocks can be designed in several different ways, both regarding the heatsink design and the flow direction. In simulation, flow with the inlet centered above the heatsink result in considerably lower pressure drop and slightly higher temperatures than flow through the block, for heatsinks with fin arrays.Creating a competitive product in this product segment certainly seems possible, as there are performance-increasing changes to be made that seemingly has little impact on the production cost.
Sverige - guldstjärnan på polska turistens himmel : En studie i svenska turistnäringens arbete för att nå polsk marknad
This essay started with a describing of Vision2020 that aims to get incoming tourism doubled and to make global travellers choose Sweden as their destination at the first place. Furthermore, we discuss those 12 priority markets that a Swedish leading communications company in the tourism Visit Sweden puts effort and promotes. Poland was not on the list of the selected countries. With our research we aim to show that the Polish market has potential. Compelling factors point to that Sweden and Poland are neighbour countries with good transport connections and, not least, that the countries have long historical relationships with each other.
Utveckling av en datamodell för lagring av meddelandedefinitioner på ett pappersbruk
Uppsatsen redovisar resultatet av en kartläggning och datamodellering av definitioner för de meddelanden som sänds mellan olika stödjande informationssystem på Kvarnsvedens pappersbruk. Därtill redovisas även en analys av systemarkitekturens påverkan på problem vid felsökning av meddelandetrafiken mellan olika system. Målet var att ta fram en datamodell för en metadatabas innehållande definitioner för samtliga meddelanden som sänds mellan informationssystemen på Kvarnsveden. Tanken med databasen är att den ska kunna kopplas till ett system för felsökning av meddelandetrafiken mellan informationssystemen. För att nå målet samlades dokumentation om meddelanden in och en datamodellering med stöd av tredje normalformen genomfördes.
Vem köper KlimatEl och varför? : Kvantitativ undersökning av Kalmar Energis elhandelskunder
Private individuals can voluntarily buy EU Allowances (EUA) in order to remove them from the European Union Greenhouse Gas Emission Trading System (EU ETS). It leads to progressive reduction of total carbon dioxide emissions in Europe. Kalmar Energi offers customers to obtain one EUA (equivalent to one ton of CO2) per year by paying 25 SEK a month as a KlimatEl-supplement. The purpose of this research is to examine the customers? attitudes in the issue of climate compensation and trying to define the reasons behind their choices.The results of the quantitative questionnaire were analyzed by using descriptive and analytical statistical methods and have shown some correlation between customers? ages and decisions to accept or not the offer of KlimatEl.
Banka in engagemanget för att försäkra sig om lönsamhet : - En studie av Dalarnas Försäkringsbolags helkunder
Uppsatsens syfte var att utreda huruvida Dalarnas Försäkringsbolags helkunder har det fulla bank- och försäkringsengagemang som bolaget eftersträvar. Vidare ämnade vi att utifrån våra resultat föra en diskussion kring helkundernas lönsamhet då det är av stort intresse för företaget. För att uppnå syftet använde vi oss utav Dalarnas Försäkringsbolags kunddatabas där vi samlade in information om 300 helkunder. Stickprovet var ett resultat av ett obundet slumpmässigt urval från populationen helkunder som var aktuell i oktober 2010. Flera oberoende t-test genomfördes mellan olika grupper som vi skapat utifrån helkundernas grad av engagemang.
Utomhuspedagogik som metod vid undervisning om allemansrätten i grundskolans tidigare år
Syftet med examensarbetet var att utforma en lektionsplanering om allemansrätten utifrån ett utomhuspedagogiskt perspektiv. Designen består av en lektionsplanering på fyra lektioner som har handlat om allemansrätten och vad den innebär. Samtliga lektioner har utförts i utomhusmiljö. Lektionerna kombinerades med utomhus- pedagogik för att se om det fungerade i praktiken. Som metod har litteraturstudier används för att författarna skulle få fördjupade kunskaper inom ämnet.
Var kommer din attityd ifrån? : En undersökning om varumärkesattityder hos ungdomar på glesbygden och i storstaden
I denna uppsats har jag fått möjligheten att gå vidare och undersöka ett ämne som jag anser vara oerhört intressant och inte minst viktigt inom marknadsföring. Uppsatsen hanterar vikten av kulturskillnader även inom ett litet land som Sverige och hur dessa påverkar utvecklingen av attityder.Jag valde att undersöka segmentet tonåringar då de anses vara ett viktigt segment inom dagens varumärkesindustri. Intresset låg i att utreda huruvida deras varumärkesattityder påverkades beroende på miljön de lever i. Jag valde därför att utreda syftet: Undersöka vad det finns för paralleller mellan den lokala kulturen som tonåringar lever i och deras attityder till varumärken. Till min hjälp använde jag mig av teorier inom konsument beteende såsom kultur och dess påverkan på människor, attitydteorier och tonåringars beteende och identifikation.Jag utförde fyra fokusgrupper på två olika gymnasieskolor.
