Sök:

Sökresultat:

336 Uppsatser om Ögats främre segment - Sida 12 av 23

Den svaga lĂ€nken? : ÖvergĂ„ng frĂ„n förberedelseklass till ordinarie klass för den nyanlĂ€nda eleven

Studiens syfte Àr att nÀrmare undersöka hur den nyanlÀnda eleven övergÄr frÄn en förberedelseklass till en ordinarie klass. Den tittar ocksÄ pÄ vad övergÄngen kan innebÀra för elevens identitet och fortsatta skolgÄng. Vidare Àr syftet med studien att nÀrmare undersöka pÄ vilka grunder som lÀrarna tar besluten och hur organisationen kring övergÄngen ser ut. Metoden som anvÀndes för att nÄ fram till resultatet var i form av kvalitativa intervjuer pÄ fyra högstadielÀrare i Kalmar lÀn. Resultatet visade att det inte finns nÄgon enhetlig kartlÀggning- och bedömningsmaterial för lÀrarna att utgÄ ifrÄn, dÀr mycket av arbetet skedde pÄ individuella och godtyckliga grunder.

UtlÀndska besökare i den svenska naturen : En studie baserad pÄ en expertgrupp

Den inkommande turismen till Sverige ökar hela tiden och enligt NaturvÄrdsverket Àr naturturismen en av orsakerna till det ökade intresset för Sverige som destination. I dagslÀget finns det inte mycket forskning angÄende utlÀndska turister i den svenska naturen men författarna vill fördjupa sig i Àmnet och har dÀrför som syfte med uppsatsen att klargöra vilka som nyttjar den svenska naturen, varför de reser hit samt hur den svenska naturen marknadsförs.För att fÄ svar pÄ uppsatsens frÄgor har författarna valt att anvÀnda sig av en expertgrupp dÀr var och en i gruppen har fÄtt svara pÄ ett visst antal intervjufrÄgor. Resultatet visar hur utlÀndska besökare attraheras av stillheten, lugnet och den lÀttillgÀngliga orörda naturen som finns i Sverige. Olika aktiviteter tas upp som attraktionskraft och uppsatsen beskriver Àven de vanligaste segmenten; WHOPs, DINKs och Active Family. Expertgruppen förklarar hur turistorganisationer i Sverige arbetar med marknadsföring och i slutet av uppsatsen diskuteras ?nature-light? och tidsmÀssigt korta resor som nya trender inom naturturism.

ServiceförvÀntningar hos kunder ? En jÀmförande studie mellan Acne och H&M

Denna uppsats behandlar service, ett fenomen som har vÀxt sig starkare de senaste Ärtiondena och som har kommit att bli ett avgörande verktyg för mÄnga företag för att kunna skapa marknadsfördelar. Att ett företag förvaltar mötet dem och kunden emellan pÄ bÀsta sÀtt Àr ofta en kritisk faktor för att fÄ kunden att ÄtervÀnda till butiken Àven nÀsta gÄng. Vissa företag Àr mer och andra Àr mindre beroende av ett bra servicesystem och dÀrför Àr syftet med denna uppsats att undersöka huruvida serviceförvÀntningarna hos tvÄ olika kundgrupper liknar eller skiljer sig frÄn varandra. Kundgrupperna som valts ut tillhör konfektionsföretagen, H&M som Àr en kedja i lÄgprissegmentet och Acne som Àr ett företag i högprissegmentet. FrÄgeformuleringen som besvaras i uppsatsen gÀller som följer: Hur skiljer sig H&M-kunden frÄn Acne-kunden i sina förvÀntningar pÄ service i butik? För att besvara frÄgestÀllningen anvÀnds en kvantitativ metod en sÄ kallad muntlig strukturerad intervju som Àr riktad mot de tvÄ kundgrupperna.

Elektrisk servostyrning för fyrhjulingar

This thesis is a feasibility study for a future product development project. The purpose ofthis project is to evaluate the possibilities and difficulties associated with the design of anelectric power assist servo for all terrain vehicles (ATVs). The project has been carriedout in collaboration with Nira Control AB. Nira designs and manufactures electric andelectro mechanic products mainly for the motor sport market segment.Nira Control AB is developing a fuel injection system for a new line of large ATVs oncommission. To be able to compete with manufacturers like Yamaha and Honda thecommissioner should be able to offer optional power assist steering.

