Sök:

Sökresultat:

338 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 12 av 23

Ett nytt hjälpmedel för läkemedelstillförsel till hästögon

Medicinering vid sjukdomstillstånd i det främre segmentet av ögat hos häst är ofta tidskrävande och komplicerat för djurägaren. Syftet med studien var att undersöka om ett nytt tekniskt hjälpmedel, en spiral som kallas OphthaCoil, fungerar för långtidsmedicinering hos häst. Två olika designer på spiraler utvärderades. Efter en ögonundersökning placerades en spiral i nedre konjunktivalsäcken och hästen observerades till dess spiralen trillade ur. Resultaten visar att ingen av de använda designerna låg kvar tillräckligt länge för att kunna användas för en längre tids behandling.

Standardisering och anpassning - En studie av Volvos marknadsföring i Europa

Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att redogöra för ett internationellt företags marknadsföringsstrategi på den europeiska marknaden, i det här fallet Volvos, sett ur ett standardiserings- och anpassningsperspektiv. Metod: Vi har genomfört en litteraturstudie för att få en teoretisk grund för arbetet. Därefter utfördes en empirisk studie av Volvo med hjälp av intervjuer med anställda på företaget samt med nyckelpersoner på reklam- och mediabyråer. Vid analysen av Volvos marknadsföring har vi även använt oss av reklamfilmer och annat material från företaget. Resultatet från den empiriska studien sattes i relation till de aktuella teorierna.

Den svaga länken? : Övergång från förberedelseklass till ordinarie klass för den nyanlända eleven

Studiens syfte är att närmare undersöka hur den nyanlända eleven övergår från en förberedelseklass till en ordinarie klass. Den tittar också på vad övergången kan innebära för elevens identitet och fortsatta skolgång. Vidare är syftet med studien att närmare undersöka på vilka grunder som lärarna tar besluten och hur organisationen kring övergången ser ut. Metoden som användes för att nå fram till resultatet var i form av kvalitativa intervjuer på fyra högstadielärare i Kalmar län. Resultatet visade att det inte finns någon enhetlig kartläggning- och bedömningsmaterial för lärarna att utgå ifrån, där mycket av arbetet skedde på individuella och godtyckliga grunder.

Utländska besökare i den svenska naturen : En studie baserad på en expertgrupp

Den inkommande turismen till Sverige ökar hela tiden och enligt Naturvårdsverket är naturturismen en av orsakerna till det ökade intresset för Sverige som destination. I dagsläget finns det inte mycket forskning angående utländska turister i den svenska naturen men författarna vill fördjupa sig i ämnet och har därför som syfte med uppsatsen att klargöra vilka som nyttjar den svenska naturen, varför de reser hit samt hur den svenska naturen marknadsförs.För att få svar på uppsatsens frågor har författarna valt att använda sig av en expertgrupp där var och en i gruppen har fått svara på ett visst antal intervjufrågor. Resultatet visar hur utländska besökare attraheras av stillheten, lugnet och den lättillgängliga orörda naturen som finns i Sverige. Olika aktiviteter tas upp som attraktionskraft och uppsatsen beskriver även de vanligaste segmenten; WHOPs, DINKs och Active Family. Expertgruppen förklarar hur turistorganisationer i Sverige arbetar med marknadsföring och i slutet av uppsatsen diskuteras ?nature-light? och tidsmässigt korta resor som nya trender inom naturturism.

Serviceförväntningar hos kunder ? En jämförande studie mellan Acne och H&M

Denna uppsats behandlar service, ett fenomen som har växt sig starkare de senaste årtiondena och som har kommit att bli ett avgörande verktyg för många företag för att kunna skapa marknadsfördelar. Att ett företag förvaltar mötet dem och kunden emellan på bästa sätt är ofta en kritisk faktor för att få kunden att återvända till butiken även nästa gång. Vissa företag är mer och andra är mindre beroende av ett bra servicesystem och därför är syftet med denna uppsats att undersöka huruvida serviceförväntningarna hos två olika kundgrupper liknar eller skiljer sig från varandra. Kundgrupperna som valts ut tillhör konfektionsföretagen, H&M som är en kedja i lågprissegmentet och Acne som är ett företag i högprissegmentet. Frågeformuleringen som besvaras i uppsatsen gäller som följer: Hur skiljer sig H&M-kunden från Acne-kunden i sina förväntningar på service i butik? För att besvara frågeställningen används en kvantitativ metod en så kallad muntlig strukturerad intervju som är riktad mot de två kundgrupperna.