Stadsparken i Trelleborg - en resa i historien
This thesis was performed as assignment from Fazer Food Services. The aim was to survey which food additives that were present in the products in the quotation list of one of their suppliers to the Education and Nursing segment. The aim also was to perform a theoretical analysis of these food additives and to make recommendations which food additives are acceptable and which should be excluded from the products in the future. The recommendations are not published in this report, for more information Fazer Food Services can be contacted. Food additives which have already been approved are regarded as safe according to the safety evaluation methods available at the time of approval.
Lojalitetsprogrammets betydelse : En undersökning kring ett företags lojalitetsarbete
Då konsumenterna får allt högre inverkan på marknaden måste företagen kämpa hårdare för att hitta unika delar för att kunna få lojala kunder, då det kostar mer att skapa nya kundrelat-ioner än att behålla sina nuvarande. Eftersom konkurrensen hårdnar och det blir allt fler aktö-rer på marknaden måste företagen strida om kundernas lojalitet, här kommer lojalitetsprogram och dess betydelse in. Målet med uppsatsen är att se hur viktigt ett lojalitetsprogram kan vara för ett företag samt jämföra kundernas uppfattning med företagets egen uppfattning. Vi har valt att göra en kvali-tativ undersökning i form utav en intervju med kundklubbsansvarig på företaget, samt en kvantitativ undersökning i form utav en enkätundersökning till kundklubbsmedlemmar, detta för att få bästa resultat samt kunna jämföra men också sätta dessa två emot varandra. Då svarsfrekvensen på enkätundersökningen var väldigt låg ger detta undersökningen en låg till-förlitlighet och därmed bör man även ifrågasätta medlemmarnas engagemang till klubben.
Beteendemässig fokus: Låga bytesbarriärers påverkan på lojalitetsskapande CRM-arbete
CRM är idag en viktig faktor för företag i fråga om att skapa kundlojalitet. För att skapa kundlojalitet måste företagen erbjuda kunderna värde som är specifikt för en enskild kund eller ett segment, CRM kan hjälpa företag med detta. När företag flyttar eller startar upp sina verksamheter genom att endast göra affärer på Internet så kan kunder köpa produkter från företaget 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Det leder inte alltid bara till mer tillgänglighet utan kan även betyda en förändring av konkurrenssituationen.En bra utformad webbplats kräver inte många steg för att köpa en produkt eller eventuellt registrera sig som kund hos ett företag, vilket leder till att ett byte mellan olika företag kan gå väldigt enkelt och snabbt för en kund att göra. Vi har i uppsatsen undersökt hur lätta byten mellan leverantörer påverkar företagens arbete med lojalitetsskapande CRM.
Att effektivisera en rekryteringsprocess för nyutexaminerade studenter
Problem
På arbetsmarknaden finns kravet att den arbetssökande bör ha
arbetslivserfarenhet inom ramarna för den sökta tjänsten. Saknas sådan
erfarenhet finns risken att arbetsgivaren anställer en mer erfaren person.
Syfte
Syftet med föreliggande uppsats är att effektivisera rekryteringsprocessen för
nyutexaminerade studenter för att öka deras möjligheter till integrering i
arbetslivet. Antagandet är att en effektivisering av rekryteringsprocessen ska
skapa ett större värde för uppdragsgivaren till en så låg kostnad som möjligt.
Metod
Undersökningen är av kvalitativ karaktär där vi med hjälp av olika modeller
analyserar resultatet från intervjuerna, som vi genomförde med Proffice och sex
företag i Skåne och Blekinge som tidigare har anlitat bemanningsföretag i
rekryteringssyfte.
Slutsatser
Vid rekrytering av en nyutexaminerad student visar det sig att en kontinuerlig
kommunikation mellan uppdragsgivare och bemanningsföretag bidrar till att
resultatet av tjänsten bättre uppfyller uppdragsgivarens önskemål.
Bokcirklar och samhället : Bokcirklar belysta av Jürgen Habermas teorier
The purpose of this work has been to understand the reading group from the perspective of the society. The studyhas taken place in the city of Västerås and the results can thus not be used in a more generalized sence. Byfocusstudies conducted with members from four different reading groups connected in different ways to the libraryin Västerås I have reached the following conclusions.According to Jürgen Habermas theories the reading groups, with their ideals regarding education and meetingswhere everybody are equals, belong in the part of the public sphere that he calls literary. There are someconnections to the political sphere, for exempel the down to earth quality of the literature that is the choice ofthe groups and their way of discussing it.One problem that occures when one tries to apply Habermas idéas regarding the public sphere on readinggroups is that the criteria Habermas considers as vital to sphere for it to work properly does not seem to workon the reading groups. Inclusion, eqality and freedom of subjects are necessary to create a public sphere.