Glaset i Centrum : En fallstudie pÄ New Wave Group

Seen in many trends and studies, consumers of today feel a growing desire to experience the uniqueness in products and services. This is forcing companies be more innovative and creative in their marketing, in order to distinguish and differentiate themselves and their products/services. We believe that creating a top-to-bottom experience strategy is one way that a company can succeed in this.The purpose of this thesis is to analyze and clarify how a business can reinforce their product experience through a complete experience strategy. In order to demonstrate this we have made a case-study research for the New Wave Group, advising them on how they can place blown glass art at the heart of the town of Kosta.The authors have used qualitative methods and an abductive approach. Four interviews have been completed with executives from the New Wave Group, including the project manager, hotel manager, head of the Kosta Boda smeltery and head of guides and visitors at Kosta museum.

TillÀmpning av Svensk kod för bolagsstyrning : En kartlÀggning av efterlevnad av Svensk kod för bolagsstyrning Är 2011

I dagens samhÀlle Àr bolagsstyrningen ett aktuellt Àmne. Begreppet bolagsstyrning avser tankegÄngar och bestÀmmelser om hur bolag skall Àgas och styras. NÀr obalans rÄder mellan dessa bestÀmmelser skapas icke-fungerande nÀringsliv samt marknadens förtroende för bolagen och deras förvaltning drastiskt minimeras.I Sverige implementerades Är 2005 Svensk kod för bolagsstyrning ? ett ramverk med mÄlet att bidra till en bÀttre och effektivare bolagsstyrning samt för att stÀrka förtroendet för bolag pÄ kapitalmarknaden samt den svenska och internationella allmÀnheten.Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken utstrÀckning anvÀndes Svensk kod för bolagsstyrning i svenska börsnoterade bolag Är 2011, samt se om det fanns samband mellan undersökta bolagens Àgarstruktur och deras tillÀmpning av Koden.  För att fullgöra uppsatsens syfte har en kombination av kvantitativa och kvalitativa ansatser anvÀnds. Den deduktiva metoden bidrog till att studien utgick frÄn de relevanta till bolagsstyrningen teorier för att sedan besvara de aktuella frÄgorna.

Impairment test av goodwill : En ny djungel för en revisor?

Inför Är 2005 infördes nya regler för hur goodwill i företag ska hanteras. Detta stÀller nya krav pÄ hur företag ska hantera goodwill, men detta innebÀr ocksÄ nya problem och gransknings-möjligheter för en revisor. Uppsatsen syftar till att lyfta fram svÄrigheterna för en revisor nÀr denne ska granska ett av företagets gjorda impairment -test av goodwill och vilka medel som den har till sitt förfogande för att genomför granskningen. Studien grundar sig pÄ intervjuer med revisorer och branschorganisationer. En revisor Àr styrd av lagar och redovisningsprinci-per nÀr denne ska granska ett företag men revisorn Àr ocksÄ beroende av den information som kommer ifrÄn företaget.

Yes Logo

Abstract Title: Yes logo! What defines a good logo? Authors: Fredrik Dahlin and Vladimir Zunkovic Supervisor: Klaus Solberg Söilen. Department: School of Management, Blekinge Institute of Technology. Course: Bachelor?s thesis in Business Administration, 10 credits.

Marknadssignaler inom Swedish Meats : en tillÀmpning av supply chain management

Supply Chain Management Àr ett tankesÀtt som gÄr ut pÄ att kundernas önskemÄl skall identifieras och uppfyllas innan det kommer krav frÄn deras sida. Ett sÀtt att nÄ detta mÄl Àr att utgÄ frÄn kunden dÄ den framtida produktionen planeras. Supply Chain Management handlar om att man skall se till helheten, det Àr produktionskedjorna som konkurrerar med varandra och inte de enskilda företagen. För att kunna vara ett konkurrenskraftigt alternativ för kunderna gÀller det att vara med i den kedja som bÀst klarar av att uppfylla kundernas önskemÄl. Genom att se till hela kedjan kan man komma ifrÄn det dubbla arbete som Àr vanligt förekommande i mÄnga produktionskedjor.

Flygburen laserskanning kopplat till skördarmÀtning för datainsamling till operativ planering :

The requirements for operative planning activities are increasing. The forest industry wants to gain better control over wood flow. A felling that is more market adjusted is desirable. However, this causes problems in the operative planning process because of the data collection methods used today. Data about timber assortments and data about the distribution of the tree diameter, etc., are often lacking. Airborne laser scanning is used to a greater extent than before for estimation of forest variables and should perhaps be used to the same extent in operative planning activities as well.