Elektrisk servostyrning för fyrhjulingar

This thesis is a feasibility study for a future product development project. The purpose ofthis project is to evaluate the possibilities and difficulties associated with the design of anelectric power assist servo for all terrain vehicles (ATVs). The project has been carriedout in collaboration with Nira Control AB. Nira designs and manufactures electric andelectro mechanic products mainly for the motor sport market segment.Nira Control AB is developing a fuel injection system for a new line of large ATVs oncommission. To be able to compete with manufacturers like Yamaha and Honda thecommissioner should be able to offer optional power assist steering.

Glaset i Centrum : En fallstudie på New Wave Group

Seen in many trends and studies, consumers of today feel a growing desire to experience the uniqueness in products and services. This is forcing companies be more innovative and creative in their marketing, in order to distinguish and differentiate themselves and their products/services. We believe that creating a top-to-bottom experience strategy is one way that a company can succeed in this.The purpose of this thesis is to analyze and clarify how a business can reinforce their product experience through a complete experience strategy. In order to demonstrate this we have made a case-study research for the New Wave Group, advising them on how they can place blown glass art at the heart of the town of Kosta.The authors have used qualitative methods and an abductive approach. Four interviews have been completed with executives from the New Wave Group, including the project manager, hotel manager, head of the Kosta Boda smeltery and head of guides and visitors at Kosta museum.

Tillämpning av Svensk kod för bolagsstyrning : En kartläggning av efterlevnad av Svensk kod för bolagsstyrning år 2011

I dagens samhälle är bolagsstyrningen ett aktuellt ämne. Begreppet bolagsstyrning avser tankegångar och bestämmelser om hur bolag skall ägas och styras. När obalans råder mellan dessa bestämmelser skapas icke-fungerande näringsliv samt marknadens förtroende för bolagen och deras förvaltning drastiskt minimeras.I Sverige implementerades år 2005 Svensk kod för bolagsstyrning ? ett ramverk med målet att bidra till en bättre och effektivare bolagsstyrning samt för att stärka förtroendet för bolag på kapitalmarknaden samt den svenska och internationella allmänheten.Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken utsträckning användes Svensk kod för bolagsstyrning i svenska börsnoterade bolag år 2011, samt se om det fanns samband mellan undersökta bolagens ägarstruktur och deras tillämpning av Koden.  För att fullgöra uppsatsens syfte har en kombination av kvantitativa och kvalitativa ansatser används. Den deduktiva metoden bidrog till att studien utgick från de relevanta till bolagsstyrningen teorier för att sedan besvara de aktuella frågorna.

Impairment test av goodwill : En ny djungel för en revisor?

Inför år 2005 infördes nya regler för hur goodwill i företag ska hanteras. Detta ställer nya krav på hur företag ska hantera goodwill, men detta innebär också nya problem och gransknings-möjligheter för en revisor. Uppsatsen syftar till att lyfta fram svårigheterna för en revisor när denne ska granska ett av företagets gjorda impairment -test av goodwill och vilka medel som den har till sitt förfogande för att genomför granskningen. Studien grundar sig på intervjuer med revisorer och branschorganisationer. En revisor är styrd av lagar och redovisningsprinci-per när denne ska granska ett företag men revisorn är också beroende av den information som kommer ifrån företaget.

Yes Logo

Abstract Title: Yes logo! What defines a good logo? Authors: Fredrik Dahlin and Vladimir Zunkovic Supervisor: Klaus Solberg Söilen. Department: School of Management, Blekinge Institute of Technology. Course: Bachelor?s thesis in Business Administration, 10 credits.