CSR - Företagens sociala ansvar : Kommunikation kring CSR-arbete i Ärsredovisningar

Denna uppsats berör och problematiserar kring ÀmnesomrÄdet CSR, en förkortning av engelskans corporate social responsibility, eller som det heter pÄ svenska; företagens sociala ansvar. Syftet med studien Àr att genom fem uppstÀllda hypoteser undersöka om det finns nÄgot samband mellan omfattningen av företags CSR-kommunikation och variablerna: omsÀttning, segment (börsvÀrde), omsÀttning per anstÀlld, branschtillhörighet, samt vilken typ utav CSR-kommunikation som anvÀnds mest frekvent. För att besvara syftet genomfördes en kvantitativ undersökning dÀr 254 företags Ärsredovisningar analyserades och poÀngsattes efter en framtagen skala rörande CSR-kommunikation. Den totala poÀng de erhöll (företagens CSR-tal) jÀmfördes sedermera med ovan nÀmnda variabler genom regressionsanalys och medelvÀrdesberÀkning. Teori kring ÀmnesomrÄdet sammanstÀlldes och anvÀndes senare som analysverktyg av de uppkomna resultaten.

Mind Touch-en studie om positionering av Functional Food produkter i konsumentens medvetande

Syftet med uppsatsen Àr att analysera och studera hur man skapar en position för Functional Food produkten i konsumentens medvetande, det vill sÀga undersöka vilka positioneringsstrategier svenska Functional Food produkten har, och vilka marknadsstrategier företagen har anvÀnt för att skapa önskad position i konsumentens medvetande. Genom fallstudier undersöker och analyserar vi hur företagen har lanserat och positionerat sina Functional Food produkter mot intressanta marknadssegment. Syftet med fallstudier Àr att exemplifiera vilka positioneringsstrategier Unilever och SkÄnemejerier anvÀnt sig av och under vilka förutsÀttningar de har lyckats nÄ en position med sina Functional Food produkter pÄ den svenska marknaden. Det empiriska materialet har kompletterats med expertintervjuer. Den teoretiska referensramen utgörs av tre teoriomrÄden, Innovation, Diffusionsprocessen samt Positionering, dÀr vi fokuserar pÄ skÀrningspunkten mellan dessa.

Yes Logo

Abstract Title: Yes logo! What defines a good logo? Authors: Fredrik Dahlin and Vladimir Zunkovic Supervisor: Klaus Solberg Söilen. Department: School of Management, Blekinge Institute of Technology. Course: Bachelor?s thesis in Business Administration, 10 credits. Purpose: To find out which are the defining characteristics of a good logo, from a scientific point of view. Method: We have used a qualitative method consisting of interviews with experts within the marketing area with the goal to test the Swedish point of view against the one in the litterature. We also used a quantitative method to investigate the publics attitude towards the testlogos we created. The purpouse of this poll is to test different colourcombinations and how the marketsegments feel about them. In this poll we used statistical methods to make sure that the agelimits and the number of male and female respondents are correct. We executed another quantitative study towards Swedish marketing companies to create an idea of the businesses thoughts about a good logo are. Results: A good logo is a simple symbol or geometrical form consisting of a combination of colours that reflect the company?s core values, visions and goals.

Att fÄnga & förmedla en livsstil med ett varumÀrke & en affÀrside : en fallstudie av Proud

The purpose of this essay was to find conceivable marketing- and business strategies that can be combined with a company?s lifestyle.This essay is dependent on a number of interviews with the owner of a maternity clothing trademark, PROUD. PROUD is a new company that has many different options concerning expansion, trademark and its existing and future products and also the knowledge regarding the client?s attitude towards PROUD.The authors of this essay believe that the trademark should represent a lifestyle. For a company to be able to deliver, it has to understand what the future clients want and need.

En studie av Lek & LÀr:s resa frÄn BRIO till Procuritas, -Ett riskkapitalbolags förvÀrv av en traditionell verksamhet-

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva fallet dÄ ett riskkapitalbolag förvÀrvar en traditionell verksamhet. Vidare analyseras hur riskkapitalbolaget skapar tillvÀxt i det förvÀrvade bolaget och hur de strategiska förÀndringarna implementeras i organisationen. Vi har valt att utgÄ frÄn en kvalitativ fallstudie av abduktiv karaktÀr som metod dÄ vi ville göra en djupstudie och dÀrmed fÄ en djupare förstÄelse för förvÀrvet. Efter att ha genomfört vÄr studie kan vi inledningsvis konstatera att utgÄngslÀget vid förvÀrvstillfÀllet Àr av betydelse. I vÄrt fall var bÄda företagen positivt instÀllda till förvÀrvet vilket vi tror bidrar till en gynnsam utveckling dÀr bÄda parter upplever en stark framtidstro.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->