Marknadssignaler inom Swedish Meats : en tillämpning av supply chain management

Supply Chain Management är ett tankesätt som går ut på att kundernas önskemål skall identifieras och uppfyllas innan det kommer krav från deras sida. Ett sätt att nå detta mål är att utgå från kunden då den framtida produktionen planeras. Supply Chain Management handlar om att man skall se till helheten, det är produktionskedjorna som konkurrerar med varandra och inte de enskilda företagen. För att kunna vara ett konkurrenskraftigt alternativ för kunderna gäller det att vara med i den kedja som bäst klarar av att uppfylla kundernas önskemål. Genom att se till hela kedjan kan man komma ifrån det dubbla arbete som är vanligt förekommande i många produktionskedjor.

Flygburen laserskanning kopplat till skördarmätning för datainsamling till operativ planering :

The requirements for operative planning activities are increasing. The forest industry wants to gain better control over wood flow. A felling that is more market adjusted is desirable. However, this causes problems in the operative planning process because of the data collection methods used today. Data about timber assortments and data about the distribution of the tree diameter, etc., are often lacking. Airborne laser scanning is used to a greater extent than before for estimation of forest variables and should perhaps be used to the same extent in operative planning activities as well.

CSR - Företagens sociala ansvar : Kommunikation kring CSR-arbete i årsredovisningar

Denna uppsats berör och problematiserar kring ämnesområdet CSR, en förkortning av engelskans corporate social responsibility, eller som det heter på svenska; företagens sociala ansvar. Syftet med studien är att genom fem uppställda hypoteser undersöka om det finns något samband mellan omfattningen av företags CSR-kommunikation och variablerna: omsättning, segment (börsvärde), omsättning per anställd, branschtillhörighet, samt vilken typ utav CSR-kommunikation som används mest frekvent. För att besvara syftet genomfördes en kvantitativ undersökning där 254 företags årsredovisningar analyserades och poängsattes efter en framtagen skala rörande CSR-kommunikation. Den totala poäng de erhöll (företagens CSR-tal) jämfördes sedermera med ovan nämnda variabler genom regressionsanalys och medelvärdesberäkning. Teori kring ämnesområdet sammanställdes och användes senare som analysverktyg av de uppkomna resultaten.

Mind Touch-en studie om positionering av Functional Food produkter i konsumentens medvetande

Syftet med uppsatsen är att analysera och studera hur man skapar en position för Functional Food produkten i konsumentens medvetande, det vill säga undersöka vilka positioneringsstrategier svenska Functional Food produkten har, och vilka marknadsstrategier företagen har använt för att skapa önskad position i konsumentens medvetande. Genom fallstudier undersöker och analyserar vi hur företagen har lanserat och positionerat sina Functional Food produkter mot intressanta marknadssegment. Syftet med fallstudier är att exemplifiera vilka positioneringsstrategier Unilever och Skånemejerier använt sig av och under vilka förutsättningar de har lyckats nå en position med sina Functional Food produkter på den svenska marknaden. Det empiriska materialet har kompletterats med expertintervjuer. Den teoretiska referensramen utgörs av tre teoriområden, Innovation, Diffusionsprocessen samt Positionering, där vi fokuserar på skärningspunkten mellan dessa.

Yes Logo

Abstract Title: Yes logo! What defines a good logo? Authors: Fredrik Dahlin and Vladimir Zunkovic Supervisor: Klaus Solberg Söilen. Department: School of Management, Blekinge Institute of Technology. Course: Bachelor?s thesis in Business Administration, 10 credits. Purpose: To find out which are the defining characteristics of a good logo, from a scientific point of view. Method: We have used a qualitative method consisting of interviews with experts within the marketing area with the goal to test the Swedish point of view against the one in the litterature. We also used a quantitative method to investigate the publics attitude towards the testlogos we created. The purpouse of this poll is to test different colourcombinations and how the marketsegments feel about them. In this poll we used statistical methods to make sure that the agelimits and the number of male and female respondents are correct. We executed another quantitative study towards Swedish marketing companies to create an idea of the businesses thoughts about a good logo are. Results: A good logo is a simple symbol or geometrical form consisting of a combination of colours that reflect the company?s core values, visions and goals.

<- Föregående sida 12 Nästa sida ->